Zasadność opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę wypłacanego przez firmę, która jest podwykonawcą ... - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.25.2023.1.IR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.25.2023.1.IR

Temat interpretacji

Zasadność opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę wypłacanego przez firmę, która jest podwykonawcą firmy amerykańskiej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 11 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę wypłacanego przez firmę, która jest podwykonawcą firmy amerykańskiej  świadczącej usługi ... dla armii USA . Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani pracownikiem kontraktowym firmy …, która jest podwykonawcą dla amerykańskiej firmy …, świadczącej usługi ... dla armii USA. Kontrakt ma nieprzerwanie dwa lata 2021-2022. Firma … świadczy usługi ... dla armii amerykańskiej w kompleksie wojskowym w …. W firmie tej pracowała Pani i pracuje jako kucharz, po przedłużonym kontrakcie pracę na tym stanowisku wykonuje dalej. Wynagrodzenie za pracę otrzymuje Pani w dolarach amerykańskich. Kontrakt jest równoznaczny z umową o pracę. Płaci Pani podatek wg skali – PIT-37.

Usługi ... były i są świadczone w ramach zawartej umowy siłom zbrojnym USA  w rozumieniu art. 2 Umowy pomiędzy Rządem RP a Rządem USA (Dz. U. poz. 2153 i poz. 2154 z 15 sierpnia 2020 r.) Wykonawcą kontraktowym świadczącym usługi ... na rzecz armii amerykańskiej jest Pani, a firma która Panią zatrudnia jest podwykonawcą … na podstawie umowy o podwykonawstwo zawarte z siłami USA zbrojnymi – firma …. Po otrzymaniu aneksu do umowy, która będzie przedłużać Pani zatrudnienie w firmie…, będzie Pani kontynuować zatrudnienie. Interesuje Panią czy nadal musi Pani płacić podatek od dochodu PIT-37.

Pytanie

Zwraca się Pani z pytaniem czy musi płacić podatek od osób fizycznych z PIT-37? Czy należy się Pani zwrot podatku z PIT-37 za lata 2021-2022 r.? Czy zasadne jest potrącanie zaliczek na podatek teraz i w przyszłości – ewentualny zwrot podatku dotyczyłby lat 2021 i 2022?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że w świetle przepisów Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 –  art. 24 i art. 21 pkt 46c podatek dochodowy od osób fizycznych – zwolnienia przedmiotowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 2154 i Dz. U. z 2020 r. poz. 2395). Zaliczka na podatek była pobierana (PIT-37) niesłusznie. Chciałaby Pani się dowiedzieć, czy opodatkowanie Jej wynagrodzeń jest zasadne. Wynagrodzenie otrzymuje Pani w dolarach amerykańskich.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe. 

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:

Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Od 1 stycznia 2022 r. – na mocy art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 4 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) – wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Zgodnie z treścią art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 ze zm.) wyrażenie:

„siły zbrojne USA” – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 2 lit. e powyższej Umowy definiuje „wykonawcę kontraktowego” jako:

osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o  podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

W myśl art. 2 lit. f ww. Umowy:

„wykonawca kontraktowy USA” – oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 34 ust. 2 ww. Umowy:

Wykonawcy kontraktowi USA są zwolnieni z wszelkich podatków od osób prawnych oraz z podatku akcyzowego, które miałyby zostać naliczone wyłącznie z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Wykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnym USA.

Jak wynika z uzasadnienia projektu rozporządzenia na mocy art. 34 ust. 2 ww. Umowy, do polskiego porządku prawnego wprowadzono zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA przebywających na terytorium RP lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA.

Zwolnienie z podatku dochodowego dla wykonawców kontraktowych USA jest zatem stosowane do wszystkich podmiotów zagranicznych dostarczających towary i usługi lub budujących infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących w Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl powyższego przepisu nie są natomiast uprawnione do korzystania z tego zwolnienia podmioty polskie, które osiągają analogiczne dochody (przychody) z tytułu dostarczania towarów i usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących na terytorium RP.

W związku z tym, w celu zrównania statusu podatkowego polskich podmiotów w porównaniu z podmiotami zagranicznymi będącymi wykonawcami kontraktowymi osiągającymi dochody (przychody) z tytułu umów zawieranych z siłami zbrojnymi USA wprowadzono zaniechanie poboru podatku dochodowego. Zaniechaniu podlegają dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395):

Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Przepis § 2 tego rozporządzenia stanowi, że:

Zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

Jak Pani podaje we wniosku, jest Pani pracownikiem kontraktowym firmy …, która jest podwykonawcą dla amerykańskiej firmy, świadczącej usługi ... dla armii USA. Kontrakt ma nieprzerwanie dwa lata 2021-2022. Firma … świadczy usługi ... dla armii amerykańskiej. W firmie tej pracowała Pani i pracuje jako kucharz, po przedłużonym kontrakcie prace na tym stanowisku wykonuje dalej. Wynagrodzenie za pracę otrzymuje Pani w dolarach amerykańskich. Kontrakt jest równoznaczny z umową o pracę. Płaci Pani podatek wg skali – PIT-37.

W związku z tym to Pani pracodawca – a nie Pani – jest wykonawcą kontraktowym – stroną umowy kontraktowej o podwykonawstwie polegającej na dostarczaniu usługi ... siłom zbrojnym USA  przy pomocy zatrudnionych pracowników.

Na powyższe nie ma wpływu zakres wykonywanych przez Panią jako pracownika kontraktowanego czynności w ramach zawartej umowy o pracę.

Oznacza to, że:

1)do otrzymanego przez Panią w 2021 r. wynagrodzenia jako pracownika kontraktowanego na podstawie zawartej umowy o pracę nie ma zastosowania przepis § 1 powyższego rozporządzenia, według którego zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e ww. Umowy, (który obowiązywał w odniesieniu do dochodów osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 2021 r.), ponieważ to Pani pracodawca – a nie Pani – jest wykonawcą kontraktowym, o którym mowa w powyższym przepisie;

2)do otrzymanego przez Panią  w 2022 r. wynagrodzenia jako pracownika kontraktowanego na podstawie zawartej umowy o pracę nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ to Pani pracodawca – a nie Pani – jest wykonawcą kontraktowym, o którym mowa w powyższym przepisie.

Wyżej cytowane przepisy odnoszą się do wykonawcy kontraktowego, a nie do pracownika kontraktowego.

W związku z tym brak podstaw prawnych do zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanego przez Panią wynagrodzenia w 2021 r. i brak podstaw prawnych do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od otrzymanego przez Panią w 2022 r. wynagrodzenia z powyższego tytułu.

Wobec tego stanowisko Pani  jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji indywidualnej jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe  jest zgodne ze stanem rzeczywistym. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”. 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).