Temat interpretacji
Ustalenie źródła przychodu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia źródła przychodu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 1 kwietnia 2022 r. (wpływ 1 kwietnia 2022 r.) i 11 kwietnia 2022 r. (wpływ 11 kwietnia 2022 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest tłumaczem przysięgłym języka ..., wpisanym na listę tłumaczy przysięgłych, prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, pod numerem …. Jest On również czynnym zawodowo adwokatem.
Czynności tłumacza przysięgłego obejmują katalog czynności określony w art. 13 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (zwaną dalej: „ustawą”) i obejmują:
1)sporządzanie i poświadczanie tłumaczeń z języka obcego na język polski, z języka polskiego na język obcy, a także sprawdzanie i poświadczanie tłumaczeń w tym zakresie, sporządzonych przez inne osoby;
2)sporządzanie poświadczonych odpisów pism w języku obcym, sprawdzanie i poświadczanie odpisów pism, sporządzonych w danym języku obcym przez inne osoby;
3)dokonywanie tłumaczenia ustnego.
W ramach czynności tłumacz między innymi wykonuje zlecenia na rzecz organów wymiaru sprawiedliwości, przy czym, zgodnie z art. 15 ustawy tłumacz przysięgły nie może odmówić wykonania tłumaczenia w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, na żądanie sądu, prokuratora, Policji oraz organów administracji publicznej, chyba że zachodzą szczególnie ważne przyczyny uzasadniające odmowę. Wynagrodzenie za zlecenia wykonywane przez tłumacza na rzecz organów, o których mowa w art. 15 ustawy, jest wynagrodzeniem sztywnym określonym w rozporządzeniu (vide art. 16 ust. 2 ustawy). Podstawa powołania tłumacza przysięgłego jest określona przez przepisy odpowiedniej procedury, odpowiednio: karnej, cywilnej, administracyjnej lub sądowo-administracyjnej. Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach której faktycznie świadczy w przeważającej części usługi prawnicze oraz usługi tłumaczeniowe w zakresie języka ..., podlega On w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) oraz jest podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Przeważającym przedmiotem działalności w CEIDG Wnioskodawcy jest „74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami”, jednym z dodatkowych kodów PKD ujawnionych w CEIDG jest „69.10.Z Działalność prawnicza”. Zlecenia od organów, o których w art. 15 ustawy (dalej: „organy”), są przekazywane tłumaczowi przeważnie pocztą. Po otrzymaniu zlecenia na tłumaczenie pisemne (czynności opisane w art. 13 pkt 1 i 2 ustawy), tłumacz wykonuje zlecenie i odsyła organowi tłumaczenie wraz z wnioskiem o przyznanie wynagrodzenia oraz fakturą VAT. Następnie organ wydając postanowienie uwzględnia, w całości lub części żądane wynagrodzenie, lub nie uwzględnia go w całości. Między organem a tłumaczem nie mają zastosowania warunki spotykane w relacjach stricte cywilnoprawnych, tj. tłumacz nie może bez ważnej przyczyny odmówić wykonania zlecenia, wynagrodzenie ma charakter sztywny, odgórnie określony w rozporządzeniu, to organ wyznacza termin na wykonanie zlecenia z lub bez konsultacji z tłumaczem, za niewykonanie zlecenia lub wykonanie go z opóźnieniem tłumaczowi grozi odpowiedzialność na podstawie przepisów porządkowych. Przy braku możliwości zachowania terminu na wykonanie zlecenia, tłumaczowi przysługuje możliwość zawnioskowania o przedłużenie terminu na wykonanie zlecenia, natomiast autonomiczną decyzję w tym zakresie podejmuje organ. Nadmienienia wymaga, że - co do zasady - odpowiedzialność za zlecenie spoczywa na organie, na tłumaczu ciąży ewentualnie odpowiedzialność karna, porządkowa oraz deliktowa.
W realiach niniejszej sprawy, tłumacz będzie realizował tłumaczenia, o których mowa w art. 13 pkt 1 i 2 ustawy, w dwojaki sposób.
W pierwszym przypadku - tłumaczenia pisemne będą realizowane na rzecz organów przy wykorzystaniu składników majątkowych prowadzonej działalności gospodarczej, z podzleceniem całościowym lub częściowym czynności osobom trzecim i przy zaliczeniu kosztów wynagrodzenia osób trzecich do prowadzonej działalności gospodarczej. Przykładowo, niektóre zlecenia na rzecz organów będą wykonywane za pośrednictwem sprzętu komputerowego, stanowiącego wyposażenie lub środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej, przy podzleceniu czynności osobom trzecim i zaliczeniu wynagrodzenia tych osób do kosztów uzyskania przychodu w ramach działalności gospodarczej, jak i biurze, które jest wynajmowane na cele prowadzonej działalności gospodarczej.
W drugim przypadku - tłumaczenia pisemne na rzecz organów będą realizowane bez jakiegokolwiek wykorzystania składników majątkowych działalności gospodarczej, tj. na komputerze prywatnym (niestanowiącym wyposażenia lub środka trwałego w prowadzonej działalności gospodarczej), na prywatnym oprogramowaniu, poza biurem wynajmowanym na cele działalności gospodarczej, bez wykorzystania osób trzecich - tj. zlecenie będzie wykonywane osobiście przez tłumacza, jak i bez zaliczania innych kosztów wykonania zlecenia do kosztów uzyskania przychodu działalności gospodarczej (np. kosztów przesyłek kurierskich lub poczty).
W pierwszym przypadku tłumacz zamierza wystawiać fakturę na rzecz organów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i zaliczać przychód i koszty z tego tytułu do źródła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej (o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Organy w takim wypadku wypłacają tłumaczowi kwotę brutto określoną w fakturze, a tłumacz jest odpowiedzialny za rozliczenie wszelkich podatków z tego tytułu, w tym podatku dochodowego.
W drugim przypadku tłumacz zamierza wystawiać fakturę imienną bez danych prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej na rzecz organów, nie zaliczać przychodu i kosztów z tego tytułu do źródła pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód zostanie zaliczony do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 (działalność wykonywana osobiście), wobec treści art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Podatek Vat z tytułu faktury będzie rozliczany przez tłumacza, natomiast organ pobierze od Jego wynagrodzenia podatek dochodowy według skali podatkowej i odprowadzi go na rzecz właściwego urzędu skarbowego, działając jako płatnik tego podatku.
W piśmie uzupełniającym wniosek z 11 kwietnia 2022 r., Wnioskodawca wskazał, że działalność gospodarczą prowadzi od października 2010 r. Dla celów podatku dochodowego prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jego działalność opodatkowana jest podatkiem liniowym (19%). Z organami nie są zawierane jakiekolwiek umowy, powołanie odbywa się na podstawie postanowienia o powołaniu tłumacza/zlecenia tłumaczenia, w których figuruje jako osoba fizyczna „tłumacz przysięgły …”. Zlecenia na rzecz organów wymiaru sprawiedliwości nie są wykonywane na podstawie umowy, obowiązki tłumacza i Jego wynagrodzenie jest regulowane odpowiednimi przepisami, czy to kodeksu postępowania karnego, czy kodeksu postępowania cywilnego, sztywne stawki za wykonywanie tłumaczeń określone są w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 24 stycznia 2005 r. w sprawie wynagrodzenia za czynności tłumacza przysięgłego. Jak wskazano we wniosku, w przypadku wykorzystywania mienia firmowego, jak i korzystania z podwykonawców do wykonania zlecenia na rzecz organów wymiaru sprawiedliwości – składane jest oświadczenie, że wykonywane usługi wchodzą w zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i winny być zakwalifikowane do przychodów, które na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie podlegają opodatkowaniu przez płatnika – organ, jest składane, zaś w przypadku stricte osobistego wykonywania zlecenia, bez wykorzystania mienia firmowego, bez korzystania z podwykonawców do jego wykonania - oświadczenie nie jest składane. W ocenie Wnioskodawcy, tłumaczenia nie stanowią utworu, mowa zazwyczaj o tłumaczeniu aktów prawnych, pism procesowych, orzeczeń sądów, czy innych dokumentów wytworzonych na potrzeby postępowań sądowych. W związku z brakiem umowy nie dochodzi do umownego przeniesienia autorskich praw majątkowych, jak również nie dochodzi do przeniesienia wyłącznego prawa zezwalania na korzystanie z należnych praw autorskich.
Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy usługi tłumaczeń, o których mowa we wniosku, są/będą wykonywane w sposób zorganizowany i ciągły, tj. w sposób przewidziany w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie ma On na to żadnego wpływu - w praktyce to organ wymiaru sprawiedliwości wybiera i obdzwania wszystkich tłumaczy z listy Ministerstwa Sprawiedliwości dla danego języka i udziela zlecenia jednemu z nich; tłumacz nie ma na to żadnego wpływu, a wybór organu go wiąże, wszak nie może bez ważnej i uzasadnionej przyczyny odmówić takiej czynności. Zasadniczo za rezultat pracy tłumacza przy zleceniach od organów wymiaru sprawiedliwości odpowiedzialność ponosi organ wymiaru sprawiedliwości, jako organ, który powołał tłumacza. Powyższe nie wyklucza odpowiedzialności karnej i dyscyplinarnej tłumacza za wadliwie wykonane zlecenie. Nie można też wykluczyć, że w razie wadliwego tłumaczenia odpowiedzialność może ponieść Skarb Państwa, jak i tłumacz przysięgły z tytułu odpowiedzialności deliktowej, w ramach odpowiedzialności in solidum. Nie zmienia to jednak faktu, że główna odpowiedzialność za rezultat oraz wykonywanie tłumaczeń wobec osób trzecich ponosi Skarb Państwa. Przy wykonywaniu czynności na rzecz organów wymiaru sprawiedliwości nie występuje typowe ryzyko jak przy zwykłych zleceniach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, przykładowo nie istnieje tutaj ryzyko niewypłacalności zleceniodawcy (Skarb Państw jest odpowiedzialny za wypłatę wynagrodzenia), nie istnieje ryzyko zatorów płatniczych. Powyższe powoduje, że zlecenia od organów sprawiedliwości są diametralnie różne od zwykłych zleceń rynkowych.
Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi tłumaczeń na rzecz tego samego organu zarówno w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, jak i poza nią. W Jego ocenie, faktem relewantnym przy ocenie kwalifikacji zlecenia jako z działalności pozarolniczej, czy jako czynności wykonywanej osobiście, jest charakter sposobu wykonywania zlecenia. Zlecenie wykonywane stricte osobiście, bez wykorzystania mienia firmowego, jak i bez udziału wykonawców, winno być kwalifikowane jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, z kolei zlecenie nawet pochodzące od tego samego organu, wykonywane przy użyciu mienia firmowego, jak i przy udziale podwykonawców, jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy o zaliczeniu przychodu, o którym mowa w pierwszym opisywanym przypadku do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej)?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy o zaliczeniu przychodu, o którym mowa w drugim opisywanym przypadku do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2oraz art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przychód z działalności wykonywanej osobiście)?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczenie przychodu, o którym mowa w pierwszym opisywanym przypadku, powinno nastąpić do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej).
Ad. 2
W ocenie Wnioskodawcy, zaliczenie przychodu, o którym mowa w drugim opisywanym przypadku, powinno nastąpić do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przychód z działalności wykonywanej osobiście).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Ustawa opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:
·pkt 2 – działalność wykonywana osobiście,
·pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ustawa Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zatem – co do zasady − nie są przychodami z działalności gospodarczej takie przychody, które zostały zaliczone przez ustawodawcę do pozostałych źródeł przychodów znajdujących się w katalogu źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy), tj. m.in. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.
Ustawodawca wyraźnie bowiem rozróżnił w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródła przychodu, m.in. z działalności wykonywanej osobiście oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej; dokonany podział ma charakter rozłączny.
W myśl art. 14 ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak z powyższego wynika, ustawodawca wyraźnie rozróżnia działalność wykonywaną osobiście i działalność gospodarczą, jako dwa różne źródła przychodu.
Na gruncie powołanych wyżej przepisów prawa pojawiły się jednak wątpliwości w zakresie kwalifikacji przychodów do właściwego źródła w sytuacji, gdy przychody uzyskiwane przez podatnika są wymienione w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście i jednocześnie działalność prowadzona przez podatnika spełnia warunki określone w definicji działalności gospodarczej.
Wskazać należy, że w interpretacji ogólnej z 22 maja 2014 r., Nr DD2/033/30/KBF/14/RD-47426, Minister Finansów wskazał, że podatnik może, jeżeli uzyskuje przychody w warunkach spełniających przesłanki działalności gospodarczej, zakwalifikować te przychody do źródła – działalność gospodarcza, nawet w sytuacji, gdy wymienione są w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Do takiego wniosku doprowadza analiza przepisu art. 13 pkt 8 i 9 oraz art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tylko w art. 13 pkt 9 ustawodawca wyraźnie zastrzegł, że przychody w nim wymienione zawsze będą kwalifikowane do źródła przychodów – „działalność wykonywana osobiście”, nawet jeżeli będą uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej. Ustawodawca dopuszcza więc możliwość zaliczenia przychodów – z działalności wykonywanej osobiście do działalności gospodarczej, jeżeli są uzyskiwane w warunkach spełniających przesłanki działalności gospodarczej.
Zatem, nie ma też powodów, aby inaczej traktować przychody osób, które działają na zlecenie organu administracji państwowej.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyklucza, aby przychody uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej, jeśli wykonywane są one właśnie w warunkach spełniających przesłanki „działalności gospodarczej”. Powyższy sposób kwalifikacji należy stosować wobec wszystkich grup zawodowych wymienionych w art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem także wobec biegłych sądowych oraz tłumaczy przysięgłych, tj. osób działających na zlecenie podmiotów wymienionych w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć przy tym należy, że skoro ustawa dopuszcza możliwość takiej kwalifikacji, jak wskazano powyżej, to nie oznacza to, że przychody uzyskiwane przez ww. osoby muszą być zawsze zaliczane do działalności gospodarczej. Analiza wskazanych przepisów doprowadza do wniosku, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyklucza możliwości osiągania przychodów z działalności wykonywanej osobiście we wskazanym zakresie w ramach działalności gospodarczej. A zatem wskazane przychody mogą być kwalifikowane zarówno do działalności gospodarczej, jak i działalności wykonywanej osobiście. Zależy to od warunków w jakich osoba je uzyskująca wykonuje daną czynność.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan tłumaczem przysięgłym języka ..., wpisanym na listę tłumaczy przysięgłych, prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości. Jest Pan również czynnym zawodowo adwokatem. Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której faktycznie świadczy w przeważającej części usługi prawnicze oraz usługi tłumaczeniowe w zakresie języka .... Przeważającym przedmiotem Pana działalności w CEIDG jest „74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami”, natomiast jednym z dodatkowych kodów PKD ujawnionych w CEIDG jest „69.10.Z Działalność prawnicza”. Jako tłumacz przysięgły będzie Pan realizował tłumaczenia, o których mowa w art. 13 pkt 1 i 2 ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego, w dwojaki sposób. W pierwszym przypadku - tłumaczenia pisemne będą realizowane na rzecz organów przy wykorzystaniu składników majątkowych prowadzonej działalności gospodarczej, z podzleceniem całościowym lub częściowym czynności osobom trzecim i przy zaliczeniu kosztów wynagrodzenia osób trzecich do prowadzonej działalności gospodarczej. W drugim przypadku - tłumaczenia pisemne na rzecz organów będą realizowane bez jakiegokolwiek wykorzystania składników majątkowych działalności gospodarczej, tj. na komputerze prywatnym (niestanowiącym wyposażenia lub środka trwałego w prowadzonej działalności gospodarczej), na prywatnym oprogramowaniu, poza biurem wynajmowanym na cele działalności gospodarczej, bez wykorzystania osób trzecich - tj. zlecenie będzie wykonywane osobiście przez tłumacza, jak i bez zaliczania innych kosztów wykonania zlecenia do kosztów uzyskania przychodu działalności gospodarczej (np. koszty przesyłek kurierskich lub poczty).
Zatem jeżeli prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem w CEIDG jest „74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami” wówczas Pana wynagrodzenie z tytułu tłumaczeń pisemnych wykonywanych na rzecz organów należy zaliczyć do przychodów z tego źródła. To, że w drugim przypadku opisanym przez Pana ww. tłumaczenia będą realizowane bez jakiegokolwiek wykorzystania składników majątkowych działalności gospodarczej, tj. na komputerze prywatnym (niestanowiącym wyposażenia lub środka trwałego w prowadzonej działalności gospodarczej), na prywatnym oprogramowaniu, poza biurem wynajmowanym na cele działalności gospodarczej, bez wykorzystania osób trzecich - tj. zlecenie będzie wykonywane osobiście przez tłumacza, jak i bez zaliczania innych kosztów wykonania zlecenia do kosztów uzyskania przychodu działalności gospodarczej (np. kosztów przesyłek kurierskich lub poczty) nie przesądza w opisanym zdarzeniu przyszłym o kwalifikacji ww. przychodu do źródła działalność wykonywana osobiście. Przesądzający w tym przypadku jest fakt prowadzenia przez Pana działalności gospodarczej w tym samym zakresie, tj. w zakresie tłumaczeń.
Reasumując, w obu opisanych przez Pana przypadkach przychody uzyskiwane z tłumaczeń pisemnych wykonywanych na rzecz organów będą kwalifikowane do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zatem, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).