Obowiązki płatnika w związku z możliwością zastosowania „ulgi dla pracujących seniorów”. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.527.2022.2.KF

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.527.2022.2.KF

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z możliwością zastosowania „ulgi dla pracujących seniorów”.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z możliwością zastosowania „ulgi dla pracujących seniorów”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2022 r. (wpływ 2 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Są Państwo spółką, w której 100 % udziałów posiada (…). Są Państwo polskim rezydentem podatkowym. Podstawowym przedmiotem Państwa działalności jest:

(…).

22 sierpnia 2021 r. Państwa pracownik nabył uprawnienia emerytalne, ale nie zwolnił się z pracy i nadal pracował. 10 stycznia 2022 r. pracownik złożył oświadczenie o spełnianiu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

W związku z zakończeniem pracy wypłacili Państwo 27 stycznia 2022 r. pracownikowi należną odprawę emerytalną na podstawie art. 921 ustawy – Kodeks pracy oraz regulaminu wewnątrzzakładowego. Od wypłaconej odprawy emerytalnej nie naliczono podatku dochodowego. Odprawa emerytalna była pierwszym wypłaconym wynagrodzeniem do którego zastosowano ulgę, zatem do dnia wypłaty odprawy emerytalnej przychód pracownika za 2022 r. nie przekroczył limitu 85 528 zł.

Będą Państwo nadto wypłacali pracownikom nagrody jubileuszowe, które stanowią przychód ze stosunku pracy, ale które to nagrody nie podlegają oskładkowaniu ZUS.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowali Państwo wniosek w odniesieniu do pracownika, któremu wypłacili Państwo odprawę emerytalną wskazując, że rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem miało miejsce 27 stycznia 2022 r.

Ponadto w odniesieniu do pracowników, którzy otrzymają nagrody jubileuszowe doprecyzowali Państwo wniosek o następujące informacje.

Pracownicy podlegają z tytułu stosunku pracy ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Na dzień wypłaty nagród pracownicy będą posiadali prawo do emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 291, 353, 794,1621 i 1981). Pracownicy na dzień wypłaty nagrody jubileuszowej nie będą otrzymywać żadnego ze świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pracownicy złożyli/złożą przed wypłatą nagród sporządzone na piśmie oświadczenie o spełnieniu warunków do stosowania zwolnienia. Na moment wypłaty nagród będzie Państwa łączył z tymi pracownikami stosunek pracy.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy powinni Państwo naliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaconego na rzecz seniora świadczenia (odprawa emerytalna oraz nagrody jubileuszowe)?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, wypłacona przez Państwo odprawa emerytalna podlega zwolnieniu do limitu wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 154 Ustawy o PIT, z uwagi na co nie mieli Państwo obowiązku zadziałać jako płatnik składek.

Ponadto, w Państwa ocenie, wypłacona przez Państwo nagroda jubileuszowa będzie podlegała zwolnieniu do limitu wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 154 Ustawy o PIT, z uwagi na co nie mieli Państwo obowiązku zadziałać jako płatnik składek.

Zgodnie z dyspozycją art. 31 Ustawy o PIT „osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej”.

W przypadku zaniechania tego obowiązku płatnik odpowiada za podatek niepobrany i pobrany, ale niewpłacony (art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej), zwalnia go jedynie z tej odpowiedzialności wina podatnika za jego niepobranie (art. 30 § 5 Ordynacji podatkowej).

Zgodnie ze wskazanym unormowaniem płatnikiem w stosunku do przychodów wynikających ze wskazanych źródeł jest między innymi pracodawca w stosunku do przychodów ze stosunku pracy oraz w stosunku do zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego. Warunkiem koniecznym dla uznania za płatnika zaliczek na podatek dochodowy jest zatem wykazanie, że osoba zatrudniona uzyskuje przychody, których źródłem jest stosunek pracy, strona tego stosunku prawnego.

Podstawę obliczenia miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od przychodów ze stosunku pracy stanowi miesięczny dochód podatnika tego tytułu. Zgodnie z art. 32 ust. 2 zdanie pierwsze Ustawy o PIT za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, „uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub w ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a. Jeżeli świadczenia w naturze, świadczenia ponoszone za podatnika lub inne nieodpłatne świadczenia przysługują podatnikowi za okres dłuższy niż miesiąc, przy obliczaniu zaliczek za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość w wysokości przypadającej na jeden miesiąc. Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego”.

Na mocy art. 32 ust. 1g ww. ustawy, płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154 Ustawy o PIT, jeżeli podatnik złoży płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tych zwolnień. Płatnik stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez podatnika. Jeżeli podatnik powiadomi płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał powiadomienie.

W myśl art. 921 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy – dalej k.p., pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Pracownikowi przysługuje tylko jedna odprawa i tylko raz w życiu. Oznacza to między innymi, że pracodawca nie będzie zobowiązany do wypłaty odprawy emerytalnej, jeżeli pracownik otrzymał wcześniej tego rodzaju świadczenie w związku z przejściem na rentę inwalidzką.

Zarówno nagroda jubileuszowa, jak i odprawa emerytalna są wypłacane przez pracodawcę na podstawie obowiązującej umowy o pracę. Dlatego też należy je zaliczyć do grupy świadczeń pieniężnych ponoszonych za pracownika, które uznaje się za przychód ze stosunku pracy. Stanowią zatem dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Zgodnie z normą przepisu art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT, „za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych”.

Należy zwrócić uwagę, że odprawa emerytalna jest wypłacana przez pracodawcę na podstawie obowiązującej uprzednio umowy o pracę. Dlatego też należy ją zaliczyć do grupy świadczeń pieniężnych ponoszonych za pracownika, które uznaje się za przychód ze stosunku pracy. Odprawa nie została wymieniona w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w których jest mowa o wyjątkach od powszechnej zasady opodatkowania wszelkich dochodów ze stosunku pracy. Nie stanowi ona również świadczenia, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dlatego też powinna ona zostać opodatkowana w całości.

Jednocześnie z uwagi na przepisy wprowadzone tzw. „Nowym Ładem” powstała wątpliwość, czy wypłacona odprawa może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 Ustawy o PIT, czyli tzw. „ulgi dla seniora”.

Zgodnie z treścią zwolnienie ma zastosowanie do „przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje (...)”.

Istotnym jest przy tym, iż prawo do zwolnienia weryfikowane jest na dzień wypłaty świadczenia, co potwierdza wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Interpretacja indywidualna z dnia 22 kwietnia 2022 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.111.2022.2.KF.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe „podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody (...) odprawy pieniężne przysługujące w związku z przejściem na emeryturę lub rentę”. Analogicznie do powyższego w cytowanym § 2 Rozporządzenia tożsamemu zwolnieniu podlegają nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Z uwagi na powyższe wskazują Państwo, iż skoro odprawa emerytalna (czy nagroda jubileuszowa) stanowią przychód ze stosunku pracy uznać należy, iż mogą one korzystać z ulgi przewidzianej art. 21 ust. 1 pkt 154 Ustawy o PIT.

Wskazują Państwo przy tym, iż skoro obie kategorie (odprawa emerytalna i nagroda jubileuszowa) stanowią przychód ze stosunku pracy, a zgodnie z dyspozycją art. 6 ust. 1 pkt 1 Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych „obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami”, to uznać należy, iż wystarczający jest sam fakt posiadania statusu pracownika, aby móc skorzystać ze zwolnienia – jako tytuł podlegania ubezpieczeniom społecznym.

W opublikowanych na stronie https://www.podatki.gov.pl/ Przewodniku dla podatnika PIT-0 ulga dla pracujących seniorów znalazła się odpowiedź na pytanie „Jestem pracującym seniorem, moje przychody z pracy na etacie są objęte ulgą dla pracującego seniora. W tym roku będę miał wypłacaną „jubileuszówkę”, która jest nieoskładkowana. Czy nagroda jubileuszowa jest również objęta ulgą?” Odpowiadając Organ wskazał, iż „nagroda jubileuszowa jest przychodem z pracy na etacie, zatem nagroda jest objęta ulgą”.

W wydanej w dniu 3 czerwca 2022 r. Interpretacji indywidualnej znak 0115-KDIT2.4011.195.2022.1.RS:

„Odnosząc zacytowane wyżej przepisy na grunt przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego należy wskazać, że z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek "nieotrzymywania emerytury" jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty wynagrodzenia lub innego świadczenia z tytułu istniejącego stosunku pracy. Ponadto przepisy nie uzależniają zastosowania przedmiotowego zwolnienia od tego czy wypłacone świadczenie podlega ubezpieczeniu społecznemu a od tego czy pracownik osiąga przychody, w tym przypadku ze stosunku pracy, podlegające ubezpieczeniu społecznemu. W związku z powyższym, pracownik, któremu wypłacono świadczenie ze stosunku pracy, składające się z odprawy emerytalnej, która nie podlega ubezpieczeniu społecznemu, jest uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia”.

Tożsamo wypowiedział się Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 5 maja 2022 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.312.2022.1.MR wskazując, iż:

„Zwolnieniem objęte są określone wyżej przychody, pod warunkiem, że przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje żadnego świadczenia emerytalnego lub świadczenia systemowo zastępującego takie świadczenie. Oznacza to, że prawo do omawianego zwolnienia będzie przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych w tym przepisie rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przy czym omawiany przepis nie różnicuje tego tytułu, co oznacza, że podatnik, któremu w ramach pracy na etacie wypłacono przychód składający się w części np. z nagrody jubileuszowej, od której nie są pobierane składki na ubezpieczenia społeczne, będzie uprawniony do zastosowania PIT-0 dla pracujących seniorów w odniesieniu do całości przychodu uzyskiwanego w ramach stosunku pracy. Dotyczy to również wynagrodzenia chorobowego, jak i ryczałtu otrzymywanego z tytułu używania samochodu niebędącego własnością pracodawcy do celów służbowych.

W związku z powyższym ulga dla seniorów polega na zwolnieniu od podatku PIT przychodów otrzymanych przez podatnika po ukończeniu 60 roku życia w przypadku kobiety oraz 65 roku życia w przypadku mężczyzn. Ulga obejmuje przychody, do których ma zastosowanie skala podatkowa ze stawkami 17% i 32%, jednolita 5% albo 19% stawka podatku dla przedsiębiorców lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 85 528 zł, uzyskane od 1 stycznia 2022 r. Przedstawili Państwo informacje, z których wynika, że:

1)w dniu 31 stycznia 2022 r. wypłacono Panu odprawę emerytalną i nagrodę jubileuszową, które są zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;

2)złożył Pan przed wypłatą ww. świadczeń oświadczenie o spełnieniu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. "ulga dla pracujących seniorów");

3)od ww. wypłat została naliczona i odprowadzona do urzędu skarbowego zaliczka na podatek dochodowy.

Zatem do opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), a w związku z tym nie jesteście Państwo zobowiązani do poboru zaliczki od tych świadczeń”.

Z uwagi na powyższe wskazać należy, iż zarówno odprawa emerytalna jak i nagroda jubileuszowa będą korzystały z tzw. „ulgi dla seniora”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na mocy art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) – wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 586 i 2320),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 723 i 2320),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 291, 353, 794, 1621 i 1981),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236).

Zgodnie z art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

W myśl natomiast art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy'', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na mocy art. 32 ust. 1g ww. ustawy:

Płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, jeżeli podatnik złoży płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tych zwolnień. W oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika. Płatnik stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez podatnika. Jeżeli podatnik powiadomi płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał powiadomienie.

Zgodnie z art. 32 ust. 1h ww. ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1g, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono zatem przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”, które obowiązują od 1 stycznia 2022 r. i mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od tego dnia. Ulga ta wynika z wyżej zacytowanego już art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60 roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65 roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, aby płatnik mógł stosować powyższe zwolnienie niezbędne jest złożenie stosowanego oświadczenia, o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Omawianym zwolnieniem objęte są m.in. przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, pod warunkiem, że przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Oznacza to, że prawo do omawianego zwolnienia będzie przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych w tym przepisie rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przepis ten odnosi się do rodzaju aktywności zawodowej (źródeł przychodów), która podlega ubezpieczeniom społecznym, w tym przypadku umowa o pracę.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Wypłacone przez Państwo świadczenia – odprawa emerytalna i nagrody jubileuszowe – stanowią zatem przychody ze stosunku pracy, a tym samym korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc zacytowane wyżej przepisy na grunt przedstawionego przez Państwa opisu sprawy należy wskazać, że Państwa pracownicy spełniają wszystkie warunki do skorzystania z omawianego zwolnienia podatkowego.

Państwa pracownik, któremu wypłacono odprawę emerytalną, nabył uprawnienia emerytalne w 2021 r. 10 stycznia 2022 r. złożył oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 27 stycznia 2022 r. doszło do rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem i w tym samym dniu wypłacili mu Państwo odprawę emerytalną. Do dnia wypłaty odprawy przychód pracownika za 2022 r. nie przekroczył 85 528 zł. Zatem warunki do zwolnienia z opodatkowania wypłaconej odprawy emerytalnej zostały spełnione.

Natomiast pracownicy, którym będą Państwo wypłacać nagrody jubileuszowe, podlegają z tytułu stosunku pracy ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Na dzień wypłaty nagród pracownicy będą posiadali prawo do emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Pracownicy na dzień wypłaty nagrody jubileuszowej nie będą otrzymywać żadnego ze świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pracownicy złożyli/złożą przed wypłatą nagród sporządzone na piśmie oświadczenie o spełnieniu warunków do stosowania zwolnienia. Na moment wypłaty nagród będzie Państwa łączył z tymi pracownikami stosunek pracy. Zatem również wypłata nagród jubileuszowych, które stanowią przychód ze stosunku pracy, będzie mogła korzystać z omawianego zwolnienia.

W konsekwencji, z tytułu wypłaconych świadczeń (odprawa emerytalna, nagrody jubileuszowe) nie mają Państwo obowiązku naliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych informujemy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).