Skutki podatkowe wypłaty zaliczek na poczet zysku. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.570.2022.3.SJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.570.2022.3.SJ

Temat interpretacji

Skutki podatkowe wypłaty zaliczek na poczet zysku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku

27 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty zaliczek na poczet zysku. Uzupełniła go Pani pismem z 21 października 2022 r. (data wpływu 26 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni, będąca polskim rezydentem podatkowym, jest wspólnikiem spółek komandytowych. Pełni w nich różne funkcje: komplementariusza albo komandytariusza.

Spółki komandytowe, w których jest wspólnikiem będą wypłacać, na Jej rzecz w trakcie trwania roku podatkowego zaliczki na zysk.

Ponadto, zarówno w sytuacji gdy Wnioskodawczyni będzie komplementariuszem, jak i komandytariuszem, zgodnie z umowami spółek, Wnioskodawczyni będzie należne wynagrodzenie za prowadzenie spraw tych spółek. Nie zostanie zawarta żadna dodatkowa umowa pomiędzy Wnioskodawczynią a spółką. Jedynie umowa spółki będzie o tym stanowić.

Należy wskazać, iż Wnioskodawczyni prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochód opodatkowuje podatkiem liniowym. W ramach działalności gospodarczej jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, jak zostało już uprzednio wskazane w opisie stanu faktycznego, w pierwotnie złożonym wniosku, nie będzie uzyskiwała od spółek żadnego wynagrodzenia na podstawie osobnych umów zawartych ze spółkami (w szczególności – na podstawie dodatkowej umowy o zarządzanie spółką).

Wynagrodzenie za prowadzenie spraw spółek będzie należne Wnioskodawczyni wyłącznie na podstawie postanowień umów spółek komandytowych.

Nie dojdzie do zawarcia wskazanych w pytaniach umów między Wnioskodawczynią, a spółkami, których sprawy będzie prowadzić.

Wnioskodawczyni - zarówno jako Komplementariusz, jak i Komandytariusz Spółek – będzie ponosić odpowiedzialność zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz umową spółki.

Odpowiedzialność za czynności wykonywane wobec osób trzecich przez Wnioskodawczynię jako Komandytariusza, w ramach prowadzenia spraw Spółek, wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności Kodeksu Spółek Handlowych. Kwestia odpowiedzialności nie została zapisana w żadnych umowach ze Spółkami komandytowymi, ponieważ takie umowy nie są i nie zostaną w przyszłości zawarte.

Przede wszystkim należy podkreślić, że Wnioskodawczyni, jako Komandytariusz, będzie prowadzić sprawy Spółek, co oznacza, że będzie wykonywać czynności, polegające na organizowaniu działalności Spółek w sposób zgodny z przedmiotem ich działania i przyczyniające się do realizacji ich celu gospodarczego. Prowadzenie spraw Spółek nie obejmuje jednak uprawienia do reprezentowania Spółek wobec podmiotów zewnętrznych. Czynności wobec osób trzecich w ramach działalności Spółek będą mogli wykonywać wspólnicy posiadający prawo reprezentacji, czyli komplementariusze, a także komandytariusze działający na podstawie stosownego umocowania (jako pełnomocnicy lub prokurenci).

Nie można zatem mówić o powstaniu szczególnej odpowiedzialności wobec osób trzecich po stronie Wnioskodawczyni jako Komandytariusza, w związku z wykonywaniem powierzonych Jej czynności, w ramach prowadzenia spraw Spółek. Odpowiedzialność bez ograniczenia ponosić będzie sama Spółka, a subsydiarnie - także Komplementariusze. W spółkach, w których Wnioskodawczyni pełni rolę Komandytariusza, został wniesiony przez Nią wkład pieniężny w kwocie równej lub wyższej niż suma komandytowa. Na mocy przepisów k.s.h. oznacza to, że Wnioskodawczyni jest faktycznie wyłączona od odpowiedzialności i nie odpowiada za długi spółki.

Komandytariusz może ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich na zasadach ogólnych, odnoszących się do wspólników, jedynie w dwóch potencjalnych przypadkach: Pierwszy z nich następuje, jeżeli nazwisko Komandytariusza zostanie zamieszczone w korpusie firmy spółki komandytowej. Taka sytuacja nie ma i nie będzie mieć miejsca w Spółkach, których dotyczy wniosek. Drugi - obejmuje sytuację, w której Komandytariusz dokona w imieniu spółki czynności prawnej, nie ujawniając swojego pełnomocnictwa lub nie będzie posiadał umocowania albo przekroczy jego zakres. Takich sytuacji Spółki również kategorycznie unikają.

W umowach Spółek komandytowych nie jest obecnie w sposób dosłowny wskazane, iż Komandytariusz świadcząc czynności prowadzenia spraw Spółki wykorzystuje infrastrukturę i organizację wewnętrzną danej Spółki. Tekst umów zostanie uzupełniony o taki zapis w przyszłości.

Jednakowoż, nawet w aktualnym stanie, na podstawie okoliczności, iż Komandytariusz nie będzie organizować sobie żadnych zewnętrznych środków i składników majątkowych, jak również na podstawie kodeksowej regulacji prowadzenia spraw Spółek przez wyznaczonych wspólników, bez wątpienia można stwierdzić, że Komandytariusz, świadcząc czynności prowadzenia spraw Spółek, będzie wykorzystywał infrastrukturę i organizację wewnętrzną danych Spółek.

Ani w umowach Spółek, ani w ich uchwałach, nie została ujęta regulacja zasad kalkulowania wynagrodzenia otrzymywanego przez Komandytariusza z tytułu wykonywanych czynności prowadzenia spraw Spółki. Wysokość tego wynagrodzenia i szczegółowe warunki wypłaty zostaną uregulowane w późniejszym terminie w jednomyślnej uchwale wspólników.

Nie jest planowane ustanowienie metody kalkulacji tego wynagrodzenia w taki sposób, by poziom aktywności Komandytariusza bezpośrednio przekładał się na poziom wynagrodzenia, a on ponosił ryzyko ekonomiczne w związku z mniej lub bardziej efektywnym prowadzeniem spraw Spółek. 

Pytania (po przeformułowaniu w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy w momencie wypłaty na rzecz Wnioskodawczyni przez spółkę komandytową zaliczek na poczet zysków, powstanie u Wnioskodawczyni zobowiązanie podatkowe z tego tytułu i konieczność odprowadzenia podatku przez Nią na bieżąco w ciągu roku?

2.Czy wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawczyni przez spółki komandytowe za prowadzenie spraw danej spółki komandytowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na pytanie nr 1 wniosku, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 2 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, zaliczki na poczet zysku, wypłacane Jej przez spółki komandytowe, nie podlegają opodatkowaniu w momencie ich wypłaty, lecz dopiero w momencie podziału zysku i po rozliczeniu CIT przez spółkę, gdyż dopiero w tym momencie można mówić o powstaniu zobowiązania podatkowego.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni otrzymując od spółki rozpatrywane zaliczki w ciągu roku, powinna otrzymać je w pełnej wysokości bez konieczności odprowadzania podatku dochodowego przez Nią czy przez spółkę jako płatnika.

Zgodnie z art. 5a pkt 28 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128; dalej: u.p.d.o.f.), jako spółkę w rozumieniu tej ustawy należy rozumieć m.in. spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie art. 5a pkt 31 ww. ustawy, udział w zyskach osób prawnych oznacza również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

Natomiast przepis art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. określa, że od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie z art. 41 ust. 4e u.p.d.o.f., spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.

Art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f. określa, że zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o CIT, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Z przepisu art. 24 ust. 5 u.p.d.o.f. wynika, iż przychodem z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału. W związku z powyższym, momentem powstania obowiązku podatkowego jest moment ostatecznej dystrybucji ustalonego dla wspólnika udziału w zysku spółki określonym przez Zgromadzenie Wspólników w uchwale o podziale zysku.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie można uznać, iż wypłata zaliczki na poczet przyszłego zysku stanowi przychód z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu u.p.d.o.f. Należy podkreślić, iż sama istota zaliczki wskazuje, że moment osiągnięcia przychodu nie nastąpi jeszcze w momencie przekazania zaliczki. Trzeba bowiem mieć na uwadze, iż „Przychód” powstały w momencie wypłaty będzie jedynie potencjalny, bowiem zaliczka nie powoduje przeniesienia prawa do rozporządzania tymi środkami jak właściciel. Wspólnik, który otrzyma taką wypłatę, musi się bowiem liczyć z obowiązkiem zwrotu w sytuacji gdy ostatecznie pobrane przez niego zaliczki na poczet zysku przewyższą wartość zysku za dany rok mu należnego. Nie jest to zatem ostateczny przychód wspólnika, tylko potencjalny.

Podobne stanowisko reprezentują sądy administracyjne: przykładowo WSA w Rzeszowie w wyroku o sygn. akt I SA/Rz 508/20 wskazał, że zasadniczą różnicą między tego rodzaju płatnościami jak zaliczka i przedpłata a zapłatą należności stanowiących przychód podatkowy jest to, że ta ostatnia ma charakter definitywny i skutkuje powiększeniem majątku dostawcy towaru czy usługi w sposób trwały i nieodwracalny, to jest nabywcy nie przysługuje zwrot wpłaconej uprzednio kwoty na poczet późniejszego świadczenia.

Dlatego też w odniesieniu do zaliczki na poczet przyszłego (potencjalnego) zysku spółki – w sytuacji, kiedy ani kwota zysku na koniec roku obrotowego ani ostateczny procentowy podział zysku między wspólników nie są znane, nie można mówić o definitywnym powiększeniu majątku Wnioskodawczyni. W szczególności, mogą wystąpić sytuacje, w których kwota wypłaconych zaliczek przekroczy ostateczny zysk spółki do podziału albo ustalona w uchwale wspólników proporcja podziału będzie się różnić od dokonanych wypłat zaliczek i część lub wszyscy wspólnicy będą musieli rozliczyć się z otrzymanych zaliczek.

Dlatego też zdaniem Wnioskodawczyni, w momencie wypłaty zaliczki nie można mówić o powstaniu przychodu podatkowego. Nawet gdyby przyjąć, że wypłata zaliczki na poczet przyszłego zysku spółki stanowi przychód podatkowy już w momencie wypłaty samej zaliczki, to wskazać należy, iż zgodnie z art. 4 o.p., obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Samo jednak powstanie obowiązku podatkowego nie oznacza jeszcze, że na podatniku ciąży obowiązek zapłaty podatku. Powstaje on bowiem dopiero wówczas, gdy obowiązek podatkowy przekształci się w zobowiązanie podatkowe, którym zgodnie z art. 5 o.p. jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego. Jednym z warunków przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe jest to. że podatnik (lub płatnik w zakresie nałożonym przepisami prawa podatkowego) jest w stanie określić wysokość należnego do  zapłaty podatku. Bez istnienia tego elementu nie można zasadnie twierdzić, że powstało zobowiązanie podatkowe, prowadzące do konieczności zapłaty podatku.

Ponadto jednoznacznie wynika z niego, że pobór zryczałtowanego podatku powinien nastąpić z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e u.p.d.o.f. Ustawodawca wprost zatem wskazał, w jaki sposób podatek powinien zostać rozliczony.

Jak wynika z art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., zryczałtowany podatek obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4 od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o CIT, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. W związku z powyższym aby prawidłowo obliczyć podatek należy uwzględnić podatek CIT zapłacony od dochodu spółki. Zaznaczyć warto również, iż art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f. zawiera sformułowanie „podatku należnego”, ale także sformułowanie „podatku za rok podatkowy”.

Zatem, aby obliczyć podatek komplementariusza, zgodnie z art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego spółki komandytowej.

W związku powyższym nawet, gdyby obowiązek podatkowy po stronie Wnioskodawczyni powstał z chwilą wypłaty Jej zaliczki na poczet udziału w zyskach – przekształci się on w zobowiązanie podatkowe nie wcześniej niż w momencie obliczenia dochodu tej spółki na podstawie art. 19 u.p.d.o.p. Ponadto, aby ustalić „iloczyn procentowego udziału Wnioskodawczyni w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki”, o którym mowa w art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., konieczne jest podjęcie przez wspólników uchwały o podziale zysku, bowiem tylko na tej podstawie można ustalić procentowy udział komplementariusza w zysku. Dopiero wówczas znana będzie wysokość podatku do zapłaty przez komplementariusza.

Warto zauważyć, że taki pogląd zaprezentował również NSA w wyroku z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 2048/18 w odniesieniu do analogicznej sytuacji w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej. W uzasadnieniu swojego orzeczenia NSA podniósł, że „Jeżeli do obliczenia wysokości podatku od komplementariusza, zgodnie z art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego S.K.A., to obowiązek podatkowy komplementariusza powstały z chwilą wypłaty mu zaliczki na poczet udziału w zyskach, przekształci się w zobowiązanie podatkowe w momencie obliczenia dochodu tej spółki na podstawie art. 19 u.p.d.o.p. Dopiero wówczas znana będzie wysokość podatku do zapłaty przez komplementariusza. W konsekwencji w tym momencie płatnik będzie mógł zrealizować swój obowiązek w postaci obliczenia podatku, zaś w dalszej kolejności pobrania go i wpłacenia właściwemu organowi podatkowemu. Tylko w taki sposób płatnik zrealizuje wynikający z art. 41 ust. 4e u.p.d.o.f. obowiązek pobrania podatku z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e u.p.d.o.f. Wypłacając komplementariuszom w trakcie roku podatkowego zaliczki na poczet zysku, spółka komandytowo-akcyjna nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowo w art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. Ustawodawca w zakresie tego podatku nie wprowadził obowiązku pobierania zaliczek przez płatnika, zaś obliczenie wysokości podatku powinno odbywać się według zasad określonych w art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f. Jest to natomiast możliwe dopiero po obliczeniu podatku należnego spółki komandytowo-akcyjnej za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany”.

Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawczyni, obowiązek podatkowy i obowiązek poboru zryczałtowanego PIT przez płatnika od sumy zaliczek na poczet przyszłego zysku wypłacanych w trakcie roku obrotowego powstanie w dacie podjęcia uchwały o podziale zysku za dany rok obrotowy.

W związku z powyższym, wypłata przez spółki komandytowe zaliczek na poczet zysku nie będzie rodzić w trakcie roku podatkowego obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego czy to przez Wnioskodawczynię, czy też przez spółkę jako płatnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zauważyć, że od dnia 1 stycznia 2021 r., na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123), spółki komandytowe zostały podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Co do zasady, spółki komandytowe status podatników podatku dochodowego od osób prawnych uzyskały z dniem 1 stycznia 2021 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ww. ustawy:

Spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Zgodnie z art. 5a pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2021 r. poz. 1128 ze zm.) :

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie natomiast do treści art. 5a pkt 31 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych – oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu ww. podatkiem zawiera art. 10 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 analizowanej ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b) oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c)  podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Uszczegółowieniem powyższego przepisu jest art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (…).

Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 41 ust. 4 przywołanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Jak stanowi art. 41 ust. 4e ww. ustawy:

Spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.

Wątpliwości Pani dotyczą kwestii, czy w momencie wypłaty na rzecz Pani przez spółki komandytowe zaliczek na poczet zysków, powstanie po Pani stronie zobowiązanie podatkowe z tego tytułu i konieczność odprowadzenia podatku przez Nią na bieżąco w ciągu roku.

Należy zauważyć, że konsekwencją nadania spółce komandytowej podmiotowości na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wprowadzenie dwóch poziomów opodatkowania dochodu wypracowanego przez tę spółkę – podobnie, jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych spółek – podatników podatku dochodowego od osób prawnych, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej. Wspólnicy spółki komandytowej, zostali opodatkowani od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu z uczestnictwa w zysku takiej spółki.

Tak więc wypłacane wspólnikom spółek komandytowych świadczenia pieniężne z tytułu udziału w zysku, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na analogicznych zasadach, jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód ten powstaje zatem w momencie jego wypłaty i jest opodatkowany stawką 19%, na mocy cytowanego powyżej art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przywołanym art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany 19% podatek od przychodu z tytułu udziału w zysku osób prawnych podlega pobraniu przez płatnika, którym w tym przypadku jest spółka komandytowa.

Podsumowując, obowiązek podatkowy w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego zaistniały po Pani stronie w związku z dokonanymi na Jej rzecz w ciągu roku wypłatami z tytułu zaliczek na poczet Jej udziału w zysku spółki komandytowej, przekształci się w obowiązek zapłaty podatku w momencie faktycznego uzyskania przychodu, a więc również w momencie wypłaty na Jej rzecz zaliczek na poczet Jej udziału w zysku spółki komandytowej za dany rok. Z kolei, jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów/przychodów pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zatem Pani stanowisko, zgodnie z którym zaliczki na poczet zysku, wypłacane Jej przez spółki komandytowe, nie podlegają opodatkowaniu w momencie ich wypłaty, lecz dopiero w momencie podziału zysku i po rozliczeniu CIT przez spółki, gdyż dopiero w tym momencie można mówić o powstaniu zobowiązania podatkowego – należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do wypłaty przez spółki w trakcie roku podatkowego Pani jako komandytariuszowi zaliczek na poczet zysku rocznego spółek wskazujemy, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są kwoty stanowiące 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych przez komandytariusza z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.

Ponadto w myśl art. 21 ust. 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 51a, nie stosuje się do komandytariusza spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który:

1)posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej lub

2) jest członkiem zarządu:

a)spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

b)spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

3) jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.

Wobec powyższego, uzyskiwane przez Panią jako komandytariusza świadczenia pieniężne w formie zaliczek na poczet zysku Spółki stanowią dla Pani przychody z tytułu udziału w takim zysku, tak więc podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na analogicznych zasadach jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód ten powstaje zatem w momencie jego wypłaty i jest opodatkowany stawką 19%, chyba że zastosowanie znajdzie (w kontekście art. 21 ust. 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym zwolnienie to obowiązuje do kwoty przychodów w wysokości 60 000 zł osiągniętych w danym roku podatkowym. Powyżej tej kwoty przychód podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ podkreśla, że zakres przedmiotowy interpretacji przepisów prawa podatkowego wydawanej w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, wyznacza pytanie przedstawione przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i nie dotyczy innych kwestii poruszonych we wniosku.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w Pani indywidualnej sprawie i dotyczy skutków podatkowych (opisanego zdarzenia przyszłego) powstałych wyłącznie po Jej stronie. Niniejsza interpretacja nie odnosi więc do pozostałych wspólników spółki ani do obowiązków spółki jako płatnika.

Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”. 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).