Temat interpretacji
W związku z tym, że wskazana we wniosku produkcja miodu prowadzona jest w pasiece powyżej 80 rodzin, to działalność wykonywana przez Wnioskodawcę nie mieści się w powołanej powyżej definicji działalności rolniczej. Działalność, którą prowadzi Wnioskodawca, jest zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej, ponieważ jej rozmiar przekracza wielkości określone w załączniku nr 2 „Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”. To oznacza, że sprzedaż miodu i pyłku kwiatowego, o których mowa w tym wniosku, także podlega opodatkowaniu w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 25 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów uzyskiwanych z produkcji i sprzedaży miodu i pyłku kwiatowego.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 czerwca 2022 r. (data wpływu 17 czerwca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, polegające na produkcji i sprzedaży miodu. Działalność prowadzona jest od 2 lutego 2022 roku. W dniu 8 lutego 2022 r. Wnioskodawca złożył wniosek PIT-6 do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalanych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu na rok 2022. Naczelnik Urzędu Skarbowego w (…) w dniu 10 lutego 2022 r. wydał decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie wymiaru zaliczek, w uzasadnieniu decyzji Naczelnik podał ustalony dochód do opodatkowania po zaokrągleniu w wysokości 405 zł, w związku z czym zaliczki do zapłaty w trakcie roku nie wystąpiły. Prowadzenie pasieki zgłoszone jest w Związku Pszczelarskim i sanepidzie. Źródłem przychodu Wnioskodawcy jest sprzedaż konfekcjonowanego (zapakowanego w słoiki) miodu odbiorcom końcowym. Działalność ta zarejestrowana jest u Powiatowego Lekarza Weterynarii, jako działalność polegająca na sprzedaży bezpośredniej, nieprzetworzonego miodu pszczelego pochodzącego z własnej pasieki. Uzyskane, nieprzetworzone produkty pszczele sprzedawane są w ramach sprzedaży bezpośredniej na zasadzie obowiązujących przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej.
Ponadto Wnioskodawca zatrudniony jest u pracodawcy, na umowę o pracę na czas nieokreślony. Wnioskodawca jest osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej. Zysk ze sprzedaży miodu nie jest podstawowym źródłem utrzymania. Podstawowym źródłem utrzymania jest stała pensja, otrzymywana z tytułu umowy o pracę na czas nieokreślony. W ramach prowadzonego działu specjalnego produkcji rolnej wytworzone produkty pszczele Wnioskodawca ma zamiar sprzedawać w miejscu prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnej tj. we (…), na targach oraz za pośrednictwem internetu na portalach internetowych i w ramach swojego sklepu internetowego. Wszystkie sprzedawane produkty pszczele (np. miód, pyłek kwiatowy, kid pszczeli) wytworzone będą w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę działu specjalnego produkcji rolnej. Inne produkty nie będą oferowane w sprzedaży. Wnioskodawca zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako sposób ustalania dochodu wybrał normy szacunkowe. W związku z powyższym nasunęły się wątpliwości, czy w ramach prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej rozliczanych w oparciu o normy szacunkowe może dokonywać sprzedaży produktów pszczelich przez internet, czy też będzie to już prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 roku, poz. 1128 ze zm.).
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Pasieka w liczbie 120 uli (pni pszczelich).
Przedmiotem sprzedaży są i będą miód, pyłek kwiatowy. Kit pszczeli nie jest i nie będzie oferowany w sprzedaży.
Wszystkie ww. produkty pszczele tj. miód i pyłek kwiatowy są i będą oferowane do sprzedaży w stanie nieprzetworzonym (naturalnym).
Pytanie
Czy prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż produktów pszczelich (np. miód, pyłek kwiatowy) z własnej pasieki przez internet podlegała będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy Wnioskodawca powinien dokonać zgłoszenia działalności gospodarczej i opłacać podatek dochodowy od osób fizycznych na wybranej formie opodatkowania, czy też będą to nadal działy specjalne produkcji rolnej opodatkowane zgodnie z wyborem według norm szacunkowych?
Pana stanowisko w sprawie
Sprzedaż bezpośrednia w polskim porządku prawnym oznacza, zgodnie z definicją określoną w art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2019 r. poz. 824 z późn. zm), działalność, o której mowa w art. 1 ust. 3 lit. c-e rozporządzenia nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. U.UE.Lz 2004 r. Nr 139, str. 55, z póżn. zm.).
Prowadzenie sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego regulowane jest rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz. U. z 2015, poz. 1703).
Ww. rozporządzenie określa wymagania weterynaryjne, jakie powinny być spełnione przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej, wielkość, zakres i obszar produkcji produktów oraz wymagania weterynaryjne dla miejsc prowadzenia takiej sprzedaży. Procedura rejestracji podmiotów oraz obowiązki podmiotów dotyczące powiadomienia lekarza weterynarii zostały określone w art. 19 i 21 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2019 r. poz. 824 z późn. zm.).
Sprzedaż bezpośrednia dotyczy wyłącznie nieprzetworzonych produktów pochodzenia zwierzęcego wyprodukowanych przez podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (z własnych surowców lub pozyskane od własnych zwierząt) - takich jak: tusze lub podroby pozyskane z drobiu i zajęczaków poddanych ubojowi w gospodarstwie rolnym podmiotu, tusze i podroby zwierzyny łownej pozyskane przez koło łowieckie Polskiego Związku Łowieckiego, produkty rybołówstwa, żywe ślimaki lądowe, mleko surowe, siara. Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązujący system prawny przewiduje możliwość prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, jako jednej z form prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę Prowadzenie sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego regulowane jest rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej, które określa wymagania weterynaryjne, jakie powinny być spełnione przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej, wielkość, zakres i obszar produkcji produktów oraz wymagania weterynaryjne dla miejsc prowadzenia takiej sprzedaży. Do sprzedaży bezpośredniej dopuszcza się wyłącznie produkty wyprodukowane z własnych surowców przez podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej, w tym produkty pszczele nieprzetworzone.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Jednocześnie w art. 2 ust. 2 ww. ustawy określono, że działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1.miesiąc - w przypadku roślin,
2.16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3.6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4.2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą. Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce).
Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są natomiast uprawy w szklarniach, ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla, chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych, laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Z powyższych przepisów wynika że działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolnej. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a cytowanej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".
Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określone zostały w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2183), na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pod poz. 11 tej Tabeli wymieniono "Pasieki powyżej 80 rodzin".
Załącznik ten, tj. "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego", określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt, z uwagi na ich rozmiary, stanowią działy specjalne produkcji rolnej.
Zatem, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chowu lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika bądź nie przekracza rozmiarów, o których mowa w tym Załączniku, to należy uznać, że uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że w związku z tym, że wskazana we wniosku produkcja miodu prowadzona jest w pasiece powyżej 80 rodzin - to działalność wykonywana przez Wnioskodawcę mieści się w przytoczonej powyżej definicji, która jest zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej, ponieważ jej rozmiar przekracza wielkości określonej w załączniku nr 2 "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego".
Wskazana we wniosku produkcja miodu prowadzona jest w pasiece powyżej 80 rodzin, działalność wykonywana przez Wnioskodawcę jest zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. W takiej sytuacji do przychodów znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochody uzyskiwane z tego źródła przychodów, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt. 3 i pkt. 4 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działy specjalne produkcji rolnej i pozarolnicza działalność gospodarcza stanowią odrębne źródła przychodów.
Przychód z tego tytułu jest zatem odrębny od przychodu z działalności gospodarczej czy przychodu z umowy o pracę i do opodatkowania stosujemy szczególne regulacje.
Jak wynika z art. 2 ust. 3 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwami rolnymi. Z art. 2 ust. 3a powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, iż nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy.
Powołany przepis art. 2 ust. 3 mówi o prowadzeniu pasieki. Przez prowadzenie pasieki należy rozumieć także sprzedaż wyprodukowanego miodu i czynności z tym związane takie, jak. rozlewanie, pakowanie czy znakowanie miodu. Inne rozumienie tego przepisu prowadziłoby do wniosku, iż sprzedaż produktów wyprodukowanych w ramach działów specjalnych byłaby kwalifikowana do źródła przychodów - pozarolnicza działalność gospodarcza. W praktyce oznaczałoby to, iż każdy podatnik prowadzący działy specjalne i sprzedający swoje produkty uzyskiwałby jednocześnie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy takie stanowisko jest błędne, gdyż ustawodawca wyraźnie wyróżnił wśród źródeł przychodów zarówno działy specjalne produkcji rolnej, jak i pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2. Należy zaznaczyć też, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w obowiązującym brzmieniu w żadnym miejscu nie określa miejsca dokonywania sprzedaży produktów. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy może on dokonywać sprzedaży (w tym także przez internet) produktów pszczelarskich o których mowa w przedmiotowym wniosku w ramach działów specjalnych produkcji rolnej i rozliczać się wg. obowiązujących norm szacunkowych dochodu.
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Działy specjalne produkcji rolnej stanowią źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc - w przypadku roślin,
2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
W myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Natomiast, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działy specjalne produkcji rolnej.
Stosownie do treści art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – obowiązującą w 2022 r. opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 24 listopada 2021 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2183). Pod poz. 11 tej Tabeli wymieniono „Pasieki powyżej 80 rodzin”.
Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego określa, jakie uprawy, hodowla, chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.
Zatem uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej – o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika bądź nie przekracza rozmiarów, o których mowa w tym załączniku, to należy stwierdzić, że uprawa ta, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, polegające na produkcji i sprzedaży miodu i prowadzi pasiekę, która liczy 120 uli (pni pszczelich).
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że w związku z tym, że wskazana we wniosku produkcja miodu prowadzona jest w pasiece powyżej 80 rodzin, to działalność wykonywana przez Wnioskodawcę nie mieści się w powołanej powyżej definicji działalności rolniczej. Działalność, którą prowadzi Wnioskodawca, jest zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej, ponieważ jej rozmiar przekracza wielkości określone w załączniku nr 2 „Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”. To oznacza, że sprzedaż miodu i pyłku kwiatowego, o których mowa w tym wniosku, także podlega opodatkowaniu w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując – z uwagi na to, że produkcja miodu jest prowadzona w pasiece powyżej 80 rodzin i przekracza wielkości określone w załączniku nr 2 „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” – to sprzedaż miodu i pyłku kwiatowego z własnej pasieki przez internet będzie dokonywana w ramach działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowana zgodnie z wyborem według norm szacunkowych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego i nie odnosi się do kwot wskazanych w opisie sprawy. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒ Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).