Temat interpretacji
Ulga termomodernizacyjna – wydatki (fotowoltaika) na dom będący w budowie.
Zmiana interpretacji indywidualnej
Szanowny Panie,
w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 7 maja 2021 r. Nr 0115-KDIT2.4011.121.2021.3.ŁS, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmieniam z urzędu[1] wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z 1 lutego 2021 r. (data wpływu 1 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 8 kwietnia 2021 r. (data wpływu 8 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lutego 2021r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczył podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Treść wniosku, uzupełnionego pismem z 8 kwietnia 2021 r. (data wpływu 8 kwietnia 2021 r.), jest następująca:
Opis stanu faktycznego:
W 2015 r. rozpoczął Pan budowę domu jednorodzinnego, natomiast w 2018 r. zakończył Pan budowę tego domu potwierdzoną wpisem i pieczęcią kierownika budowy w Dzienniku Budowy. Od 2018 r. ubezpieczyciel X ubezpiecza nieruchomość jako budynek mieszkalny. Przed tym okresem ubezpieczenie było jako „dom w budowie” za co naliczane było 150% normalnej stawki. Jest Pan zameldowany w swoim domu, a od 2018 r. opłaca Pan wszystkie opłaty - śmieci, wodę, energię elektryczną, szambo itp. Zakład Energetyczny (…) sprzedaje prąd w taryfie mieszkalnej. Po ponad roku zamieszkania zdecydował się Pan zamontować instalację fotowoltaiczną (ogrzewanie domu prądem/pompą ciepłą). Zużycie w poprzednim okresie rozliczeniowym było dosyć wysokie. W 2019 r. zamontowano instalację fotowoltaiczną na dachu i skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej związany był z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Ww. przedsięwzięcie termomodernizacyjne realizował Pan na wybudowanym budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, którego jest właścicielem. Poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie będzie/ nie jest sfinansowany (dofinansowany) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostanie/ nie został zwrócony w jakiejkolwiek formie, zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględniony w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna). Wysokość poniesionego wydatku na instalację fotowoltaiczną udokumentowana jest fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Faktura VAT nr … została wystawiona … października 2019 r. ze wskazaniem Pana danych osobowych i adresu. Ponadto wyjaśnił Pan także, że na budowę domu, o którym mowa we wniosku wymagane było pozwolenie na budowę, które Pan posiada.
Nie złożył Pan zawiadomienia do organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy. Organ nadzoru budowlanego nie wydał także zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Budowa zgodnie z wpisem kierownika budowy została zakończona w 2018 r. i rozpoczęto kompletowanie dokumentów niezbędnych do wydania pozwolenia na użytkowanie. W niniejszej sprawie nie została wydana przez organ nadzoru budowlanego decyzja o pozwoleniu na użytkowanie. Poinformował Pan także, że zakończenie budowy nie jest dla Pana jednoznaczne z pozwoleniem na użytkowanie. Wpis uprawnionej osoby, tj. kierownika budowy potwierdza fakt zakończenia budowy na początku 2018 r. za co ta osoba poświadcza swoimi uprawnieniami zawodowymi. Już w 2017 r. musiał Pan ogrzewać budynek aby ekipy wykończeniowe mogły wykonywać prace (flizowanie, malowanie, układaniu podłóg drewnianych) co przy ogrzewaniu prądem spowodowało wysoki rachunek za energię elektryczną. Nawet budynek niezamieszkały wymaga ogrzewania, wietrzenia i innych prac serwisowych co z kolei wymaga energii elektrycznej co w konsekwencji przyczyniło się do wykonania instalacji fotowoltaicznej. Dlatego po zakończeniu budowy zdecydował się Pan wykonać instalację fotowoltaiczną, aby ograniczyć koszty energii elektrycznej do minimum. Nawet bank, w którym posiada Pan kredyt hipoteczny odebrał budynek jako ukończony zgodnie z kosztorysem.
Pytanie
Czy mógł Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, poprawnie skorzystał Pan z ulgi ponieważ budowa jest zakończona o czym świadczą regularne rachunki (szambo co 3 tygodnie), zużycie wody, energii elektrycznej. Wszystkie dokumenty, w tym oryginały faktur posiada Urząd Skarbowy . Nie posiada Pan tylko zaświadczenia z Inspektoratu Budowlanego - jest w trakcie kompletowania dokumentów, co jest utrudnione poprzez panującą pandemię.
Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 7 maja 2021 r. Nr 0115-KDIT2.4011.121.2021.3.ŁS, uznał Pana stanowisko za nieprawidłowe.
Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej
Po zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdzam, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa.
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych[2].
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy PIT:
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy PIT, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w powołanym art. 26h ust. 1, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane[3].
Na podstawie art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym:
należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy PIT definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków[4].
W myśl art. 2 pkt 2 powołanej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Z kolei katalog materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej zawiera – wydane na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy PIT – rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych[5].
Odliczeniu podlegają wydatki na następujące materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit.c ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw[6], spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe[7] - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska[8];
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowaniaciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10)montaż pompy ciepła;
11)montaż kolektora słonecznego;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż instalacji fotowoltaicznej;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy PIT:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy PIT:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie z art. 26h ust. 4 ustawy PIT:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Według art. 26h ust. 5 ustawy PIT:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy PIT:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy PIT:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy PIT:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 9 ustawy PIT:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Na podstawie zatem cytowanych przepisów oraz mając na uwadze wyjaśnienia zawarte w Objaśnieniach podatkowych z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”, tylko podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Przy czym wysokość wydatków należy ustalać na podstawie faktur VAT wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu zawiera rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje prawo do ulgi termomodernizacyjnej.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w 2015 r. rozpoczął Pan budowę domu jednorodzinnego, natomiast w 2018 r. zakończył Pan budowę tego domu potwierdzoną wpisem i pieczęcią kierownika budowy w Dzienniku Budowy. Od 2018 r. ubezpieczyciel X ubezpiecza nieruchomość jako budynek mieszkalny. Przed tym okresem ubezpieczenie było jako „dom w budowie” za co naliczane było 150% normalnej stawki. Jest Pan zameldowany w swoim domu, a od 2018 r. opłaca Pan wszystkie opłaty - śmieci, wodę, energię elektryczną, szambo itp. Zakład Energetyczny (…) sprzedaje prąd w taryfie mieszkalnej. Po ponad roku zamieszkania zdecydował się Pan zamontować instalację fotowoltaiczną (ogrzewanie domu prądem/pompą ciepłą). Zużycie w poprzednim okresie rozliczeniowym było dosyć wysokie. W 2019 r. zamontowano instalację fotowoltaiczną na dachu i skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej. Dodatkowo wskazał Pan, że zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej związany był z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Ww. przedsięwzięcie termomodernizacyjne realizował Pan na wybudowanym budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, którego jest właścicielem. Poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie będzie/ nie jest sfinansowany (dofinansowany) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostanie/ nie został zwrócony w jakiejkolwiek formie, zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględniony w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna). Wysokość poniesionego wydatku na instalację fotowoltaiczną udokumentowana jest fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Faktura VAT nr … została wystawiona … października 2019 r. ze wskazaniem Pana danych osobowych i adresu. Ponadto wyjaśnił Pan także, że na budowę domu, o którym mowa we wniosku wymagane było pozwolenie na budowę, które Pan posiada. Nie złożył Pan zawiadomienia do organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy. Organ nadzoru budowlanego nie wydał także zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Budowa zgodnie z wpisem kierownika budowy została zakończona w 2018 r. i rozpoczęto kompletowanie dokumentów niezbędnych do wydania pozwolenia na użytkowanie. W niniejszej sprawie nie została wydana przez organ nadzoru budowlanego decyzja o pozwoleniu na użytkowanie. Poinformował Pan także, że zakończenie budowy nie jest dla Pana jednoznaczne z pozwoleniem na użytkowanie. Wpis uprawnionej osoby, tj. kierownika budowy potwierdza fakt zakończenia budowy na początku 2018 r. za co ta osoba poświadcza swoimi uprawnieniami zawodowymi.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
W związku z powyższym, poniesione przez Pana wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznej w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym Pana własnością, mogą być przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Wobec tego, Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, jest prawidłowe.
W konsekwencji dokonuję z urzędu zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej z 7 maja 2021 r. Nr 0115-KDIT2.4011.121.2021.3.ŁS, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż stwierdzam jej nieprawidłowość.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Pan we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.
•Na podstawie art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
•Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
•Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych przez Pana we wspólnym wniosku stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
•Stosownie do art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej:
zastosowanie się przez wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która pełni funkcję gwarancyjną (ochronną) interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
•Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się Pana do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji.
•Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, może Pan nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono Panu zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 Ordynacja podatkowa).
•Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się Pana do interpretacji (art. 14k § 1 i art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej) oraz złożenie przez Pana wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.
•Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się przez Państwo do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacja podatkowa).
•Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[9] wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[10]).
Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):
•w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00‑916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)
lub
•w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).
Skarga na pisemną interpretacji indywidualnej może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).
[1] art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651), dalej „Ordynacja podatkowa”.
[2] Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm., zwanej dalej „ustawą PIT”.
[3] Dz. U. z 2023 r. poz. 682.
[4] Dz. U. z 2022 r. poz. 438.
[5] Dz. U. z 2023 r. poz. 273.
[6] Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, ze zm.
[7] Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, ze zm.
[8] Dz. U. z 2022 r. poz. 2556, ze zm.
[9] Dz. U. poz. 2193.
[10] Dz. U. z 2023 r. poz. 259, ze zm.