Możliwość skorzystania z ulgi dla młodych. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.799.2022.2.DJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.799.2022.2.DJ

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi dla młodych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do zadanego pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 14 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 grudnia 2022 r. (wpływ 19 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą status studenta, która równolegle do studiów podejmuje pracę na podstawie umowy zlecenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w okresie wakacyjnym podejmowała pracę na podstawie umowy o pracę za pośrednictwem niemieckiego prywatnego pośrednictwa pracy na terytorium Republiki Federalnej Niemiec (dalej: RFN). W ubiegłym roku kalendarzowym Wnioskodawca podejmował pracę na terytorium RFN na analogicznych warunkach do wymienionych wyżej.

Wnioskodawca jest również osobą, która nie ukończyła 26 roku życia, a osiągnięty przez niego przychód z tytułu stosunku pracy nie przekracza w roku podatkowym kwoty 85 528 zł (słownie: osiemdziesiąt pięć tysięcy złotych pięćset dwadzieścia osiem złotych 00/100 ), a więc kwalifikuje się do objęcia zwolnieniem uregulowanym w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT, tzw. ulgą dla młodych (dalej: ulga dla młodych).

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z niektórymi kwestiami związanymi z przygotowaniem deklaracji podatkowej PIT-36.

Wnioskodawca przygotowując deklarację podatkową PIT-36, rozważa czy konieczne będzie wykazanie dochodów zagranicznych z pracy na terytorium RFN, będąc osobą objętą ulgą dla młodych, jedynie na deklaracji PIT-36 w części D, bez konieczności ich wykazania na załączniku PIT/ZG z uwagi na przepis art. 27 ust. 9 ustawy o PIT, który reguluje metodę proporcjonalnego odliczenia.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzą również kwestie związane z uzyskaniem zaświadczenia UE/WE lub UE/EOG. Wnioskodawca rozważa w przyszłym roku rozliczeniowym złożyć deklarację podatkową przed odpowiednim organem podatkowym na terytorium RFN za poprzednie lata, w których pracował na terenie tego państwa w okresach wakacyjnych. Wnioskodawca zakłada, że do złożenia powyższej deklaracji koniecznym okazać się może uzyskanie przez niego zaświadczenia UE/WE lub UE/EOG. Z uwagi na fakt, iż na przedmiotowych zaświadczeniach należy wykazać jedynie dochody podlegające opodatkowaniu w kraju zamieszkania (Rzeczpospolita Polska), Wnioskodawca dostrzegł problem w kontekście dochodów objętych ulgą dla młodych.

Wątpliwości Wnioskodawcy opisane powyżej wynikają z niejednolitej praktyki różnych organów podatkowych na terenie Rzeczypospolitej, które w zależności od regionu wskazują dwa stanowiska w sprawie.

Zgodnie z pierwszym, organy podatkowe wskazują na obowiązek wykazywania dochodów zagranicznych objętych ulgą dla młodych jedynie w deklaracji PIT-36, część D, z pominięciem wykazywania ich w załączniku PIT/ZG.

Pogląd drugi natomiast wskazuje, że prawidłowe jest wykazywanie dochodów zagranicznych objętych ulgą dla młodych zarówno w części D deklaracji PIT-36, jak i na załączniku PIT/ZG.

Brak jest również jednolitej praktyki organów podatkowych w zakresie dochodów wykazywanych na zaświadczeniach UE/WE lub UE/EOG.

W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku, wyjaśnił Pan, że przedmiotem Pana zapytania jest rozliczenie za rok podatkowy 2021.

W roku, będącym przedmiotem Pana zapytania posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Przez cały okres będący przedmiotem Pana wniosku - rok podatkowy 2021 – posiadał Pan obywatelstwo polskie. W roku będącym przedmiotem Pana zapytania przebywał Pan na terenie Niemiec przez okres nieprzekraczający łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego i kończącego się w roku będącym przedmiotem Pana zapytania. Wynagrodzenie nie było wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Niemczech - wynagrodzenie było wypłacane przez pracodawcę, który ma siedzibę w Niemczech.

Wynagrodzenie było ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Niemczech:

a)przychody ze stosunku pracy z Niemiec nie przekraczały kwoty 85 528 zł;

b)przychody z umowy zlecenia podejmowanej w Polsce nie przekroczą 85 528 zł;

c)Pana łączne przychody nie przekroczyły i nie przekroczą kwoty 85 528 zł.

W roku będącym przedmiotem Pana zapytania nie osiągał Pan przychodów z innych tytułów poza ww. wymienionymi we wniosku.

Pytania

1)Czy objęty ulgą dla młodych Wnioskodawca przygotowujący formularz PIT-36 jest obowiązany przedłożyć formularz PIT/ZG, celem wykazania dochodów zagranicznych, z państwa z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania opartą na metodzie wyłączenia z progresją, objętych ulgą dla młodych? (pytanie nr 1 ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu podania)

2)Czy na zaświadczeniach UE/WE lub UE/EOG należy wykazywać dochody zwolnione z opodatkowania w Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu ulgi dla młodych?

W tym miejscu informuję, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w odniesieniu do ww. zadanego pytania nr 1, natomiast w zakresie pytania nr 2 w dniu 28 grudnia 2022 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr (...).

Pana stanowisko w sprawie w odniesieniu do pytania nr 1 (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu podania)

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody zagraniczne osiągane przez podmioty korzystające z ulgi dla młodych w krajach, z którymi Rzeczpospolita Polska ma zawarte umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (oparte na metodzie wyłączenia z progresją) nie muszą być wykazywane na formularzu PIT/ZG.

Po pierwsze, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT - Wolne od podatku dochodowego są:

148) przychody:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244),

d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

e)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Oznacza to, że ustawa o PIT przewiduje zamknięty katalog przychodów, od których nie odprowadza się podatku dochodowego.

Kolejno, zgodnie z oficjalnymi Objaśnieniami podatkowymi z dnia 14 kwietnia 2020 r. wydanymi przez Ministra Finansów Publicznych pt. „Nowa preferencja w podatku dochodowym od osób fizycznych dla młodych osób” wydanymi w trybie art. 14a § 1 pkt 2 OP - (...) ulga dla młodych ma zastosowanie zarówno do przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza tym terytorium.

Zgodnie z przedmiotowym stanowiskiem dochody zagraniczne są objęte preferencją podatkową w postaci progu warunkującego zwolnienie od obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Obowiązek pobierania podatku dochodowego został uregulowany natomiast przepisem art. 27 ust. 9 ustawy o PIT. W myśl przedmiotowego przepisu, podatnik osiągający dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany do wykazania tychże dochodów łącznie z dochodami ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o ile umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w których dochody są osiągane Rzeczypospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy dochód zagraniczny objęty ulgą dla młodych powinien być wykazywany wyłącznie w deklaracji PIT-36, pole D (Przychody zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy w ramach limitu) i podlegać sumowaniu z przychodami osiągniętymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Co istotne, w ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT, zachodzą te same przesłanki co do dochodów zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o PIT, które również nie wymagają wykazywania na formularzu PIT/ZG. A tym samym stosując w tym zakresie analogię, zdaniem Wnioskodawcy brak jest powodów by w stosunku do tych dwóch przychodów stosować odmienne praktyki.

Wykazywanie dochodów zagranicznych dla których udzielona jest ulga dla młodych na załączniku PIT/ZG, jest niezgodne z treścią art. 27 ust. 9 ustawy o PIT, a tym samym brak jest podstaw do takiego sposobu dokumentowania dochodów.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy wykazywanie dochodów zagranicznych dla których udzielona została ulga dla młodych na załączniku PIT/ZG może prowadzić do ustalenia nieprawidłowej - zawyżonej proporcji do wyliczenia podatku podlegającego odliczeniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w odniesieniu do zadanego pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Katalog źródeł przychodów został określony przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 tej ustawy, wśród których w pkt 1 i 2 wymienił:

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta - (art. 10 ust. 1 pkt 1);

działalność wykonywana osobiście - (art. 10 ust. 1 pkt 2).

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Niemiej jednak, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są przychody:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),

d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

e)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W kontekście powyższego wyjaśnienia wymaga, że ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z wniosku, w 2021 roku posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i posiadał Pan obywatelstwo polskie. Miał Pan w tymże roku status studenta i równolegle podejmował Pan w Polsce pracę na umowę zlecenie, z której przychody nie przekroczyły kwoty 85 528 zł.

Wskazać należy, że w sytuacji, gdy podatnik (który nie ukończył w roku podatkowym 26 roku życia) uzyskał w roku podatkowym w Polsce dochody z umowy zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 - to uzyskane przez niego wynagrodzenie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 w zw. z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

W tym miejscu należy nadmienić, że uzyskanie przez podatnika przychodów objętych w całości ulgą dla młodych samo w sobie nie rodzi obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Dla powstania tego obowiązku muszą wystąpić dodatkowe okoliczności, np. podatnik:

-oprócz przychodów objętych ulgą dla młodych uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ustawy o PIT,

-ubiega się o zwrot nadpłaconego podatku,

-ma obowiązek doliczyć do dochodu lub podatku kwoty uprzednio dokonanych odliczeń, do których utracił prawo.

W przypadku wystąpienia okoliczności do złożenia zeznania rocznego (np. PIT-36), podatnik w składanym zeznaniu wykazuje również przychody objęte ulgą dla młodych.

Dodatkowo, jak wynika z wniosku, w 2021 roku, w okresie wakacyjnym świadczył Pan pracę na podstawie umowy o pracę na terytorium Niemiec. W roku będącym przedmiotem Pana zapytania przebywał Pan na terenie Niemiec przez okres nieprzekraczający łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego i kończącego się w tymże roku. Wynagrodzenie było wypłacane przez pracodawcę, który ma siedzibę w Niemczech. Wynagrodzenie było ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Niemczech.

Zatem, w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie umowa z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. poz. 90).

W myśl art. 4 ust. 1 ww. umowy:

W rozumieniu niniejszej umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 17, 18 i 19 uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

a)odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i

b)wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i

c)wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. umowy, wynagrodzenia pracowników mających miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że praca jest wykonywana na terytorium Niemiec. W takiej sytuacji wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu zarówno w państwie wykonywania pracy, tj. w Niemczech, jak i w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania.

Z kolei w sytuacji, gdy łącznie zostaną spełnione warunki określone w cytowanym art. 15 ust. 2 umowy (co nie ma miejsca w niniejszej sprawie), to otrzymane przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej wykonywanej w Niemczech podlega co do zasady opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków oznacza, że zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy wynagrodzenie podlega opodatkowaniu w państwie miejsca zamieszkania podatnika oraz w państwie, w którym praca jest wykonywana.

W konsekwencji, uwzględniając dyspozycję art. 15 ust. 1 ww. umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec dochód uzyskany przez Pana z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Niemiec może być opodatkowany zarówno w Niemczech, jak i w Polsce.

Jednocześnie, jak stanowi art. 24 ust. 2 lit. a) ww. umowy:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.

Wobec powyższego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może podlegać opodatkowaniu w Niemczech, to Polska może uwzględnić ten dochód przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu.

W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z zasadami opodatkowania polski rezydent od dochodów ze stosunku pracy z Niemiec zastosuje zwolnienie z progresją. Metoda wyłączenia z progresją oznacza, że dochód osiągnięty za granicą jest wyłączony z podstawy opodatkowania w Polsce, jego wysokość ma jednak wpływ na ustalenie stawki podatku od pozostałych dochodów, które podlegają opodatkowaniu w Polsce według skali podatkowej.

Metodę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ww. ustawy stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego, np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

Wątpliwość Pana, zakreślona zadanym we wniosku pytaniem nr 1 budzi kwestia, czy przygotowując formularz PIT-36 jest Pan obowiązany przedłożyć formularz PIT/ZG, celem wykazania dochodów zagranicznych, z państwa z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania opartą na metodzie wyłączenia z progresją, objętych ulgą dla młodych.

Pana zdaniem, dochód zagraniczny objęty ulgą dla młodych powinien być wykazywany wyłącznie w deklaracji PIT-36, pole D (Przychody zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy) w ramach limitu i podlegać sumowaniu z przychodami osiągniętymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W Pana opinii, dochody zagraniczne osiągane przez podmioty korzystające z ulgi dla młodych w krajach z którymi Rzeczpospolita Polska ma zawarte umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (oparte na metodzie wyłączenia z progresją) nie muszą być wykazywane na formularzu PIT/ZG.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić. Wyjaśnić należy – jak już poinformowano w wysłanym do Pana wezwaniu – że w zakresie polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zastosowanie znajduje tzw. metoda wyłączenia z progresją (a nie metoda proporcjonalnego odliczenia, o której mowa w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Podsumowując, ulga dla młodych, wprowadzona na mocy art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z osobiście wykonywanej działalności na podstawie umowy zlecenia niezależnie od miejsca położenia źródła tych przychodów, otrzymanych przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. W konsekwencji, ulga dla młodych ma zastosowanie zarówno do przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza terytorium. Jednocześnie, z uwagi na postanowienia zacytowanego wyżej art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy obliczaniu kwoty przychodów objętych ulgą dla młodych nie są brane pod uwagę przychody uzyskane za granicą, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych. W świetle powyższego, przy ustalaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu w ramach ulgi dla młodych nie uwzględnia się przychodów zagranicznych, zwolnionych z opodatkowania w Polsce, które są rozliczane zgodnie z metodą wyłączenia z progresją na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zatem, umowa polsko-niemiecka w sprawie unikania podwójnego opodatkowania przewiduje metodę wyłączenia z progresją jako metodę unikania podwójnego opodatkowania - oznacza to, że dochody uzyskane przez Pana z tytułu pracy w Niemczech są zwolnione z opodatkowania w Polsce, a więc nie uwzględnia się ich przy obliczaniu limitu zwolnienia w ramach ulgi dla młodych. Wobec tego nie można zgodzić się z Pana stanowiskiem, że dochód zagraniczny powinien być wykazywany w deklaracji PIT-36 jako przychody zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem – jak już wyżej wyjaśniono - nie może być objęty ulgą dla młodych.

Zatem w przedmiotowej sprawie skoro – jak Pan wskazał we wniosku i jego uzupełnieniu - w rozliczeniu za rok 2021 będzie Pan składał w Polsce zeznanie roczne PIT-36 to powinien Pan dochód z Niemiec wykazać w tymże zeznaniu jako „Dochody osiągnięte za granicą, o które jest zwiększona podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej (przeliczone na złote)” oraz również dołączyć do ww. zeznania załącznik PIT/ZG, w którym wykaże Pan w kolumnie „Dochód z art. 27 ust. 8 ustawy” kwotę ww. dochodu uzyskanego ze stosunku pracy z Niemiec.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Pan jako wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy. Z ww. przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Zatem w przedmiotowej sprawie wydana interpretacja dotyczy tylko zagadnienia zakreślonego Pana pytaniem nr 1 – a zatem rozstrzygnięcia kwestii, czy w sytuacji składania przez Pana zeznania rocznego PIT-36 z tytułu osiągania dochodów na podstawie umowy o pracę z Niemiec konieczne jest dołączenie do PIT-36 załącznika PIT/ZG. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nr 1 nie mogą być i nie były rozpatrywane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).