Temat interpretacji
Stosowanie dwóch limitów do uzyskiwanych przychodów z dwóch różnych źródeł przychodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 6 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stosowania dwóch limitów do uzyskiwanych przychodów z dwóch różnych źródeł przychodów. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem są wspólnikami spółki działającej pod firmą „(…)” (dalej jako: „Spółka Jawna”). Spółka Jawna jest podatnikiem zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług, zidentyfikowanym pod numerem identyfikacji podatkowej NIP (...) i posiada status podatnika VAT czynnego.
Spółka prowadzi działalność w zakresie:
-doradztwa związanego z zarządzaniem,
-wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
-wspomagania edukacji, w tym w zakresie pozaszkolnej formy edukacji,
-wspomagania usług finansowych, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,
-reklamy,
-tłumaczeń,
-wykonywania fotokopii, przygotowywania dokumentów oraz działalności wspomagającej prowadzenia biura.
Spółka Jawna w 2022 r. kontynuuje wynajem nieruchomości w postaci lokalu mieszkalnego w (…) (dalej jako: „Nieruchomość Spółki Jawnej”) w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Nieruchomość Spółki Jawnej została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w dniu 3 czerwca 2014 r. Przychody z tytułu świadczonej usługi najmu Nieruchomości Spółki Jawnej zostaną dla celów ewidencyjnych wyodrębnione w ramach przychodów osiąganych przez Spółkę Jawną. Uzyskane przychody z tytułu udziału w Spółce Jawnej w zakresie świadczenia usług najmu Nieruchomości Spółki Jawnej Wnioskodawczyni opodatkowuje od 2022 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych”) z zastosowaniem ustawowo przewidzianej stawki w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł (art. 1 ust. 1 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt. 4 lit. d Ryczałtu).
Ponadto, Wnioskodawczyni jest właścicielem/współwłaścicielem innych nieruchomości mieszkalnych i niemieszkalnych, które wynajmuje prywatnie (dalej jako: „Nieruchomości Prywatne”).
Nieruchomości prywatne zostały nabyte do majątku prywatnego Wnioskodawczyni i jej męża (wspólność majątkowa), Wnioskodawczyni nigdy nie wykorzystywała i nie wykorzystuje ich dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Wnioskodawczyni wynajmuje Nieruchomości Prywatne. Nie posiada ona żadnych zasobów personalnych ani technicznych wspomagających świadczenia usługi najmu, tj. zaangażowanej i zorganizowanej struktury służącej obsłudze działalności. Wnioskodawczyni czynności związane z najmem Nieruchomości Prywatnych, wykonuje samodzielnie. W kolejnym etapie najemca prowadzi działania w kierunku poszukiwania gości do lokali i troszczy się o przygotowanie lokali do najmu, itp. Wnioskodawczyni nie korzysta również z żadnych usług przedsiębiorstw profesjonalnie zajmujących się usługami marketingowo-reklamowymi mających na celu zwiększenie popularności działalności Wnioskodawczyni, pozyskiwaniu najemców, przeprowadzaniu oględzin Nieruchomości Prywatnej itp.
Wnioskodawczyni nie planuje także podejmować szerszych, profesjonalnych działań bądź zmieniać profilu prowadzonych czynności w zakresie Nieruchomości prywatnych.
Wnioskodawczyni jest właścicielem/współwłaścicielem Nieruchomości prywatnych, które są przedmiotem wynajmu. Przychód z wynajmu Nieruchomości Prywatnych jest w 2022 r. opodatkowany ryczałtem. Przy współwłasności drugim współwłaścicielem jest Mąż, który też opodatkowuje przychód z wynajmu w 2022 r. Lokale mieszkalne będące we współwłasności wraz z datami nabycia:
-Lokal 1 – styczeń 2021 r, przy czym przychody z najmu były osiągane od dnia 31.08.2018 r. (późniejsze przeniesienie własności było związane z problemami przy uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie budynku).
-Lokal 5 – kwiecień 2021 r.
Wnioskodawczyni jako współwłaściciel opodatkowuje przychody z najmu od początku rozpoczęcia stosunku najmu dla danego lokalu mieszkalnego.
Spółka Jawna będzie prowadziła ewidencję osiąganych przez nią przychodów z podziałem na poszczególne ich rodzaje w celu zastosowania do nich prawidłowych stawek Ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wynajem Nieruchomości prywatnych nie wypełnia przesłanek działalności gospodarczej. Ponieważ wynajem Nieruchomości Spółki jawnej następuje z poziomu Spółki jawnej, która prowadzi z zasady działalność gospodarczą, to siłą rzeczy wynajem Nieruchomości Spółki jawnej wypełnia przesłanki działalności gospodarczej.
Podsumowując od 2022 r. Wnioskodawczyni stosuje Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych do opodatkowania przychodów z wynajmu Nieruchomości Spółki Jawnej oraz Nieruchomości Prywatnych z zastosowaniem stawki w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł, zgodnie z art. 1 ust. 2 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt. 4 Ryczałtu.
Pytanie
Czy w przypadku uzyskiwania przychodów z dwóch różnych źródeł przychodów Wnioskodawcy przysługują dwa limity do 100.000 zł uprawniające do stosowania stawki podatku w wysokości 8,5% , o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a i lit. b Ryczałtu?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, w związku z faktem, iż Wnioskodawczyni od 2022 r. osiąga przychód z dwóch różnych źródeł przychodów, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (z udziału w Spółce Jawnej w części odpowiadającej wyodrębnionym dla celów ewidencyjnych przychodom z najmu Nieruchomości Spółki Jawnej) oraz z najmu prywatnego, Wnioskodawczyni przysługują wobec tego dwa odrębne limity w wysokości 100.000 zł uprawniające do stosowania stawki podatku 8,5%.
Uzasadnienie
W związku z faktem, że Wnioskodawczyni osiąga przychody z dwóch różnych źródeł przychodów osiąganych z tytułu aktywów:
1)będących własnością innego podmiotu, tj. Spółki Jawnej, która jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, a tym samym składnik jej majątku stanowi składnik majątku jej przedsiębiorstwa i tym samym jest on związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, czyli Nieruchomością Spółki Jawnej oraz
2)będących własnością Wnioskodawczyni znajdujących się w jego majątku prywatnym, czyli Nieruchomość Prywatna,
3)oba źródła przychodów opodatkowane są Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jako dwa odrębne źródła przychodów,
to Wnioskodawczyni ma prawo stosować dwa odrębne limity 100.000 zł uprawniające do stosowania stawki podatku 8,5% do przychodów osiąganych z obu źródeł odrębnie.
Zgodnie z treścią przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a Ryczałtu „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a Ryczałtu (przychody z tytułu najmu). Z kolei według przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b Ryczałtu „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 14 Ryczałtu w przypadku osiągania przez podatnika przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki, oraz przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, kwota przychodów określona w ust. 1 pkt 4 dotyczy odrębnie przychodów osiąganych z tych źródeł przychodów.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawczyni uzyskuje przychód z tytułu:
- posiadania udziałów w Spółce Jawnej osiągającej przychody z tytułu najmu Nieruchomości Spółki Jawnej i od 2022 r. opodatkowuje je Ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5% do limitu 100.000 zł przychodu oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł na podstawie przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4 It. B Ryczałtu oraz
- najmu Nieruchomości Prywatnych która wchodzi w skład jego majątku prywatnego i jest opodatkowana Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% do limitu 100.000 zł przychodu oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł na podstawie przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a Ryczałtu.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawczyni, ma ona prawo do stosowania oddzielnych limitów do dwóch odrębnych źródeł przychodów pomimo, że oba źródła są opodatkowane Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Stanowią bowiem one (tak jak w przepisach ustawy PIT), dwa odrębne od siebie źródła przychodów.
Wnioskodawczyni wskazuje, że Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 maja 2021 r. wskazał, że: „Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f., chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej”.
„Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła – "najem", a wyjątkiem jest sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii "związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą" – [przychody kwalifikuje] do przychodów z działalności gospodarczej”. Pomimo, że uchwała ta odnosiła się do przepisów ustawy PIT, to zdaniem Wnioskodawczyni ma ona również zastosowanie do przychodów opodatkowanych Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, gdyż w tym przypadku również podatnik prowadzący działalność gospodarczą oraz podatnik osiągający przychody z najmu prywatnego wykonuje te czynności w ramach innych źródeł. Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że o sposobie opodatkowania najmu nieruchomości będzie więc decydowała przesłanka związania nieruchomości z prowadzoną działalnością gospodarczą. Fakt ten bowiem będzie determinował sposób opodatkowania takiej nieruchomości. Jeżeli nieruchomość zostanie wyłączona z majątku prywatnego i przekazana na cele związane z działalnością gospodarczą (np. poprzez fakt ujęcia jej w ewidencji środków trwałych), to takie wyłączenie będzie decydowało o zakwalifikowaniu przychodów z najmu takiej nieruchomości do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Co więcej Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił wyraźnie, że źródła przychodów są rozłączne. Oznacza to, że jeżeli przychód zostanie zakwalifikowany do jednego ze źródeł przychodów, to nie może on jednocześnie być przychodem z innego rodzaju źródła.
Odnosząc powyższe stwierdzenia do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawczyni wskazuje, że w przepisach Ryczałtu również wskazane są źródła przychodów w przepisach dotyczących stawek Ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Skoro ustawodawca odróżnia przychody z najmu (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a Ryczałtu) od przychodów z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b Ryczałtu), to są to dwa odrębne od siebie źródła przychodów. Tym samym podatnik, który uzyskuje przychody z wynajmu prywatnego oraz wynajmu w ramach działalności gospodarczej, to ma on prawo stosować dwa oddzielne limity dla obu źródeł przychodów.
Z kolei w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 sierpnia 2019 r. (sygn. II FSK 3175/17) wskazuje on, że „(...) wobec braku innych ustawowych kryteriów różnego podatkowego potraktowania tych rodzajów najmu, prawidłowe jest stanowisko Sądu pierwszej instancji, według którego o zaliczeniu przychodów z najmu do źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 3 lub pkt 6 u.p.d.o.f. decyduje sam podatnik, którym może sam zadecydować o tym czy najem nieruchomości wykonywać będzie jako wskazaną w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. pozarolniczą działalność gospodarczą, czy jako najem wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f.”. Decyzja ta bowiem dokonuje się na podstawie przeznaczenia przez podatnika składnika majątku do majątku prowadzonej działalności gospodarczej, bądź nabycia nieruchomości przez podmiot w ramach którego podatnik prowadzi profesjonalną działalność gospodarczą. Oznacza to, że podatnik może jednocześnie zarówno świadczyć usługi jako profesjonalista oraz jako osoba prywatna, a tym samym osiągane przychody mogą i powinny podlegać odrębnemu opodatkowaniu. Stanowisko takie prezentowane jest również w następujących wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 kwietnia 2016 r. o sygn. akt II FSK 379/14, z dnia 17 kwietnia 2019 r. o sygn. akt II FSK 1078/17, z dnia 11 sierpnia 2017 r. o sygn. akt II FSK 1940/15.
Na możliwość opodatkowania odrębnego opodatkowania przychodów z najmu prywatnego oraz przychodów z najmu profesjonalnego wskazuje również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 30 stycznia 2020 r. sygn. 0115-KDWT.4011.21.2019.2.BK.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawczyni, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawczyni osiąga przychody ze świadczenia usług najmu:
1)przez Spółkę Jawną jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie, z której przychody są od 2022 r. opodatkowane u Wnioskodawczyni Ryczałtem oraz
2)przez siebie samego jako osobę prywatna, której przychody mogą być opodatkowane jako przychody z najmu, dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze również Ryczałtem.
Skoro więc Wnioskodawczyni osiąga przychody z dwóch różnych źródeł przychodów, to ma on prawo do stosowania do każdego z nich odrębne limitu 100.000 zł w celu zastosowania stawki podatku 8,5%. Dopiero nadwyżka przychodów ponad kwotę 100.000 zł przychodów ustalanych odrębne dla każdego z tych dwóch źródeł przychodów będzie opodatkowana wyższą stawką Ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.