Temat interpretacji
Obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej w przypadku sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład masy upadłości.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 27 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 27 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 października 2022 r. (według daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod firmą (…), Sąd Rejonowy Postanowieniem z dnia (…) 2019 roku ogłosił upadłość Wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą (…). Postępowanie upadłościowe prowadzone jest pod sygnaturą akt (…). Postanowieniem z dnia (…) 2020 r. Sąd Rejonowy dokonał zmiany syndyka w postępowanie upadłościowym Wnioskodawcy w ten sposób, że zwolnił z funkcji syndyka K. i w jej miejsce wyznaczył do pełnienia funkcji syndyka M.
Postanowieniem z dnia (…) 2020 r. Sędzia – komisarz w osobie: S. po rozpoznaniu w dniu (…) 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w postępowaniu upadłościowym Wnioskodawcy w przedmiocie wniosku syndyka o wyrażenie zgody na odstąpienie od sprzedaży przedsiębiorstwa jako całości postanowiła na mocy art. 206 ust. 1 pkt 2 i art. 213 ust. 1 Prawa upadłościowego zezwolić syndykowi masy upadłości na odstąpienie od sprzedaży przedsiębiorstwa jako całości. Zgodnie z prawem upadłościowy, po ogłoszeniu upadłości przedsiębiorstwo upadłego zaprzestaje działalności. O dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa upadłego syndyk może wystąpić zgodnie z art. 206 ust. 1 pkt 1 i art. 213 ust. 1 Prawa upadłościowego. W postępowaniu upadłościowym Wnioskodawcy syndyk nie występował z wnioskiem o dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa upadłego. Tym samym w postępowaniu upadłościowym nie była prowadzona działalność przedsiębiorstwa upadłego.
Postanowieniem z dnia (…) 2021 r. Sędzia komisarz S. po rozpoznaniu w dniu (…) 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w postępowaniu upadłościowym Wnioskodawcy postanowiła zezwolić syndykowi na sprzedaż wymienionych w postanowieniu nieruchomości (lokali niemieszkalnych), stanowiących masę upadłości, z wolnej ręki na warunkach ustalonych przez syndyka z zastrzeżeniem określonym w postanowieniu.
W dniu (…) 2021 r. przed Notariuszem w prowadzonej Kancelarii Notarialnej syndyk masy upadłości Wnioskodawcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) zawarł umowę sprzedaży wszystkich nieruchomości wchodzących w skład masy upadłości. Syndyk złożył zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w postępowaniu upadłościowym Wnioskodawcy za rok 2021, gdzie w dochodach do opodatkowania uwzględnił kwotę uzyskaną ze sprzedaży wszystkich nieruchomości (lokali niemieszkalnych) stanowiących masę upadłości. Suma wpłat dokonanych przez syndyka w roku 2021 na poczet podatku dochodowego w pełni pokryła podatek należny w kwocie (…) zł. Z uwagi na to, że wykazany przychód w zeznaniu PIT-36L w kwocie (…) zł, w kwocie (…) zł pochodził ze sprzedaży nieruchomości (lokali niemieszkalnych) syndyk stoi na stanowisku, że nie ma zastosowania art. 30h ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. W oparciu o powyższe syndyk może również wskazać katalog dochodów, które nie są brane pod uwagę przy wyliczaniu daniny solidarnościowej:
-art. 30a ustawy PIT, tj. przychody opodatkowane zryczałtowanym podatkiem, np. dywidendy czy odsetki;
-art. 30e ust. 5 ustawy PIT, tj. dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości;
Syndyk Masy Upadłości (…).
W uzupełnieniu wniosku syndyk wskazał, że wniosek i prowadzone postępowanie o wydanie interpretacji dotyczy masy upadłości, uzyskującej przychody z likwidacji składników masy upadłości, dlatego jako syndyk występuje o interpretację na rzecz upadłego – podatnika. Formalnoprawnie syndyk działa jako pełnomocnik z mocy prawa upadłościowego, a stroną jest upadły. Wniosek niniejszy dotyczy obowiązków (podatkowych?) w zakresie daniny solidarnościowej upadłego, zaś syndyk działa w tej sprawie na rzecz upadłego lecz w imieniu własnym. Obowiązek (podatkowy?) upadłego w zakresie daniny solidarnościowej upadłego pozostaje w ścisłym związku z likwidacją masy upadłości, a przychód uzyskany z likwidacji masy upadłości przeznaczony jest w całości na zaspokojenie wierzycieli w oparciu o plany podziału funduszy masy upadłości. Zaspokojenia wierzycieli dokonuje syndyk, wykonując zatwierdzone przez sąd plany podziału. Upadły nie uzyskuje żadnego przysporzenia, zaś wszelkie przychody upadłego ponad kwotę wolną od zajęć są zajmowane przez postępowanie upadłościowe, tak że nie występuje u upadłego nadwyżka, o której mowa w art. 30u ust. 2.
Pytanie
Czy sprzedaż nieruchomości wchodzącej w skład masy upadłości w postępowaniu upadłościowym, gdzie suma uzyskana ze sprzedaży jest przeznaczona na spłatę wierzycieli w oparciu o plan podziału funduszy masy upadłości, w żadnym przypadku nie jest dochodem upadłego (wszelkie dochody upadłego w okresie postępowania upadłościowego podlegają zajęciu zgodnie z prawem upadłościowym), rodzi po stronie upadłego skutki daniny solidarnościowej wynikającej z art. 30h ustawy o podatku od osób fizycznych?
Przedmiotem wniosku jest zapytanie skierowane przez syndyka działającego na rzecz upadłego, czy upadły w procesie upadłościowym może podlegać obowiązkowi w zakresie daniny solidarnościowej z tytułu sum, jakie masa upadłości zyskuje z likwidacji składników masy upadłości. Prawo upadłościowe z mocy prawa pozbawia upadłego wszelkich przychodów poza kwoty wyszczególnione w prawie upadłościowym. Danina solidarnościowa wynika z Ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, Dz. U. 2018 poz. 2192 i zgodnie z art. 1 ust. 3 Fundusz jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. W orzecznictwie dania solidarnościowa nie jest podatkiem. Zgodnie z art. 3. 1. Ustawy, Przychodami Funduszu są: 1) obowiązkowe składki na Fundusz, o których mowa w art. 4; 2) danina solidarnościowa, o której mowa w rozdziale 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, 1291, 1428 i 1492), zwana dalej „daniną solidarnościową”.
Pytanie zostało sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku.
Pana stanowisko w sprawie
Z uwagi na to, że z mocy prawa upadły zaprzestaje prowadzenia działalności gospodarczej z dniem ogłoszenia upadłości, a syndyk dokonuje czynności likwidacji masy upadłości, a w tym między innymi sprzedaży nieruchomości masy upadłości, suma uzyskiwana przez masę upadłości nie jest związana z wykonywaniem działalności gospodarczej, zaś wszelkie przychody upadłego w okresie postępowania upadłościowego, poza przychodami uregulowanymi przez prawo upadłościowe, są przychodami należnymi masie upadłości, dlatego według oceny syndyka nie zachodzi po stronie upadłego zobowiązanie wynikające z art 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jest obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej.
Przychody masy upadłości, przeznaczone na zaspokojenie wierzycieli upadłego, nie są dochodami osoby fizycznej (upadłego), o których mowa w art. 30h ust. 2. Syndyk, działając w imieniu własnym lecz na rzecz upadłego, nie jest zobowiązany do odprowadzenia daniny solidarnościowej od sum uzyskanych z likwidacji masy upadłości, gdyż sumy te przeznaczone są na spłatę wierzycieli upadłego.
Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod firmą (…), Sąd Rejonowy Postanowieniem z dnia (…) 2019 roku o sygnaturze akt (…) ogłosił upadłość Wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą (…). Postępowanie upadłościowe prowadzone jest pod sygnaturą akt (…). Postanowieniem z dnia (…) 2020 roku Sąd Rejonowy dokonał zmiany syndyka w postępowanie upadłościowym Wnioskodawcy w ten sposób, że zwolnił z funkcji syndyka K. i w jej miejsce wyznaczył do pełnienia funkcji syndyka M.
Postanowieniem z dnia (…) 2020 roku Sędzia – komisarz w osobie: S. w Sądzie Rejonowym po rozpoznaniu w dniu (…) 2020 roku na posiedzeniu niejawnym w postępowaniu upadłościowym Wnioskodawcy w przedmiocie wniosku syndyka o wyrażenie zgody na odstąpienie od sprzedaży przedsiębiorstwa jako całości postanowiła na mocy art. 206 ust. 1 pkt 2 i art. 213 ust. 1 Prawa upadłościowego zezwolić syndykowi masy upadłości na odstąpienie od sprzedaży przedsiębiorstwa jako całości. Zgodnie z prawem upadłościowy, po ogłoszeniu upadłości przedsiębiorstwo upadłego zaprzestaje działalności. O dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa upadłego syndyk może wystąpić zgodnie z art. 206 ust. 1 pkt 1 i art. 213 ust. 1 Prawa upadłościowego. W postępowaniu upadłościowym Wnioskodawcy syndyk nie występował z wnioskiem o dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa upadłego. Tym samym w postępowaniu upadłościowym nie była prowadzona działalność przedsiębiorstwa upadłego. Postanowieniem z dnia (…) 2021 r. Sędzia komisarz S. w Sądzie Rejonowym po rozpoznaniu w dniu (…) 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w postępowaniu upadłościowym Wnioskodawcy postanowiła zezwolić syndykowi na sprzedaż wymienionych w postanowieniu nieruchomości (lokali niemieszkalnych), stanowiących masę upadłości, z wolnej ręki na warunkach ustalonych przez syndyka z zastrzeżeniem określonym w postanowieniu. W dniu (…) 2021 r. przed Notariuszem w prowadzonej Kancelarii Notarialnej syndyk masy upadłości Wnioskodawcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) zawarł umowę sprzedaży wszystkich nieruchomości wchodzących w skład masy upadłości. Syndyk złożył zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w postępowaniu upadłościowym Wnioskodawcy za rok 2021, gdzie w dochodach do opodatkowania uwzględnił kwotę uzyskaną ze sprzedaży wszystkich nieruchomości (lokali niemieszkalnych) stanowiących masę upadłości.
Suma wpłat dokonanych przez syndyka w roku 2021 na poczet podatku dochodowego w pełni pokryła podatek należny w kwocie (…) zł. Z uwagi na to, że wykazany przychód w zeznaniu PIT-36L w kwocie (…) zł, w kwocie (…) zł pochodził ze sprzedaży nieruchomości (lokali niemieszkalnych). Dlatego syndyk stoi na stanowisku, że nie ma zastosowania art. 30h ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. W oparciu o powyższe syndyk może również wskazać katalog dochodów, które nie są brane pod uwagę przy wyliczaniu daniny solidarnościowej:
-art. 30a ustawy PIT, tj. przychody opodatkowane zryczałtowanym podatkiem, np. dywidendy czy odsetki;
-art. 30e ust. 5 ustawy PIT, tj. dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1787 ze zm.) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano rozdział 6a (przepisy art. 30h-30i), który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2019 r.
W myśl art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.
Natomiast na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o Funduszu Solidarnościowym:
Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej podlegającej zapłacie w terminie, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się dochody uzyskane od dnia 1 stycznia 2019 r. i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy zmienianej w art. 21, wykazywane w:
1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 21,
2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa ustawy zmienianej w art. 21,
− których termin złożenia upływa w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r.
Stosownie do art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do 31 grudnia 2021 r.:
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:
1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,
2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5
– odliczone od tych dochodów.
Natomiast na mocy ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), która weszła w życie 1 lipca 2022 r., do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. stosuje się art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w następującym brzmieniu:
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:
1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,
2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5
– odliczone od tych dochodów.
Zgodnie z art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:
1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa
– których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.
Na podstawie art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 30h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Deklaracja o wysokości daniny solidarnościowej zawiera dane umożliwiające prawidłową identyfikację osoby fizycznej i urzędu skarbowego, do którego kierowana jest deklaracja, oraz poprawne rozliczenie daniny solidarnościowej.
Stosownie do art. 30h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, wzór deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej.
Zgodnie z art. 30i ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do daniny solidarnościowej stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej.
W myśl art. 30i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Uprawnienia organu podatkowego przysługują naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach podatku dochodowego od osób fizycznych, a w przypadku:
1)gdy jest to uzasadnione ochroną informacji niejawnych i wymogami bezpieczeństwa państwa – organowi wymienionemu w art. 13a Ordynacji podatkowej;
2)spraw, o których mowa w art. 119g § 1 Ordynacji podatkowej – Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.
Do zapłaty daniny solidarnościowej są zobowiązane osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego, są zobowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego. W tym samym terminie upływa termin zapłaty daniny.
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:
a)w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia itd.),
b)art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),
c)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz
d)art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)
– pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz składki, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).
Danina solidarnościowa jest podatkiem odrębnym od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zostało to wyraźnie wskazane w art. 1 ustawy: „Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową”.
Na podstawie wskazanych powyżej regulacji prawnych stwierdzam, że przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w sumie dochodów podlegających opodatkowaniu daniną solidarnościową uwzględnia się m.in. dochody z działalności gospodarczej opodatkowane zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. podatkiem liniowym), dochody te zostały wymienione wprost w art. 30h tej ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że (…) 2019 r. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość upadłego – osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą. Sąd wyznaczył do pełnienia funkcji syndyka – Pana M, który w tej sprawie występuje o interpretację na rzecz upadłego. W postępowaniu upadłościowym syndyk nie występował z wnioskiem o dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa upadłego. W dniu (…) 2021 r. syndyk masy upadłości zawarł umowę sprzedaży wszystkich nieruchomości wchodzących w skład masy upadłości (lokale niemieszkalne upadłego). Syndyk złożył zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w postępowaniu upadłościowym za rok 2021, w zeznaniu PIT-36L, gdzie w dochodach do opodatkowania uwzględnił kwotę uzyskaną ze sprzedaży wszystkich nieruchomości (lokali niemieszkalnych) stanowiących masę upadłości.
Wątpliwości w tej sprawie dotyczą kwestii, czy sprzedaż nieruchomości (lokali niemieszkalnych) wchodzących w skład masy upadłości w postępowaniu upadłościowym, gdzie suma uzyskana ze sprzedaży jest przeznaczona na spłatę wierzycieli na podstawie planu podziału funduszy masy upadłości, rodzi po stronie upadłego skutki daniny solidarnościowej wynikającej z art. 30h ustawy o podatku od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 156 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1228 ze zm.):
W przypadku ogłoszenia upadłości powołuje się syndyka.
Stosownie do treści art. 75 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe:
Z dniem ogłoszenia upadłości upadły traci prawo zarządu oraz możliwość korzystania z mienia wchodzącego do masy upadłości i rozporządzania nim.
Natomiast jak stanowi art. 62 ustawy Prawo upadłościowe:
W skład masy upadłości wchodzi majątek należący do upadłego w dniu ogłoszenia upadłości oraz nabyty przez upadłego w toku postępowania upadłościowego, z wyjątkami określonymi w art. 63-67a.
Przepis art. 57 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe stanowi, że:
Upadły jest obowiązany wskazać i wydać syndykowi cały swój majątek, a także wydać dokumenty dotyczące jego działalności, majątku oraz rozliczeń, w szczególności księgi rachunkowe, inne ewidencje prowadzone dla celów podatkowych i korespondencję. Wykonanie tego obowiązku upadły potwierdza w formie oświadczenia na piśmie, które składa sędziemu – komisarzowi.
W myśl art. 160 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe:
W sprawach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności w imieniu własnym na rachunek upadłego.
Przepis art. 173 ustawy Prawo upadłościowe stanowi, że:
Syndyk niezwłocznie obejmuje majątek upadłego, zarządza nim, zabezpiecza go przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem go przez osoby postronne oraz przystępuje do jego likwidacji.
Syndyk sprawujący zarząd nad majątkiem upadłego, w celu jego likwidacji przez sprzedaż składników majątku dokonuje szeregu czynności prawnych i faktycznych, które powodują powstanie określonych zobowiązań.
Upadły z mocy prawa traci zarząd oraz możliwość korzystania i rozporządzania majątkiem należącym do niego, jednak ta okoliczność nie pozbawia upadłego statusu podatnika, do którego stosuje się prawa i obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących ustaw podatkowych. We wszelkich postępowaniach stroną w znaczeniu materialnym pozostaje upadły – to on jest podmiotem praw i obowiązków, natomiast syndykowi przysługuje legitymacja formalna do występowania w tych postępowaniach; jest on stroną w znaczeniu formalnym. W zakresie prawnopodatkowym działanie syndyka należy potraktować jako działanie przez pełnomocnika z wszystkimi prawnymi tego stanu rzeczy konsekwencjami.
Podmiotowość prawnopodatkowa w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu działalności gospodarczej po ogłoszeniu upadłości nie ustaje, a syndyk masy upadłości jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za realizację obowiązków podatnika i płatnika.
W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Zatem przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
·odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
·zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.
W myśl art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.
Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolnicza działalność gospodarcza.
W świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:
a)środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
b)składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,
c)składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
d)składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
– wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.
Zatem dochody uzyskane przez upadłego ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład masy upadłości w postępowaniu upadłościowym (lokali niemieszkalnych), w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią podstawę obliczenia daniny solidarnościowej zgodnie z art. 30h tej ustawy.
Jak wcześniej wskazałem, podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych m.in. w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po ich pomniejszeniu wyłącznie o kwoty odliczone od tych dochodów, wymienione w art. 30h ust. 2 tej ustawy, tj. kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 i kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Brak w przepisach dotyczących daniny solidarnościowej wyłączeń, czy to podmiotowych czy też przedmiotowych bądź innych zwolnień z obowiązku zapłaty tej daniny. Jeżeli u osoby fizycznej (tu: upadłego) występują dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. dochody z działalności gospodarczej opodatkowane stawką liniową 19%; takie dochody uzyskał upadły) oraz dochody te przekroczą wartość 1 000 000 zł (dochody upadłego są wyższe od tej wartości), to podatnik (tu: upadły) ma obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej. Fakt prowadzenia postepowania upadłościowego w stosunku do upadłego, nie zwalnia go z tego obowiązku.
Reasumując – sprzedaż nieruchomości wchodzących w skład masy upadłości w postępowaniu upadłościowym, gdzie suma uzyskana ze sprzedaży jest przeznaczona na spłatę wierzycieli na podstawie planu podziału funduszy masy upadłości, rodzi po stronie upadłego obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej na podstawie art. 30h ustawy o podatku od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA.
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).