Dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.667.2022.4.LS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.667.2022.4.LS

Temat interpretacji

Dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 24 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2022 r. (data wpływu 12 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan W. K.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pani J. K.

3)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan S. H.

4)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pani I. H.

5)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan J. D.

Opis zdarzenia przyszłego

1. Nieruchomość rolna /działka/ została zakupiona w 2000 roku przez wnioskodawców (w tym małżeństwa pozostające we wspólności ustawowej) w ten sposób, iż:

a) wnioskodawca J. D. nabył udział ułamkowy 1/3 /jedna trzecia/ we własności opisanej nieruchomości,

b) wnioskodawcy J. oraz W. małżonkowie K. pozostający we wspólności ustawowej nabyli do majątku dorobkowego udział ułamkowy 1/3 /jedna trzecia/ we własności opisanej nieruchomości,

c) wnioskodawcy I. oraz S. małżonkowie H. pozostający we wspólności ustawowej nabyli do majątku dorobkowego udział ułamkowy 1/3 /jedna trzecia/ we własności opisanej nieruchomości.

2. Działka w dacie nabycia stanowiła grunt rolny nie przeznaczony pod zabudowę. Do dnia dzisiejszego działka nie była użytkowana rolniczo ani dla celów pozarolniczej działalności gospodarczej, nie była również oddawana w najem ani w dzierżawę. Wnioskodawcy nie dokonywali jej podziału na działki mniejsze, nie dokonywali jej uzbrojenia, nie wydzielali dróg wewnętrznych ani nie dokonywali żadnych innych nakładów poza uiszczaniem opłat zwyczajowo związanych z własności gruntu /podatek rolny/. Stan ten trwa do dnia dzisiejszego i nie ulegnie zmianie do momentu zbycia udziałów w gruncie przez wnioskodawców.

3. W całym powyższym okresie nie następowały również żadne zmiany co do składu osobowego kręgu współwłaścicieli ani wysokości udziałów im przysługujących.

4. Około 2015 roku Gmina z urzędu wszczęła prace planistyczne dotyczące uchwalenia nowego planu zagospodarowania przestrzennego dla większego obszaru jej terytorium, w którego granicach leży również przedmiotowa działka. Istnieje możliwość, iż nowe przeznaczenie działki stanie się nierolnicze, tj. działka stanie się terenem budowlanym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie prowadzili, nie prowadzą ani nie będą prowadzić/do dnia zbycia udziałów/jakiejkolwiek działalności gospodarczej, w tym w zakresie obrotu nieruchomościami.

5. Istnieje możliwość, iż przed lub po dokonaniu zmiany planu zagospodarowania przestrzennego wszyscy wnioskodawcy dokonają sprzedaży wszystkich przysługujących im udziałów na rzecz jednego nabywcy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

1.Wnioskodawcy nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami; wszyscy Wnioskodawcy są emerytami i posiadają ustalone prawo do emerytury. Jeden z Wnioskodawców /J. D./ - jest inżynierem w zakresie elektryki, prowadzi działalność gospodarczą w tym zakresie i wykonywanie tego zawodu stanowi źródło jego utrzymania, drugi Wnioskodawca /W. K./ jest prezesem spółki z o.o. zajmującej się konsultingiem i doradztwem finansowym, a także wycenami majątku ruchomego i nieruchomego.

2.Działka będąca przedmiotem sprzedaży nie była - i nie będzie do dnia sprzedaży - użytkowana.

3.Zasadniczym celem nabycia nieruchomości rolnej było korzystne zainwestowanie prywatnych środków współwłaścicieli w długim okresie czasu /zabezpieczenie finansowe dla wnioskodawców lub dla ich bliskich, współmałżonków, zstępnych/ w ramach zarządu majątkiem prywatnym, bez zamiaru spekulacji gruntami. Wnioskodawcy brali pod rozwagę ewentualne prowadzenie działalności rolnej na działce w okresie jej posiadania, który to jednak cel ostatecznie nie został zrealizowany.

4.Nabycie działki przez wnioskodawców nie było opodatkowane podatkiem VAT. Żaden z wnioskodawców nie otrzymał od sprzedającego faktury VAT, z której mógłby dokonać odliczenia podatku VAT. Żadnemu z wnioskodawców nie służyło prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z omawianym nabyciem.

5.W stosunku do w/w działki żaden z Wnioskodawców nie podejmował żadnych - wymagających zaangażowania własnych środków finansowych Wnioskodawców - czynności zmierzających do podniesienia wartości gruntu, w szczególności wydzielenia dróg wewnętrznych, działań zmierzających do uzyskania decyzji o warunkach zabudowyterenu, uzbrojenia terenu i tym podobnych.

6.Sprzedaż w/w działki będzie realizowana jako sprzedaż okazjonalna i incydentalna. Wnioskodawcy nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami ani nie prowadzą żadnej działalności w tym zakresie o cechach działalności, stałej i zorganizowanej /metodycznej i uporządkowanej/.

7.Do dnia dzisiejszego nie zostały ustalone z żadnym z potencjalnych nabywców żadne precyzyjne warunki dotyczące postanowień umowy przedwstępnej lub przyrzeczonej, albowiem wnioskodawcy nie znaleźli jeszcze nabywcy, z którym ustaliliby wszystkie istotne postanowienia umowy sprzedaży. Generalnie jednak:

a)w przypadku, gdy sprzedaż w/w działki będzie dokonywana po zmianie planu zagospodarowania przestrzennego na cele nierolne, wnioskodawcy preferować będą sprzedaż w trybie zawarcia jednej umowy /umowy ostatecznej/; umowa ostateczna może być poprzedzona umową przedwstępną w przypadku, gdyby jej zawarcie okazało się konieczne z uwagi na okoliczności leżące po stronie wyłonionego w przyszłości nabywcy /gdy np. kupujący musi on uzyskać kredyt w banku na zapłatę ceny w ustalonym terminie, gdzie zawarta umowa przedwstępna musi być przedstawiona bankowi na poparcie wniosku kredytowego/,

b)w przypadku, gdy sprzedaż w/w działki będzie dokonywana przed zmianą planu zagospodarowania przestrzennego na cele nierolne, wówczas zawarcie umowyprzedwstępnej jest konieczne, albowiem zbywana działka - jako ziemia rolna /tj. przeznaczona na cele rolne/ - jest objęta ustawowym prawem pierwokupu ze strony Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz dodatkowymi wymogami formalnymi związanymi z taką sprzedażą /zaoferowanie działki w pierwszej kolejności lokalnym rolnikom poprzez ogłoszenie internetowe/narzuconymi przez bezwzględnie obowiązujące przepisy ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego; dopiero po spełnieniu tych wymogów /brak skorzystania z prawa pierwokupu przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, brak zgłoszenia się lokalnych rolników indywidualnych wyrażających wolę zakupu tej działki/, Wnioskodawcy mogą sprzedaż ostatecznie działkę na rzecz nabywcy. W takim wypadku transakcja musi zostać zrealizowana dwuetapowo, tj. poprzez zawarcie umowy przedwstępnej oraz dalej umowy ostatecznej. W pozostałym zakresie może wystąpić sytuacja, gdzie - niezależnie od wymogów ustawowych wskazanych powyżej - konieczne będzie zawarcie umowy przedwstępnej z nowo wyłonionym nabywcą z przyczyn leżących po jego stronie /gdy np. kupujący musi uzyskać kredyt w banku na zapłatę ceny w ustalonym terminie, gdzie zawarta umowa przedwstępna musi być przedstawiona bankowi na poparcie wniosku kredytowego/.

8.W związku z planowaną transakcją Wnioskodawcy zasadniczo nie zamierzają udzielać pełnomocnictwa do dysponowania nieruchomością; do wszystkich aktów notarialnych Wnioskodawcy zamierzają stawać osobiście. Jedynym przewidywanym przypadkiem udzielenia - przez danego Wnioskodawcę - pełnomocnictwa dla nabywcy do zawarcia w imieniu tego Wnioskodawcy umowy ostatecznej /nieodwołalnego i niewygasającego/ na wypadek śmierci Wnioskodawcy lub takiego zdarzenia losowego po stronie Wnioskodawcy, w wyniku którego nie będzie on w stanie przystąpić do umowy ostatecznej pomimo obowiązku przystąpienia do niej /schorzenie, wypadek/.

9.Wnioskodawcy posiadają nieruchomości mieszkalne będące ich stałym miejscem zamieszkania oraz działki rekreacyjne użytkowane na własne cele wypoczynkowe.

10.Wnioskodawcy nie sprzedawali wcześniej nieruchomości.

11.Wnioskodawcy nie znaleźli jeszcze nabywców, z którymi doszliby do porozumienia co do wszystkich istotnych elementów pozwalających na zawarcie umowy. Wnioskodawcy poszukują nabywców w różny sposób: przez pośredników, ogłoszeń prasowych umieszczanych we własnymi imieniu, rozpytywania kanałami prywatnymi /tj. jeden z Wnioskodawców ma Spółkę kapitałową zajmującą się m.in. rzeczoznawstwem majątkowym, jeden z Wnioskodawców zajmował się dawniej administrowaniem gruntami rolnymi/.

12.Wnioskodawcy zamierzają wydatkować pozyskane środki na cele prywatne, w szczególności celem remontów ich siedlisk, przekazania części środków bliskim oraz inne prywatne cele. Wnioskodawcy nie zamierzają wydatkować pozyskanych środków na nabycie kolejnych nieruchomości w celach inwestycyjnych lub spekulacyjnych.

Pytania

1.Czy przychód wnioskodawców z tytułu dokonania przez nich odpłatnego zbycia udziałów w działce nieobjętej nowym planem zagospodarowania przestrzennego i pozostającej z wyłącznym przeznaczeniem rolnym - będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy przychód wnioskodawców z tytułu dokonania przez nich odpłatnego zbycia udziałów w działce objętej nowym planem zagospodarowania przestrzennego i pozostającej w przeznaczeniu na cele inne niż rolnicze - będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Stanowisko Zainteresowanych

Odpłatne zbycie udziałów w działce w stanie faktycznym opisanym powyżej nie będzie stanowiło przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych z powodu upływu pięcioletniego okresu począwszy od końca roku, w którym nastąpiło nabycie (od 1 stycznia 2001 roku) do dnia ich zbycia, który wypadnie najwcześniej po dniu złożenia niniejszego wniosku, co znajduje potwierdzenie w normie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto z opisu stanu faktycznego nie wynika, iż by przewidywane zbycie udziałów miało następować w wykonaniu jakiejkolwiek zawodowej /gospodarczej/ działalności któregokolwiek z wnioskodawców.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.)

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Wobec tego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

- zarobkowym celu działalności,

- wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

- prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tą ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r. sygn. I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f..

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy.

Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Zainteresowanych do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem działek, o których mowa we wniosku.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że przedmiotowa nieruchomość nie została nabyta przez Państwo dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie była w takiej działalności wykorzystywana.

Czynności podejmowane przez Państwo wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem.

Z wniosku wynika, że działka w dacie nabycia stanowiła grunt rolny nie przeznaczony pod zabudowę. Do dnia dzisiejszego działka nie była użytkowana rolniczo ani dla celów pozarolniczej działalności gospodarczej, nie była również oddawana w najem ani w dzierżawę. Nie dokonywali Państwo jej podziału na działki mniejsze, nie dokonywali jej uzbrojenia, nie wydzielali dróg wewnętrznych ani nie dokonywali żadnych innych nakładów poza uiszczaniem opłat zwyczajowo związanych z własności gruntu /podatek rolny/. Około 2015 roku Gmina z urzędu wszczęła prace planistyczne dotyczące uchwalenia nowego planu zagospodarowania przestrzennego dla większego obszaru jej terytorium, w którego granicach leży również przedmiotowa działka. Nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami; wszyscy Państwo są emerytami i posiadają ustalone prawo do emerytury. Działka będąca przedmiotem sprzedaży nie była - i nie będzie do dnia sprzedaży - użytkowana. Zasadniczym celem nabycia nieruchomości rolnej było korzystne zainwestowanie prywatnych środków współwłaścicieli w długim okresie czasu w ramach zarządu majątkiem prywatnym, bez zamiaru spekulacji gruntami. W stosunku do w/w działki żaden z Państwa nie podejmował żadnych - wymagających zaangażowanie własnych środków finansowych - czynności zmierzających do podniesienia wartości gruntu, w szczególności wydzielenia dróg wewnętrznych, działań zmierzających do uzyskania decyzji o warunkach zabudowyterenu, uzbrojenia terenu i tym podobnych. Sprzedaż w/w działki będzie realizowana jako sprzedaż okazjonalna i incydentalna. Nie sprzedawali Państwo wcześniej nieruchomości. Nie znaleźli jeszcze Państwo nabywców, z którymi doszliby do porozumienia co do wszystkich istotnych elementów pozwalających na zawarcie umowy. Nabywcy poszukiwani są w różny sposób: przez pośredników, ogłoszenia prasowe umieszczane we własnymi imieniu, rozpytywania kanałami prywatnymi.

W efekcie Państwa działań nie można uznać za działalność handlową. Transakcji sprzedaży należy przypisać charakter okazjonalny, brak jest ciągłości wymaganej do uznania, że mamy w tym przypadku do czynienia z działalnością gospodarczą.

Całokształt okoliczności, a w szczególności zakres, stopień zaangażowania i cel Państwa działania wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Przedstawiona we wniosku Państwa aktywność oraz zaprezentowany ciąg zdarzeń, czynności nie wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności w odniesieniu do posiadanej nieruchomości.

Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że brak jest podstaw, aby podejmowane przez Państwa czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 cyt. ustawy. Sprzedaż przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, sprzedaż nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Państwo, skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje liczyć bieg określonego w nim pięcioletniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie własności nieruchomości.

Jak wynika z treści złożonego wniosku, przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez Państwa w 2000 r., zatem pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niewątpliwie upłynął.

Wobec powyższego, planowane zbycie nieruchomości, o której mowa we wniosku, nie będzie stanowić dla Państwa źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat, liczonego od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przez Państwa nieruchomości. Tym samym, na Państwu nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, bez względu na to czy działka będzie objęta czy też nie nowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego i nie odnosi się do kwot wskazanych w opisie sprawy. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Zainteresowanych w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan W. K. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).