Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.9.2022.2.JK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.9.2022.2.JK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe – w części dotyczącej wysokości ulgi przysługującej na małoletnią córkę i nieprawidłowe – w części dotyczącej wysokości ulgi przysługującej na pełnoletnią córkę.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 4 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 marca 2022 r. (wpływ 30 stycznia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Oczekuje Pani wydania interpretacji za rok 2021.

Ma Pani orzeczony sądownie rozwód z dnia 27 marca 2018 r. Władza rodzicielska powierzona jest obojgu rodzicom. Posiada Pani dwójkę dzieci: X (ur. 22 października 2003 r.) oraz Y (ur. 8 stycznia 2010 r.).

Młodsza córka Y uczęszczała do szkoły podstawowej w M. X natomiast uczęszczała do liceum w D. Samotnie Pani wychowywała i nadal samotnie wychowuje córki.

W 2021 r. posiadała Pani status osoby samotnie wychowującej dzieci. Nadal bez zmian.

Od 2008 r. jest Pani zatrudniona na umowę o pracę i nadal tak pracuje. Rozlicza się Pani za pomocą PIT-37.

W 2021 r. Pani dochód to ok. 210 tys. Pani dochody pochodzą z umowy o pracę i były opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaliczki na podatek są odprowadzane przez pracodawcę. Dochód z wynajmu: wynajęła Pani na 12 miesięcy na kwotę łączną 1200 zł (100 zł za mc) pokój w 2021 r. Zapłaciła Pani ryczałtem podatek w lipcu od całości kwoty. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej.

Wykonywanie władzy rodzicielskiej w 2021 r. przez ojca małoletnich:

§Y:

·ojciec opłaca alimenty w wysokości 700 zł/miesiąc;

·tylko dwa razy w 2021 r. widzieli się fizycznie 7 listopada i z 25-26 grudnia. 7 listopada 2021 r.: 14:00-18:00 (wyjście do pizzerii z okazji urodzin starzej córki wraz z rodziną brata męża - który jest jej chrzestnym); 25-26 grudnia 2021 r. wizyta z noclegiem u dziadków w K (u rodziców byłego męża wraz z córkami);

·prezent na święta: książka;

·w ciągu roku życzenia na komunikatorze messenger z okazji urodzin, dnia dziecka, czy dnia kobiet.

§X:

·ojciec opłaca alimenty w wysokości 1000 zł/mc;

·-tylko dwa razy w 2021 widzieli się fizycznie 7 listopada i z 25-26 grudnia. 7 listopada 2021 r.: 14:00-18:00 (wyjście do pizzerii z okazji 18 urodzin córki wraz z rodziną brata męża - który jest jej chrzestnym); 25-26 grudnia 2021 r. wizyta z noclegiem u dziadków w K (u rodziców byłego męża wraz z córkami);

·prezent na święta: fiszki do nauki czeskiego;

·w ciągu roku życzenia na komunikatorze messenger z okazji urodzin, dnia dziecka, czy dnia kobiet.

Wykonywanie władzy rodzicielskiej w 2021 przez Panią:

§utrzymanie domu: opłacanie rachunków za wodę, gaz, prąd, paliwo do auta, ubezpieczenie auta, domu, internet, nc+, rata kredytu za dom w jakim mieszka z córkami oraz zakupy spożywcze oraz ubrania czy rzeczy potrzebne do szkoły;

§dodatkowo w czasie pandemii środki do dezynfekcji, maseczki, rękawiczki, przyłbice itp.; opłaca Pani (…) edukacja 150 zł/mc - na przyszłość dla córek;

§starszej córce przelewa Pani alimenty w całości (4x250) na konto by mogła kupować sobie ubrania, soczewki, płyn, kosmetyki, książki do szkoły itp.;

§kieszonkowe dla młodszej córki 150zł/mc;

§z okazji Dnia Dziecka pojechała Pani z córkami na obóz z psami do (…) (obie córki mają psy, w trakcie obozu uczyły się jak pracować z psami);

§obie córki były na koncercie (…);

§ze starszą córką była Pani na występie stand-up;

§z obiema córkami wielokrotnie była Pani w kinie w ciągu 2021 r. (mają wykupione (…) – jest Pani z córkami kilka razy w miesiącu w kinie);

§w ciągu roku wielokrotnie kupowała Pani córkom książki – nie tylko te związane ze szkołą jak lektury, ale również zgodne z zainteresowaniami córek (rozwój mózgu, biologia, biotechnologia, czy seria (…) – dla młodszej);

§w ciągu roku młodsza córka Y uczęszczała na zajęcia „psiego przedszkola ze swoim psem”; natomiast starsza na zajęcia indywidualne z trenerem/behawiorystą ze swoim psem;

§z okazji Mikołaja uczestniczyła Pani wspólnie z córkami w warsztatach ceramicznych;

§na Boże Narodzenie prezentami były m.in. hulajnoga, szklane skarbonki w formie obrazów, słodycze, skarpetki, drobna biżuteria, świeczki, kosmetyki i akcesoria kosmetyczne;

§z okazji 18 urodzin, starszej córce wykupiła Pani kurs prawa jazdy (2,4 tys.);

§kupiła Pani starszej córce auto – (…) z 2008 r. by aktywnie mogła korzystać ze zdobytej wiedzy i umiejętności na kursie (5 tys.);

§kupuje Pani córkom ubrania oraz buty;

§zapewnia Pani opiekę lekarską (opłacając pakiet w (…)) - 165zł/mc;

§wozi Pani córki na wizyty;

§opłaca Pani badania spoza abonamentu;

§zawozi Pani córki do lekarzy, stomatologów i na zabiegi, czy badania (usunięcie 2x8 u starszej córki 1,5 tys. zł.);

§młodsza córka w 2021 r. uczęszczała na zajęcia: akrobatyka 160zł/mc, psie przedszkole (400 zł mc przez 3 miesiące);

§starsza córka uczęszczała na zajęcia indywidualne z psim behawiorystą (2 x 320zł);

§wspólny wyjazd z córkami: (…) wraz z zajęciami – 8 dni (7 tys.); (…) - 7 dni (ok. 4,5 tys.);

§młodsza córka była na obozie (…) 7 dni (1,6 tys.) oraz (…) – 7 dni (2,6tys);

§starsza córka w wakacje rozpoczęła kurs prawa jazdy, jednak była 2 dni w (…) oraz 2 dni w K(…) ze znajomymi.

Wizyty u lekarzy z grupy (…) X:

§grudzień 2021 r. (pomiar temperatury ciała USG / doppler żył - kończyn dolnych mierzenie RR / ciśnienia, rtg klatki piersiowej - i bok EKG spoczynkowe, telefoniczna pomoc medyczna – internistyczna, badanie laboratoryjne; APTT + 3 inne, Antytrombina III Hematolog, ginekolog – konsultacja telefoniczna;

§listopad 2021 r. badanie laboratoryjne: APTT + 2 inne, wykonanie szczepienia - szczepionka (…) (p/grypie), kwalifikacja – do szczepienia p/grypie, Centrum Leczenia (…) - konsultacja telefoniczna;

§sierpień 2021 r. ginekolog, pediatra;

§kwiecień 2021 r. – dermatolog;

§luty 2021 r. – chirurg stomatolog, okulista - badanie dna oka;

§styczeń 2021 r. – okulista.

Wizyty u lekarzy z grupy (…) Y:

§październik 2021 r. – pediatra, stomatolog;

§czerwiec 2021 r. – alergolog – konsultacja telefoniczna;

§maj 2021 r. – stomatolog, dermatolog;

§kwiecień 2021 r. – stomatolog, umówienie wizyty u ortodonty;

§marzec 2021 r. – pediatra – gabinet dzieci chorych – konsultacja telefoniczna, rtg pantomogram – zębów, stomatolog.

Dzieci nigdy nie były umieszczone w żadnej instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie – ani na podstawie orzeczenia sądu ani żadnej innej. Jest Pani zatrudniona poprzez umowę o pracę w firmie (…). Rozlicza się Pani na podstawie podatku dochodowego (PIT-37). Pani dzieci nigdy nie otrzymywały żadnego zasiłku, ani dodatków pielęgnacyjnych. Nie ma Pani na wychowaniu, ani opiece żadnych innych dzieci oprócz swoich dwóch córek.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że:

§Córka Y jest nieletnia ma 12 lat i nie prowadziła działalności, ani nie była zatrudniana. Y uczy się w szkole podstawowej. Córka X w październiku wprawdzie skończyła 18 lat jednak nie prowadziła działalności, ani nie była zatrudniana. Jedynym jej dochodem było stypendium naukowe w wysokości 1600 zł (160zł/mc przez dziesięć miesięcy nauki szkolnej). X uczęszcza do liceum.

§Nie ustaliła Pani z ojcem dzieci proporcji, według których dokona Pani odliczenia ulgi prorodzinnej na dzieci. Próbowała Pani to zrobić w poprzednich latach, ale bezskutecznie. Zawsze uważał, że należy mu się połowa bo „w połowie dzieci są jego” no i płaci alimenty także zwyczajnie ma to tego prawo. I tak też się Pani rozliczała. W zeszłym roku podatkowym (2020/2021), kiedy zaproponowała Pani mu 11/1 ponieważ z dziećmi w ciągu 2020 roku spędził 10 dni (z młodszą córką) 3 dni ze starszą (zliczając nawet kilkugodzinne spotkania) – też się nie zgodził. Wystąpiła Pani wtedy do KIS i otrzymała indywidualną interpretację podatkową, że może rozliczyć całe 12 miesięcy ulgi rodzinnej na siebie. W tym roku postanowiła Pani podobnie – ponieważ w 2021 r. pierwszy raz spotkał się z córkami dopiero w listopadzie (kilka godzin) następnie w grudniu, kiedy zabrał je na jeden dzień w trakcie świąt do jego rodziców, a dziadków dzieci. W całym 2021 r. ojciec spędził z córkami łącznie nie całe półtorej dnia. Kontakty ograniczały się do życzeń/GIF na messenger z okazji urodzin, dnia dziecka czy dnia kobiet. W tym roku widział się z młodszą córką dwa razy w styczniu (byli razem w kinie – Pani opłaca córkom karty (…) od 2017 roku). Drugi raz kiedy widział młodszą córkę miał okazję spotkać i starsza córkę - kiedy poprosiła Pani by stawił się do urzędu i wyraził zgodę na paszport dla młodszej córki (poprzedni przeterminował się). Starsza córka też wyrabiała nowy paszport – w październiku 2021 kończyła 18 lat. Córki chcą spotykać się z ojcem i cieszy je każdy z nim kontakt. Ten sam nie wychodzi z inicjatywą kontaktu z córkami. Ogranicza się do sporadycznego napisania na messenger wiadomości, czy przesłaniu linku odnośnie „czegoś tam”. Życzenia na dzień kobietjak zazwyczaj dostały przez messenger, ale 10 marca. Były mąż mieszka (…) – w linii prostej to 2,4 km.

§Obie córki mieszkają z Panią w (…). Y chodzi do Szkoły Podstawowej w (...); X natomiast do Liceum w (…). Sytuacja może się zmienić w październiku 2022 r. Starsza córka jest w klasie maturalnej i o ile nie wybierze (…) zapewne przestanie z Panią mieszkać na rzecz miasta i akademika uczelni jaką wybierze.

Pytanie

Czy w związku z tym, iż kontakt ojca z dziećmi był znikomy i w głównej mierze ograniczał się do przesłania życzeń na komunikatorze Messenger, a fizycznie zobaczył się z córkami tyko dwa razy w roku i spędził z nimi tylko jeden dzień (z 25 na 26 grudnia plus 4 godz. w listopadzie) - czy może Pani rozliczyć w całości ulgę prorodzinną za dzieci?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że powinna ulgę w całości rozliczyć, gdyż w ciągu roku to Pani faktycznie wykonywała władzę rodzicielską – nie tylko utrzymując córki, zapewniając im potrzeby bytowe, edukacyjne, zdrowotne, ale również dbając o ich rozwój fizyczny, emocjonalny oraz intelektualny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe – w części dotyczącej wysokości ulgi przysługującej na małoletnią córkę i nieprawidłowe – w części dotyczącej wysokości ulgi przysługującej na pełnoletnią córkę.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021r. poz. 1128 ze zm.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Natomiast w myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.

Stosownie do art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

W myśl art. 27f ust. 2b ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

W myśl art. 27f ust. 2c ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., nadanym ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Stosownie do art. 26 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.)

§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Stosownie do przepisu art. 27f ust. 6 cyt. ustawy:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Stosownie do art. 27f ust. 6 w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ww. ustawy odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje również podatnikowi, który utrzymywał dzieci pełnoletnie:

- bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

- do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy:

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu przepisu zmienionym przez art. 1 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy - w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zgodnie z art. 70 ust. 2 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw:

W przypadku opodatkowania dochodów uzyskanych w 2021 r., o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r., przepis art. 6 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio do osoby samotnie wychowującej dzieci i jej dziecka.

Zgodnie z art. 92 ww. ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359):

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

W myśl art. 97 § 1 tejże ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Zgodnie z art. 106 ww. ustawy:

Jeżeli wymaga tego dobro dziecka, sąd opiekuńczy może zmienić orzeczenie o władzy rodzicielskiej i sposobie jej wykonywania zawarte w wyroku orzekającym rozwód, separację bądź unieważnienie małżeństwa, albo ustalającym pochodzenie dziecka.

Zgodnie zaś z treścią art. 107 ww. Kodeksu:

§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.

Podkreślenia przy tym wymaga, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka. Jednakże, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka.

Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”.

W pierwszej kolejności – przystępując do oceny możliwości zastosowania ulgi prorodzinnej – wskazać należy, że wysokość odliczenia kwoty z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, to w określonych przypadkach każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Powyższe oznacza, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy.

Co istotne, kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku

a)w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,

b)w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:

-zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub

-gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Z przedstawionego we wniosku opis stanu faktycznego wynika, że posiada Pani dwie córki (jedną małoletnią i drugą – od 22 października 2021 r. pełnoletnią). Córki zamieszkują z Panią. Z byłym mężem, który poza wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego wykazuje sporadyczne zainteresowanie córkami (nikły wkład w wychowanie córek) nie uzgodniła Pani proporcji odnośnie odliczenia ulgi prorodzinnej.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów – na tle przedstawionego stanu faktycznego – uznać należy, że skoro to Pani sprawowała faktycznie stałą władzę rodzicielską, tzn. podejmowała wszelkie decyzje dotyczące dzieci w każdej sferze ich życia i ciężar wychowania małoletnich dzieci spoczywał wyłącznie na Pani, dzieci cały czas mieszkają z Panią, a Pani były mąż ma znikomy kontakt z dziećmi, to wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej, tj. w pełnej wysokości, kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 w zw. z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do młodszej córki za cały 2021 r., natomiast w odniesieniu do starszej z córek prawo do ulgi w wymiarze, o którym mowa wyżej przysługuje Pani jedynie do miesiąca, w którym uzyskała ona pełnoletność, tj. października 2021 r.

Zauważyć bowiem należy, że zgodnie z zacytowanymi przepisami ulga prorodzinna, przy spełnieniu określonych wymogów, przysługuje również podatnikowi utrzymującemu pełnoletnie dziecko/dzieci, w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego.

Obowiązek alimentacyjny względem dzieci pełnoletnich, o których mowa w art. 27 ust. 6 i art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika wprost z przepisów ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy - art. 128 i następne.

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, obowiązek alimentacyjny to obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania. Istotą tak określonego obowiązku jest to, że jedna strona ma prawo żądać dostarczenia tak wskazanych środków, a druga osoba ma obowiązek je dostarczyć.

Z ww. ustawy wynika, że rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba, że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.

Zakres obowiązku alimentacyjnego rodziców wobec dzieci zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego.

Dostarczanie środków utrzymania to zaspokajanie normalnych, bieżących potrzeb uprawnionego w postaci: pożywienia, ubrania, mieszkania, opału, niezbędnych przedmiotów umożliwiających przebywanie w środowisku i w rodzinie, leków, itp. Dostarczanie środków wychowania obejmuje natomiast powinność starań o zdrowie uprawnionego, o jego rozwój fizyczny i umysłowy, stworzenie możliwości zdobycia wykształcenia, zapewnienie dostępu do dóbr kultury, itp.

Ze stanu faktycznego wynika, że w okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania, Pani mąż płacił zasądzone na pełnoletnią córkę alimenty.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro jednym z wymogów warunkujących dokonywanie odliczeń wynikających z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach omawianej ulgi jest utrzymywanie pełnoletnich dzieci w związku z wykonywaniem, nawet przymusowo obowiązku alimentacyjnego, to w sytuacji gdy Pani mąż uiszczał alimenty na pełnoletnią córkę, wykonując wobec niej obowiązek alimentacyjny, nie przysługuje Pani wyłączne prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na pełnoletnia córkę.

Co do zasady odliczenia należy dokonać w proporcji ustalonej z ojcem dziecka, z tym, że łączna kwota odliczenia, dokonana przez oboje rodziców nie może przekroczyć kwoty odliczenia przysługującego względem jednego dziecka.

Natomiast w sytuacji braku porozumienia między rodzicami dziecka odliczenie przysługuje w wysokości 50% kwoty ulgi.

Zatem, w związku z brakiem porozumienia między Panią, a byłym mężem, co do wysokości ulgi prorodzinnej na pełnoletnią córkę – od miesiąca następnego po miesiącu uzyskania pełnoletności – przysługuje Pani odliczenie 50% kwoty ulgi, a nie jak Pani twierdzi w pełnej wysokości.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).