Odliczenie od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.372.2020.1.MU

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.07.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.372.2020.1.MU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Odliczenie od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni otrzymuje emeryturę polską oraz emeryturę zagraniczną z Niemiec.

W przypadku emerytury polskiej Wnioskodawczyni otrzymuje PIT-40A z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych gdzie wykazany jest przychód, pobrana zaliczka oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegające odliczeniu.

W przypadku emerytury zagranicznej Wnioskodawczyni otrzymuje PIT-11 z banku. Bank nie wykazuje wartości przychodu oraz nie pobiera podatku, pobiera natomiast składkę zdrowotną, która jest wykazywana w PIT-11 jako składka ZUS podlegająca odliczeniu. Wnioskodawczyni dodatkowo otrzymała informację z banku o stanowisku Ministra Finansów na temat prawidłowości wykazywania świadczeń emerytalnych pochodzących z systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec. Według tego pisma bank nie powinien wykazywać tego dochodu jako dochodu zwolnionego, gdyż dochód ten podlega opodatkowaniu wyłącznie na terenie Niemiec.

Składki ZUS na ubezpieczenie zdrowotne wykazane w PIT-11 wystawionym przez bank nie są uwzględniane przy obliczeniu podatku za granicą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia składki zdrowotnej, dotyczącej emerytury zagranicznej od podatku dotyczącego dochodu, którego źródłem jest emerytura krajowa?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ma ona prawo do odliczenia składki zdrowotnej pobranej przez bank i wykazanej w PIT-11 jako składka zdrowotna podlegająca odliczeniu. Emerytura zagraniczna nie stanowi dochodu zwolnionego z opodatkowania na terenie kraju. Takie potwierdzenie Wnioskodawczyni otrzymała telefonicznie z Krajowej Informacji Skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1510, z późn. zm.):

  1. opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  2. pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

  • obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku;

Przy czym kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni otrzymuje emeryturę polską oraz emeryturę zagraniczną z Niemiec.

W przypadku emerytury polskiej Wnioskodawczyni otrzymuje PIT-40A z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych gdzie wykazany jest przychód, pobrana zaliczka oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegające odliczeniu.

W przypadku emerytury zagranicznej Wnioskodawczyni otrzymuje PIT-11 z banku. Bank nie wykazuje wartości przychodu oraz nie pobiera podatku, pobiera natomiast składkę zdrowotną, która jest wykazywana w PIT-11 jako składka ZUS podlegająca odliczeniu. Wnioskodawczyni dodatkowo otrzymała informację z banku o stanowisku Ministra Finansów na temat prawidłowości wykazywania świadczeń emerytalnych pochodzących z systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec. Według tego pisma bank nie powinien wykazywać tego dochodu jako dochodu zwolnionego, gdyż dochód ten podlega opodatkowaniu wyłącznie na terenie Niemiec.

Składki ZUS zdrowotne wykazane w PIT-11 wystawionym przez bank nie są uwzględniane przy obliczeniu podatku za granicą.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrane przez bank na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych od niemieckiej emerytury podlegają odliczeniu od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez bank od emerytury zagranicznej z Niemiec od podatku dotyczącego dochodu, którego źródłem jest emerytura krajowa. Przy czym podkreślić należy, że zgodnie z art. 27b ust. 2 ustawy, kwota składki, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego xxx,za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej