Powstanie przychodu z tytułu otrzymanych darowizn. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.630.2022.6.MM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.630.2022.6.MM

Temat interpretacji

Powstanie przychodu z tytułu otrzymanych darowizn.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 3 sierpnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 1 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 11 października 2022 r. (wpływ 17 października 2022 r.) oraz z 3 listopada 2022 r. (wpływ 7 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...)

Od dnia (...) r. prowadzi Pani działalność gospodarczą objętą grupowaniem PKD 91.04.Z „Działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody”, jako działalność podstawową, w ramach której prowadzi Pani Park dzikich zwierząt posiadający status ogrodu zoologicznego. Jako dodatkową działalność gospodarczą prowadzi Pani:

-działalność organizatorów turystyki (PKD 79.12.Z),

-sprzedaż detaliczną pozostałych nowych wyrobów prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.78.Z),

-sprzedaż detaliczną kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.76.Z),

-pozostałą sprzedaż detaliczną prowadzoną w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z).

Źródłami pozyskiwania środków finansowych na utrzymanie około (...) dzikich zwierząt, ich karmienie i opiekę, a także na specjalistyczną działalność związaną z reintrodukcją takich gatunków, jak ryś czy głuszec, są:

1)sprzedaż biletów wstępu na teren Parku i sprzedaż pamiątek dokonywana w ramach działalności gospodarczej,

2)zbiórki internetowe – przykładowo w (...) r. zorganizowana została zbiórka internetowa na portalu „(…)”,

3)dofinansowanie otrzymane od fundacji.

W ramach zbiórki internetowej zorganizowanej na portalu „(…)” Park otrzymał od wielu osób fizycznych w żaden sposób niespokrewnionych z Panią (tj. od osób obcych) środki pieniężne:

a)w dniu (…) 2021 r. w łącznej kwocie (…) zł,

b)w dniu (…) 2021 r. w łącznej kwocie (…) zł.

Przy czym wpłaty pochodzące od jednej osoby nie przekroczyły kwoty 1.000,00 zł.

Zbiórka odbyła się za pośrednictwem Operatora „(…)” działającego w charakterze krajowej instytucji płatniczej, wpisanej do Rejestru Usług Płatniczych UKNF pod numerem (…) na podstawie zezwolenia z dnia (...) wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, który podlega nadzorowi KNF w zakresie świadczonych przez Operatora (Spółkę) usług płatniczych.

W dniu (...) r. Park podpisał „Partnerską Umowę Współpracy z Fundacją (…)” (zwaną dalej Fundacją). Zgodnie z postanowieniami Umowy Fundacja, realizując swoje cele statutowe, dofinansuje (sfinansuje) działalność Parku związaną z:

-ochroną zwierząt, w szczególności ochroną gatunków zwierząt ginących i zagrożonych wyginięciem w Polsce w środowiskach ich naturalnego występowania oraz w hodowli,

-budową i modernizacją obiektów przeznaczonych do hodowli, ekspozycji zwierząt,

-działaniami związanymi z hodowlą gatunków zagrożonych,

-hodowlą zachowawczą ex suit gatunków zwierząt ginących i zagrożonych wyginięciem.

W ww. Umowie Fundacja zobowiązała się (w granicach posiadanych środków i swoich możliwości) do przekazywania na rzecz Parku darowizn na realizację celu określonego w Umowie.

Ponadto Fundacja zastrzegła sobie prawo do oceny działań Parku i wydatkowania przekazanego Parkowi dofinansowania.

Na podstawie zawartej Umowy Fundacja przekazała Parkowi środki pieniężne:

a)wpłacone w dniu (…) 2021 r. gotówką do kasy Parku, pochodzące z przeprowadzonej przez Fundację zbiórki do puszek w łącznej kwocie (…) zł,

b)wpłacone na rachunek bankowy Parku w dniu (…) 2022 r., pochodzące z wpłat otrzymanych przez Fundację na realizację jej celów statutowych w łącznej kwocie (…) zł.

Realizując postanowienia Umowy, Park przedkłada Fundacji kserokopie faktur dokumentujących poniesienie wydatków opłaconych z otrzymanego od Fundacji dofinansowania lub zrefundowanych z otrzymanego dofinansowania. Fundacja nie wniosła zastrzeżeń co do prawidłowości wydatkowania przez Park przekazanych mu środków pieniężnych.

Środki finansowe pozyskane ze zbiórki internetowej przeprowadzonej na portalu internetowym „(…)” i środki finansowe otrzymane w formie dofinansowania z Fundacji zostały zaewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) w kolumnie „Pozostałe przychody” pod datą ich otrzymania. Środki te, przyjęto jako zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z czym nie zostały one opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, otrzymane przez Park środki pieniężne:

a)nie zostały zgłoszone do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn,

b)nie zostały uwzględnione w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy środki pieniężne otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej oraz środki pieniężne otrzymane od Fundacji, o której mowa we wniosku stanowią darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zgodnie z którym: przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku?

Środki pieniężne otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, tj. darczyńcy zobowiązali się do bezpłatnego świadczenia na Pani rzecz kosztem swojego majątku.

Również środki pieniężne otrzymane od Fundacji spełniają przesłanki darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, ponieważ Fundacja zobowiązała się do ich przekazywania kosztem swojego majątku na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem Parku oraz jako zwrot poniesionych przez Panią wydatków na utrzymanie Parku. W zamian za przekazane środki pieniężne przez Fundację na rzecz Fundacji nie wykonuje Pani żadnych świadczeń.

Jednakże, na gruncie przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla celów podatku dochodowego przychodami z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Pytanie

Czy środki pieniężne otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanej przez Park zbiórki internetowej oraz dofinansowanie otrzymane od Fundacji stanowią przychód w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu tym podatkiem?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem – ponieważ środki pieniężne otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanych przez Park zbiórek internetowych oraz środki pieniężne otrzymane od Fundacji stanowią darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 k.c. i podlegają regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn – to nie mają do nich zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe wynika wprost z treści art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm. – zwaną dalej u.p.d.f.), który stanowi, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 23.09.2019 r. znak: 0115-KDIT2-2.4011.273.2019.1.BK: „... w art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziane zostały sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród wyłączeń wskazanych w tym przepisie w ust. 1 pkt 3 wskazane zostały przychody podlegające przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zacytowany przepis dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który co do zasady może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a który uzyskany został przez nich w sposób nieodpłatny, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego”.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że zarówno środki pieniężne otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanych przez Park zbiórek internetowych, jak i środki pieniężne otrzymane od Fundacji, jako zwrot już poniesionych wydatków bądź jako dofinansowanie do przyszłych wydatków – nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 3.

Własne stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z tego przepisu wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania.

Jednak, aby zastosowanie mogły znaleźć postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w konkretnej sytuacji, u podatnika musi powstać przychód. Następnie przychód ten musi mieścić się w katalogu źródeł przychodów zdefiniowanych w ustawie podatkowej. Dodatkowo przychód ten nie może podlegać wyłączeniu od opodatkowania – stosownie do przepisów art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl bowiem art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą otrzymała Pani środki pieniężne od osób fizycznych w ramach zorganizowanej zbiórki internetowej, które stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, tj. darczyńcy zobowiązali się do bezpłatnego świadczenia na Pani rzecz kosztem swojego majątku. Ponadto otrzymała Pani środki pieniężne od Fundacji, które również spełniają przesłanki darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, ponieważ Fundacja zobowiązała się do ich przekazywania kosztem swojego majątku na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem Parku oraz jako zwrot poniesionych przez Panią wydatków na utrzymanie Parku. W zamian za przekazane środki pieniężne przez Fundację, na rzecz Fundacji nie wykonuje Pani żadnych świadczeń.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Skoro zatem nabycie darowizny pieniężnej podlega przepisom ustawy od spadków i darowizn, to powyższe wyklucza – zgodnie z treścią powołanego art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – możliwość zastosowania w Pani sprawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem środki pieniężne otrzymane przez Panią stanowiące darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego nie podlegają przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie mieszczą się w katalogu źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując – środki pieniężne otrzymane od osób fizycznych w ramach zorganizowanej przez Panią zbiórki internetowej oraz dofinansowanie otrzymane od Fundacji nie stanowią przychodów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie informuję, że Pani wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku od spadków i darowizn podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).