Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.597.2022.2.MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.597.2022.2.MK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe w części dotyczącej zaliczenia wydatków na materiały i usługi budowlane poniesionych przed nabyciem prawa własności lokali i udziału w zabytku nieruchomym wpisanym do gminnej ewidencji zabytków oraz prawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 29 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan pismem z 19 września 2022 r. (data wpływu 19 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca z małżonką (małżeństwo będące we wspólności majątkowej) zamierzali kupić od wspólnoty mieszkaniowej strych znajdujący się w kamienicy objętej gminną ewidencją zabytków, a następnie zaadaptować go na cele mieszkalne. Okazało się, że nie ma możliwości prawnej zakupu strychu od wspólnoty mieszkaniowej, gdyż niezagospodarowany strych jest właściwie lokalem nieistniejącym i stanowi tzw. nieruchomość wspólną. Za zgodą całej wspólnoty, na podstawie przedwstępnej umowy sprzedaży zawartej 14 czerwca 2021 r. w formie aktu notarialnego, Wnioskodawca otrzymał do swojej dyspozycji strych, celem wykonania na własny koszt wszystkich prac adaptacyjnych zmieniających jego przeznaczenie na 2 lokale mieszkalne.

Wnioskodawca występując we własnym imieniu, na podstawie projektu budowlanego „...” w dniu 1 października 2021 r. otrzymał pozwolenie na wykonanie powyższych prac od ..... Konserwatora Zabytków. Z kolei Starosta … 26 października 2021 r. zatwierdził Wnioskodawcy projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę. Na podstawie powyższych pozwoleń Wnioskodawca w latach 2021 i 2022 ponosił koszty adaptacji strychu na cele mieszkalne, m.in. wydatki na: projekt budowlany i architektoniczny, wymianę przegnitych i spróchniałych legarów stropowych, wzmocnienie konstrukcji dachu, docieplenie ścian zewnętrznych i dachu, przebudowę i rozbudowę instalacji elektrycznej, przebudowę i rozbudowę instalacji wodnej i kanalizacyjnej, budowę instalacji c.o. i wentylacji, zakup piecy gazowych, wykonanie stolarki okiennej połaciowej, uszczelnienie pokrycia dachowego, zabudowę nadproży, wykonanie otworów drzwiowych, budowę ścian, montaż okładzin ściennych oraz wszelkie inne wydatki adaptacyjne, dokumentowane fakturami wystawionymi przez czynnych podatników VAT. Po zakończeniu prac adaptacyjnych, Wnioskodawca 15 kwietnia 2022 r. otrzymał od Starosty zaświadczenie o samodzielności 2 przekształconych lokali mieszkalnych.

Na tej podstawie dnia 18 maja 2022 r. został zawarty ostateczny akt notarialny dotyczący sprzedaży powyższych lokali oraz została uiszczona przez Wnioskodawcę, wcześniej uzgodniona ze wspólnotą mieszkaniową, zapłata za przekształcony na 2 lokale mieszkalne strych. Dodatkowo po zawarciu ostatecznego aktu notarialnego sprzedaży Wnioskodawca poniósł jeszcze dodatkowe koszty związane z remontem i wykończeniem powyższych lokali, oraz w czerwcu 2022 r. koszty na instalację gazową wykonaną na podstawie pozytywnej opinii konserwa zabytków z dnia 15 lutego 2022 r., koszty montażu klimatyzacji na podstawie pozwolenia konserwatora zabytków z dnia 13 czerwca 2022 r. oraz koszty stałej zabudowy szafy wnękowej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uregulowanym w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993).

Wydatki, o których mowa we wniosku nie zostaną:

-odliczone przez Wnioskodawcę od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

-odliczone przez Wnioskodawcę w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,

-sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie.

Wszystkie roboty budowlane na przebudowę poddasza wraz ze zmianą sposobu użytkowania strychu na cele mieszkalne, zostały przeze Wnioskodawcę wykonane ściśle według wytycznych uwzględnionych w pozwoleniu .... Konserwatora Zabytków, na podstawie zaakceptowanego przez konserwatora zabytków projektu budowlanego.

Ochroną konserwatorską objęta jest zarówno bryła budynku, jak i cała powierzchnia wewnętrzna budynku. Wnioskodawca nie miał prawa rozpocząć żadnych prac wewnątrz budynku bez pozwolenia konserwatorskiego, z którego wynikały wszystkie zalecenia i wytyczne. Pozwolenie konserwatora zabytków zostało wydane (załącznik nr 1), cyt.: „Na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b, art. 7 pkt 1, art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2021 r., poz. 710, z późn. zm.), § 2 ust. 1, § 13 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 sierpnia 2018 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także badań archeologicznych i poszukiwań zabytków (Dz.U. z 2021 r., poz. 81). Pozwolenie konserwatora zabytków obejmowało, cyt.: „Wykonanie robót budowlanych w budynku mieszkalno-usługowym przy ul. … w … (działka nr … obręb …) związanych z przebudową poddasza wraz ze zmianą sposobu użytkowania strychu na cele mieszkalne (z wydzieleniem 2 lokali) w zakresie obejmującym: wykonanie i poszerzenie otworów drzwiowych w ścianach wewnętrznych, zabudowę nadproży, miejscowe zamurowania w ścianach wewnętrznych, budowę ścian w konstrukcji g-k, docieplenie ścian zewnętrznych (od wewnątrz), dachu i stropu, wzmocnienie konstrukcji dachu (dodanie i wymiana elementów); wymianę istniejących i montaż nowych drzwi wewnętrznych; wymianę okien od strony tylnej; montaż okien połaciowych (7 sztuk); tynkowanie ścian i sufitów w pomieszczeniach wraz z malowaniem; uszczelnienie pokrycia dachowego, przebudowę i rozbudowę instalacji wod-kan., elektrycznych i teletechnicznych; budowę instalacji c.o. i wentylacji na podstawie projektu budowlanego sporządzonego w lipcu 2021 r. przez . ...”.

Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki dotyczyły robót budowlanych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r., poz. 840).

W momencie ponoszenia wydatków związanych z adaptacją poddasza Wnioskodawca posiadał pozwolenie konserwatorskie wystawione imiennie na Niego i Jego małżonkę z dnia 1 października 2021 r. (Załącznik nr1) „Na wykonanie robót budowlanych w budynku mieszkalno-usługowym przy ul. … w … (działka nr … obręb …) związanych z przebudową poddasza wraz ze zmianą sposobu użytkowania strychu na cele mieszkalne (z wydzieleniem 2 lokali) w zakresie obejmującym: wykonanie i poszerzenie otworów drzwiowych w ścianach wewnętrznych, zabudowę nadproży, miejscowe zamurowania w ścianach wewnętrznych, budowę ścian w konstrukcji g-k, docieplenie ścian zewnętrznych (od wewnątrz), dachu i stropu, wzmocnienie konstrukcji dachu (dodani wymiana elementów); wymianę istniejących i montaż nowych drzwi wewnętrznych; wymianę okien od strony tylnej; montaż okien połaciowych (7 sztuk); tynkowanie ścian i sufitów w pomieszczeniach wraz z malowaniem; uszczelnienie pokrycia dachowego, przebudowę i rozbudowę instalacji wod-kan., elektrycznych i teletechnicznych; budowę instalacji c.o. i wentylacji”. Dodatkowo Wnioskodawca posiadał pozytywną opinię konserwatora zabytków wystawioną na Niego i Jego małżonkę z dnia 15 lutego 2022 r. na rozbudowę wewnętrznej instalacji gazowej w budynku mieszkalno-usługowym przy ul. … w … (działka nr …), na potrzeby przekształconych lokali. Posiadał również wystawione na Niego i Jego małżonkę pozwolenie konserwatora zabytków z dnia 13 czerwca 2022 r. na wykonanie robót budowlanych w budynku mieszkalno-usługowym przy ul. … w … (działka nr … obręb …), polegających na montażu czterech zewnętrznych jednostek klimatyzatorów na dachu kamienicy nad mieszkaniem nr 2. Na etapie uzgodnień projektowych  ... był w stałym kontakcie z ....Konserwatorem Zabytków celem prawidłowego dostosowania projektu budowlanego do wymagań konserwatorskich pod względem wszelkich rozwiązań, zastosowanych materiałów i komponentów, celem wykonania ww. projektu. Zakres wykonanych prac i robót odpowiadał zaleceniom konserwatorskim.

Na nieruchomość Wnioskodawca poniósł wydatki na roboty budowlane zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Wnioskodawca zrealizował wszystkie zalecenia konserwatorskie wynikające z pozwolenia konserwatorskiego przy adaptacji poddasza i wydzieleniu 2 samodzielnych lokali mieszkalnych.

W pozwoleniach konserwatorskich Wnioskodawca został zobowiązany do zawiadomienia ..... konserwatora zabytków o terminie rozpoczęcia i zakończenia robót wskazanych w pozwoleniach. Dopełnił powyższych wymagań.

Art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymaga zaświadczenia konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie prac zgodnie z pozwoleniem, a w pozwoleniach konserwatora zabytków nie było wymogu odbioru wykonanych robót z udziałem konserwatora zabytków.

Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki dotyczyły robót budowlanych wykonanych w roku podatkowym w zabytku nieruchomym wpisanym do gminnej ewidencji zabytków miasta (Załącznik nr 1).

W 2022 r. Wnioskodawca poniósł wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego jako udział w takim zabytku (Załącznik nr 1). Cytuje fragmenty pozwolenia konserwatorskiego: „Działka nr … przy ul. … w … położona jest w granicach ... układu urbanistycznego … wpisanego do rejestru zabytków dawnego województwa … pod numerem …, na mocy decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w … z 27 kwietnia 1966 r. Budynek przy ul. … w … zaliczony jest do grupy obiektów architektury świeckiej i sakralnej o szczególnych wartościach kulturowych (par. 82, tabela 2, poz. 156), objętych indywidualną ochroną na podstawie ustaleń planu miejscowego. Budynek figuruje w gminnej ewidencji zabytków Miasta … założonej w dniu 5 grudnia 2012 r. przez Burmistrza Miasta … na podstawie przepisów art. 22 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami”.

W 2022 r. Wnioskodawca ponosił również wydatki na roboty budowlane dotyczące przebudowy poddasza zgodnie z pozwoleniami i opiniami konserwatorskimi.

Wydatki związane z inwestycją „przebudowy poddasza wraz ze zmianą sposobu użytkowania strychu na cele mieszkalne” były przez Wnioskodawcę dokonywane na rzecz podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku na podstawie wystawionych przez nich faktur w dniach: 14 czerwca 2021 r., 19 sierpnia 2021 r., 3 grudnia 2021 r., 6 grudnia 2021 r., 21 grudnia 2021 r., 23 grudnia 2021 r., 27 grudnia 2021 r., 31 grudnia 2021 r., oraz 5 stycznia 2022 r., 28 stycznia 2022 r., 9 lutego 2022 r., 10 lutego 2022 r., 11 lutego 2022 r., 4 marca 2022 r., 7 marca 2022 r., 14 marca 2022 r., 25 marca 2022 r., 28 marca 2022 r., 5 kwietnia 2022 r., 8 Kwietnia 2022 r., 18 maja 2022 r., 30 maja 2022 r., 11 czerwca 2022 r., 22 czerwca 2022 r., 5 lipca 2022 r.

W dniach wystawiania faktur, między 14 czerwca 2021 r. a 18 maja 2022 r., Wnioskodawca posiadał tytuł prawny w postaci aktu notarialnego z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie przedwstępnej umowy ustanowienia własności lokali mieszkalnych i ich sprzedaży, w którym ustanowiono cenę sprzedaży strychu na kwotę 32 900 zł, oraz wspólnota mieszkaniowa przekazała nieodpłatnie … i … adaptowaną część strychu na czas remontu.

W dniach wystawiania faktur, między 18 maja 2022 r. a 5 lipca 2022 r., Wnioskodawca posiadał tytuł prawny w postaci aktu notarialnego z dnia 18 maja 2022 r. w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokali powstałych w wyniku adaptacji strychu, sprzedaży tych lokali, a także zmiany udziałów w częściach wspólnych nieruchomości.

Zapłata za przekształcony strych w wysokości 32 900 zł za 70,25 m2 łącznej powierzchni użytkowej, została dokonana w dniu podpisania aktu notarialnego w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokali powstałych w wyniku adaptacji strychu, sprzedaży tych lokali, a także zmiany udziałów w częściach wspólnych nieruchomości wspólnoty mieszkaniowej przy ul. … dnia 18 maja 2022 r., przez małżonków … i …, będących w ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej, za środki pochodzące z ich majątku wspólnego.

Cena sprzedaży była ustalona i zaakceptowana przez wspólnotę mieszkaniową dużo wcześniej i została zawarta w akcie notarialnym z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie przedwstępnej umowy ustanowienia własności lokali mieszkalnych i ich sprzedaży. Uwzględniała ona zły stan techniczny strychu oraz wydatki jakie musieli ponieść kupujący na przekształcenie i adaptację poddasza zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków.

Wnioskodawca zamierza sam odliczyć pełną kwotę ulgi.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć w rozliczeniu rocznym jednego z małżonków, wszystkie koszty na rzecz sklepów budowlanych oraz wykonawców robót budowlanych będących podatnikami VAT czynnymi w zakresie opisanym we wniosku, poniesione w 2022 r., przed jak i po zawarciu ostatecznego aktu notarialnego sprzedaży, na adaptację i remont poddasza znajdującego w gminnej ewidencji zabytków, na który w 2021 r. uzyskał zgodę od konserwatora zabytków, zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy Wnioskodawca ma prawo do ulgi w dowolnej proporcji, na odpłatne nabycie dnia 18 maja 2022 r., zabytku nieruchomego w postaci przekształconego na 2 lokale mieszkalne strychu w budynku znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, może On odliczyć w dowolnej proporcji - również tylko przez jednego małżonka, wszystkie wydatki poniesione w 2022 r. na remont i adaptację poddasza znajdującego w gminnej ewidencji zabytków, zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2. Wnioskodawca po podpisaniu w formie aktu notarialnego umowy przedwstępnej ustanowienia odrębnej własności lokali mieszkalnych i ich sprzedaży, został właścicielem strychu, ponieważ na tej podstawie otrzymał na własne nazwisko zgody na zmianę użytkowania i adaptację powyższych lokali od Konserwatora Zabytków oraz Wydział Budownictwa i Architektury. Od strony formalno-prawnej nie było innej możliwości finalizacji tej transakcji. W związku z tym, wszystkie wydatki remontowo - adaptacyjne, poniesione w 2022 r., zarówno przed, jak i po podpisaniu ostatecznego aktu notarialnego, na które Wnioskodawca posiada zgodę z 2021 r. od Konserwatora Zabytków, mogą zostać odliczone w ramach ulgi z art. 26hb ust. 1 pkt 2. Przyjęcie odmiennej wykładni oznaczałoby wykluczenie z ulgi osób chcących zagospodarować zdewastowane i nieużywane części zabytków w postaci strychów, którzy muszą ponieść większość kosztów adaptacyjnych przed finalnym zakupem przekształconych lokali. Podobnie poniesienie wydatków wykończeniowych, zabudowy szafy wnękowej oraz montaż instalacji gazowej (na podstawie pozytywnej opinii Konserwatora Zabytków z dnia 15 lutego 2022 r.) i klimatyzacji (na podstawie pozwolenia Konserwatora Zabytków z dnia 13 czerwca 2022 r.) po podpisaniu finalnego aktu notarialnego wchodzi w zakres art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad 2.

Odpłatne nabycie dnia 18 maja 2022 r. zabytku nieruchomego znajdującego się w gminnej ewidencji zabytków, w postaci przekształconego strychu na 2 lokale mieszkalne, spełnia przesłanki art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ podatnicy ponieśli na nabytą nieruchomość wydatki, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i mogą je odliczyć w ramach ulgi w dowolnej proporcji - w całości tylko przez jednego małżonka. Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, że w ramach ulgi wynikającej z art. 26hb nie może rozliczyć wydatków poniesionych w 2021 r., ponieważ ulga jeszcze nie obowiązywała, ani wydatków poniesionych na adaptację na rzecz podmiotów niebędących czynnymi podatnikami VAT. Wydatków poniesionych na wszystkie opisane powyżej prace, wykonane zgodnie z pozwoleniami bądź zaleceniami konserwatorskimi, Wnioskodawca nie będzie odliczać w ramach innej ulgi. Powyższe wydatki poniesione na prace wykonane zgodnie z pozwoleniami bądź zaleceniami konserwatorskimi nie zostaną Wnioskodawcy w jakikolwiek sposób zwrócone.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe w części dotyczącej zaliczenia wydatków na materiały i usługi budowlane poniesionych przed nabyciem prawa własności lokali i udziału w zabytku nieruchomym wpisanym do gminnej ewidencji zabytków oraz prawidłowe w pozostałej części.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):

W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3) ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie. pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w

1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ww. ustawy:

Zgodnie z art. 26hb ust. 5 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

W myśl art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ww. ustawy:

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ww. ustawy:

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 ww. ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ulga jest zachętą podatkową polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

  • 50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków),
  • wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł. Z ulgi mogą skorzystać podatnicy PIT będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Zgodnie z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360),

W myśl art. 156 i art. 157 § 2 Kodeksu cywilnego,

 jeżeli zawarcie umowy przenoszącej własność następuje w wykonaniu zobowiązania wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności, z zapisu zwykłego, z bezpodstawnego wzbogacenia lub z innego zdarzenia, ważność umowy przenoszącej własność zależy od istnienia tego zobowiązania.

Jeżeli umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości została zawarta pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu, do przeniesienia własności potrzebne jest dodatkowe porozumienie stron obejmujące ich bezwarunkową zgodę na niezwłoczne przejście własności .

Przy czym – umowa zobowiązująca do przeniesienia prawa własności nieruchomości powinna być dla jej ważności zawarta w formie aktu notarialnego, zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego.

To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Umowa przedwstępna została uregulowana w art. 389-396 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 389 § 1 ww. Kodeksu,

umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej. Roszczenia z umowy przedwstępnej przedawniają się z upływem roku od dnia, w którym umowa przyrzeczona miała być zawarta.

Jeżeli sąd oddali żądanie zawarcia umowy przyrzeczonej, roszczenia z umowy przedwstępnej przedawniają się z upływem roku od dnia, w którym orzeczenie stało się prawomocne (art. 390 § 3 ww. Kodeksu).

Umowę przedwstępną zawiera się wtedy, gdy z jakichkolwiek względów strony nie chcą, czy nie mogą zawrzeć jeszcze umowy definitywnej, a jednocześnie chcą zabezpieczyć swoje interesy.

Umowa przedwstępna jest więc jedynie zobowiązaniem do przeniesienia własności, lecz własności nie przenosi. Kupujący nie otrzymuje na mocy tej umowy żadnych uprawnień właścicielskich. Właścicielem zostaje dopiero dzięki zawarciu umowy przyrzeczonej, czyli umowy sprzedaży.

Rozpatrując kwestię umowy przedwstępnej na gruncie prawa podatkowego zauważyć należy, że cytowany wcześniej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posługuje się terminem „odpłatne zbycie”. Zatem, aby wywołać skutek prawnopodatkowy z tego tytułu musi nastąpić przeniesienie prawa własności, np. sprzedaż nieruchomości. Samo zawarcie umowy przedwstępnej nie powoduje skutków podatkowych, gdyż w tej sytuacji nie możemy mówić o przeniesieniu własności, a jedynie o zobowiązaniu do takiego przeniesienia w określonym terminie. Umowa przedwstępna jest więc niejako przyrzeczeniem dokonania sprzedaży, która nastąpi dopiero w momencie zawarcia umowy sprzedaży, przenoszącej własność. Innymi słowy zawarcie umowy przedwstępnej sprzedaży nie jest odpłatnym zbyciem, gdyż umowa przedwstępna nie przenosi prawa własności. Przeniesienie prawa własności następuje dopiero z chwilą zawarcia definitywnej umowy sprzedaży.

Umowa sprzedaży uregulowana została w art. 535 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że

przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż w rozumieniu cywilnoprawnym ma więc charakter umowy wzajemnej, do której odnosi się wyrażona w art. 488 Kodeksu cywilnego zasada jednoczesnego wykonania świadczeń, tj. przeniesienia własności nieruchomości i zapłacenia sprzedawcy ceny.

Z art. 488 § 1 ww. ustawy wynika bowiem, że świadczenia będące przedmiotem zobowiązań z umów wzajemnych (świadczenia wzajemne) powinny być spełnione jednocześnie, chyba że z umowy, z ustawy albo z orzeczenia sądu lub decyzji innego właściwego organu wynika, że jedna ze stron obowiązana jest do wcześniejszego świadczenia.

Zgodnie z art. 488 § 2 ww. ustawy, jeżeli świadczenia wzajemne powinny być spełnione jednocześnie, każda ze stron może powstrzymać się ze spełnieniem świadczenia, dopóki druga strona nie zaofiaruje świadczenia wzajemnego.

Umowy przedwstępne lub warunkowe umowy sprzedaży nawet zawarte w formie aktu notarialnego nie wywołują skutków w postaci przeniesienia własności nieruchomości. Stanowią jedynie zobowiązanie zbywcy do określonych zachowań. Tym samym należy wskazać, że w momencie zawarcia umowy przedwstępnej, nie był Pan właścicielem lub współwłaścicielem zabytku – strychu, który adaptował Pan w celu przekształcenia na lokale mieszkalne i ustanowienia ich odrębnej własności.

Tym samym, zawierając przedwstępną umowę sprzedaży, nie był Pan współwłaścicielem nieruchomości wpisanej do gminnej ewidencji zabytków. Dopiero finalna umowa z dnia 18 maja 2022 r. w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokali powstałych w wyniku adaptacji strychu, sprzedaży tych lokali, a także zmiany udziałów w częściach wspólnych nieruchomości, przeniosła na Pana prawo własności lokali.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r., poz. 840, z późn. zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

-prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

-prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

-roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a) krajobrazami kulturowymi,

b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c) dziełami architektury i budownictwa,

d) dziełami budownictwa obronnego,

e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f) cmentarzami,

g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351, ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei w art. 3 pkt 7a i 8 ww. ustawy wskazano, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

-przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;

-remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

·być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

  •    posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
  •     posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

·posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

·dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki – każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że:

-od dnia 18 maja 2022 r. jest Pan współwłaścicielem nieruchomości – wydzielonych lokali w zabytkowej kamienicy – wpisanej do gminnej ewidencji zabytków. W 2022 r. poniósł Pan wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego jako udziału w takim zabytku.

Posiada Pan tytuł prawny w postaci aktu notarialnego z dnia 18 maja 2022 r. w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokali powstałych w wyniku adaptacji strychu, sprzedaży tych lokali, a także zmiany udziałów w częściach wspólnych nieruchomości. Zapłata za przekształcony strych w wysokości 32 900 zł za 70,25 m2 łącznej powierzchni użytkowej, została dokonana w dniu podpisania aktu notarialnego w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokali powstałych w wyniku adaptacji strychu, sprzedaży tych lokali, a także zmiany udziałów w częściach wspólnych nieruchomości wspólnoty mieszkaniowej, dnia 18 maja 2022 r., przez Pana i żonę, będących w ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej, za środki pochodzące z ich majątku wspólnego. Cena sprzedaży była ustalona i zaakceptowana przez sprzedającego - wspólnotę mieszkaniową, dużo wcześniej i została zawarta w akcie notarialnym z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie przedwstępnej umowy ustanowienia własności lokali mieszkalnych i ich sprzedaży. Uwzględniała ona zły stan techniczny strychu oraz wydatki jakie musieli ponieść kupujący na przekształcenie i adaptację poddasza zgodnie

z wytycznymi konserwatora zabytków;

-w 2022 r. ponosił Pan również wydatki na roboty budowlane dotyczące przebudowy poddasza zgodnie z pozwoleniami i opiniami konserwatorskimi;

-na nieruchomość poniósł Pan wydatki na roboty budowlane zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

-posiada Pan dokumenty wydane przez ....Konserwatora Zabytków dotyczące zakresu prac remontowo-modernizacyjnych na nieruchomości;

-Wnioskodawca zrealizował wszystkie zalecenia konserwatorskie wynikające z pozwolenia konserwatorskiego przy adaptacji poddasza i wydzieleniu 2 samodzielnych lokali mieszkalnych;

-wydatki dotyczyły prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych, zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków;

-posiada i będzie Pan posiadał faktury wystawione w 2021 r. i w 2022 r. dotyczące wydatków na materiały i prowadzone roboty budowlane, które są wystawiane przez podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku;

-jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacającym podatek na zasadach ogólnych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

-ulgę zamierza Pan odliczyć w zeznaniu podatkowym za 2022 r.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że będzie Panu przysługiwało odliczenie wydatków w ramach ulgi na zabytki w zeznaniu podatkowym za 2022 r., poniesionych na nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków, dotyczących przeprowadzonych prac dokonanych po dniu 18 maja 2022 r., polegających na przebudowie poddasza wraz ze zmianą sposobu użytkowania strychu na cele mieszkalne (z wydzieleniem 2 lokali) w zakresie obejmującym: wykonanie i poszerzenie otworów drzwiowych w ścianach wewnętrznych, zabudowę nadproży, miejscowe zamurowania w ścianach wewnętrznych, budowę ścian w konstrukcji g-k, docieplenie ścian zewnętrznych (od wewnątrz), dachu i stropu, wzmocnienie konstrukcji dachu (dodanie i wymiana elementów); wymianę istniejących i montaż nowych drzwi wewnętrznych; wymianę okien od strony tylnej; montaż okien połaciowych (7 sztuk); tynkowanie ścian i sufitów w pomieszczeniach wraz z malowaniem; uszczelnienie pokrycia dachowego, przebudowę i rozbudowę instalacji wod-kan., elektrycznych i teletechnicznych; budowę instalacji c.o. i wentylacji, zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie to jednak będzie dotyczyć tylko tej części wydatków, które zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku – w myśl art. 26hb ust. 4 pkt 2 ww. ustawy oraz w części w jakiej nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie kwoty wydatków na roboty budowlane w zabytku nieruchomym nie może przekroczyć 50% kwoty poniesionych wydatków na roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków).

Natomiast nie będzie Panu przysługiwało odliczenie wydatków w ramach ulgi na zabytki w zeznaniu podatkowym za 2022 r., poniesionych na nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków, dotyczących przeprowadzonych prac budowlanych w 2021 r. i dokonanych przed dniem 18 maja 2022 r., w którym zawarto akt notarialny w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokali powstałych w wyniku adaptacji strychu, sprzedaży tych lokali, a także zmiany udziałów w częściach wspólnych nieruchomości, gdyż stosownie do art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie oraz spełnia pozostałe warunki ulgi wynikające z przepisów, natomiast za datę poniesienia wydatku z tytułu określonego w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ww. ustawy uznaje się dzień wystawienia faktury.

Wydatek na zakup w 2022 r. udziału w zabytku nieruchomym wskazany we wniosku może być odliczony w ramach ulgi na zabytki w zeznaniu podatkowym za 2022 r. do wysokości iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, nabytego w ramach aktu notarialnego z dnia 18 maja 2022 r. w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokali powstałych w wyniku adaptacji strychu, sprzedaży tych lokali, a także zmiany udziałów w częściach wspólnych nieruchomości, stosownie do art. 26hb ust. 1 pkt 3 w związku z ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, ust. 5, ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie kwoty wydatków na zakup nie może przekroczyć kwoty 500 000 zł.

Stosownie do art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może Pan wydatki kwalifikujące się do odliczenia w ramach ulgi na zabytki, o których mowa powyżej, uwzględnić w rozliczeniu podatkowym w dowolnej proporcji (również tylko przez jednego małżonka), z uwagi na ich poniesienie w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego.

Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi Pan zastosować się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).