zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku - Interpretacja - 0114-KDWP.4011.85.2020.4.KP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2020, sygn. 0114-KDWP.4011.85.2020.4.KP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2020 r. (data wpływu 26 sierpnia 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.) na wezwanie Nr 0114-KDWP.4011.85.2020.3.KP z dnia 21 października 2020 r. (data nadania 21 października 2020 r., data odbioru 21 października 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Tata Wnioskodawczyni umarł w czerwcu 2019 r. Mama Wnioskodawczyni na mocy zapisu testamentowego w całości objęła spadek po tacie. Mama Wnioskodawczyni umarła w marcu 2020 r. Na mocy testamentu całość została zapisana na Wnioskodawczynię. 21 sierpnia 2020 r. zostały notarialne potwierdzone dziedziczenia (akt poświadczenia dziedziczenia): akt Mamy Wnioskodawczyni - potwierdzenie dziedziczenia po tacie, akt dla Wnioskodawczyni - potwierdzenie dziedziczenia po mamie Wnioskodawczyni. Celem zgłoszenia otrzymania spadku i zwolnienia z podatku Wnioskodawczyni ma zgłosić ten fakt na druku SD-Z2 w ciągu 6 miesięcy . Wnioskodawczyni liczy okres od daty poświadczenia dziedziczenia (czyli 6 miesięcy do 21 sierpnia 2020 r.). Notariusz poinformowała Wnioskodawczynię, że powinna złożyć również druk SD-Z2 za mamę. Wnioskodawczyni odziedziczyła mieszkanie po mamie (tzw. I grupa podatkowa). Mieszkanie było zakupione przez rodziców pod koniec lat 90. Spadek jest potwierdzony notarialnie. Po nabyciu spadku Wnioskodawczyni planuje sprzedać mieszkanie.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 21 października 2020 r. Nr 0114-KDWP.4011.85.2020.3.KP (data nadania 21 października 2020 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Pismem z dnia 25 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że między matką a ojcem Wnioskodawczyni istniała wspólność majątkowa. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez rodziców Wnioskodawczyni do wspólności majątkowej małżeńskiej. Między matką a ojcem Wnioskodawczyni nie była zawierana umowa o podział majątku wspólnego małżonków. Umowa notarialna przenosząca własność mieszkania na rodziców była zawarta 12 stycznia 2010 roku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Celem zgłoszenia otrzymania spadku i zwolnienia z podatku mam zgłosić ten fakt na druku SD-Z2 w ciągu 6 miesięcy. Wnioskodawczyni okres liczy od daty poświadczenia dziedziczenia, tj. 6 miesięcy od 21 sierpnia 2020 czyli do 21 lutego 2021? Celem zgłoszenia otrzymania spadku przez zmarłą mamę Wnioskodawczyni i zwolnienia z podatku, która z powodu śmierci nie zdążyła złożyć informacji, ma zgłosić ten fakt na druku SD-Z2 w ciągu 6 miesięcy. Wnioskodawczyni okres liczy od daty poświadczenia dziedziczenia (czyli 6 miesięcy od 21 sierpnia 2020)? Wnioskodawczyni prosi o wyjaśnienie co i jak powinna w tej sytuacji dokonać aby zachować prawo do zwolnienia z podatku spadku otrzymanego po tacie? Składać w imieniu mamy druk SD-Z2 czy inne wyjaśnienie? Czy Wnioskodawczyni ma inne obowiązki z tego tytułu?

  • Sprzedaż odziedziczonego mieszkania jest zwolniona z podatku, gdyż zwolnienie przysługuje po pięciu latach od nabycia spadku, ale te pięć lat liczone jest od daty nabycia nieruchomości przez spadkodawcę, a nie spadkobiercę?
  • Po analizie treści wniosku złożonego dnia 26 sierpnia 2020 r., mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tut. Organowi i treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa przyjęto, że intencja Wnioskodawczyni było uzyskanie odpowiedzi na pytanie:

    Czy sprzedaż odziedziczonego mieszkania jest zwolniona z podatku, gdyż zwolnienie przysługuje po pięciu latach od nabycia spadku?

    Odpowiedź na pytanie Nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie Nr 1 dotyczące podatku od spadków i darowizn zostało udzielone odrębnie.

    Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż odziedziczonego mieszkania jest zwolniona z podatku, gdyż zwolnienie przysługuje po pięciu latach od nabycia spadku, ale te pięć lat liczone jest od daty nabycia nieruchomości przez spadkodawcę, a nie spadkobiercę.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 powyższej ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,

    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

    Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

    Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, a przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

    Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

    Ustawą z dnia 23 października 2018 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159) dodano art. 10 ust. 5, który stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 roku.

    W myśl art. 10 ust. 5 ustawy w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

    Przepis art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w przypadku zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku, pięcioletni okres liczony będzie od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub praw majątkowych przez spadkodawcę.

    Do wyliczenia 5-letniego okresu, od którego uzależnione jest opodatkowanie sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych nabytych w drodze spadku, wliczany jest zatem nie tylko okres posiadania nieruchomości (praw majątkowych) przez spadkobiercę, który dokonuje sprzedaży, ale także okres posiadania nieruchomości (praw majątkowych) przez spadkodawcę. Jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości bądź nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę, do momentu odpłatnego zbycia nieruchomości (praw majątkowych) przez spadkobiercę upłynęło 5 lat - to sprzedaż nie podlega opodatkowaniu.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia nabycie w drodze spadku.

    Należy zauważyć, że w orzecznictwie sądów administracyjnych pod pojęciem nabycie w drodze spadku, użytym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć nabycie w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego (np. wyroki NSA z dnia 15 grudnia 2010 r. sygn. akt II FSK 1437/09, z dnia 28 listopada 2013 r. sygn. akt II FSK 2983/11, z dnia 25 stycznia 2013 r. sygn. akt II FSK 1120/11, z dnia 6 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 1966/11, z dnia 19 czerwca 2015 r. sygn. akt II FSK 625/13, z dnia 29 listopada 2015 r. sygn. akt II FSK 3281/15).

    Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że pojęcie nabycia w drodze spadku użyte w art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje zarówno nabycie nieruchomości w drodze dziedziczenia ustawowego i testamentowego, jak i nabycie nieruchomości w wyniku zwolnienia się z obowiązku wypłaty zachowku przez przeniesienie własności nieruchomości na rzecz osoby pominiętej w testamencie oraz nabycie nieruchomości na podstawie rozporządzenia testamentowego w drodze zapisu zwykłego i windykacyjnego.

    Dodatkowo należy zauważyć, że we wszystkich wymienionych wyżej przypadkach nieruchomości będące przedmiotem nabycia muszą stanowić część masy spadkowej.

    Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jest spadkobiercą testamentowym po swojej matce zmarłej w marcu 2020 r. Spadek Wnioskodawczyni nabyła w całości. Wnioskodawczyni nabyła w ramach spadku po zmarłej matce mieszkanie. Nieruchomość została nabyta przez spadkodawcę (matkę Wnioskodawczyni) na wyłączną własność w wyniku spadku po małżonku zmarłym w czerwcu 2019 roku. Przedmiotowe mieszkanie wchodziło do majątku wspólnego małżonków. Między matką a ojcem Wnioskodawczyni nie była zawierana umowa o podział majątku wspólnego małżonków. Umowa notarialna przenosząca własność mieszkania na rodziców Wnioskodawczyni była zawarta w dniu 12 stycznia 2010 roku.

    W świetle art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

    Według art. 924 i 925 ustawy Kodeks cywilny spadek otwiera się w chwili śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

    Prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku, czy też akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia (art. 1025 § 1 ustawy Kodeks cywilny).

    Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy wskazać, że nabycie przez Wnioskodawczynię nieruchomości na podstawie testamentu jest nabyciem tej nieruchomości w drodze spadku, i w związku z tym do określenia skutków podatkowych z tytułu sprzedaży tej nieruchomości zastosowanie ma art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Z kolei w myśl art. 10 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia po ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej, nabytych do majątku wspólnego małżonków lub wybudowanych w trakcie trwania wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomości lub nabytych do majątku wspólnego małżonków praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie do majątku wspólnego małżonków lub ich wybudowanie w trakcie trwania wspólności majątkowej małżeńskiej.

    Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nabytej w spadku nieruchomości istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia tej nieruchomości przez Spadkodawczynię, czyli matkę Wnioskodawczyni.

    Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powyższe regulacje należy stwierdzić, że za datę nabycia nieruchomości, tj. mieszkania, przez matkę Wnioskodawczyni (Spadkodawczynię) należy uznać dzień nabycia tej nieruchomości do majątku wspólnego małżonków.

    Z uwagi na upływ 5-letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpłatne zbycie przedmiotowej nieruchomości nie będzie stanowić dla Wnioskodawczyni źródła przychodu, ponieważ odpłatne zbycie ww. nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie przez Spadkodawczynię.

    W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej