Obowiązki płatnika w związku z oddelegowaniem pracownika do pracy na Węgrzech. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.524.2022.2.AP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.524.2022.2.AP

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z oddelegowaniem pracownika do pracy na Węgrzech.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z oddelegowaniem pracownika do pracy na Węgrzech. Uzupełnili go Państwo pismem z 21 września 2022 r. (data wpływu 21 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego    

A. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Pracodawca”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie …. W związku z prowadzoną działalnością Spółka oddelegowała swojego pracownika (dalej: „Pracownik”) do pracy na Węgrzech, gdzie siedzibę ma spółka-matka Wnioskodawcy, tj. B. (dalej: “Spółka Przyjmująca”), z którą zawarto Umowę delegowania na okres dwóch lat (dalej: „Umowa”).

Jak postanowiono w Umowie, Spółka Przyjmująca zatrudniła Pracownika od dnia 3 stycznia 2022 r. do 2 stycznia 2024 r. Pracownik ma prawo do pracy ze swojego miejsca pobytu zgodnie z Polityką określającą zasady pracy zdalnej Spółki Przyjmującej. Okres oddelegowania długoterminowego może być przedłużony o dwa lata. Jeśli Strony będą zamierzały uzgodnić takie przedłużenie, przekażą swoją zgodę pozostałym Stronom najpóźniej 31 października 2023 r.

Pracownik spędzi na terytorium Węgier powyżej 183 dni w danym roku, lecz ośrodkiem jego interesów życiowych pozostanie Polska, gdzie pozostanie jego najbliższa rodzina. W trakcie obowiązywania Umowy Pracownik spędza w Polsce wszystkie weekendy oraz święta.

Wynagrodzenie Pracownika jest ponoszone przez Wnioskodawcę.

Jednakże, przez okres oddelegowania węgierska Spółka Przyjmująca nieodpłatnie zapewnia Pracownikowi następujące świadczenia związane z relokacją (dalej „Koszty Oddelegowania”):

  • zakwaterowanie na Węgrzech (stanowiące świadczenie w naturze, wynikające z oddzielnej umowy);
  • samochód służbowy (w tym do celów prywatnych) – świadczenie rzeczowe przysługujące zgodnie z Polityką Samochodową Spółki Przyjmującej;
  • zwrot kosztów biletów lotniczych w związku z podróżami do domu – 30 razy w roku, przeloty do Polski i z powrotem na Węgry;
  • w okresie oddelegowania Pracownik pozostanie objęty polskim systemem ubezpieczeń społecznych, ale Spółka Przyjmująca zapewni prywatną opiekę medyczną w kraju Spółki Przyjmującej.

Zgodnie z węgierskimi przepisami, Koszty Oddelegowania nie podlegają opodatkowaniu węgierskim podatkiem dochodowym od osób fizycznych (z wyjątkiem zwrotu kosztów biletów lotniczych).

Na Węgrzech opodatkowana jest część wynagrodzenia Pracownika odpowiadająca proporcjonalnie dniom pracy spędzonych na Węgrzech (zgodnie z lokalnymi przepisami). Pozostała część (odpowiadająca proporcjonalnie dniom pracy zdalnej w Polsce) podlega polskiemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych (tak obliczony dochód stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, przy czym do tej pory zaliczki na ten podatek nie były pobierane ze względu na stosowanie kwoty wolnej od podatku).

Wynagrodzenie za dany miesiąc wypłacane jest z dołu, do określonego dnia miesiąca następującego po danym miesiącu pracy.

Pracownik złożył Spółce PIT-2.

Pracownik jest uczestnikiem pracowniczych planów kapitałowych (dalej: „PPK”), gdzie odpowiednia część składki do PPK finansowana jest przez Wnioskodawcę.

W okresie poprzedzającym zawarcie Umowy Pracownikowi przyznano stały miesięczny dodatek do wynagrodzenia przysługujący w zamian za pełnienie przez Pracownika funkcji Zastępcy Dyrektora Rozwoju Produktów ds. rejestracji (dalej: „Dodatek stały”). Dodatek stały jest nadal wypłacany Pracownikowi. Z uwagi na brak jego związku z pracą wykonywaną na podstawie Umowy, w całości stanowi on podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Podjęcie pracy przez pracownika nastąpiło w związku z umową delegowania podpisaną przez Wnioskodawcę, spółkę przyjmującą oraz pracownika („Umowa Delegowania”). Umowa ta reguluje takie kwestie, jak np. stanowisko objęte przez pracownika w spółce przyjmującej, okres oddelegowania, wysokość wynagrodzenia oraz innych przysługujących świadczeń („Koszty Oddelegowania”). Kwestie nieobjęte Umową Delegowania są uregulowane w umowie o pracę, która zawarta jest pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem. Spółka przyjmująca nie zawarła odrębnej umowy o pracę z pracownikiem.

Wynagrodzenie wypłacane jest przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy Delegowania, z tytułu delegowania do pracy w spółce przyjmującej.

Obowiązek ponoszenia Kosztów Oddelegowania nie wynika z umowy o pracę zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem.

Uzupełniając złożony wniosek, Spółka oświadcza, że zgodnie z Umową Delegowania jest ona zobowiązana do pokrywania Kosztów Oddelegowania. Tym niemniej, to spółka przyjmująca faktycznie ponosi te koszty.

Obowiązek ponoszenia Kosztów Oddelegowania wynikający z Umowy Delegowania ciąży na Wnioskodawcy. Tym niemniej, jak wskazano powyżej, to spółka przyjmująca faktycznie ponosi te koszty. Na moment składania niniejszego pisma nie jest wiadome, czy koszty te zostaną rozliczone pomiędzy Wnioskodawcą a spółką przyjmującą (to jest czy spółka przyjmująca obciąży Wnioskodawcę wartością Kosztów Oddelegowania).

Jeśli zatem Wnioskodawca zostanie obciążony Kosztami Oddelegowania, to należy uznać, że koszty te są ponoszone przez spółkę przyjmującą w imieniu Spółki. Jeśli natomiast spółka przyjmująca nie obciąży Kosztami Oddelegowania Wnioskodawcy, to należy uznać, że spółka przyjmująca ponosi omawiane koszty w swoim imieniu.

Pytania

  1. W jaki sposób dla celów obliczania zaliczek na polski podatek dochodowy od osób fizycznych należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu, kwotę zmniejszającą podatek oraz podlegające odliczeniu od podstawy opodatkowania składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne odprowadzone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Polsce (dalej: „ZUS”)?
  2. W jaki sposób dla celów obliczania zaliczek na polski podatek dochodowy od osób fizycznych należy rozliczać dochód Pracownika wynikający ze sfinansowanych przez Wnioskodawcę wpłat w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych, w tym odnoszącą się do Dodatku stałego?
  3. Czy wartość ponoszonych przez Spółkę Przyjmującą Kosztów Oddelegowania powinna być wykazana w PIT-11?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Przy poborze zaliczki na polski podatek dochodowy od osób fizycznych od pozostałej części wynagrodzenia (odpowiadającej dniom pracy zdalnej w Polsce) płatnik uwzględnia w całości przysługujące Pracownikowi koszty uzyskania przychodu, kwotę zmniejszającą podatek oraz podlegające odliczeniu składki odprowadzone do ZUS w Polsce. Nie podlegają odliczeniu składki, których podstawę wymiaru stanowi dochód/przychód z pracy wykonywanej na Węgrzech zwolniony z polskiego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 31 ustawy o PIT, osoby prawne będące zakładami pracy obowiązane są jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Jednocześnie jednak, art. 32 ust. 6 ustawy o PIT wskazuje, że zakład pracy nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez Pracownika z pracy wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem że dochody te podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy o PIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o PIT).

Zgodnie z art. 15 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Budapeszcie dnia 23 września 1992 r. (dalej: „polsko-węgierska UPO”):

  1. Z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
  2. Bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, gdy:
  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego oraz
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
  3. wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

A zatem, jeśli rezydent jednego państwa wykonuje pracę najemną na terytorium drugiego państwa, wówczas to drugie państwo może opodatkować dochód uzyskany na jego terytorium. Od powyższej zasady umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje wyjątek, który polega na tym, iż w pewnych sytuacjach, państwem wyłącznie właściwym do opodatkowania dochodów jest państwo rezydencji, jakim w omawianym stanie faktycznym jest Polska.

Wyłączna właściwość państwa rezydencji występuje, o ile są spełnione warunki przewidziane w wyżej przywołanym przepisie art. 15 ust. 2 polsko-węgierskiej UPO. Jednym z tych trzech warunków jest, aby odbiorca przebywał w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego, co w omawianym stanie faktycznych nie wystąpi.

W konsekwencji powyższego, zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy o PIT, Spółka polska powinna zaprzestać pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia uzyskiwanego przez Pracownika z tytułu oddelegowania do pracy na Węgrzech.

W świetle powyższych przepisów płatnik wykonuje zatem swoje obowiązki poprzez obliczanie i pobieranie w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych Pracownikowi dochodów ze stosunku pracy. Dodatkowo, w przypadku pracy wykonywanej za granicą kwestie opodatkowania tego dochodu reguluje stosowna umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Płatnik natomiast odstępuje od poboru zaliczek na podatek przy spełnieniu przesłanek wskazanych w przepisie art. 32 ust. 6 ustawy o PIT, czyli w przypadku gdy wypłacane dochody podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza Polską. 

W konsekwencji powyższego, zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy o PIT, Wnioskodawca powinien zaprzestać pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia uzyskanego przez Pracownika (polskiego rezydenta) za pracę wykonywaną na Węgrzech. Dochód z tego tytułu jest zwolniony w Polsce na podstawie powołanych wyżej przepisów ustawy o PIT oraz przytoczonych przez Wnioskodawcę regulacji polsko-węgierskiej UPO (metoda wyłączenia z progresją). W przedstawionej sytuacji Wnioskodawca pobiera i odprowadza w Polsce zaliczkę na podatek dochodowy wyłącznie od wynagrodzenia Pracownika za pracę zdalną wykonywaną w Polsce.

Przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy płatnik uwzględnia zatem w całości przysługujące Pracownikowi koszty uzyskania przychodu oraz kwotę zmniejszającą podatek. Składki na ubezpieczenie społeczne podlegają odliczeniu jedynie w części odpowiadającej wynagrodzeniu opodatkowanemu w Polsce.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 4 października 2018 roku o pracowniczych planach kapitałowych (dalej: „ustawa o PPK”) Polski Fundusz Rozwoju (dalej: „PFR”) i spółka od niej zależna prowadzą portal PPK, stworzony w celu gromadzenia i udzielania informacji o PPK (dalej: „Portal PPK”). Zgodnie z zawartym na Portalu PPK stanowiskiem (link: https://www.mojeppk.pl/faq/pracodawca/wplaty-do-ppk_czy-ppkobejmuje-pracownikow-delegowanych-do-pracy-za-granica.html), przychód z tytułu wpłat do PPK finansowanych przez pracodawców jest opodatkowany na takich samych zasadach jak wynagrodzenie pracownika.

Oddelegowanie pracownika nie wpływa na zasady objęcia go PPK. To oznacza, że o ile pracownik spełnia definicję „osoby zatrudnionej”, zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK, pracodawca zobowiązany jest zawrzeć w jego imieniu i na jego rzecz umowę o prowadzenie PPK oraz odprowadzać wpłaty do PPK. Wpłaty do PPK za takiego pracownika będą naliczane od wynagrodzenia w rozumieniu ustawy o PPK i opodatkowane (dotyczy to wpłat finansowanych przez pracodawcę) na zasadach analogicznych jak wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o PPK, wpłata podstawowa finansowana przez podmiot zatrudniający wynosi 1,5% wynagrodzenia. Jak z kolei stanowi art. 26 ust. 2 ustawy o PPK, podmiot zatrudniający może zadeklarować w umowie o zarządzanie PPK dokonywanie wpłaty dodatkowej w wysokości do 2,5% wynagrodzenia.

Zgodnie z kolei z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, wpłaty do PPK sfinansowane przez podmiot zatrudniający stanowią przychód uczestnika PPK, podlegający opodatkowaniu. Wpłaty do PPK sfinansowane przez pracodawcę pracownikowi – zarówno te podstawowe, jak i dodatkowe – stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, w związku z otrzymaniem nieodpłatnego świadczenia.

Z tego względu dla celów obliczenia zaliczki na polski podatek dochodowy od osób fizycznych przychód Pracownika uzyskany z tytułu wpłat do PPK, sfinansowanych przez Pracodawcę, należy opodatkować proporcjonalnie do dni spędzonych przez Pracownika podczas pracy zdalnej w Polsce w danym miesiącu.

Powstaje przy tym wątpliwość, z którego miesiąca proporcja dni pracy w Polsce jest brana pod uwagę do wyliczenia przychodu z tytułu wpłat do PPK sfinansowanych przez Pracodawcę. Wpłaty do PPK są bowiem dokonywane w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane (art. 28 ust. 4 ustawy o PPK). W związku z tym, dla celów obliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych możliwe jest branie pod uwagę (1) miesiąca za który wynagrodzenie jest należne, (2) miesiąca wypłaty wynagrodzenia albo (3) miesiąca, w którym przekazano wpłatę do instytucji finansowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku właściwy jest miesiąc, za który wynagrodzenie jest należne. W oparciu bowiem o dane za ten okres ustalana jest wysokość wpłat do PPK sfinansowanych przez Pracodawcę.

Wskazaną powyżej zasadę należy również odnieść do wpłat do PPK, sfinansowanych przez Pracodawcę, które odnoszą się do części wynagrodzenia odpowiadającej Dodatkowi stałemu. Skoro Spółka zalicza przychód z tytułu Dodatku stałego do przychodu opodatkowanego w Polsce, to takie samo traktowanie powinno dotyczyć naliczanej od wysokości Dodatku stałego wpłaty do PPK sfinansowanej przez Pracodawcę.

Ad. 3.

Koszty oddelegowania w zakresie zapewnienia Pracownikowi zakwaterowania i samochodu służbowego ponosi Spółka Przyjmująca. Ponosi ona również koszty podróży do domu Pracownika (30 razy w roku, przelot w obie strony). Ponadto, w okresie oddelegowania Spółka Przyjmująca zapewni prywatną opiekę zdrowotną na Węgrzech.

Zdaniem Wnioskodawcy, płatnik nie musi wykazywać w PIT-11 wartości ponoszonych przez Spółkę Przyjmującą Kosztów Oddelegowania.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za Pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o PIT, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani do przesłania podatnikom oraz właściwym urzędom skarbowym imiennych informacji sporządzonych według ustalonego wzoru, tj. informacji PIT-11. W informacji PIT-11 wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Jak wykazano to wyżej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Pracownik oddelegowany zachowuje status polskiego rezydenta podatkowego w trakcie oddelegowania i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich światowych dochodów bez względu na to, skąd pochodzą.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 polsko-węgierskiej UPO dochód opodatkowany w jednym państwie jest zwolniony od podatku w drugim. Jednakże, przy ustalaniu stawki podatkowej do opodatkowania dochodu osiągniętego w państwie rezydencji uwzględnia się również dochód osiągnięty w państwie źródła. Oznacza to, że dochód uzyskany przez polskiego rezydenta na Węgrzech z pracy najemnej jest zwolniony z opodatkowania w Polsce (tzw. metodą zwolnienia z progresją).

W sytuacji, gdy zgodnie z odpowiednią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą z danym państwem zastosowanie ma metoda wyłączenia z progresją, to dochody osiągnięte tym kraju uznaje się za zwolnione, zgodnie art. 27 ust. 8 ustawy o PIT.

Zgodnie z pkt 7 objaśnień do informacji PIT-11, w kwocie kolumnie „E” informacji PIT-11, nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku na podstawie przepisów ustawy oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, jednakże w kolumnie „E” należy wykazać dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Obowiązek ujęcia w informacji PIT-11 sporządzanej przez Spółkę dochodów zagranicznych wolnych od podatku dotyczy wyłącznie dochodów, które zostały uzyskane za pośrednictwem Wnioskodawcy. Tym samym, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wykazania dochodów Pracownika z tytułu świadczeń polegających na zapewnieniu mu przez Spółkę Przyjmującą zakwaterowania i samochodu służbowego, a także zwrotu kosztów biletów lotniczych w związku z podróżami do domu oraz kosztów prywatnej opieki medycznej. Dochody te należałoby wykazać jedynie w przypadku wypłacania ww. świadczeń przez Wnioskodawcę – niezależnie od tego, czy dochody te faktycznie podlegają opodatkowaniu na Węgrzech, czy są zwolnione z opodatkowania na podstawie lokalnych, węgierskich przepisów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.