Temat interpretacji
Do jakiego rodzaju (źródła) przychodu należy zakwalifikować nagrodę przyznaną przez Ministra Edukacji i Nauki? Czy przychód z tytułu przyznanej nagrody należy zakwalifikować do przychodów osiąganych ze stosunku pracy, czy jest to jednak przychód z innego źródła?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest w prawidłowe w części dotyczącej zaliczenia przyznanej nagrody do przychodu z innych źródeł oraz nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku poboru zaliczek przez uczelnię.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 czerwca 2022 r. wpłynął Pani wniosek dotyczący kwalifikacji przyznanej nagrody do źródeł przychodu oraz obowiązku poboru zaliczek przez uczelnię.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest zatrudniona na stanowisku (…) w Uniwersytecie (…) w A. Otrzymała nagrodę Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej. Nagrody te wypłacane są na podstawie decyzji ze środków otrzymanych z budżetu państwa - w części będącej w dyspozycji właściwego ministra.
Szczegółowe zasady przyznawania i wypłaty nagród określa rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 stycznia 2019 r. w sprawie nagród ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nagród ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.
Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 sierpnia 2021 r. przyznana Wnioskodawczyni nagroda została przekazana na rachunek bankowy Uniwersytetu (…) w X. Pracodawca - płatnik przyznaną nagrodę potraktował jako przychód ze stosunku pracy, naliczył od przyznanej nagrody podatek dochodowy od osób fizycznych, ale dodatkowo odprowadził również składki ZUS oraz zdrowotne, co wynikało z zakwalifikowania niniejszej nagrody do przychodu ze stosunku pracy. Konsultacje z innymi laureatami wykazały, że inne podmioty nie odprowadzają składki ZUS oraz zdrowotnej od nagrody przyznanej z budżetu państwa przez Ministra bowiem kwalifikują niniejszy przychód jako inne źródło dochodu niż wynikające ze stosunku pracy.
Pytania:
Do jakiego rodzaju (źródła) przychodu należy zakwalifikować nagrodę przyznaną przez Ministra Edukacji i Nauki? Czy przychód z tytułu przyznanej nagrody należy zakwalifikować do przychodów osiąganych ze stosunku pracy, czy jest to jednak przychód z innego źródła?
Pani stanowisko w sprawie
Przyznana nagroda przez Ministra stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pracodawca, jako płatnik powinien naliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych i wykazać w PIT jako inne źródło dochodu. Zdaniem Wnioskodawczyni przychód z tytułu przyznanej nagrody Ministra nie powinien być zatem zakwalifikowany przez pracodawcę (płatnika) jako przychód wynikający ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej zaliczenia przyznanej nagrody do przychodu z innych źródeł oraz nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku poboru zaliczek przez uczelnię.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca wymienia źródła przychodów. Zgodnie z pkt 1 i 9 tego przepisu źródłem przychodu jest:
‒stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
‒inne źródła.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 4 ww. ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Natomiast zgodnie z art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest zatrudniona na stanowisku (…) w Uniwersytecie (…) w A. Otrzymała nagrodę Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej. Nagrody te wypłacane są na podstawie decyzji ze środków otrzymanych z budżetu państwa - w części będącej w dyspozycji właściwego ministra.
Mając na uwadze opisany stan faktyczny wskazać należy, że w myśl § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie nagród ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki z dnia 23 stycznia 2019 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2286 ze zm.):
Nagrodę przyznaną:
1)na wniosek - wypłaca podmiot, którym kieruje wnioskodawca;
2)z inicjatywy własnej ministra osobie, która w dniu jej przyznania:
a)była zatrudniona w podmiocie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy - wypłaca ten podmiot,
b)nie była zatrudniona w podmiocie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy - wypłaca minister.
Zgodnie z § 10 ust. 2 ww. rozporządzenia:
Wypłata nagrody, o której mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a, następuje jednorazowo na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej wskazany przez nagrodzoną osobę albo gotówką. Nagrodę wypłaca się ze środków finansowych przekazanych na ten cel przez ministra, w terminie 14 dni od dnia ich zaksięgowania na rachunku bankowym odpowiednio podmiotu, którym kieruje wnioskodawca, albo podmiotu zatrudniającego nagrodzoną osobę.
Stosownie natomiast do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574):
System szkolnictwa wyższego i nauki tworzą:
1)uczelnie;
2)federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zwane dalej „federacjami”;
3)Polska Akademia Nauk, działająca na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. z 2020 r. poz. 1796), zwana dalej „PAN”;
4)instytuty naukowe PAN, działające na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 3, zwane dalej „instytutami PAN”;
5)instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. z 2022 r. poz. 498);
6)międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „instytutami międzynarodowymi”;
6a) Centrum Łukasiewicz, działające na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz.U. z 2020 r. poz. 2098);
6b) instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwane dalej „instytutami Sieci Łukasiewicz”;
7)Polska Akademia Umiejętności, zwana dalej „PAU”;
8)inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.
Odnosząc zacytowane powyżej przepisy do opisanego we wniosku stanu faktycznego należy wyjaśnić, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz obowiązki podmiotów, które dochód z tych źródeł wypłacają. W świetle powyższego w niniejszej sprawie konieczne jest ustalenie źródła przychodów, do którego należy zakwalifikować nagrodę, którą Wnioskodawczyni otrzymała od Ministra Edukacji i Nauki, a która została jej wypłacona przez uczelnię, w której jest zatrudniona.
Z uwagi na fakt, że ww. nagroda nie została Wnioskodawczyni przyznana przez Uczelnię jako pracodawcę w związku z wykonywaniem przez nią pracy na rzecz pracodawcy lecz została przyznana przez Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, to nie sposób zakwalifikować tej nagrody do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczelnia dokonała bowiem jedynie wypłaty na rzecz Wnioskodawczyni tych środków, które zostały jej przyznane przez inny podmiot, tj. Ministra Edukacji i Nauki.
Zatem przyznana Wnioskodawczyni przez Ministra Edukacji i Nauki nagroda stanowi przychód z innych źródeł i związku z wypłatą ww. nagrody na Uniwersytecie nie ciążyły obowiązki płatnika, a w konsekwencji nie był on zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od ww. świadczenia.
Natomiast uzyskaną nagrodę Wnioskodawczyni powinna rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym – wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi w tym samym roku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).