Temat interpretacji
Opodatkowanie renty wdowiej z Niemiec.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 12 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty wdowiej z Niemiec. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 grudnia 2022 r. (wpływ 12 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni .... na podstawie decyzji ZUS – Odział w (…), Wydział (…), o przyznaniu renty rodzinnej i rozliczeniu zaliczki z dnia 27 czerwca 2022 r., znak: (…), nabyła rentę rodzinną w Polsce po zmarłym mężu ......
.... pracował nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach Unii Europejskiej.
Wnioskodawczyni otrzymała po mężu rentę rodzinną przyznaną Jej przez Republikę Federalną Niemiec w kwocie 82,33 euro miesięcznie.
Renta rodzinna przyznana w Polsce wynosi 2 655 zł 4 gr brutto.
Wraz z przyznaniem Wnioskodawczyni renty po mężu z Niemiec otrzymała Ona dodatkowe świadczenie (wyrównanie za okres od (…) 2022 r. – data śmierci męża – do 31 sierpnia 2022 r.), w kwocie 484,54 euro.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że posiada obywatelstwo polskie.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy w roku (latach), będącym (będących) przedmiotem wniosku, posiadała/posiadała/będzie posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) w Polsce?”, Wnioskodawczyni wskazała, że ma rezydencję podatkową w Polsce.
Renta wdowia duża została Wnioskodawczyni przyznana od 13 maja 2022r. dożywotnio lub do zmiany stanu cywilnego (tzn. ewentualnego ponownego zamążpójścia).
Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy renta rodzinna z Niemiec jest otrzymywana przez Panią z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, o którym mowa w art. 18 ust. 2 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90)?”, Wnioskodawczyni wskazała, że z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych z Niemiec.
Kwota 484,52 euro jest to suma wysokości pełnej renty (gdyby L.S. żył i korzystał z niej) w poszczególnym okresie.
Poniżej fragment niemieckiego pisma z Deutsche Rentenversicherung z 13 lipca 2022 r.: (…).
Kwota 484,52 euro była jednorazowym świadczeniem wyrównawczym.
Na pytania Organu o treści cyt.: „przez jaki podmiot (prosimy wskazać nazwę instytucji) została przyznana Pani renta rodzinna z Niemiec oraz dodatkowe świadczenie w kwocie 484,54 Euro? Przez jaki podmiot (prosimy wskazać nazwę instytucji) jest również wypłacana Pani renta rodzinna z Niemiec oraz dodatkowe świadczenie w kwocie 484,54 Euro?”, Wnioskodawczyni wskazała, że przez Deutsche Rentenversicherung (…) (numer świadczenia (…)). Kwota 484,52 Euro nie jest dodatkowym świadczeniem, tylko kwotą należną tytułem renty wdowiej dużej.
Podmiotem wypłacającym jest Rentenzahlung aus der Bundesrepublik Deutschland (Postrentennummer: (…)), działającym w imieniu Deutsche Rentenversicherung.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy dodatkowe świadczenie, o którym mowa we wniosku, stanowiące wyrównanie za okres od (…) 2022 r. (tj. od daty śmierci Pani męża) do 31 sierpnia 2022 r. stanowi wyrównanie z tytułu renty rodzinnej, której okres przyznania jej Pani (tej renty rodzinnej) datowany jest od 13 maja 2022 r.?”, Wnioskodawczyni wskazała, że tak, jest wyrównaniem z tytułu renty wdowiej dużej za okres od (…) 2022 r. do 31 sierpnia 2022 r., to nie jest dodatkowe świadczenie.
Renta wdowia duża została wpłacona na konto Wnioskodawczyni w polskim banku. Bank nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy z otrzymywanego świadczenia.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy w okresie obejmującym przedmiotowy wniosek poza wskazaną rentą rodzinną z Niemiec i dodatkowym świadczeniem w kwocie 484,54 Euro uzyskiwała/uzyskuje Pani inne dochody, z jakiego tytułu?”, Wnioskodawczyni wskazała, że rentę rodzinną z polskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz rentę wdowią z litewskiego zakładu ubezpieczeń – (…).
Pytanie
Czy wedle obowiązujących przepisów w prawie polskim, osoba uzyskująca rentę wdowią dużą z Niemiec ma obowiązek odprowadzać w Polsce podatek dochodowy od osób fizycznych, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, renta wdowia duża jest niskim dochodem i według Wnioskodawczyni nie powinna płacić żadnego podatku dochodowego.
Wnioskodawczyni uważa, że odpowiednik polskiej renty rodzinnej jaką otrzymuje z zagranicy, powinien być opodatkowany w kraju, z którego ją dostaje. W decyzji emerytalnej z Republiki Federalnej Niemiec nie jest wskazane, czy przyznana kwota jest kwotą brutto czy netto.
W art. 18 ust. 2 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r., płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Renta wypłacana przez Niemcy wynika z obowiązkowego sytemu ubezpieczeń socjalnych, zatem, zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna Ona płacić podatku w Polsce, a kwota Jej wypłacana stanowi kwotę netto.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Jak stanowi art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu wynika, że Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie oraz rezydencję podatkową w Polsce.
Wnioskodawczyni otrzymała po zmarłym mężu rentę rodzinną przyznaną Jej przez Republikę Federalną Niemiec w kwocie 82,33 euro miesięcznie.
Renta rodzinna z Niemiec jest otrzymywana przez Wnioskodawczynię z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec.
Wraz z przyznaniem Wnioskodawczyni renty po mężu z Niemiec otrzymała Ona dodatkowe jednorazowe świadczenie wyrównawcze z tytułu renty wdowiej dużej za okres od (…) 2022 r. – data śmierci męża – do 31 sierpnia 2022 r.), w kwocie 484,54 euro.
Renta wdowia duża została Wnioskodawczyni przyznana od 13 maja 2022r. dożywotnio lub do zmiany stanu cywilnego (tzn. ewentualnego ponownego zamążpójścia).
Renta rodzinna z Niemiec oraz dodatkowe świadczenie zostało Wnioskodawczyni przyznane przez Deutsche Rentenversicherung (…), natomiast podmiotem wypłacającym jest Rentenzahlung aus der Bundesrepublik Deutschland, działającym w imieniu Deutsche Rentenversicherung.
Renta wdowia duża została wpłacona na konto Wnioskodawczyni w polskim banku. Bank nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy z otrzymywanego świadczenia.
W okresie obejmującym przedmiotowy wniosek poza wskazaną rentą rodzinną z Niemiec i dodatkowym świadczeniem, Wnioskodawczyni uzyskuje rentę rodzinną z polskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz rentę wdowią z litewskiego zakładu ubezpieczeń – (…).
Zatem, w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w Umowie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku:
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Natomiast w myśl art. 18 ust. 2 ww. Umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenie jest wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wówczas, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.
W opisie sprawy Wnioskodawczyni wskazała, że posiada obywatelstwo polskie oraz rezydencję podatkową w Polsce. Przyznana Wnioskodawczyni renta wdowia po zmarłym mężu stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, a wypłacone Jej dodatkowe jednorazowe świadczenie stanowi świadczenie wyrównawcze z tytułu renty wdowiej.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro otrzymywana przez Wnioskodawczynię renta wdowia, w tym wypłacone Jej jednorazowe świadczenie wyrównawcze z tytułu renty wdowiej, stanowi płatność z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, to zgodnie z art. 18 ust. 2 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.
W związku z tym, otrzymywana przez Wnioskodawczynię renta wdowia, w tym wypłacone Jej jednorazowe świadczenie tytułem renty wdowiej, nie będzie miała wpływu na sposób opodatkowania dochodów uzyskiwanych w Polsce, a w konsekwencji Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce od otrzymywanej renty wdowiej z Niemiec, w tym wypłaconego jednorazowego świadczenia tytułem renty wdowiej, i wykazywania jej w zeznaniu podatkowym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zastrzec należy, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie w zakresie postawionego przez Panią pytania dotyczącego obowiązku odprowadzania w Polsce podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymywanej z Niemiec renty wdowiej i nie odnosi się do ustalenia czy renta wdowia jest wypłacana Pani w kwocie netto, ponieważ ta kwestia nie była objęta sformułowanym przez Panią pytaniem.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).