Temat interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania dochodu z tytułu wypłaty bezzwrotnego wsparcia finansowego w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2020 r. (data wpływu 19 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu wypłaty bezzwrotnego wsparcia finansowego w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 marca 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu wypłaty bezzwrotnego wsparcia finansowego w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców.
Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 13 maja 2020 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.354.2020.1.AKU, wezwano Wnioskodawczynię na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem poczty w dniu 13 maja 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 18 maja 2020 r.), zaś w dniu 26 maja 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 21 maja 2020 r.).
We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni była od 1 marca do 30 czerwca 2019 r. uczestnikiem programu (...) dla młodych przedsiębiorców (... ) w . Wyjazd był możliwy dzięki grantowi z Unii Europejskiej. Komisja Europejska wypłacała Wnioskodawczyni comiesięczną zapomogę na utrzymanie się za granicami kraju. Comiesięczny grant w wysokości euro wspomógł Ją uczestnika, w zakresie (głównie) pokrycia kosztów podróży, kosztów najmu pokoju (ok. euro/mies.), częściowo kosztów wyżywienia i komunikacji miejskiej (Wnioskodawczyni mieszkała w wielomilionowym mieście europejskim była zmuszona korzystać m.in. z metra, autobusów).
Miesięczne wydatki na utrzymanie w znacznie przekraczały wysokość otrzymanego grantu, w sumie była to kwota ok. euro/mies. Otrzymane wsparcie od Komisji Europejskiej, która zakwalifikowała Wnioskodawczynię do programu, stanowiło zatem ok. 1/2 poniesionych przez Wnioskodawczynię na miejscu podstawowych wydatków na życie (np. w 2011 r. będąc uczestnikiem programu stażów ..., na miesięczne utrzymanie przyznano Wnioskodawczyni kwotę ok. euro, a to było kilka lat temu).
Kwota wypłacana była w walucie euro i wydatkowana w , gdzie nie stanowiła bynajmniej dochodu, a była jedynie wsparciem wniesionym przez Komisję Europejską. Grant pokrył część wydatków Wnioskodawczyni w oraz kosztów dojazdu. Wnioskodawczyni uczestniczyła w programie unijnym nie dla przychodu, a jedynie dla podniesienia poziomu swoich kwalifikacji.
Wnioskodawczyni aktualnie pozostaje osobą bezrobotną, zarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy , zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie na rzecz rozpoczęcia swojej działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie posiada żadnych środków finansowych. Wypłacane transze grantu (4 razy, gdyż program trwał 4 miesiące) były wydatkowane na bieżąco i stanowiły jedynie uzupełnienie Jej osobistego budżetu, który zainwestowała w ten wyjazd, aby przybliżyć realizację marzenia o samozatrudnieniu w przyszłości.
W związku z tym, iż Wnioskodawczyni dopiero rozpoczyna działalność i stawia pierwsze samodzielne kroki na rynku pracy, chciałaby wnioskować o umorzenie ewentualnej opłaty z tytułu podatku dochodowego, gdyż wykazana w PIT-11 kwota nie stanowiła realnie Jej dochodu. Tak naprawdę, kwota euro pokryła jedynie w ponad 50% koszt wynajmu pokoiku (Wnioskodawczyni nie miała możliwości wynajmu całego mieszkania ze względu na koszty). Przykładowo, chleb w greckiej piekarni to koszt ok. 5 euro, łatwo policzyć, że kwota wydatkowana na tamtejsze realia była więcej niż skromna.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że wniosek o wydanie interpretacji podatkowej dotyczy roku podatkowego 2019. W roku podatkowym obejmującym przedmiotowy wniosek Wnioskodawczyni miała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (tzw. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lica 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.).
W ramach projektu Wnioskodawczyni wyjechała jako młody stażem przedsiębiorca i osoba zainteresowana założeniem biznesu za granicę na 4-miesięczny pobyt (zgodnie ze wskazanym we wniosku ORD-IN okresem od 1 marca do 30 czerwca 2019 r.). Jako uczestnik projektu otrzymywała bezzwrotne wsparcie finansowe w postaci comiesięcznego grantu na konto w kwocie ryczałtowej, z przeznaczeniem na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z kosztami podróży i utrzymania, w tym kosztami zakwaterowania w państwie członkowskim UE, do którego wyjeżdża. Bezzwrotne wsparcie jest w całości finansowane ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców.
Jako uczestnik Wnioskodawczyni przedstawiała rachunki z każdego miesiąca pobytu (umowa najmu mieszkania, paragony za zakupy codzienne dokonywane w miejscu wykonywanej pracy, karty pokładowe z przelotów za granicę, karty miejskie). Wnioskodawczyni była również zobowiązana do przedkładania sprawozdań z pobytu zagranicznego comiesięcznie oraz zbiorczego raportu podsumowującego cały Jej pobyt w ramach programu (...). Organizacja pośrednicząca miała prawo prosić również o przeprowadzenie konferencji (...) oraz prowadzenie wymiany e-maili aby upewnić się, że wymiana w ramach programu ma miejsce.
Ramowy opis projektu: program daje przyszłym i początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących małe firmy w innych państwach UE. Program (...) dla młodych przedsiębiorców (młodych stażem biznesowym nie wiekiem) jest transgranicznym programem wymiany, który daje przyszłym i początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących małe firmy w innych państwach Unii Europejskiej. Do wymiany doświadczenia dochodzi podczas pobytu u doświadczonego przedsiębiorcy, który pomaga początkującemu przedsiębiorcy w zdobywaniu umiejętności koniecznych do prowadzenia małej firmy. Przedsiębiorca przyjmujący czerpie korzyść, poznając własną firmę z nowej perspektywy, a także zyskuje możliwości współpracy z zagranicznymi partnerami oraz pogłębia swoją wiedzę na temat nowych rynków.
Cel programu jasno określa treść umowy zawartej między uczestniczką programu (...) (Wnioskodawczynią) a organizacją pośredniczącą ( w ).
Środki pieniężne w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców od Komisji Europejskiej były wypłacane Wnioskodawczyni za pośrednictwem innego podmiotu, organizacji pośredniczącej, tj. . w . Środki pochodziły ze środków pomocy bezzwrotnej Unii Europejskiej przyznanych na podstawie umowy zawartej przez instytucję pośredniczącą, czyli w (...) dla młodych przedsiębiorców zgodnie z art. 2 pkt 2.4 Umowy o dofinansowanie.
Program (...) dla młodych przedsiębiorców jest finansowany przez Komisję Europejską i realizowany na terenie państw uczestniczących za pośrednictwem lokalnych punktów kontaktowych, odpowiedzialnych za wspieranie przedsiębiorców (np. Izby Gospodarcze, centra przedsiębiorczości, inkubatory przedsiębiorczości, itp.). Ich działalność jest koordynowana na poziomie unijnym przez Biuro wsparcia programu.
Wnioskodawczyni realizowała bezpośrednio cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. W związku z uczestnictwem w ww. programie, Wnioskodawczyni była zobowiązana do rozliczenia się z otrzymywanych środków pieniężnych, tzn. instytucja pośrednicząca miała prawo prosić Ją (uczestniczkę programu) o dowody, aby upewnić się, że wymiana ma miejsce (karty pokładowe, bilety, umowa najmu, paragony co miesiąc w miejscu wykonywanej pracy z przedsiębiorcą gospodarzem, jak również przeprowadzać konferencje (...), wymianę e-maili, itp.). Wnioskodawczyni musiała udowodnić swoją bytność w miejscu wykonywanej pracy i ponoszone koszty.
Od wyżej wymienionych środków nie były odprowadzane zaliczki na podatek dochodowy. Podmiot, który wystawił Wnioskodawczyni PIT-11 to . w .
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu
wniosku):
Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz art. 21 ust.
1 pkt 137 jak osoba fizyczna Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia z
podatku dochodowego?
Zdaniem Wnioskodawczyni (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z umową o dofinansowanie nr , Wnioskodawczyni otrzymała środki finansowe w ramach projektu (...) dla młodych przedsiębiorców. Celem wypłaty wsparcia finansowego było ułatwienie wymiany doświadczeń, uczenia się i tworzenia sieci dla przedsiębiorców w innych uczestniczących krajach. Wsparcie miało na celu pokrycie części wydatków (koszty podróży, zakwaterowania i utrzymania), które początkujący przedsiębiorca (Wnioskodawczyni) ponosi w trakcie pobytu u przedsiębiorcy gospodarza w kraju gospodarza (), w ramach tego programu mobilności. Początkujący przedsiębiorca (Wnioskodawczyni) wziął udział w programie Komisji europejskiej (...) dla młodych przedsiębiorców i spełnił wszystkie warunki związane z realizacją projektu.
Wnioskodawczyni uważa, że w stosunku do Jej sytuacji ma zastosowanie ww. ustawa, tj.: art. 21 ust. 1 pkt 46, który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem;
oraz art. 21 ust. 1 pkt 137, który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Powyższa treść literalnie pokrywa się z zawartą przez Wnioskodawczynię umową o dofinansowanie. Wnioskodawczyni jest uczestnikiem projektu i udzielono Jej pomocy w ramach programu finansowania z udziałem środków europejskich. Środki pochodzą od organizacji międzynarodowych ze środków bezzwrotnej pomocy.
Wnioskodawczyni chciałaby powołać się dodatkowo m.in. na wyrok WSA w Białymstoku z dnia 5 lipca 2018 r., o sygnaturze sprawy I SA/ BK 277/18, gdzie uzasadnienie wyroku mówi wyraźnie co następuje: Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Analiza powyższego przepisu prowadzi jednoznacznie do stwierdzenia, że wolne od opodatkowania są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, a zatem są to środki pieniężne. A contrario przyjąć zatem należy, że ze zwolnienia nie mogą korzystać świadczenia inne niż finansowe, a zatem np. rzeczowe, nieodpłatne, mimo iż zostały otrzymane przez uczestnika projektu. Dodatkowym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z powyższego zwolnienia jest to, aby otrzymane środki finansowe były pomocą udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich lub wyrok WSA w Gdańsku z 19 września 2018 r., o sygnaturze I SA/GD 768/18.
Wnioskodawczyni uważa, że powinna zostać zwolniona z płacenia podatku od otrzymanego wsparcia od Komisji Europejskiej w ramach programu (...) for z kilku powodów:
- otrzymane środki nie stanowiły Jej przychodu, a jedynie wsparcie poniesionych kosztów dojazdu i utrzymania się w (bilety lotnicze, karta miejska, wynajem pokoju, częściowe wyżywienie),
- środki otrzymała od Komisji Europejskiej a nie Rządu RP (nie z budżetu polskiego) i w całości wydatkowała je za granicą Polski (w ) w walucie euro,
- środki, które otrzymała w ramach unijnego programu stanowiły zapomogę w walucie euro i nie można tego przekładać na polskie warunki i dochody,
- część ośrodków pośredniczących w wysyłaniu partycypantów na wyjazdy w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców (tzw. koordynatorów projektu) jest w trakcie prób i negocjacji z Komisją Europejską co do zmian prawnych, dotyczących rozliczania programu krzywdzącego dla jego uczestników. Nie we wszystkich krajach członkowskich, biorących udział w programie jest odprowadzany podatek, właśnie z tego względu, iż grant nie stanowi dochodu, a jedynie zapomogę i wsparcie uczestnika. Również w pozostałych programach (...), np. (...)+ już zniesiono obowiązek odprowadzania podatku.
Wnioskodawczyni prosi o rozważenie prośby o zwolnienie Jej z podatku od ww. programu po przeanalizowaniu problemu. Liczy na zrozumienie i przychylenie się do Jej wniosku, biorąc również pod uwagę fakt, iż aktualnie nie posiada żadnego źródła dochodu i pozostaje osobą bezrobotną, zarejestrowaną w PUP .
Wnioskodawczyni dodaje, iż w trakcie trwania programu nie mogła podjąć zatrudnienia, czyli na rzecz podnoszenia poziomu swojej wiedzy była wyłączona z rynku pracy. Również dzienna kwota zapomogi od Komisji Europejskiej była nawet niższa niż delegacja unijna (/dzień).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są inne źródła.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Użycie w powyższym przepisie sformułowania w szczególności wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni uczestniczyła od 1 marca do 30 czerwca 2019 r. w programie (...) dla młodych przedsiębiorców (... ) w , jako młody stażem przedsiębiorca i osoba zainteresowana założeniem biznesu. Jako uczestnik projektu otrzymywała bezzwrotne wsparcie finansowe w postaci comiesięcznego grantu, z przeznaczeniem na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z kosztami podróży i utrzymania, w tym kosztami zakwaterowania w państwie członkowskim UE, do którego wyjechała. Bezzwrotne wsparcie było finansowe w całości ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców.
Jako uczestnik ww. programu Wnioskodawczyni przedstawiała rachunki z każdego miesiąca pobytu (umowa najmu mieszkania, paragony za zakupy codzienne dokonywane w miejscu wykonywanej pracy, karty pokładowe z przelotów za granicę, karty miejskie). Wnioskodawczyni była również zobowiązana do przedkładania sprawozdań z pobytu zagranicznego comiesięcznie oraz zbiorczego raportu podsumowującego cały Jej pobyt w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców. Organizacja pośrednicząca miała prawo prosić również o przeprowadzenie konferencji (...) oraz prowadzenie wymiany e-maili aby upewnić się, że wymiana w ramach programu ma miejsce.
Środki pieniężne w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców były wypłacane Wnioskodawczyni za pośrednictwem podmiotu pośredniczącego, tj. w .
Od wyżej wymienionych środków nie były odprowadzane zaliczki na podatek dochodowy. Podmiot, który wypłacał Wnioskodawczyni ww. środki pieniężne sporządził dla Niej informację PIT-11.
W tym miejscu wskazać należy, że program (...) dla młodych przedsiębiorców powstał z inicjatywy Komisji Europejskiej (... ), podjętej w celu realizacji założeń Small Business Act, finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw i Małych i Średnich Przedsiębiorstw (COSME), z dnia 29 października 2014 r., w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Jest to transgraniczny program wymiany, który daje początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących małe firmy w innych państwach UE. W ramach ww. programu Komisja Europejska finansuje granty młodym przedsiębiorcom z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów pobytu za granicą (koszty przejazdu i zakwaterowania) u przedsiębiorcy przyjmującego.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
- środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Z treści tego przepisu wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, ponadto cel programu finansowanego z tych środków, musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.
Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy uznać, że środki finansowe, które Wnioskodawczyni otrzymuje w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców spełniają warunek określony w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy, tj. źródła pochodzenia otrzymanych środków.
Natomiast druga przesłanka, której spełnienie niezbędne jest do zastosowania zwolnienia, określona jest w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, a zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca, bez względu na rodzaj umowy, wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) program będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, nie można podzielić stanowiska Wnioskodawczyni co do spełnienia warunku określonego w lit. b) cytowanego wyżej przepisu. Co prawda, źródłem otrzymanego wsparcia są środki przyznane przez Komisję Europejską w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców, to jednak podmiotem, realizującym ww. program, jest instytucja, która wysłała Wnioskodawczynię na 4-miesięczny pobyt za granicą. Zatem, realizatorem programu, na który przyznane są środki bezzwrotnej pomocy jest instytucja, wypłacająca Wnioskodawczyni wsparcie finansowe w postaci miesięcznego, zryczałtowanego przelewu na konto. Treść użytego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy wyrazu bezpośrednio należy bowiem odczytywać w związku z dalszą częścią tego przepisu, z której wynika, że bezpośrednio nie realizują programu osoby fizyczne, którym podatnik (tutaj instytucja realizująca projekt bezzwrotnej pomocy) zlecił wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Wnioskodawczyni bierze natomiast udział w programie, w związku z zamiarem rozpoczęcia w przyszłości działalności gospodarczej.
Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie przedmiotowe wynikające z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy.
Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymanych przez Wnioskodawczynię środków w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców należy wskazać, że w myśl ww. przepisu, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, środkami publicznymi są:
- dochody publiczne;
- środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
- 2a) środki, o których mowa w art.
3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307 i 1669);
- środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
- przychody budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów
publicznych pochodzące:
- ze sprzedaży papierów wartościowych,
- z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
- ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
- z otrzymanych pożyczek i kredytów,
- z innych operacji finansowych.
Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
-
niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z
wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
- środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
- środki przeznaczone na
realizację:
- programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
- programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
- 5a) środki przeznaczone na
realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
- 5b)
środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
- 5c) środki pochodzące z instrumentu Łącząc Europę, o którym mowa w
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia
11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument Łącząc Europę,
zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym
rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z
20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);
- inne środki.
Uwzględniając powyższe, środki pochodzące z programu (...) dla młodych przedsiębiorców, co prawda zalicza się do środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, to jednak zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, określającym szczegółowo katalog tych środków, mieszczą się one w kategorii inne środki, o których mowa w pkt 6.
Zauważyć należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Tym samym, z powyższego zwolnienia nie będą korzystały środki z bezzwrotnego wsparcia finansowego, pochodzące z Programu (...) dla młodych przedsiębiorców, gdyż program ten nie jest finansowany ze środków europejskich w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz przytoczone przepisy prawa, stwierdzić należy, że bezzwrotne wsparcie finansowe w postaci comiesięcznego grantu, otrzymane przez Wnioskodawczynię w ramach programu (...) dla młodych przedsiębiorców na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z kosztami podróży, utrzymania i zakwaterowania w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej, nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, ww. wsparcie finansowe będzie stanowiło przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.
Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Zatem, dokumenty dołączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , ul. , , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej