Temat interpretacji
Koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 29 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 maja 2022 r. (data wpływu 13 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jako osoba fizyczna jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na obsłudze biurowej (m. in. umawianie spotkań, ustalanie kalendarzy zarządu) – PKD 82.11.Z.
Świadczy Pan powyższe usługi dla firmy ze .... Powyższe usługi są fakturowane, a kwoty na fakturze są wykazywane w dolarach amerykańskich (USD). Przychody (kwoty z faktur) natomiast, dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych, są przeliczane na polskie złote wg kursu średniego .... waluty (USD) z dnia roboczego poprzedzającego dzień wykonania usługi. W 2021 r. podatek dochodowy jest rozliczany na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, jest prowadzona podatkowa księga przychodów i rozchodów. Natomiast w 2022 r. przychody z działalności gospodarczej będą opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Będzie prowadzona ewidencja przychodów.
Zapłata za wystawiane przez Pana faktury jest częściowo dokonywana w walucie obcej (Euro), a częściowo w walutach wirtualnych. Jeżeli chodzi o waluty wirtualne, po pewnym czasie Pan je sprzedaje i otrzymuje za nie zapłatę w polskich złotych. Kwoty uzyskane ze sprzedaży walut wirtualnych zostaną wykazane w zeznaniu rocznym PIT-38, w części dotyczącej odpłatnego zbycia walut wirtualnych jako przychód.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że przedmiotowe waluty wirtualne spełniają definicję, o której mowa w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sprzedaż wirtualnej waluty nie nastąpiła w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zbył Pan je jako osoba fizyczna nieprowadząca w tym zakresie działalności gospodarczej. Nie świadczy Pan usług określonych w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Pytanie
Czy kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia walut wirtualnych będzie wartość waluty wirtualnej z dnia zapłaty przez kontrahenta za fakturę sprzedaży, rozumiana jako równowartość waluty wymienialnej (w tym wypadku dolara amerykańskiego) wynikająca z faktury sprzedaży?
Pana stanowisko w sprawie
Ma Pan prawo zaliczyć jako koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży walut wirtualnych, ich równowartość w walucie obcej (w dolarze amerykańskim), przeliczoną na złote polskie wg kursu średniego NBP z dnia roboczego poprzedzającego dzień otrzymania płatności w walucie wirtualnej, za wystawioną fakturę sprzedaży. W przypadku braku możliwości zaliczenia tego wydatku w koszty zostałby naliczony podwójny podatek od tej samej kwoty przychodu, raz jako podatek od uzyskanego przychodu z tytułu działalności gospodarczej, a drugi raz w momencie sprzedaży waluty wirtualnej (podatek od zysków kapitałowych) i od całego przychodu z tego tytułu, bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu.
Natomiast, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23, tak więc zgodnie z powyższym przepisem powinno to być traktowane jako koszt uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.),
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zostały określone źródła przychodów.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy,
źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Natomiast przepis art. 11a ust. 1 ww. ustawy, stanowi, że
przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.
W myśl art. 17 ust. 1f ww. ustawy,
odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
W zakresie obrotu wirtualnymi walutami (kryptowalutami) należy wyjaśnić pojęcie „waluta wirtualna”, która została zdefiniowana w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r., poz. 593). I tak, w myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ww. ustawy,
ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e) wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Kwestię kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uregulowano w art. 22 ust. 14-16 oraz art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W myśl art. 22 ust. 15 ww. ustawy,
koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.
Stosownie do art. 22 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.
Z cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, tj. udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, potrącane są w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16, który stanowi, że nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.
W myśl art. 30b ust. 1b ww. ustawy,
dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.
Stosownie do art. 30b ust. 6 pkt 2 powołanej ustawy,
po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
W myśl art. 30b ust. 6a cyt. ustawy,
w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
W zdarzeniu przyszłym opisanym na wstępie przez Pana, zapłata za wystawiane przez Pana faktury jest częściowo dokonywana w walutach wirtualnych. Jeżeli chodzi o waluty wirtualne, po pewnym czasie Pan je sprzedaje i otrzymuje za nie zapłatę w polskich złotych. Kwoty uzyskane ze sprzedaży walut wirtualnych zostaną wykazane w zeznaniu rocznym PIT-38, w części dotyczącej odpłatnego zbycia walut wirtualnych jako przychód.
Z uwagi na charakter prawny walut wirtualnych (które dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych nie są traktowane jako waluty tradycyjne), otrzymanie kryptowaluty jako wynagrodzenia od zagranicznego podmiotu za wykonane usługi powinno być traktowane jako transakcja barterowa. Barter w rozumieniu powszechnym to wymiana bezgotówkowa, czyli zamiana towaru (bądź usługi) za towar (bądź usługę). Polega na wzajemnej wymianie, bez konieczności sięgania po pieniądze. Pomimo braku rozliczenia w środkach pieniężnych, ma charakter umowy odpłatnej. Istotne jest, aby wymieniane towary/usługi były sobie równe co do wartości. Celem umów barterowych jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego. Należy dodać, że z orzecznictwa TSUE wynika, że zapłata musi być wyrażalna w formie pieniężnej, choć niekoniecznie w jednostkach pieniężnych (może to być np. świadczenie usługi lub dostawa towarów). Podstawą opodatkowania jest zapłata faktycznie otrzymana (którą ma otrzymać podatnik), a nie wartość oszacowana według obiektywnych kryteriów (m.in. wyroki w sprawie C-33/93 czy C-154/80).
W przedmiotowej sprawie, świadczy Pan usługę obsługi biurowej, zaś zagraniczny podmiot płaci Panu za usługę częściowo w walucie wirtualnej. Zatem z tytułu otrzymania ww. wynagrodzenia powinien Pan wykazać przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie, będzie Pan uprawniony do rozpoznania kosztu uzyskania przychodów w kwocie odpowiadającej wartości usługi (w praktyce – wysokości wynagrodzenia w walucie wirtualnej). Koszt ten będzie kosztem nabycia waluty wirtualnej – będzie więc rozliczany w źródle przychodów kapitały pieniężne, nie zaś jako koszt uzyskania przychodu z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym, możliwość uwzględnienia ww. wartości jako kosztu uzyskania przychodu będzie uzależniona od jego prawidłowego udokumentowania.
W konsekwencji, cena zapłacona za nabycie waluty wirtualnej na mocy transakcji barterowej i potwierdzona stosownym dokumentem – w Pana wypadku fakturą, będzie stanowić dla Pana koszt uzyskania przychodów przy sprzedaży waluty wirtualnej, o którym mowa w art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że ma Pan prawo zaliczyć jako koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży walut wirtualnych, ich równowartość w walucie obcej (w dolarze amerykańskim), przeliczoną na złote polskie wg kursu średniego Narodowego Banku Polskiego z dnia roboczego poprzedzającego dzień otrzymania płatności w walucie wirtualnej, za wystawioną fakturę sprzedaży.
Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą Pana zastosować się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).