Temat interpretacji
Obowiązki płatnika ciążące na Spółce oraz obowiązki informacyjne związane z niezwróceniem przez Panelistę Miernika, w przypadku wypowiedzenia zawartej pomiędzy stronami umowy.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2020 r. (data wpływu 3 listopada 2020 r.) na wezwanie organu z dnia 23 października 2020 r. znak 0114-KDIP3-1.4011.507.2020.2.MG oraz 0114-KDIP1-3.4012.490.2020.3.KP o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika oraz obowiązkach informacyjnych związanych z niezwróceniem przez Panelistę Miernika, w przypadku wypowiedzenia zawartej pomiędzy stronami umowy (pytanie Nr 1) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika oraz obowiązkach informacyjnych związanych z niezwróceniem przez Panelistę Miernika, w przypadku wypowiedzenia zawartej pomiędzy stronami umowy (pytanie Nr 1).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Pismem z dnia 23 października 2020 r. wezwano Spółkę do uzupełnienia braków formalnych wniosku m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:
- Doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego poprzez wskazanie, czy w związku z brakiem zwrotu przez Panelistę Miernika i bezskutecznej windykacji lub odstąpienia od windykacji - dochodzi do zwolnienia przez Spółkę Panelisty z obowiązku zwrotu Miernika i umorzenia długu w wysokości wartości utraconego Miernika?
- Ponowne sformułowanie pytania Nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ tak sformułowane pytanie odnosi się tylko i wyłącznie do obowiązków podatkowych po stronie osób fizycznych będących Panelistami, natomiast nie odnoszą się do obowiązków spoczywających na Spółce. Z treści sformułowanego pytania musi bowiem jednoznacznie wynikać, że dotyczy ono spoczywających na Spółce obowiązków płatnika czy obowiązków informacyjnych związanych z zawartą przez Spółkę z Panelistami umową.
- Doprecyzowanie stanowiska Spółki odnośnie ponownie sformułowanego pytania Nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych odnoszącego się do obowiązków Spółki jako płatnika, czy ciążących na Spółce obowiązków informacyjnych.
Pismem z dnia 28 października 2020 r. Spółka doprecyzowała stan faktyczny wyjaśniając, że stan faktyczny został także opisany przez Spółkę przy uzyskaniu interpretacji indywidualnych znak: 0114-KDIP1-3.4012.29.2019.4.MT, 0114-KDIP3-2.4011.31.2019.4.MG, 0114-KDIP2 -3.4010.12.2019.4.SP. Stan ten nie zmienił się od czasu uzyskania interpretacji.
Spółka od lat prowadzi działalność w zakresie (...). Rozpoczęła także działania w sferze (...). W tym celu wprowadziła pomiar treści telewizyjnych/radiowych, które znajdują się w zasięgu słuchu użytkownika. Aby zrealizować taki pomiar, w ramach prowadzonej działalności Spółka rozpoczęła projekt polegający na przekazaniu do używania określonym odbiorcom (dalej: Paneliści) specjalnie skonfigurowanych telefonów komórkowych (dalej: Mierniki) wraz z zainstalowanym oprogramowaniem. Spółka zawiera z Panelistami umowę w zakresie prowadzenia projektu badawczego. Jest to umowa nienazwana. Jej założenia są spójne z umową o współpracy. Z treści zawartej pomiędzy stronami umowy jednoznacznie wynika, że Mierniki są przekazywane przez Spółkę Panelistom w celu wykonania zawartej umowy, tj. przekazywania danych w interesie Spółki. Dobór osób do badania dokonywany jest na podstawie analizy statystycznej - tak, by odzwierciedlał jak najdokładniej strukturę społeczno-demograficzną populacji w Polsce. W zamian za udostępnienie sprzętu Panelista jest zobowiązany do korzystania z Mierników w ramach normalnej aktywności. Brak prowadzenia normalnej aktywności przez Panelistę (np. wyłączanie Miernika na dłuższe okresy) skutkuje rozwiązaniem umowy i koniecznością zwrotu Miernika do Spółki. W trakcie trwania umowy z Panelistą koszty łącza internetowego związane z transmisją danych, jak również zwykłe koszty związane z utrzymaniem Sprzętu mobilnego (koszty eksploatacji) ponoszone są przez Panelistów. Sposób korzystania z Miernika jest określony w umowie z Panelistą jako w naturalny dla Ciebie sposób korzystaj z internetu. Umowa określa również szereg ograniczeń w korzystaniu z Miernika przez Panelistę - koniecznych dla zapewnienia poprawności badania. Przykładowe ograniczenia to: niemożność przekazania Miernika innym osobom lub brak możliwości modyfikacji oprogramowania Miernika. Tak więc Mierniki mają być wykorzystywane w sposób odzwierciedlający zwyczajne korzystanie z telefonu, charakterystyczne dla konkretnego Panelisty. Umożliwia to Spółce modelowanie rzeczywistych zachowań wszystkich użytkowników smartfonów. Tylko naturalne korzystanie z Miernika umożliwia Spółce zebranie niezbędnych badań. Spółka monitoruje za pomocą specjalnego oprogramowania zainstalowanego na Mierniku aktywność Panelisty na Mierniku, tj. gromadzi dane o odwiedzanych stronach internetowych, dane o oglądanych reklamach, które zostały wyświetlone podczas używania Internetu, dane o używanych aplikacjach oraz o słuchalności telewizji i radia. Mierniki te prowadzą również próbkowanie odgłosów otaczających Panelistę. Pozwala to na identyfikację programów telewizyjnych/radiowych oraz reklam, w zasięgu których znajduje się badany Panelista. Panelista wyraża zgodę na przekazanie ww. danych Spółce. Spółka w okresie trwania umowy jako jedyna jest uprawniona do rozporządzania Miernikami, w tym także do zdalnej aktualizacji oprogramowania mierzącego. W trakcie trwania umowy właścicielem lub dysponentem (w przypadku gdyby Spółka pozyskała Mierniki w drodze leasingu) Mierników pozostaje Spółka. Zgromadzone dane Spółka przetwarza dla celów stworzenia produktu biznesowego oferowanego do sprzedaży w ramach prowadzonej działalności. Dla działalności Spółki pozyskanie danych od Panelistów jest kluczowe.
Biznesowe opłaca się Spółce użyczać Mierniki za uzyskiwane dane. W tym aspekcie Spółka prowadzi sprzedaż produktów wzbogaconych o dane z Mierników. Na podstawie umowy z Panelistami Spółka po upływie 24 miesięcy przeniesie nieodpłatnie Mierniki na rzecz Panelistów. Wartość Mierników zostanie ustalona według ceny określonej w momencie przekazania, tj. uwzględniającej m.in. zainstalowane na smartfonach oprogramowanie badawcze, ich zużycie, itd. Po zakończeniu umowy, oprócz przekazanego nieodpłatnie Miernika, Panelista nie otrzymuje żadnego innego świadczenia pieniężnego ani niepieniężnego w związku z zawartą umową.
Paneliści według wiedzy Spółki są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, niezarejestrowanymi dla celów VAT i tak też występują w umowach wobec Spółki. Zarówno Panelista, jak i Spółka może wypowiedzieć umowę. Panelista może rozwiązać umowę z powodu rezygnacji z korzystania z Miernika lub z udziału w projekcie. Panelista jest zobowiązany wówczas odesłać do Spółki Miernik, nie później jednak niż 14 dni od dnia złożenia oświadczenia o rezygnacji. Spółka może rozwiązać Umowę w przypadku niespełnienia przesłanek udziału w Projekcie określonych w umowie. Panelista jest zobowiązany wówczas odesłać do Spółki Miernik, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia. W przypadku gdy Panelista nie zwraca Miernika w określonym terminie, zarówno w przypadku wypowiedzenia umowy przez Panelistę, jak i przez Spółkę, Spółka przekazuje windykację Miernika do zewnętrznej firmy windykacyjnej. Firma windykacyjna odzyskuje Miernik lub w przypadku niemożności odzyskania Miernika, kwotę odpowiadającą wartości utraconego Miernika, którą przekazuje na konto Spółki po kompensacie kosztów windykacji. Spółka może również windykować Miernik we własnym zakresie.
W przypadku stwierdzenia złego stanu Miernika, Spółka może z ekonomicznego uzasadnienia odstąpić od windykacji, gdyż koszty obsługi windykacji oraz koszty pracy pracowników przewyższą wartość Miernika.
Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonujący dostawy Mierników na rzecz Spółki jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona podmiotowo od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Dostawa Mierników na rzecz Spółki nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Łączna wartość Mierników nabytych przez Spółkę od dostawcy w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczyła kwotę 20.000 zł (bez kwoty podatku).
Spółka uwzględnia kwotę podatku należnego z tytułu transakcji zakupu Mierników w deklaracji podatkowej, w której jest zobowiązana rozliczyć ten podatek.
W przypadku wypowiedzenia umowy przez Panelistę lub Spółkę umowa zobowiązuje Panelistę do zwrotu Miernika na jego koszt. Z umowy zawartej pomiędzy Spółką a Panelistą nie wynika, że zerwanie umowy zobowiązuje do zapłaty kary pieniężnej (odszkodowania) na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145). W umowie nie ma innych zapisów dotyczących niezwrócenia Miernika. W sprawach nieuregulowanych umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.
W przypadku bezskutecznej windykacji lub gdy Spółka decyduje się na odstąpienia od windykacji, Spółka nie zwalania Panelisty z obowiązku zwrotu Miernika oraz nie umarza długu w wysokości wartości utraconego Miernika. Zobowiązanie nadal istnieje i Panelista jest zobowiązany zwrócić Miernik.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy po stronie Panelisty powstaje przychód do opodatkowania z tytułu niezwrócenia Miernika w przypadku wypowiedzenia umowy (jeśli tak to z jaką datą) oraz czy na Spółce ciążą w związku z tym obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych czy obowiązki informacyjne związane z zawartą przez Spółkę z Panelistą umową?
Interpretacja indywidualna wydana została w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pytania Nr 1, natomiast w zakresie pytania N r 2, 3, 4, 5 i 6 w odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad. 1
Po stronie Panelisty nie powstaje przychód do opodatkowania z tytułu niezwrócenia Miernika w przypadku wypowiedzenia umowy, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, czy obowiązki informacyjne związane z zawartą przez Spółkę z Panelistą umową.
Po stronie Panelisty nie powstaje przychód do opodatkowania w przypadku wypowiedzenia umowy. Wypowiedzenie umowy zobowiązuje Panelistę do zwrotu Miernika. Spółka nie przenosi prawa własności na Panelistę oraz wzywa do zwrotu Miernika. Na Paneliście ciąży obowiązek zwrotu Miernika. Zatrzymanie go przez Panelistę powoduje powstanie czynu zabronionego na podstawie art. 284 paragraf 2 Kodeksu Karnego. Na Spółce nie ciążą w związku z tym obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych czy obowiązki informacyjne związane z zawartą przez Spółkę z Panelistą umową.
W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie przychód powstaje z dniem ostatecznego potwierdzenia braku możliwości odzyskania miernika, tj. bezskutecznej windykacji, a w przypadku odstąpienia od windykacji z ekonomicznych przyczyn, z dniem upływu terminu zwrotu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono inne źródła.
Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z przedstawionych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega - co do zasady - każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną.
Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Pojęciem pierwotnym dla dochodu jest więc pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę, czemu dał wyraz w powołanym powyżej art. 11 ust. 1 ustawy, jako otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Niemniej jednak z definicji tej wywieść można również, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które są określonym przyrostem majątkowym (zarówno zwiększającym aktywa jak i zmniejszającym pasywa) o charakterze definitywnym, nie mające charakteru zwrotnego.
O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych można więc mówić w każdej sytuacji, gdy podatnik, czy to na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze czy też innych nieodpłatnych świadczeń), czy też gdy na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów, uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.
Jak natomiast stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyte w tym przepisie sformułowanie w szczególności wskazuje, że zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów, stanowią przychody objęte dyspozycją tego przepisu.
Na podstawie art. 42a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-11) o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że Spółka rozpoczęła działania w sferze badania telewizji i radia. W tym celu rozpoczęła projekt polegający na przekazaniu do używania określonym odbiorcom (Panelistom) specjalnie skonfigurowanych telefonów komórkowych (Mierników) wraz z zainstalowanym oprogramowaniem. Spółka zawiera z Panelistami umowę w zakresie prowadzenia projektu badawczego. Jest to umowa nienazwana. Jej założenia są spójne z umową o współpracy. Z treści zawartej umowy wynika, że Mierniki są przekazywane przez Spółkę Panelistom w celu wykonania zawartej umowy, tj. przekazywania danych w interesie Spółki. W zamian za udostępnienie sprzętu Panelista jest zobowiązany do korzystania z Mierników w ramach normalnej aktywności. Brak prowadzenia normalnej aktywności przez Panelistę skutkuje rozwiązaniem umowy i koniecznością zwrotu Miernika do Spółki. W trakcie trwania umowy z Panelistą, koszty łącza internetowego związane z transmisją danych, jak również zwykłe koszty związane z utrzymaniem Sprzętu mobilnego (koszty eksploatacji) ponoszone są przez Panelistów. Umowa określa również szereg ograniczeń w korzystaniu z Miernika przez Panelistę. Spółka w okresie trwania umowy jest uprawniona do rozporządzania Miernikami, w tym także do zdalnej aktualizacji oprogramowania. W trakcie trwania umowy właścicielem/dysponentem Mierników pozostaje Spółka. Na podstawie umowy z Panelistami, Spółka po upływie 24 miesięcy przeniesie nieodpłatnie Mierniki na rzecz Panelistów. Wartość Mierników zostanie ustalona według ceny określonej w momencie przekazania, tj. uwzględniającej m.in. zainstalowane oprogramowanie badawcze, ich zużycie, itd. Po zakończeniu umowy, oprócz przekazanego nieodpłatnie Miernika, Panelista nie otrzymuje żadnego innego świadczenia pieniężnego ani niepieniężnego w związku z zawartą umową. Paneliści są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Zarówno Panelista, jak i Spółka może wypowiedzieć umowę. Panelista może rozwiązać umowę z powodu rezygnacji z korzystania z Miernika lub z udziału w projekcie. Panelista jest zobowiązany wówczas odesłać do Spółki Miernik, nie później jednak niż 14 dni od dnia złożenia oświadczenia o rezygnacji. Spółka także może rozwiązać Umowę w przypadku niespełnienia przesłanek udziału w Projekcie. Panelista jest zobowiązany odesłać do Spółki Miernik, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia. W przypadku gdy Panelista nie zwraca Miernika w określonym terminie, zarówno w przypadku wypowiedzenia umowy przez Panelistę, jak i przez Spółkę, Spółka przekazuje windykację Miernika do zewnętrznej firmy windykacyjnej. Firma windykacyjna odzyskuje Miernik lub w przypadku niemożności odzyskania Miernika, kwotę odpowiadającą wartości utraconego Miernika, którą przekazuje na konto Spółki po kompensacie kosztów windykacji. Spółka może również windykować Miernik we własnym zakresie. W przypadku stwierdzenia złego stanu Miernika, Spółka może z ekonomicznego uzasadnienia odstąpić od windykacji, gdyż koszty obsługi windykacji oraz koszty pracy pracowników przewyższą wartość Miernika. W przypadku wypowiedzenia umowy przez Panelistę lub Spółkę umowa zobowiązuje Panelistę do zwrotu Miernika na jego koszt. Z umowy zawartej pomiędzy Spółką a Panelistą nie wynika, że zerwanie umowy zobowiązuje do zapłaty kary pieniężnej (odszkodowania) na podstawie przepisów ustawy Kodeks cywilny. W umowie nie ma innych zapisów dotyczących niezwrócenia Miernika. W sprawach nieuregulowanych umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego. W przypadku bezskutecznej windykacji lub gdy Spółka decyduje się na odstąpienia od windykacji, Spółka nie zwalania Panelisty z obowiązku zwrotu Miernika oraz nie umarza długu w wysokości wartości utraconego Miernika. Zobowiązanie nadal istnieje i Panelista jest zobowiązany zwrócić Miernik.
Zatem odnosząc się do przedstawionej we wniosku sytuacji, w której Spółka nie zwalania Panelisty z obowiązku zwrotu Miernika oraz nie umarza długu w wysokości wartości utraconego Miernika, po stronie Panelisty nie powstaje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak sama Spółka wskazała w uzupełnieniu wniosku, zobowiązanie nadal istnieje i Panelista jest zobowiązany zwrócić Miernik.
Zwolnienie z długu zostało uregulowane w art. 508 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1740), zgodnie z którym zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje. Jest to rodzaj umowy wierzyciela z dłużnikiem, bowiem oświadczenie wierzyciela wymaga przyjęcia (zgody) dłużnika. Brak zgody powoduje więc, że czynność prawna mająca na celu zwolnienie dłużnika z długu nie wywołuje skutków prawnych. Dla umorzenia wierzytelności koniecznym jest zgoda dłużnika (np. uzyskana w wyniku ugody, zawartego układu, czy też poprzez oświadczenie, umowę). Wierzytelność będzie umorzona wówczas, gdy wierzyciel uzyska wiadomość od dłużnika, że przyjął on zwolnienie z długu. Jeżeli więc obie strony, tj. zarówno wierzyciel, jak i dłużnik, nie wyrażą woli umorzenia zobowiązania, to do takiego umorzenia nie dojdzie.
W konsekwencji opisanej we wniosku sytuacji nie należało zatem rozpatrywać w kontekście skutków podatkowych zwolnienia z długu, ponieważ do takiego nie dochodzi.
Biorąc zatem pod uwagę, że w sytuacji gdy umorzenie długu nie następuje, sprawia to, że nie powstaje po stronie dłużnika (Panelisty) przychód podatkowy, a tym samym zarówno w sytuacji gdy Spółka w celu odzyskania Mierrnika korzysta z usług firmy windykacyjnej lub prowadzi windykację we własnym zakresie, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne w rozumieniu ustawy podatkowej, związane z niezwróceniem Miernika przez Panelistę.
Ponadto należało zastrzec, że nie podlegało ocenie organu podatkowego stanowisko Spółki odnośnie pytania Nr 1 w części dotyczącej daty powstania przychodu, które miało podlegać ocenie, gdyby organ podatkowy uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe, jednakże w zaistniałej sytuacji, gdy Spółka nie zwalania Panelisty z obowiązku zwrotu Miernika oraz nie umarza długu i zobowiązanie nadal istnieje a Panelista jest zobowiązany zwrócić Miernik, po stronie Panelisty przychód w rozumieniu ustawy podatkowej nie powstaje.
Zatem stanowisko Spółki odnośnie pytania Nr 1 uznano za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej