Temat interpretacji
Określenie źródła przychodu z tytułu zapomogi i innych nieodpłatnych świadczeń przekazywane przez Stowarzyszenie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu zapomogi i innych nieodpłatnych świadczeń przekazywane przez Stowarzyszenie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (dalej: „Stowarzyszenie” lub „Wnioskodawca”) jest polskim stowarzyszeniem. Rejestracja Stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym nastąpiła w ... r., a od ... r. Stowarzyszenie posiada status Organizacji pożytku publicznego (OPP). Stowarzyszenie ma siedzibę w ..., przy czym terenem Jego działania jest cała Polska. Stowarzyszenie posiada ponad 100 kół terenowych i trzy oddziały.
Działalność Stowarzyszenia jest nakierowana na wspieranie rodzin wielodzietnych w wielu różnych obszarach aktywności społecznej, kulturalnej czy naukowej. Zgodnie ze statutem, działalność Stowarzyszenia polega na udzielaniu pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
Aktualnie Stowarzyszenie zmierza do unifikacji Jego działań w zakresie pomocy osobom potrzebującym wsparcia ze względu na trudną sytuację życiową. W tym celu planowane jest utworzenie w ramach Stowarzyszenia „Funduszu Y”, z którego finansowane będą działania w zakresie pomocy społecznej na rzecz osób fizycznych otoczonych opieką społeczną przez Wnioskodawcę, pozostającym w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej, zdrowotnej lub finansowej (dalej osoby te nazywane są: „podopiecznymi”).
Środki zasilające Fundusz Y mogą pochodzić z różnych źródeł, w tym:
1)z darowizn od osób wspierających działalność Stowarzyszenia (w od osób fizycznych i prawnych),
2)ze zbiórek organizowanych przez Stowarzyszenie,
3)z wpłaty 1% podatku dochodowego na rzecz Stowarzyszenia, jako podmiotu posiadającego status organizacji pożytku publicznego, w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (w tym na cele szczegółowe wskazane przy deklaracji 1% podatku),
4)ze składek członków Stowarzyszenia,
5)od sponsorów i partnerów Stowarzyszenia,
6)z innych środków Stowarzyszenia, które decyzją Zarządu Stowarzyszenia zasilą Fundusz Y.
Tak zgromadzone środki przeznaczone zostaną na realizację pomocy społecznej dla podopiecznych Stowarzyszenia. Podopieczni znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej to w szczególności osoby, które zostały dotknięte zdarzeniami losowymi lub wypadkami, a także dotknięte różnymi chorobami (np. ciężkie wady serca, osoby sparaliżowane, osoby wymagające opieki paliatywnej, osoby po udarach mózgu, osoby cierpiące na choroby nowotworowe), jak również rodziny w ciężkiej sytuacji, w których brak jednego lub więcej opiekuna/rodzica, a także osoby i rodziny dotknięte pożarem, powodzią, wichurą/huraganem lub inną trudną nieprzewidzianą sytuacją życiową/rodzinną.
Pomoc społeczna, realizowana przez Stowarzyszenie z Y, oparta będzie przede wszystkim o zapomogi wypłacane przez Stowarzyszenie. Mogą być to zapomogi jednorazowe, jak również zapomogi wypłacane okresowo/systematycznie np. raz na miesiąc czy raz na kwartał. Możliwe są również sytuacje, w której Stowarzyszenie przekaże podopiecznym środki rzeczowe (materialne) uzyskane od sponsorów lub partnerów, albo zakupione specjalnie przez Stowarzyszenie ze środków Funduszu Y celem ich przekazania podopiecznym. Pomoc społeczna może być również realizowana poprzez zapłatę przez Stowarzyszenie ze środków Funduszu Y za leczenie osób chorych lub sfinansowanie innych zasadnych wydatków na rzecz podopiecznych (np. zapłata za koszty mediów, przejazdów podopiecznych np. do/z szpitala czy na leczenie/diagnostykę/rehabilitację w kraju lub za granicą, turnusy rehabilitacyjne/sanatoryjne, itp.). Fundusz Y będzie ewidencjonował środki na rachunkach bankowych, w tym również na specjalnych subkontach dedykowanych poszczególnym osobom potrzebującym pomocy.
Stowarzyszenie weryfikować będzie poszczególne prośby i wnioski o udzielenie pomocy społecznej. W szczególności wniosek winien zawierać m.in. następujące informacje:
-dane rodziny (np. imię i nazwisko rodziców, adres zamieszkania),
-opis sytuacji,
-informację o liczbie członków rodziny,
-ew. przynależność do stowarzyszenia,
-proponowaną formę wsparcia,
-dane do przelewu,
-numer konta,
-ewentualne załączniki dokumentujące np. chorobę, wypadek, itp.
Biuro Stowarzyszenia będzie analizować kompletności wniosku, rejestrować go i nadawać numer rejestrowy, a następnie kompletny wniosek będzie kierowany do osób pracujących we właściwej komisji. W skład takiej komisji wchodziliby pracownicy lub współpracownicy Wnioskodawcy (przykładowo Koordynatorki/Koordynatorzy Działalności Społecznej, osoby z Linii lub też pracownicy biura). Celem zespołu komisyjnego byłoby zebranie informacji na temat osoby potrzebującej – w tym celu mogą zostać zaangażowane osoby z tzw. Linii albo z oddziałów lub kół terenowych Stowarzyszenia. Stanowisko zespołu komisyjnego przedstawiane byłoby następnie zgodnie z uchwałą kompetencyjną albo Dyrektorowi Zarządzającemu lub Zarządowi. Decyzja o objęciu pomocą społeczną i jej rodzajem podejmowana byłaby przez Dyrektora Zarządzającego lub Zarząd Stowarzyszenia.
Po pozytywnej decyzji o przyznaniu pomocy społecznej, Stowarzyszenie będzie realizowało pomoc w oparciu o złożony wniosek, a dodatkowo dopuszcza się zawarcie dodatkowej umowy z podopiecznym określającej zasady udzielania pomocy (w szczególności dotyczy to dłuższej, systematycznej pomocy udzielanej podopiecznemu).
Pytanie
Czy zapomogi i inne nieodpłatne świadczenia przekazywane przez Stowarzyszenie podopiecznym z Funduszu Y stanowić będą przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof oraz art. 20 ust. 1 updof (czyli tzw. przychody „innych źródeł”) i będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 updof, a jeśli nie podlegają pod wskazane zwolnienie czy Stowarzyszenie ma obowiązek pobrać jakikolwiek podatek lub też zaliczkę na podatek?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zapomogi i inne świadczenia przekazywane przez Stowarzyszenie podopiecznym z Funduszu Y stanowić będą przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof oraz art. 20 ust. 1 updof (czyli tzw. przychody „innych źródeł”) i będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 updof. Dlatego Stowarzyszenie nie ma obowiązku pobierać jakiegokolwiek podatku lub też zaliczki na podatek.
Uzasadnienie
Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 updof, źródłami przychodów są inne źródła.
Art. 20 ust. 1 updof opisujący przychody z innych źródeł stanowi katalog otwarty, zgodnie z którym, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. O otwartości ww. katalogu świadczy użycie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności”. Do tej kategorii tej zalicza się zatem przychody, które nie zostały wymienione w żadnym z innych źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 updof, w tym również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 updof.
W ocenie Wnioskodawcy, zapomogi oraz inne nieodpłatne świadczenia przekazywane przez Stowarzyszenie podopiecznym z Funduszu Y nie mogą zostać zakwalifikowane do żadnego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b updof. Biorąc jednak pod uwagę otwarty charakter katalogu przychodów z „innych źródeł”, zapomogi i inne świadczenia z Funduszu Y mogą potencjalnie zostać uznane za przychody z „innych źródeł”. W przypadku dokonania takiej kwalifikacji, należy uznać, że świadczenia te stanowią przychody podatkowe w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Następnie należy poddać analizie czy opisane w zdarzeniu przyszłym przychody podopiecznych zostały objęte jednym ze zwolnień przedmiotowych, przewidzianych w art. 21 ust. 1 updof.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 updof, wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej. Mając na uwadze, że updof nie zawiera definicji „pomocy społecznej”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) „opieka, pomoc społeczna” to „instytucja zajmująca się pomocą ludziom potrzebującym”. Zgodnie z Wielkim słownikiem języka polskiego (https://wsjp.pl/), opieka społeczna (jako instytucja) to „instytucja zajmująca się pomocą ludziom potrzebującym”.
W celu zdefiniowania tego pojęcia można również odwołać się do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (dalej: „Ustawa o pomocy społecznej”). Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 tej ustawy: „Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi”.
Mając na uwadze wskazane powyżej definicje słownikowe oraz treść ustawy o pomocy społecznej, wskazać należy, że pomoc społeczna polega na pomocy osobom potrzebującym, które nie są w stanie pokonać trudnych sytuacji życiowych w których się znajdują. Pomoc ta może być prowadzona przez m.in. organizacje pozarządowe posiadające status organizacji pożytku publicznego, w tym stowarzyszenia i fundacje.
Dlatego należy wskazać, że zapomogi i inne nieodpłatne świadczenia przekazywane przez Stowarzyszenie na rzecz podopiecznych z Funduszu Y stanowią świadczenia realizowane w ramach pomocy społecznej, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej. Dlatego świadczenia powinny stanowić przychody podatkowe zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 updof.
Powyższe znajduje potwierdzenie w przedstawionym wyżej opisie zdarzenia przyszłego, w tym wynika z faktu, że Stowarzyszenie otoczy opieką społeczną osoby w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej, zdrowotnej lub finansowej. Podopieczni Stowarzyszenia to osoby znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej – w szczególności osoby, które zostały dotknięte zdarzeniami losowymi lub wypadkami, a także dotknięte różnymi chorobami (np. ciężkie wady serca, osoby sparaliżowane, osoby wymagające opieki paliatywnej, osoby po udarach mózgu, osoby cierpiące na choroby nowotworowe), jak również rodziny w ciężkiej sytuacji, w których brak jednego lub więcej opiekuna/rodzica, a także osoby i rodziny dotknięte pożarem, powodzią, wichurą/huraganem lub inną trudną nieprzewidzianą sytuacją życiową/rodzinną.
Reasumując wskazać należy, że z przytoczonych w opisie zdarzenia przyszłego informacji wynika wyraźnie, że Stowarzyszenie pomaga swoim podopiecznym znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej, finansowej, zdrowotnej, której nie są w stanie samodzielnie pokonać. Zapomogi i świadczenia realizowane przez Wnioskodawcę powinny być zatem uznane za świadczenia realizowane w ramach pomocy społecznej i być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 updof.
Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie, m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
1)z dnia 28 czerwca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.367.2021.4.AKU,
2)z dnia 22 stycznia 2019 r., nr 0115-KDIT2-2.4011.435.2018.3.MM („Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że skoro celem Fundacji jest m.in. - stosownie do art. 6 ust. 2 lit. b jej Statutu - pomoc społeczna, w tym w szczególności pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób, to świadczenia z pomocy społecznej (w formie rzeczowej i pieniężnej), których Fundacja udziela swoim podopiecznym objęte są zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji - w związku z przekazaniem podopiecznym ww. świadczeń - na Fundacji nie ciąży obowiązek wykazania wartości tych świadczeń w informacjach, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”),
3)z dnia 10 stycznia 2019 r., nr 0114-KDIP3-3.4011.465.2018.3.IM („W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca w ramach prowadzenia statutowej działalności z zakresu pomocy społecznej będzie udzielał pomocy finansowej i rzeczowej na rzecz osób fizycznych, to osoby te uzyskają przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który korzystał jednak będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego, uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 79 tejże ustawy”),
4)z dnia 18 grudnia 2018 r., nr 0114-KDIP3-3.4011.502.2018.1.AK („Reasumując, organizacja pozarządowa może prowadzić statutową działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, niezależnie od źródła finansowania prowadzonej w tym obszarze działalności (…) Odnosząc powyższe wyjaśnienia do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, w którym wskazano, że do celów Stowarzyszenia, zgodnie z jego statutem, należy m.in. pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób, zauważyć należy, że w sytuacji, gdy Stowarzyszenie – w ramach prowadzonej działalności z zakresu pomocy społecznej – przekaże osobie fizycznej, znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej, świadczenie pieniężne (niebędące darowizną), środki te będą spełniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (…) Biorąc powyższe pod uwagę (…) przedmiotowe świadczenie pieniężne przekazywane przez Stowarzyszenie na rzecz osoby fizycznej znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej, będzie stanowiło dla niej przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1, w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który będzie korzystał jednak ze zwolnienia od podatku dochodowego, uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 79 tejże ustawy, zatem na Stowarzyszeniu nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w zakresie obliczenia, pobrania i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub dotyczący sporządzenia informacji podatkowych”).
W świetle przedstawionego stanowiska, Wnioskodawca uprzejmie prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie przedstawione w niniejszym wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Przepis art. 11 ust. 2a powołanej ustawy wskazuje, że:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są „inne źródła”.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.
Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej”, należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej:
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Art. 2 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że:
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
Zgodnie jednak z art. 25 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej:
Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej „organami”, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej „podmiotami uprawnionymi”.
Z kolei na podstawie przywołanego art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327):
Organizacjami pozarządowymi są:
1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Natomiast w myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 powyższej ustawy:
Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
Natomiast stosownie do art. 10 ust. 3 ww. ustawy:
Zakres prowadzonej działalności nieodpłatnej lub odpłatnej pożytku publicznego organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 określają w statucie lub w innym akcie wewnętrznym.
W związku z powyższym, organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, która może być finansowana lub dofinansowana z dotacji bądź innych środków finansowych uzyskanych przez organizację z tytułu np. składek członkowskich, ofiarności publicznej.
Z ww. regulacji prawnych wynika zatem, że organizacja pozarządowa - w tym stowarzyszenie - może prowadzić statutową działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, niezależnie od źródła finansowania prowadzonej w tym obszarze działalności.
Wskazać przy tym należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ograniczają stosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącznie do świadczeń otrzymywanych na zasadzie i w trybie określonym w przepisach ustawy o pomocy społecznej, podobnie jak tego rodzaju ograniczenia nie zawiera art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Państwa działalność jest nakierowana na wspieranie rodzin wielodzietnych w wielu różnych obszarach aktywności społecznej, kulturalnej czy naukowej. Zgodnie ze statutem działalność Państwa polega na udzielaniu pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że skoro Państwa celem jest – stosownie do Państwa statutu – pomoc społeczna, w tym w szczególności pomoc rodzinom wielodzietnym, to zapomogi i inne nieodpłatne świadczenia przekazywane przez Państwa podopiecznym z Funduszu Y stanowić będą przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Będą to jednak świadczenia zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy. Jednocześnie nie będą Państwo zobowiązani pobrać podatek lub zaliczkę na podatek z tego tytułu.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku, zaś przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Tutejszy organ nie prowadził zatem postępowania dowodowego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).