Opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z Austrii. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.430.2022.2.DJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.430.2022.2.DJ

Temat interpretacji

Opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z Austrii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych: stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 9 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 czerwca 2022 r. (wpływ 20 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (wynikający z wniosku, jak i jego uzupełnienia)

Od 10 lat mieszka Pani i pracuje w Austrii. Ma Pani w Austrii zezwolenie na pobyt stały, mieszkanie (umowa najmu) oraz pracę.

Obecnie pracuje Pani na pół etatu w kuchni. 2 lata Pani przebywała na zasiłku dla bezrobotnych (pandemia – praca w hotelu). Ma Pani i zawsze będzie Pani miała obywatelstwo polskie. Obecnie Pani krajem, w którym Pani żyje i pracuje jest Austria. W Polsce posiada Pani nieruchomość-dom oraz (….) arów ziemi. Nie ma Pani rodziny w Polsce. Jest Pani panną i odwiedza Pani Polskę tylko w czasie urlopu. Podatek z pracy w Austrii odprowadza pracodawca do urzędu skarbowego w Austrii. Ma Pani przyznany numer ubezpieczenia, co w Austrii jest numerem identyfikacyjnym ecard: (...).

W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani, że wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób pracujących za granicą i dotyczy opodatkowania od 2019 roku, czas teraźniejszy oraz czas przyszły. Oczekuje Pani rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie za lata podatkowe od 2019 roku do 2021 roku oraz za rok bieżący 2022 i lata dalsze.

Pobyt stały i miejsce zameldowania posiada Pani w Austrii. Źródłem Pani dochodu są dochody uzyskane w Austrii. W Polsce nie ma Pani żadnych dochodów. W Austrii jest Pani zatrudniona na umowę o pracę (marzec 2022 r. - umowa o pracę na pół etatu, od (…) lutego 2019 r. do lutego 2022 roku zasiłek dla bezrobotnych – z powodu choroby i Covid/pandemia). Do Austrii wyjechała Pani w celach zarobkowych, ale bardzo chce Pani wrócić do Polski. Niestety zostanie Pani tutaj do emerytury. Jest Pani objęta obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym, zdrowotnym, emerytalnym w Austrii. Pani numer ubezpieczenia e-card: (...). Jest Pani objęta polisą ubezpieczeniową w Austrii. Odprowadza Pani podatek dochodowy w Austrii.

Posiada Pani prawo stałego pobytu w Austrii, ale obywatelstwo ma Pani polskie, nie przyjęła Pani austriackiego, ponieważ musiałaby Pani zrzec się polskiego. W wyborach w Austrii nie uczestniczy Pani, ponieważ nie ma Pani obywatelstwa austriackiego. Nie uczestniczy Pani w wyborach w Polsce, ponieważ na obecną chwilę rzadko Pani przyjeżdża do Polski. Uczestniczy Pani w spisie powszechnym w Austrii, kursy zawodowe ma Pani sponsorowane przez Urząd Pracy w Austrii, inwestycje – z powodu choroby niestety nie. Konto posiada Pani w banku w Austrii. Interes gospodarczy: w Polsce posiada Pani nieruchomości po babci. W Austrii mieszka Pani i żyje.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy ma Pani obowiązek złożenia zeznania podatkowego w Polsce w związku z uzyskiwanymi dochodami w Austrii?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, prosi Pani o zwolnienie z podwójnego opodatkowania podatkiem dochodowym, ponieważ na obecną chwilę Pani miejscem zamieszkania jest Austria.

Ponieważ przebywała Pani w Polsce na urlopie, a opinie są różne ze względu na podwójne opodatkowanie, więc po rozmowie w Urzędzie Skarbowym w (…) przesłała Pani pismo do Krajowej Dyrekcji Skarbowej o wydanie, decyzji, że nie jest Pani zobowiązana do podwójnego opodatkowania. Aby, być w stosunku do Urzędu Skarbowego w porządku w Polsce prosi Pani o opinię.

Urząd Skarbowy w (…) nie potrafił Pani wytłumaczyć sytuacji i przekazał, że te sprawy są rozwiązywane indywidualnie i podał Pani adres Krajowej Informacji Skarbowej oraz druk do wypełnienia oraz wyjaśnił, że sprawa podlega opłacie w kwocie 40 zł.

Prosi Pani o pozytywne wyjaśnienie Pani sprawy i wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Tym samym, aby można było mówić o podleganiu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (polskiej rezydencji podatkowej) dana osoba musi posiadać na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych lub też czas pobytu danej osoby na terytorium Polski powinien przekroczyć 183 dni w ciągu roku podatkowego. Spełnienie którejkolwiek z tych przesłanek skutkuje uznaniem osoby fizycznej za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 roku):

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, funduszu inwestycyjnego, instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 roku):

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

W myśl art. 4a cyt. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu sprawy wynika, że od 10 lat mieszka Pani i pracuje w Austrii. Ma Pani w Austrii zezwolenie na pobyt stały, mieszkanie (umowa najmu) oraz pracę (jest Pani zatrudniona na umowę o pracę). Ma Pani i zawsze będzie Pani miała obywatelstwo polskie. W Polsce posiada Pani nieruchomości po babci (nieruchomość-dom oraz (…) arów ziemi). Nie ma Pani rodziny w Polsce. Jest Pani panną i odwiedza Pani Polskę tylko w czasie urlopu. Podatek z Pani pracy w Austrii odprowadza pracodawca do urzędu skarbowego w Austrii. Ma Pani przyznany numer ubezpieczenia w Austrii. Źródłem Pani dochodu są dochody uzyskane w Austrii. W Polsce nie ma Pani żadnych dochodów. Jest Pani objęta obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym, zdrowotnym, emerytalnym, posiada Pani polisę ubezpieczeniową oraz odprowadza Pani podatek dochodowy w Austrii. Posiada Pani prawo stałego pobytu w Austrii, ale obywatelstwo ma Pani polskie. Uczestniczy Pani w spisie powszechnym w Austrii, kursy zawodowe ma Pani sponsorowane przez Urząd Pracy w Austrii. Konto posiada Pani w banku w Austrii.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku: stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że skoro Pani - jak sama Pani podała we wniosku – od 10 lat mieszka i pracuje w Austrii, natomiast do Polski przyjeżdża Pani rzadko (tylko w czasie urlopu) - nie został spełniony warunek posiadania miejsca zamieszkania na terytorium Polski wymieniony w art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, w związku z faktem, że w stosunku do Pani nie znajduje zastosowania przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to jednocześnie nie znajduje zastosowania przepis art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 1921).

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie w okresie, będącym przedmiotem Pani zapytania nie była i nie będzie Pani zobowiązana do opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych z tytułu pracy na terytorium Austrii. W konsekwencji, nie ciążył i nie będzie ciążył na Pani obowiązek złożenia w Polsce zeznania podatkowego za ww. okres.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę dołączone do wniosku dokumenty należy wskazać, że ze względu na specyfikę postępowania interpretacyjnego organ upoważniony do wydania interpretacji indywidualnej orzeka tylko i wyłącznie w obrębie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią. Co oznacza, że organ rozpatrujący konkretną sprawę nie ma możliwości modyfikowania (uzupełniania, odtwarzania) stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego tej sprawy, nie prowadzi również postępowania dowodowego w trybie działu IV Ordynacji podatkowej. Stąd też dołączone zarówno do wniosku jak i jego uzupełnienia dokumenty nie podlegały analizie.

Końcowo należy podkreślić, że zakres interpretacji indywidualnej, zdeterminowany jest przede wszystkim przedstawionym przez Panią stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym jak i Pani własnym stanowiskiem w sprawie. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).