Temat interpretacji
Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zakres wniosku jest następujący:
Opis stanu faktycznego
Uniwersytet X. w A. (dalej jako: Uczelnia) jest uczelnią publiczną w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.). Uczelnia zatrudnia - na podstawie umów o pracę - nauczycieli akademickich. Uczelnia, jako pracodawca, wypłaca nauczycielom akademickim wynagrodzenia za pracę, a także inne świadczenia związane ze stosunkiem pracy. Uczelnia jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2018 r., poz.1509, z późn. zm.; dalej jako UPDOF).
Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Uczelni biorą udział w cyklicznym wydarzeniu jakim jest (…), w ramach którego organizowany jest konkurs (…) (dalej jako: (…)). Organizatorem konkursu jest Uniwersytet Y. w A., pełniący funkcję Lidera oraz inne uczelnie będące współorganizatorami (…), w tym Uczelnia.
Do konkursu (…) mogą przystąpić nauczyciele akademiccy zatrudnieni we współorganizujących uczelniach. Regulamin konkursu (…) został upubliczniony na stronie (…) (…) i określa przebieg postępowania konkursowego, zasady uczestnictwa w konkursie, sposób wyboru Laureata oraz formę nagrody. Wysokość nagrody ustalana jest każdego roku przez Kapitułę Nagrody. Nagrody finansowane są ze środków własnych współorganizatorów (…) lub ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych. Laureatem Nagrody można być tylko raz.
Nagroda przyznawana jest badaczom i twórcom, którzy w znaczący sposób przyczyniają się do rozwoju nauki i prezentują wybitne osiągnięcia artystyczne, jak również promują (…) naukę na arenie krajowej i międzynarodowej. Kandydatów do Nagrody wskazują jednostki współorganizujące (...) według własnej wewnętrznie określonej procedury.
Procedura wyłaniania kandydatów w konkursie do (…) z Uniwersytetu X. w A. w ramach (…), wprowadzona zarządzeniem rektora, ustanawia szczegółowe kryteria wyboru kandydata oraz etapy wyłaniania kandydatów, którzy decyzją Komisji ds. (…) ostatecznie przedstawiani są Kapitule Nagrody. Kapituła Nagrody, której skład według Regulaminu konkursu (…) stanowią przedstawiciele jednostek naukowych współorganizujących (...), powołani przez Dyrektora Generalnego (...), wybiera jednego Laureata (z każdej uczelni) podczas głosowania jawnego większością głosów. Laureat Nagrody otrzymuje statuetkę oraz nagrodę finansową, które wręczane są podczas uroczystej gali otwarcia kolejnego (…), a informacje o laureatach zostają zamieszczone na stronie (…)
Wobec powyższego Laureat z Uczelni otrzymuje nagrodę pieniężną w określonej danego roku przez Kapitułę Nagrody wysokości finansowaną ze środków własnych Uczelni.
Pytania
1.Do jakiego rodzaju (źródła) przychodu należy zakwalifikować nagrodę wygraną w konkursie (…)?
2.Jakiemu opodatkowaniu podlega przedmiotowy przychód?
3.Czy Uczelnia ma obowiązek naliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Nagroda wygrana w konkursie (…) stanowi przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 UPDOF) i jest przychodem z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki od którego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Wartość nagrody, która nie przekracza kwoty 2.000 zł, korzysta ze zwolnienia w związku z art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF, natomiast kwota przekraczająca wskazany limit rodzi obowiązek zapłaty podatku od całej nagrody - a nie tylko od nadwyżki. W związku z wartością nagrody przekraczającą 2.000 zł, Uczelnia jest zobowiązana naliczyć 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od całości i odprowadzić zryczałtowany podatek na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego oraz wypełnić obowiązek informacyjny polegający na sporządzeniu deklaracji PIT- 8AR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Źródła przychodów
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody, zależą zasady ich opodatkowania.
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. To oznacza, że dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
Odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:
‒stosunek służbowy, stosunek pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczy stosunek pracy (art. 10 ust. 1 pkt 1);
‒inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).
Źródło przychodów „stosunek pracy”
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Obowiązki płatnika
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku:
‒tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;
‒obliczenie i pobór podatku przez płatnika.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Obowiązek poboru podatku przez płatnika dotyczy natomiast wyłącznie przypadków określonych w ustawie (art. 31, 33, 34, 35, 41 i 42e).
Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:
‒określenie rodzaju podmiotu, który dokonuje wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników – przy czym ustawodawca określa rodzaj podmiotu poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
‒określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.
I tak, wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika m.in. na:
‒osoby prawne, zwane „zakładami pracy” – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy (art. 31)
‒osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4 ustawy).
Obowiązki płatnika wynikające z art. 31 i art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152–154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Źródło przychodów „inne źródła”
Kolejnym ze źródeł przychodów są „inne źródła”, czyli źródła inne niż te wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1 – 8b ustawy.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.
Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
Obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4–9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy
płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4–5a, 13–16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1–11 oraz 11b–13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 ustawy powstają m.in. w sytuacji wypłaty wygranych w konkursach, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4–4b, 5a oraz 13–16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:
w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Ponadto na podstawie art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Pojęcie „konkursu”
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że
„(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.).”
Podsumowując, w orzecznictwie i doktrynie wskazuje się, że aby dane przedsięwzięcie zostało uznane za konkurs:
‒powinno mieć regulamin, który określa warunki konkursu (jego nazwę, organizatora, uczestników, cel konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców);
‒wyłonienie zwycięzców (laureatów) konkursu powinno być wynikiem bezpośredniej rywalizacji uczestników, konkurs musi mieć element współzawodnictwa uczestników w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.
Zwolnienie od podatku wygranej w konkursie
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych:
wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:
‒otrzymana nagroda była wygraną w konkursie z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
‒jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł.
Nagrody z (…) a Państwa obowiązki jako płatnika
Wskazali Państwo we wniosku, że nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Uniwersytecie X. w A. biorą udział w cyklicznym wydarzeniu jakim jest (…), w ramach którego organizowany jest Konkurs (…) (dalej jako: (…)). Organizatorem Konkursu jest Uniwersytet Y. w A., pełniący funkcję Lidera oraz inne uczelnie będące współorganizatorami (...), w tym Państwa Uczelnia.
Do Konkursu (…) mogą przystąpić nauczyciele akademiccy zatrudnieni we współorganizujących uczelniach. Regulamin Konkursu (…) został upubliczniony na stronie (…) i określa przebieg postępowania konkursowego, zasady uczestnictwa w Konkursie, sposób wyboru Laureata oraz formę nagrody. Wysokość nagrody ustalana jest każdego roku przez Kapitułę Nagrody. Nagrody finansowane są ze środków własnych współorganizatorów (...) lub ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych. Laureatem Nagrody można być tylko raz.
Z opisu warunków Konkursu wynika, że Konkurs ma na celu wyłonienie osób, które w znaczący sposób przyczyniają się do rozwoju nauki i prezentują wybitne osiągnięcia artystyczne, jak również promują (…) naukę na arenie krajowej i międzynarodowej. Kandydatów do Nagrody wskazują jednostki współorganizujące (...) według własnej wewnętrznie określonej procedury.
Procedura wyłaniania kandydatów w Konkursie do (…) z Uniwersytetu X. w A. w ramach (…), wprowadzona zarządzeniem rektora, ustanawia szczegółowe kryteria wyboru kandydata oraz etapy wyłaniania kandydatów, którzy decyzją Komisji ds. (…) ostatecznie przedstawiani są Kapitule Nagrody. Kapituła Nagrody, której skład według Regulaminu Konkursu (…) stanowią przedstawiciele jednostek naukowych współorganizujących (...), powołani przez Dyrektora Generalnego (...), wybiera jednego Laureata (z każdej uczelni) podczas głosowania jawnego większością głosów. Laureat Nagrody otrzymuje statuetkę oraz nagrodę finansową, które wręczane są podczas uroczystej gali otwarcia kolejnego (…).
Wobec powyższego Laureat z Państwa Uczelni otrzymuje nagrodę pieniężną w wysokości określonej danego roku przez Kapitułę Nagrody finansowaną ze środków własnych Uczelni.
Z analizy opisanych we wniosku warunków Konkursu (…) wynika, że nagroda nie ma charakteru nagrody w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oferowana nagroda jest formą uznania za osiągnięcia Kandydatów poczynione niezależnie od ogłoszenia Konkursu. Kandydaci nie wykonują zadań konkursowych w ramach bezpośredniej rywalizacji, czy też nie współzawodniczą ze sobą poddając ocenie prace konkursowe przygotowane z myślą o uczestnictwie w konkursie. Celem nagrody jest uhonorowanie pracowników, którzy przyczyniają się do rozwoju nauki i prezentują wybitne osiągnięcia artystyczne, jak również promują (…) naukę na arenie krajowej i międzynarodowej. Wobec powyższego przedsięwzięcie, które Państwo współorganizują, nie zawiera elementów niezbędnych do uznania go za konkurs, takich jak rywalizacja i współzawodnictwo, co z kolei uniemożliwia zastosowanie do przyznawanych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z wniosku wynika, że organizatorem „(…)” jest Państwa Uniwersytet wraz z innymi uczelniami będącymi współorganizatorami (...). Wprawdzie oferta uczestnictwa skierowana jest nie tylko do pracowników Uniwersytetu X. w A., lecz także do pracowników pozostałych uczelni będących współorganizatorami wydarzenia, jednak Laureat zatrudniony w Państwa Uczelni otrzyma nagrodę finansowaną ze środków własnych Uczelni.
Otrzymanie nagrody jest ściśle związane z posiadaniem statusu pracownika Państwa Uczelni, bowiem istnienie stosunku pracy jest warunkiem sine qua non osiągnięcia przysporzenia przez osobę fizyczną – do nagrody zgłaszani są pracownicy Uczelni, a ponadto nagrodę finansowaną z jej środków może otrzymać tylko osoba będąca nauczycielem akademickim zatrudnionym przez Uniwersytet.
W konsekwencji, wartość nagrody wydanej pracownikowi należy doliczyć do jego pozostałych przychodów i opodatkować na zasadach właściwych dla przychodów ze stosunku pracy. Wynika to z faktu, że jako przychód ze stosunku pracy może być kwalifikowane nie tylko wynagrodzenie określone w umowie o pracę zawartej przez pracownika z pracodawcą, ale również inne rodzaje przysporzeń otrzymane od pracodawcy, takie jak: premie, nagrody, nieodpłatne świadczenia. Niemniej jednak jako przychód ze stosunku pracy mogą być kwalifikowane tylko te przysporzenia (w tym nagrody oraz wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy), które wykazują bezpośredni związek z istnieniem stosunku pracy.
Podobne stanowisko wyrażają też sądy administracyjne, czego przykładem jest chociażby wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 marca 2015 r. (sygn. akt II FSK 1695/14), w którym Sąd stwierdził, że
„w orzecznictwie NSA wielokrotnie prezentowany był pogląd, który podziela również skład orzekający w niniejszej sprawie, że o zakwalifikowaniu świadczenia, jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy (wyroki NSA: z dnia 26 marca 1993 r., III SA 2219/92, opubl. ONSA 1993, nr 3, s. 83; z dnia 10 lutego 2005 r., I SA/Wr 1038/03, opubl. „Biuletyn Skarbowy” 2005, nr 5, s. 26; z dnia 24 czerwca 2009 r. II FSK 251/08; z dnia 21 sierpnia 2012 r., II FSK 86/11 oraz II FSK 309/11, opubl. CBOSA)”.
Podsumowanie uzasadnienia
Reasumując, należy stwierdzić, że otrzymanie ww. nagrody przez Państwa pracowników, generuje powstanie po ich stronie przychodu ze stosunku pracy (na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy), do którego nie ma zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy oraz zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, a zatem będą Państwo zobowiązani do doliczenia wartości nagrody do przychodów pracowników osiągniętych z tytułu umowy o pracę opodatkowanych wg skali podatkowej.
Z powyższego tytułu ciążą na Państwu, jako płatniku, obowiązki wynikające z art. 31 i art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych do właściwego urzędu skarbowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).