Temat interpretacji
Uczestnicztwo w programie motywacyjnym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
30 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 17 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 listopada 2022 r. (wpływ 9 listopada 2022 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania: A
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (...)
Opis stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych
A Sp. z o.o. („Spółka Polska”, „A”) jest częścią grupy kapitałowej B (dalej jako „Spółka”, „B”) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (…). Spółka jest notowana na amerykańskiej giełdzie.
W ramach grupy kapitałowej B funkcjonują dwa programy motywacyjne:
§„X” („ESPP”, “Plan ESPP”) oraz
§„Y” (“Plan RSU”).
Pan (…) („Pracownik”) jest pracownikiem A zatrudnionym na podstawie umowy o pracę. Jednocześnie Pracownik nie jest zatrudniony w spółce amerykańskiej i nie jest z nią związany umową o pracę, umową o świadczenie usług lub inną umową o podobnym charakterze. Pracownik jest stroną umów uczestnictwa w Planie RSU i Planie ESPP zawartych ze spółką amerykańską (jest Uczestnikiem Planów), jednocześnie w umowie o pracę łączącej pracownika z A nie zostały zapisane uprawnienia do Uczestnictwa w Planach. Ponadto pracownik jest polskim rezydentem podatkowym.
Plan ESPP.
Plan ESPP ma charakter programu motywacyjnego, a jego celem jest osiągnięcie odpowiedniego poziomu zaangażowania pracowników, poprzez umożliwienie im zakupu akcji Spółki („Akcje”) na preferencyjnych warunkach. Plan ESPP jest elementem pakietu wynagrodzenia mającego na celu powiązanie wynagrodzenia Uczestnika i długoterminowych interesów Spółki i jako taki stanowi element systemu wynagradzania pracowników w Grupie.
Bieżącą obsługą i zarządzaniem Planem ESPP zajmuje się Komitet („Komitet”).
Uprawnionymi do uczestniczenia w Planie ESPP są wszyscy pracownicy podmiotów należących do grupy B których wymiar czasu pracy lub długość zatrudnienia przekracza limity określone w Polityce Planu ESPP, w tym pracownicy Spółki Polskiej („Uczestnicy ESPP”). Warunkiem uczestnictwa w ESPP jest podpisanie przez Uczestnika ESPP umowy subskrypcji ze Spółką oraz spełnienie określonych warunków. Spółka określa, czy i od którego momentu dana osoba jest osobą uprawnioną do uczestniczenia w Planie ESPP.
Uczestnicy ESPP mają prawo zakupu Akcji ze zniżką, a środki na ich zakup są kumulowane przez określony czas („Okres ofertowania”) poprzez comiesięczne potrącenia z ich wynagrodzenia. Umowa subskrypcji określa wysokość potrącenia – jako kwotę lub procentową wartość wynagrodzenia. Cena zakupu jednej Akcji jest ustalana przez Komitet. Zakup Akcji następuje co najmniej dwa razy w Okresie ofertowania ze środków dotychczas skumulowanych.
W przypadku rezygnacji Uczestnika ESPP lub utraty przez niego statusu uprawnionego pracownika, wszystkie potrącenia z wynagrodzenia za Okres ofertowania, w którym nastąpiła taka zmiana statusu, są zgodnie z Polityką Planu ESPP automatycznie zwracane na rzecz Uczestnika ESPP (lub wskazanego beneficjenta w przypadku śmierci). W przypadku kontynuacji uczestnictwa w Planie, Uczestnicy ESPP mogą odsprzedać nabyte Akcje bez ograniczeń, zgodnie z obowiązującymi w Spółce zasadami dotyczącymi wykorzystywania informacji poufnych.
Spółka Polska nie ma wpływu na określanie zasad Planu ESPP, ani uprawnienia jej pracowników do udziału w Planie ESPP. Koszty uczestnictwa pracowników Spółki Polskiej w Planie ESPP nie są refakturowane na Spółkę Polską, ale nie jest to wykluczone w przyszłości.
Plan RSU.
Plan RSU ma charakter programu motywacyjnego, a jego celem jest przyciągnięcie i zatrzymanie w grupie B pracowników, członków zarządu niebędących pracownikami i świadczących usługi konsultantów oraz nagradzanie ich za osiągane wyniki. Plan RSU jest elementem pakietu wynagrodzenia mającego na celu retencję Uczestnika i powiązanie jego wynagrodzenia z długoterminowymi interesami Spółki i jako taki stanowi element systemu wynagradzania pracowników w Grupie.
Bieżącą obsługą Planu RSU zajmuje się Komitet, który ma prawo wyboru osób, które mogą uczestniczyć w Planie RSU, w tym osób zatrudnionych przez Polską Spółkę („Uczestnicy RSU”). W ramach Planu RSU, Uczestnicy RSU są uprawnieni do otrzymania nagród w postaci m.in. jednostek RestrictedStock Units (dalej jako „RSU”, „Nagroda"), które uprawniają do otrzymania Akcji Spółki w określonej przyszłości. W części polskich umów o pracę Uczestników RSU zatrudnionych w Spółce Polskiej wskazane są informacje o nagrodach akcyjnych obejmujących przypisanie RSU o określonej wysokości przypadającego kapitału, terminy nabycia uprawnień oraz odniesienie do zasad wskazanych w Planie RSU Spółki.
Uczestnicy nabywają uprawnienia wynikające z RSU (tzw. vesting) w 1/3 po roku, dwóch i trzech latach od przypisania Nagrody.
Do czasu otrzymania Akcji Spółki, Uczestnicy RSU nie mają praw głosu ani dywidendy, gdyż nie są właścicielami Akcji Spółki. Mają jednak prawo do dodatkowych RSU dopisywanych do rachunku w datach wypłaty dywidendy posiadaczom Akcji Spółki.
W momencie vestingu (nabycia uprawnienia wynikającego z RSU), Uczestnik RSU otrzymuje Akcje Spółki. Prawa wynikające z RSU mogą ulec redukcji, odwołaniu lub przepadkowi w przypadku zaistnienia określonych sytuacji. Koszt uczestnictwa w Planie RSU pracowników Spółki Polskiej może być refakturowany na Spółkę Polską.
Jak stanowi regulamin Planu RSU: instrumenty przyznawane w ramach tego Planu są uprawnieniem warunkowym uzależnionym od spełnienia określonych w regulaminie okoliczności („Management Objectives”), tym samym przyznanie RSU nie jest uprawnieniem definitywnym generującym realne przysporzenie Uczestnikowi. RSU nie podlegają sprzedaż), ani jakiejkolwiek innej formie swobodnego dysponowania. Posiadając jednostki RSU Uczestnik nie ma żadnych praw przysługujących akcjonariuszom, tj. prawa do dywidendy, prawa głosu. Uprawnienie do zbycia przysługuje Uczestnikowi jedynie w odniesieniu do akcji objętych w wyniku realizacji RSU. Uczestnikom nie przysługuje prawo do zbycia RSU na rzecz osób trzecich ani na rzecz jakiegokolwiek podmiotu, w tym spółki amerykańskiej i Zainteresowanego z wyjątkiem dziedziczenia.
RSU nie można przypisać wartości w momencie przyznania jednostek RSU. Uczestnik Planu uzyskuje realne przysporzenie majątkowe dopiero wskutek odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji RSU.
RSU stanowi ponadto pochodny instrument finansowy w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r. (dalej jako: „Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”) bowiem jego wartość, po vestingu, zależy od wartości innego instrumentu finansowego – Akcji Spółki. W wyniku realizacji RSU Uczestnik Planu nabywa prawo do Akcji Spółki.
Zarówno Plan ESPP jak i Plan RSU zostały przyjęte przez Radę Dyrektorów Spółki, a następnie zaakceptowane w głosowaniach akcjonariuszy Spółki na Dorocznym Zgromadzeniu Akcjonariuszy (Annual Meetingof Shareholders – odpowiednik Walnego Zgromadzenia), które odbyło się (…) 2019. Z tą datą obydwa Plany zostały utworzone na podstawie uchwały organu będącego odpowiednikiem Walnego Zgromadzenia.
Nagrody przyznawane przez Plan ESPP oraz Plan RSU stanowią dodatkowe wynagrodzenie Uczestników pozostające w związku z ich zatrudnieniem w ramach grupy B.
Przedmiotowe dodatkowe wynagrodzenie ma na celu nagradzanie Uczestników za osiągane wyniki, w związku z tym obydwa Plany stanowią element systemu wynagradzania obowiązującego w Grupie.
Uczestnictwo w Planie ESPP i Planie RSU nie zostało zapisane w ogólnofirmowych dokumentach wewnętrznych obowiązujących w Spółce Polskiej, m.in. regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania. Jednocześnie, w przypadku niektórych uczestników w ich polskich umowach o pracę wskazane są informacje o nagrodach akcyjnych obejmujących przypisanie RSU o określonej wysokości przypadającego kapitału, terminy nabycia uprawnień oraz odniesienie do zasad wskazanych w Planie RSU. W przypadku pozostałych uczestników zatrudnionych w Spółce Polskiej i uzyskujących przychody ze stosunku pracy wynikającego z umowy o pracę zawartej ze Spółką Polską, brak jest w ich umowach o pracę wprost wskazania wyżej wymienionych informacji o nagrodach akcyjnych wynikających z Programów (w tym w umowie pracownika będącego wnioskodawcą).
Dodatkowo, zasady Planu RSU nie uzależniają uprawnienia do uczestnictwa w Planie RSU od zatrudnienia na umowie o pracę w Spółce polskiej, tj. pod określonymi warunkami możliwe jest pozostanie Uczestnikiem po rozwiązaniu umowy o pracę ze Spółką polską.
Powyższe zasady wynikają z Regulaminów Planów obowiązujących w Grupie, natomiast, faktyczna wypłata jest dokonywana na podstawie umowy Uczestnictwa w Planach.
Postanowienia w umowie o pracę mają charakter informacyjny i nie kształtują zasad Planów.
B, jest spółką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 Ustawy o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 217, dalej jako „Ustawa o Rachunkowości”) w stosunku do Spółki Polskiej.
Pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, gdzie znajduje się siedziba B, została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w (...) dnia 8 października 1974 r.).
Pytania
1.Czy w związku z uczestnictwem w Planie ESPP, przychód podlegający opodatkowaniu i możliwość odliczenia kosztów uzyskania tego przychodu powstanie po stronie Uczestnika ESPP dopiero w momencie sprzedaży akcji nabytych przez niego w ramach Planu ESPP, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), zatem A będący pracodawcą Uczestnika ESPP nie ma żadnych obowiązków płatnika ani obowiązków informacyjnych w związku z takim przychodem?
2.Czy w związku z uczestnictwem w Planie RSU, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Uczestnika RSU dopiero w momencie sprzedaży akcji otrzymanych przez niego w ramach Planu RSU, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o P1T (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), zatem A będący pracodawca Uczestnika RSU (w tym Pracownika) nie ma żadnych obowiązków płatnika oraz żadnych obowiązków informacyjnych w związku z takim przychodem a obowiązek rozliczenia przychodu z Planu RSU leży po stronie Pracownika?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad.1.
Zdaniem Wnioskodawców, w związku z uczestnictwem w Planie ESPP, przychód podlegający opodatkowaniu i możliwość odliczenia odpowiednio kosztów uzyskania tego przychodu powstanie po stronie Uczestnika ESPP dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez niego w ramach Planu ESPP akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), zatem A będący pracodawcą Uczestnika ESPP nie ma żadnych obowiązków płatnika, ani informacyjnych w związku z takim przychodem.
Ad.2.
Zdaniem Wnioskodawców, w związku z uczestnictwem w Planie RSU, przychód podlegający opodatkowaniu w związku z uczestnictwem w Planie RSU powstanie po stronie Uczestnika RSU dopiero w momencie sprzedaży otrzymanych przez niego akcji w ramach Planu RSU, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) zatem A będący pracodawcą Uczestnika (w tym Pracownika) nie ma żadnych obowiązków płatnika, ani informacyjnych w związku z takim przychodem. Obowiązek rozliczenia przychodu z Planu RSU stoi wyłącznie po stronie Pracownika.
Uzasadnienie stanowiska.
Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Zgodnie z cytowanym przepisem, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:
1.obliczenie,
2.pobranie,
3.wpłacenie,
- podatku, zaliczki lub raty.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle art. 9 ust. 2 Ustawy o PIT, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f Ustawy o PIT nie stanowią inaczej, jest nadwyżka przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 Ustawy o PIT.
W art. 10 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT, jako źródło przychodu wymieniono m.in. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę, kapitały pieniężne lub odpłatne zbycie praw majątkowych.
Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi definiuje instrument finansowy otrzymywany w ramach Planu RSU jako pochodny instrument finansowy, w rozumieniu art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT, tj. instrument, w wyniku realizacji którego Uczestnicy nabędą prawo do Akcji Spółki. Jednocześnie, w ramach Planu ESPP uczestnicy otrzymują prawo do zakupu Akcji Spółki bezpośrednio. W związku z tym, w opinii Wnioskodawcy instrument z realizacji Planu RSU powinien zostać zaklasyfikowany jako inne zbywalne prawo majątkowe, które powstaje w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych, w tym akcji, zgodnie z rozumieniem art. 3 ust. 1 pkt b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ponieważ w wyniku realizacji Planów uczestnicy otrzymują prawo do objęcia Akcji Spółki. W przypadku Planu ESPP dochodzi do nabycia Akcji Spółki przez Uczestnika bezpośrednio.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6,9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b Ustawy o PIT).
Art. 11 ust. 2 Ustawy o PIT, stanowi, że wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 24 ust 11 Ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1.spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2.spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1.spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2.spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Ustęp 12a cytowanego przepisu precyzuje, że przepisy ust. 11-11b Ustawy o PIT mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W świetle przytoczonych przepisów, w opinii Wnioskodawców, w odniesieniu do przychodów osiągniętych przez Uczestników Planów ESPP oraz Uczestników RSU, będących pracownikami A istnieje możliwość odroczenia opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, o ile spełnione są następujące warunki:
1.Uczestnik ESPP i Uczestnik RSU obejmuje lub nabywa Akcje Spółki, od podmiotu, od którego uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście) Ustawy o PIT lub spółki będącej spółką dominującą w stosunku do podmiotu od którego uzyskuje wspomniane świadczenie lub należności;
2.podmiot przekazujący Akcje jest spółką akcyjną;
3.nabycie Akcji następuje w ramach programu motywacyjnego, czyli systemu wynagradzania utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki akcyjnej, od której uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście) Ustawy o PIT lub spółki akcyjnej dominującej w stosunku do takiej spółki;
4.nabycie ma charakter faktyczny – może ono nastąpić bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych lub realizacji innych praw majątkowych;
5.siedziba Spółki przekazującej Akcje, jak i siedziba Spółki, której są przekazywane mieści się na terytorium państwa, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zdaniem Wnioskodawców, wszystkie warunki uzależniające skorzystanie z odroczenia opodatkowania dochodu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przewidzianego w art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT są spełnione dla Planu ESPP, jak i dla Planu RSU, gdyż:
1.spółka B, której Akcje Uczestnicy ESPP i Uczestnicy RSU mają prawo nabycia, jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 Ustawy o Rachunkowości, w stosunku do Spółki Polskiej, której pracownikami są osoby uczestniczące w Planie ESSP oraz Planie RSU;
2.w ramach Planu ESPP oraz Planu RSU Akcje Spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych przekazywane są przez Spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych;
3.Plan ESPP, jak i Plan RSU są programami motywacyjnymi, rozumianymi jako system wynagradzania, gdyż mają na celu przyciągnięcie i zatrzymanie osób w grupie B oraz nagradzanie ich za osiągane wyniki oraz są elementami systemu wynagradzania obowiązującego w spółkach należących do Grupy;
4.zarówno Plan ESPP, jak i Plan RSU zostały zaakceptowane na Dorocznym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Spółki, tym samym, zdaniem Wnioskodawców, spełniają one warunek utworzenia na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy;
5.w ramach Planów ESPP i RSU Uczestnicy dokonują faktycznego nabycia lub objęcia Akcji Spółki, co ma charakter nabycia Akcji bezpośrednio w przypadku realizacji Planu ESPP lub odbywa się w ramach realizacji instrumentu finansowego w przypadku Planu RSU;
6.pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, gdzie znajduje się siedziba Spółki, została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Tym samym, w opinii Wnioskodawców, przychód podlegający opodatkowaniu PIT z tytułu uczestnictwa w Planie ESPP oraz Planie RSU osób zatrudnionych przez Spółkę Polską, powstanie, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, dopiero i jedynie w momencie odpłatnego zbycia tych Akcji przez Uczestników.
Przychód uzyskany w ramach obydwu Planów nie stanowi przychodów z tytułu polskiej umowy o pracę, ani umowy z działalności wykonywanej osobiście. Przychód ten, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT, stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych, z którego Uczestnicy Planu RSU i Planu ESPP powinni rozliczyć się osobiście.
Odpowiednio wyliczony przez Uczestnika dochód, zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 Ustawy o PIT, powinien zostać wykazany w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) przekazanym do właściwego urzędu skarbowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dochód ten został osiągnięty. W tym samym terminie powinien zostać wpłacony do urzędu skarbowego wynikający z zeznania podatek.
Zgodnie natomiast z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, odpowiednio skalkulowany dochód z Planów podlega opodatkowaniu 19% stawką podatkową PIT i powinien być rozliczony wyłącznie przez Uczestników Planów.
Zatem Spółka Polska nie będzie miała żadnych obowiązków płatnika ani obowiązków informacyjnych w odniesieniu do przychodu z tytułu uczestnictwa osób zatrudnionych przez A w Planie ESPP lub Planie RSU.
Podsumowując, A stoi na stanowisku, że ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu i możliwość odliczenia kosztów uzyskania tego przychodu powstanie po stronie Uczestnika ESPP dopiero w momencie sprzedaży Akcji nabytych przez niego w ramach Planu ESPP, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), zatem Wnioskodawca będący pracodawcą Uczestnika ESPP nie ma żadnych obowiązków płatnika, ani informacyjnych w związku z takim przychodem.
Podobnie, zdaniem A i Pracownika ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu w związku z uczestnictwem w Planie RSU powstanie po stronie Uczestnika RSU dopiero w momencie sprzedaży otrzymanych przez niego Akcji w ramach Planu RSU, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) zatem A będący pracodawcą Uczestnika RSU nie ma żadnych obowiązków płatnika, ani informacyjnych w związku z takim przychodem. Obowiązek rozliczenia przychodów w związku z uczestnictwem w Planie RSU stoi po stronie Pracownika.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku:
·tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;
·obliczenie i pobór podatku przez płatnika.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Obowiązek poboru podatku przez płatnika dotyczy natomiast wyłącznie przypadków określonych w ustawie (art. 31, 33, 34, 35, 41 i 42e).
Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:
· określenie rodzaju podmiotu, który dokonuje wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników – przy czym ustawodawca określa rodzaj podmiotu poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
· określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.
I tak, wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika m.in. na:
· osoby prawne, zwane „zakładami pracy” – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy (art. 31)
· osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4 ustawy).
Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązku płatnika jest jednak istnienie relacji: udzielający świadczenia (płatnik) – uzyskujący świadczenie (podatnik). Co do zasady udzielaniem świadczenia jest sytuacja, w której świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika.
Ocena Państwa obowiązków jako płatnika w pierwszej kolejności wymaga analizy spełnienia legalnych przesłanek określonych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych planów motywacyjnych, w których uczestniczy Państwa pracownik.
Zgodnie z art. 24 ust. 11b ww. ustawy:
przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
W myśl art. 24 ust. 12a wskazanej ustawy,
przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W opisanych we wniosku okolicznościach faktycznych spełnione są przesłanki uznania Planów za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b omawianej ustawy. Jak bowiem Państwo wskazali:
§ Plan ESPP, jak i Plan RSU mają charakter programu motywacyjnego, a ich celem jest osiągnięcie zaangażowania pracowników, czy też przyciągnięcie i zatrzymanie w grupie pracowników; a więc są programami motywacyjnymi rozumianymi jako system wynagradzania;
§ zarówno Plan ESPP jak i Plan RSU zostały przyjęte przez Radę Dyrektorów Spółki, a następnie zaakceptowane w głosowaniach akcjonariuszy Spółki na Dorocznym Zgromadzeniu Akcjonariuszy (Annual Meetingof Shareholders – odpowiednik Walnego Zgromadzenia), które odbyło się 29 października 2019. Z tą datą obydwa Plany zostały utworzone na podstawie uchwały organu będącego odpowiednikiem Walnego Zgromadzenia;
§ spółka B, której Akcje Uczestnicy ESPP i Uczestnicy RSU mają prawo nabycia, jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 Ustawy o Rachunkowości, w stosunku do Spółki Polskiej (Państwa), której pracownikiem (oobą która uzyskuje od Państwa świadczenia okręslone w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)jestosoba uczestnicząca w Planie ESSP oraz Planie RSU (Zainteresownay niebędący stroną postępowania);
§ w ramach Planów ESPP i RSU Uczestnik (Zainteresownay niebędący stroną postępowania) dokonuje faktycznego nabycia lub objęcia Akcji Spółki amerykańskiej, co ma charakter nabycia Akcji bezpośrednio w przypadku realizacji Planu ESPP lub odbywa się w ramach realizacji pochodnego instrumentu finansowego – w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi – w przypadku Planu RSU;
§ pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, gdzie znajduje się siedziba Spółki, której akcje są nabywane, została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W konsekwencji uznanie opisanych we wniosków za programy motywacyjne w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powoduje, że – w drodze powołanych przepisów – następuje „przesunięcie” momentu opodatkownaia uzyskiwanych w ramach tego programu świadczeń do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione w wyniku realizacji tychże programów.
Stosownie bowiem do art. 24 ust. 11 analizowanej ustawy:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Jednocześnie przepisy te rozstrzygają, że przychody uzyskane w ramach programu motywacyjnego podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne”.
Na mocy art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochdowym od osób fizycznych:
dochodem z odpłatnego zbycia tych akcji jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Czynność ta będzie stanowić źródło przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Na podstawie art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy:
przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Stosownie do art. 30b ust. 6 pkt 1 ww. ustawy:
po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny - i obliczyć należny podatek dochodowy.
Powyższy przepis stanowi, że w przypadku odpłatnego zbycia akcji rozliczenie uzyskanych przez podatnika dochodów następuje w drodze samoopodatkowania.
Odnosząc powyższe do Państwa sprawy, należy stwierdzić, że w związku z uczestnictwem Państwa pracownika (Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania) w Planie ESPP oraz Planie RSU, przychód podlegający opodatkowaniu i możliwość odliczenia odpowiednio kosztów uzyskania tego przychodu powstanie po stronie Uczestnika ESPP i RSU – stosownie do art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych –dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez niego w ramach Planów ESPP i RSU akcji. Będzie on podlegał opodatkowaniu – stosownie do art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dohdoowym od osób fizycznych – jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy. Zatem na Państwie będącym pracodawcą Uczestnika Planu ESPP i Planu RSU nie będą ciążyły obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne w związku uzyskaniem takiego przychodu przez Państwa pracownika.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Państwo, tj. A Sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) mają prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).