Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatami nagród z konkursu. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.460.2022.1.AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.460.2022.1.AS

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatami nagród z konkursu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest:

prawidłowe w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3;

nieprawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (wypłata Nagród z Konkursu). Zakres wniosku jest następujący:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z siedzibą na terytorium Polski, będącą rezydentem podatkowym w Polsce. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych (PKD 66.22.Z).

Wnioskodawca jest członkiem grupy kapitałowej zajmującej się działalnością ubezpieczeniową, w której Spółka pełni rolę dystrybutora produktów ubezpieczeniowych. W ramach swojej działalności Wnioskodawca organizuje i będzie w przyszłości organizował akcje sprzedażowe w formie konkursów, których celem jest intensyfikacja sprzedaży indywidualnych umów ubezpieczenia na życie na rzecz ubezpieczycieli, z którymi współpracuje Wnioskodawca (dalej jako „Konkursy” lub pojedynczo „Konkurs”).

Konkursy będą organizowane w Spółce rokrocznie w ilości od kilku do kilkunastu w zależności od potrzeb i decyzji Zarządu Spółki. Konkursy organizowane są w oparciu o regulaminy. Każdy regulamin jest przygotowywany w formie pisemnej i każdorazowo zatwierdzony uchwałą Zarządu Spółki (dalej jako „Regulamin”).

Konkursy kierowane są do osób fizycznych posiadających aktywną umowę o współpracy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej lub umowę zlecenie podpisaną z Wnioskodawcą, zajmujących w modelu działalności sprzedażowej Spółki pozycję doradcy (dalej jako „Doradca”) oraz kierownika zespołu (dalej jako „Kierownik Zespołu”), łącznie dalej jako „Współpracownicy”.

Żadne osoby niepozostające w stosunku cywilnoprawnym ze Spółką nie mogą brać udziału w Konkursach. Konkursy ogłaszane są wewnętrznie w Spółce poprzez rozesłanie informacji do sieci sprzedaży. W konkursie może wziąć udział Współpracownik, który łącznie spełni następujące warunki:

a)posiada czynną umowę o współpracy lub umowę zlecenie, a w przypadku określonej grupy osób czynne porozumienie menadżerskie;

b)nie pozostaje w okresie wypowiedzenia umowy w czasie trwania konkursu i na dzień realizacji nagrody;

c)zaakceptował postanowienia Regulaminu.

Udział w Konkursach jest dobrowolny przy czym osoby, które spełnią warunki wzięcia udziału w konkursie, w chwili spisania polisy będą automatycznie kwalifikowane jako uczestnicy konkursu, bez potrzeby dokonywania odrębnego zgłoszenia (dalej jako „Uczestnicy Konkursu”). Jeżeli Uczestnik Konkursu nie wyrazi zgody na uczestnictwo w Konkursie i przetwarzanie jego danych osobowych przez Spółkę jako organizatora Konkursu w celu przeprowadzenia i rozstrzygnięcia Konkursu oraz publikowania rankingów, zobowiązany będzie do przesłania stosownego oświadczenia.

Nadzór bieżący nad przebiegiem Konkursu będzie sprawowała powołana komisja konkursowa, która będzie odpowiedzialna za prawidłowy przebieg Konkursu, w tym w szczególności jego rozstrzygnięcie oraz ogłoszenie wyników (dalej jako „Komisja Konkursowa”). Komisja Konkursowa na podstawie sporządzonego rankingu konkursowego spośród Uczestników Konkursu będzie wyłaniała laureatów Konkursu (dalej jako „Laureaci”). Regulamin Konkursu będzie przewidywał cztery kategorie nagród. Nagrodę kategorii I będą mogli otrzymać Doradcy, nagrodę kategorii II – Kierownicy Zespołu, nagrodę kategorii III – Dyrektorzy Oddziału, nagrodę kategorii IV – Sprzedawcy.

Kategoria nagród I-III przewiduje trzy miejsca w zależności od osiągniętych wyników sprzedażowych. Wartość nagród jest różnicowana w zależności od zajętego miejsca.

Liczba wszystkich nagród w kategoriach I-IV jest ograniczona. Nagrodę będzie mogła otrzymać ściśle określona w Regulaminie liczba Laureatów, którzy osiągną jak najwyższe wyniki sprzedażowe. Laureat konkursu w kategorii I, II oraz III określonej powyżej może otrzymać tylko jedną Nagrodę za udział w konkursie przez cały okres jego trwania. Laureat konkursu w kategorii IV określonej powyżej może otrzymać tylko jedną nagrodę w każdym z miesięcy konkursowych.

Nagrodami w Konkursach mogą być środki pieniężne, rzeczy bądź nagrody mogą mieć formę mieszaną, tj. środki pieniężne oraz nagrody rzeczowe o różnej wartości. Fundatorem nagród w Konkursie jest Wnioskodawca. Ponadto nagroda stanie się należna dla każdego z Laureatów Konkursu jeśli indywidualny wskaźnik storna Laureata na dzień przekazania nagrody nie przekroczy określonego w Regulaminie konkursu określonego poziomu.

Pytania

1.Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym organizowane przez Wnioskodawcę wydarzenia będą stanowiły konkursy w rozumieniu ustawy o PIT i w konsekwencji Wnioskodawca w związku z przekazaniem nagród na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umowy zlecenia zobligowany będzie jako płatnik do wyliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych według stawki 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy oraz wpłacanie go na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekazano nagrodę Uczestnikom Konkursu?

2.Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym organizowane przez Wnioskodawcę wydarzenia będą stanowiły konkursy w rozumieniu przepisów ustawy o PIT i w konsekwencji Wnioskodawca w związku z przekazaniem nagród na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, których uczestnictwo w konkursie związane będzie z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, zobligowany będzie jako płatnik do wyliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych według stawki 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy oraz wpłacanie go na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekazano nagrodę Uczestnikom Konkursu?

3.W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 2, czy na Wnioskodawcy w związku z przekazaniem nagród na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, których uczestnictwo w Konkursie związane będzie z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, będą ciążyły obowiązki informacyjne względem urzędu skarbowego i wyżej wskazanych Uczestników Konkursu, w szczególności obowiązek wystawienia informacji na formularzu PIT-11?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym organizowane przez Wnioskodawcę wydarzenia będą stanowiły konkursy i tym samym przekazane nagrody na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umowy zlecenia będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynoszącym 10% wartości przekazanej nagrody, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.

W związku z tym Wnioskodawca zobligowany będzie jako płatnik do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekazano nagrodę wspomnianym wyżej Uczestnikom Konkursu.

Ponadto, stosownie do art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT, Wnioskodawca, jako płatnik podatku PIT, zobowiązany będzie do sporządzenia w odniesieniu do wszystkich beneficjentów nagród deklaracji PIT-8AR i w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrody wysłać je do właściwego dla swojej siedziby urzędu skarbowego.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym organizowane przez Wnioskodawcę wydarzenia będą stanowiły konkursy i tym samym przekazane nagrody na rzecz Uczestników konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, których uczestnictwo w Programie związane jest z tą działalnością, będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynoszącym 10% wartości wydanej nagrody, na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.

W związku z tym Wnioskodawca zobligowany będzie jako płatnik do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekazano nagrodę wspomnianym wyżej Uczestnikom Konkursu.

Ponadto, stosownie do art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT, Wnioskodawca, jako płatnik podatku PIT, zobowiązany będzie do sporządzenia w odniesieniu do wszystkich beneficjentów nagród deklaracji PIT-8AR i w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrody wysłać je do właściwego dla swojej siedziby urzędu skarbowego.

Ad. 3.

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 2, w ocenie Wnioskodawcy w związku z przekazaniem nagród na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, których uczestnictwo w konkursie związane będzie z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji na formularzu PIT-11.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1.

1.Analiza przepisów mających zastosowanie do przekazanych nagród

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie zaś do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, źródłem przychodów są inne źródła. Z kolei art. 20 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Natomiast na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art 30ca, art 30da i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT ustawodawca wskazał, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z kolei stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast art. 42 ust. 1a ustawy o PIT stanowi, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

2.Ocena spełnienia definicji konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy kluczowe jest ustalenie, czy opisane w zdarzeniu przyszłym organizowane przez Wnioskodawcę wydarzenia stanowią konkurs w rozumieniu ustawy o PIT.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zauważyć, że ustawy podatkowe nie zawierają definicji konkursu. Tym samym dla ustalenia zakresu zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT właściwym jest odwołanie się do definicji słownikowych.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to: 1. „impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.”, 2. "postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko”. Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego definiuje to pojęcie jako przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

W interpretacjach indywidualnych organy podatkowe wskazują, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.240.2018.l.AK, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 czerwca 2019 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011.222.2019.1.RR).

Z kolei zgodnie ze stanowiskiem sądów, aby dane przedsięwzięcie zostało uznane za konkurs wymagane jest istnienie regulaminu konkursu określającego nazwę, organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców, ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą zostać przekazane wszystkim uczestnikom), wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji, z występującym elementem współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu (w powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy lub zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria), wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa, jury), wydanie nagród zwycięzcy/zwycięzcom (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 marca 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 2536/13, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 grudnia 2015 r. sygn. I SA/Wr 1588/15, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12).

Ponadto sądy prezentują stanowisko, iż wystąpienie w organizowanym przedsięwzięciu elementów motywacyjnych nie niweczy charakteru spornego przedsięwzięcia jako konkursu. Istotą konkursu jest bowiem rywalizacja i wyłonienie zwycięzcy – osoby najlepszej (tak jak w opisanym zdarzeniu przyszłym), natomiast motywacja to głównie proces, któremu poddawane są określone osoby w celu osiągnięcia określonego wyniku, ale bez rywalizacji. Elementy motywacyjne mogą zatem wystąpić w konkursie (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 grudnia 2015 r. sygn. I SA/Wr 1588/15).

Odnosząc powyższe do opisanego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy nie ma wątpliwości, że przedmiotowe wydarzenia należy kwalifikować jako konkurs w rozumieniu prawa podatkowego, a zatem znajdzie zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Organizowane przez Wnioskodawcę akcje konkursowe przeprowadzone będą na podstawie Regulaminu określającego wszystkie elementy przedmiotowo istotne konkursu, w tym czas trwania konkursu, ilość i rodzaj nagród oraz zasady uczestnictwa w konkursie, jak również zasady wyłaniania zwycięzców. W konkursie zostały wyznaczone osoby (tj. Komisja Konkursowa), które z ramienia organizatora, tj. Wnioskodawcy będą czuwały nad jego prawidłowym przebiegiem oraz których zadaniem będzie rozliczenie oraz rozstrzygnięcie konkursu. Jednakże najistotniejszym elementem jest element rywalizacji Uczestników Konkursu, który sprowadza się do współzawodnictwa w osiągnięciu jak najwyższych wyników sprzedażowych (tj. działań mających na celu sprzedaż jak największej ilości umów ubezpieczeń) i zdobycia jak najwyższej pozycji w rankingu konkursowym. Element motywacyjny jest tutaj czynnikiem wzmacniającym rywalizację i współzawodnictwo. Elementy rywalizacyjne będą polegały na tym, że na otrzymanie nagród będą mieli szansę tylko ci Uczestnicy Konkursu, którzy wykażą najwyższe wyniki sprzedażowe, zaś liczba nagród jest ograniczona. Dodatkowo w przypadku nagród kategorii I-III ich wartość będzie różnicowana w zależności od zajętego miejsca, które uzależnione jest od osiągnięcia określonych w Regulaminie wyników sprzedażowych. Natomiast sam udział w Konkursie nie będzie stanowił gwarancji otrzymania wygranej nagrody kategorii I-IV.

Dodatkowo prezentowane jest także stanowisko, iż nie można odmówić realizowanym przedsięwzięciom waloru konkursu ze względu na to, iż adresowane są do zamkniętego grona odbiorców (por. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 marca 2014 r. sygn. III SA/Wa 2536/13).

Zatem biorąc pod uwagę stanowisko organów podatkowych i sądów oraz elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż planowane wydarzenia będą niewątpliwie stanowiły konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

3.Kwalifikacja wartości nagród jako przychody z innych źródeł

Przechodząc do zasad opodatkowania nagród uzyskanych w Konkursach, skoro jak wykazano wyżej organizowane przez Wnioskodawcę wydarzenia będą stanowiły konkurs, to na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, przychód w postaci przekazanych nagród na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umowy zlecenia będzie opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynoszącym 10% wartości przekazanej nagrody.

Teoretycznie odmienna kwalifikacja uzyskanych przychodów z tytułu udziału w konkursie mogłaby wystąpić w sytuacji, gdy udział w konkursie dotyczyłby pracowników Wnioskodawcy, a więc osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Zgodnie bowiem ze stanowiskiem organów podatkowych, w przypadku gdy udział w konkursie kierowany jest wyłącznie do pracowników organizatora konkursu, to przychód pracownika z tytułu wygranej w konkursie opodatkowany jest na zasadzie ogólnej, tj. wg. stawki 17% lub 32% jako przychód ze stosunku pracy. Powyższe stanowisko potwierdzają m.in. interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2012 r. sygn. IPPB2/415-857/12-2/JG Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie; interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2010 r. sygn. IBPBII/1/415-191/10/MK Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Natomiast w przypadku, gdy udział w konkursie biorą osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy zlecenia, a więc niebędące pracownikami organizatora konkursu, przychód w postaci nagrody należy opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości wygranej jako dochód z tytułu wygranej w konkursie na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 sierpnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.122.2017.2021.13.MG; interpretacji indywidualnej z dnia 23 kwietnia 2021 r., sygn. 3063-ILPB1-1.4511.104.2017.11.AMN; interpretacji indywidualnej z dnia 22 marca 2021 r., sygn. 3063-ILPB1-1.4511.103.2017.10.AMN.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy biorąc pod uwagę, że nagrody będą przekazane na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umowy zlecenia, tj. osób fizycznych, które nie są jego pracownikami, przychody ww. Uczestników Konkursu z tytułu otrzymanych nagród będą stanowiły przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, które będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynoszącym 10% wartości przekazanej nagrody na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.

4.Moment rozpoznania przychodu podatkowego i pobrania podatku

Zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o PIT, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułów określonych art. 30 ust. 1 pkt 2 (tj. wygrana w konkursach).

Zgodnie z powyższym przepisem, aby po stronie płatnika powstał obowiązek poboru podatku nagroda powinna zostać wypłacona bądź postawiona do dyspozycji podatnika, w przeciwnym razie płatnik nie ma podstaw prawnych do poboru podatku.

W przypadku gdy nagrody mają charakter niepieniężny, w ocenie Wnioskodawcy za moment postawienia nagrody do dyspozycji podatnika (Laureata) należy uznać moment wydania nagrody.

Dlatego w ocenie Wnioskodawcy powinien on jako płatnik pobrać podatek w miesiącu przekazania nagród Laureatom i w terminie do 20 dnia następnego miesiąca wpłacić go na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie stosownie do art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT, Wnioskodawca, jako płatnik podatku PIT, zobowiązany będzie do sporządzenia w odniesieniu do wszystkich beneficjentów nagród deklaracji PIT-8AR i w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrody, wysłać je do właściwego dla swojej siedziby urzędu skarbowego.

5.Wnioski

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przekazane nagrody na rzecz osób fizycznych współpracujących ze Spółką na podstawie umowy zlecenia stanowią przychody z tytułu udziału w konkursie, opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

W tym przypadku na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od przekazanych nagród. Wnioskodawca zobowiązany jest do przekazania kwoty zryczałtowanego podatku na rachunek urzędu skarbowego, właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek (art. 42 ust. 1 ustawy o PIT), tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekazano nagrody Laureatom Konkursu.

Ponadto, stosownie do art. 42 ust. 1a ustawy o PIT Wnioskodawca jako płatnik podatku zobowiązany jest do sporządzenia w odniesieniu do wszystkich laureatów deklaracji PIT-8AR i w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrody złożenia do właściwego dla swojej siedziby urzędu skarbowego.

Ad. 2.

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania 1, zdaniem Wnioskodawcy organizowane przez Spółkę wydarzenia będą stanowiły konkurs.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT nie różnicuje sytuacji, w której beneficjentem nagrody jest przedsiębiorca i osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Wręcz przeciwnie, z treści przepisów określających opodatkowanie właściwe dla przedsiębiorców (według skali albo podatkiem liniowym) wynika, że przychody z działalności gospodarczej również mogą być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. Zarówno bowiem art. 27 ust. 1, jak i art. 30c ust. 1 tej ustawy stosuje się z zastrzeżeniem art. 30 Ustawy o PIT. Natomiast gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT chciał wyłączyć nagrody otrzymane w ramach konkursu związanego z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowną treść tego przepisu. Brak takiego zastrzeżenia oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania nagrody.

Oznacza to, że na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT nagrody wydane także na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, których uczestnictwo w konkursie związane jest z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynoszącym 10% wartości wydanej nagrody.

Zatem w jednym i w drugim przypadku, tj. w przypadku gdy uczestnictwo w konkursie nie ma związku z działalnością gospodarczą, jak również w przypadku gdy związek ten istnieje, płatnik będzie zobowiązany do pobrania podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy jest szeroko prezentowane w orzecznictwie sądowo- administracyjnym, np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 grudnia 2015 r. (sygn. II FSK 2075/13); w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 lutego 2022 r. (sygn. II FSK 1985/19); w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 kwietnia 2021 r. (sygn. II FSK 3346/18); w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 lutego 2021 r. (sygn. 11 FSK 3039/18); w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2018 r., (sygn. I SA/Po 829/17); w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 września 2017 r. (sygn. III SA/Wa 3043/16); w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 21 grudnia 2017 r. (sygn. I SA/Po 854/17).

Również organy podatkowe w wydanych interpretacjach indywidualnych przychylają się do stanowiska sądów administracyjnych potwierdzając, że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT ma zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i niemających takiego związku, np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2021 r. (sygn. 0114-KD1P3-1.4011.193.2017.2021.7.EC); w interpretacji indywidualnej z dnia 23 kwietnia 2021 r. (sygn. 3063-1LPB1-1.4511.104.2017.11.AMN); w interpretacji indywidualnej z dnia 23 kwietnia 2021 r. (sygn. 3063-ILPB1-1.4511.35.2017.11.AMN); w interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2020 r. (sygn. 1PPB1/4511-589/16/20-3/S/EC).

W konsekwencji, skoro do opodatkowania nagród otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, których uczestnictwo w konkursie związane jest z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, to na Wnioskodawcy ciąży z mocy art. 41 ust. 4 tej ustawy obowiązek pobrania i wpłacenia na właściwy rachunek urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazanych nagród do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekazano nagrodę.

Ponadto, stosownie do art. 42 ust. 1a ustawy o PIT Wnioskodawca jako płatnik podatku zobowiązany jest do sporządzenia w odniesieniu do wszystkich laureatów deklaracji PIT-8AR i w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrody złożenia do właściwego dla swojej siedziby urzędu skarbowego.

Ad. 3.

W sytuacji uznania stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe i uznania, że wydane nagrody na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, których uczestnictwo w konkursie związane będzie z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku ani obowiązek wystawienia informacji na formularzu PIT-11.

Podstawą prawną wystawienia informacji PIT-11 jest art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1, art. 42e ust. 6 ustawy o PIT.

Żaden z powyższych przepisów nie nakazuje sporządzania informacji na formularzu PIT-11 i wykazywania w niej przychodów podatnika kwalifikowanych do przychodów z działalności gospodarczej. W szczególności nie znajdzie tu zastosowania art. 42a ust. 1 ustawy o PIT zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Należy zauważyć, że przepis ten odnosi się do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Natomiast skoro w ocenie organu podatkowego przekazane nagrody na rzecz Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, których uczestnictwo w konkursie związane będzie z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, to konsekwentnie tak samo należy przychód ten traktować na potrzeby wystawienia informacji PIT-11.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy nie będzie na nim ciążył obowiązek wystawienia informacji na formularzu PIT-11.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Źródła przychodów

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.

Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. To oznacza, że dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).

Odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:

działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2);

pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3);

inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).

Źródło przychodów działalność wykonywana osobiście

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. wymienione w art. 13 pkt 8 ustawy:

przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

c)przedsiębiorstwa w spadku

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Źródło przychodów „pozarolnicza działalność gospodarcza”

Źródło pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) zostało scharakteryzowane w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy, ilekroć jest w niej mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to:

działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to działalność, która ma następujące cechy:

1)jest działalnością zarobkową;

2)jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;

3)jest prowadzona we własnym imieniu.

Przepis art. 5b ust. 1 ustawy określa, jakie cechy wykluczają kwalifikację czynności jako działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Źródło przychodów „inne źródła”

Kolejnym ze źródeł przychodów są „inne źródła”, czyli źródła inne niż te wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1 – 8b ustawy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.

Obowiązki płatnika

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku:

tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Obowiązek poboru podatku przez płatnika dotyczy natomiast wyłącznie przypadków określonych w ustawie (art. 31, 33, 34, 35, 41 i 42e).

Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

określenie rodzaju podmiotu, który dokonuje wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników – przy czym ustawodawca określa rodzaj podmiotu poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

I tak, wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika m.in. na:

osoby prawne, zwane „zakładami pracy” – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy (art. 31)

osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy),

osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4 ustawy).

Ustawa nie przewiduje natomiast obowiązków płatnika w przypadku wypłat należności z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz podatnika, który ma miejsce zamieszkania w Polsce. W odniesieniu do takich przychodów podatnik ma obowiązek samoobliczenia podatku.

Obowiązki informacyjne

Ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty, które wypłacają należności lub realizują świadczenia na rzecz podatników:

nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale

mają obowiązki o charakterze informacyjnym.

Przykładowo, zgodnie z art. 42a ust. 1:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wykładnia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy – pojęcie „konkursu”

Obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4 ustawy powstają m.in. w sytuacji wypłaty wygranych w konkursach, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak słusznie Państwo wskazali w tej części swojego stanowiska, która dotyczy samej wykładni art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, przepisy nie definiują pojęcia konkursu, ale przyjmuje się, że aby dane przedsięwzięcie mogło zostać uznane za konkurs musi w nim występować element rywalizacji. W orzecznictwie i doktrynie wskazuje się, że aby dane przedsięwzięcie zostało uznane za konkurs:

powinno mieć regulamin, który określa warunki konkursu (jego nazwę, organizatora, uczestników, cel konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców);

wyłonienie zwycięzców (laureatów) konkursu powinno być wynikiem bezpośredniej rywalizacji uczestników, konkurs musi mieć element współzawodnictwa uczestników w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.

Nagrody z Państwa Konkursu a obowiązki płatnika

Wskazujecie Państwo, że Konkursy, które organizujecie i będziecie organizować są adresowane do osób fizycznych posiadających aktywną umowę o współpracy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej lub podpisaną z Państwem umowę zlecenie, zajmujących w modelu Państwa działalności sprzedażowej pozycję doradcy, kierownika zespołu, dyrektora oddziału oraz sprzedawcy. Osoby niepozostające z Państwem w stosunku cywilnoprawnym nie mogą brać udziału w Konkursach.

Analiza „charakteru” organizowanych przez Państwa Konkursów prowadzi do wniosku, że akcje sprzedażowe są w istocie działaniami motywacyjnymi skierowanymi do osób z Państwem współpracujących, tj. takimi, których celem jest motywowanie Uczestników do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz – w dłuższej perspektywie – osiągnięcia przez Państwa określonych zysków związanych ze zwiększoną sprzedażą indywidualnych umów ubezpieczeniowych. Organizowane przedsięwzięcia ukierunkowane są w głównej mierze na zmobilizowanie jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla Uczestników Konkursów, jak i Państwa jako ich organizatora. Jak bowiem sami Państwo wskazujecie, częstotliwość akcji sprzedażowych w danym roku będzie uzależniona od Państwa potrzeb i może to być nawet kilkanaście Konkursów rocznie.

Należy podkreślić, że przedsięwzięcia motywacyjne tworzone przez konkretny podmiot uwzględniają jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania sprzedawców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań sprzedawców oraz praw rządzących wartością nagród.

Motywowanie – jako element zarządzania – polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie podmiotów zajmujących się dystrybucją towarów (usług) na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców. Działania motywacyjne to zaplanowane motywowanie odbiorców przedsięwzięcia (np. dystrybutorów, sprzedawców) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie w zamian pożądanych korzyści. Niewątpliwie więc działaniami takimi są organizowane przez Państwa akcje sprzedażowe, których celem jest osiągnięcie najlepszych rezultatów sprzedaży usług, które Państwo oferujecie. Nagrody przekazywane w ramach przedsięwzięcia stanowią więc dla Uczestników dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki sprzedaży i zachętę do dalszego ich zwiększania.

Z powyższych względów Nagrody dla Uczestników nie mają charakteru nagród w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, przy wypłacie tych należności nie mają Państwo obowiązków płatnika podatku, o których mowa w art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Aby ustalić, czy macie Państwo obowiązki płatnika na podstawie innych przepisów, należy rozważyć, czy Państwa Nagrody mieszczą się w kategoriach innych świadczeń, dla których ustawa przewiduje obowiązek poboru podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Konkursy kierowane są do osób fizycznych posiadających aktywną umowę o współpracy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej lub podpisaną z Państwem umowę zlecenie, zajmujących w modelu Państwa działalności sprzedażowej określone pozycje. Osoby niepozostające z Państwem w stosunku cywilnoprawnym nie mogą brać udziału w Konkursach. Dodatkowo, warunkiem udziału w Konkursach jest m.in. posiadanie przez Współpracownika czynnej umowy o współpracy lub umowy zlecenia oraz niepozostawanie – w czasie trwania konkursu i na dzień realizacji nagrody – w okresie wypowiedzenia umowy. Udział Uczestników w Konkursach jest więc ściśle związany z łączącą ich z Państwem umową o współpracy zawartą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bądź umową zlecenia.

W odniesieniu zatem do Państwa zleceniobiorców należy wskazać, że uzyskane przez takie osoby przychody z tytułu nagród w Konkursach należy kwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, do wypłaty Nagród dla Uczestników, którzy są Państwa zleceniobiorcami będzie miał zastosowanie – w zakresie Państwa obowiązków jako płatnika – art. 41 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 8 ustawy. W świetle ww. przepisu:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jak wynika przy tym z art. 42 ust. 1 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (…).

W odniesieniu natomiast do Uczestników Konkursu, z którymi łączy Państwa umowa o współpracę zawarta w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej należy wskazać, że działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest wyłącznie zarejestrowana działalność gospodarcza, ale działalność, która spełnia warunki określone w art. 5a pkt 6 ustawy.

Uczestnikami Konkursów są osoby fizyczne, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i których udział w Konkursach ma związek z taką działalnością. W przypadku takich osób działania podejmowane w ramach Konkursów w znacznym stopniu będą odpowiadały działaniom, jakie te osoby podejmują w ramach prowadzonej działalności. Wobec tego Nagrody są ich przychodami z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy). W odniesieniu do wypłat tego rodzaju przychodów – jak słusznie wskazaliście Państwo we własnym stanowisku do pytania nr 3 – nie macie obowiązków płatnika podatku, ani też obowiązków informacyjnych.

Podsumowanie uzasadnienia

Przedstawili Państwo prawidłową wykładnię art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niemniej jednak błędnie ocenili Państwo charakter organizowanych Konkursów i wypłacanych Nagród w kontekście tego przepisu, a w efekcie – nieprawidłowo ocenili problem swoich obowiązków w związku z wypłatą Nagród w odniesieniu do Państwa zleceniobiorców. Z tego względu uznałem Państwa stanowisko w tej części za nieprawidłowe. Prawidłowe jest natomiast stanowisko, jakie przedstawiliście Państwo w zakresie pytania nr 3, stwierdzające brak obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych względem przekazywania Nagród osobom współpracującym z Państwem w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.

Odniesienie się do podanych przez Państwa rozstrzygnięć

Podane przez Państwa wyroki sądów administracyjnych i interpretacje indywidualne dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak, w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia Państwa wniosku miałem na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz przedstawionego przez Państwa zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).