Odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła. Sposób obliczenia ulgi w rozliczen... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.10.2023.3.ŁS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.10.2023.3.ŁS

Temat interpretacji

Odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła. Sposób obliczenia ulgi w rozliczeniu rocznym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – na wezwanie organu – pismem z datą wpływu 24 lutego 2023 r. oraz pismem z datą wpływu 28 lutego 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, a Pana małżonka pracuje na umowę o pracę oraz umowę zlecenie. Między Panem a Pana żoną istnieje wspólność majątkowa. W roku 2022 Pan i Pana żona opłacacie podatek według skali podatkowej. Pan i Pana małżonka planujecie złożyć osobne deklaracje roczne w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W roku 2022 rozpoczęto i jednocześnie zakończono inwestycje w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (o powierzchni użytkowej 254,24 m2, budynek został ukończony i oddany do użytku w 2016 r. i nadal jest użytkowany, dom jest położony w miejscowości A.), którego Pan i Pana żona jesteście współwłaścicielami, każdy w udziale 1/2, polegające na:

1)montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej, gdzie wydatki wyniosły 45600 zł brutto (42222,22 zł netto) – faktura została wystawiona w marcu 2022 r. tylko na Pana przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku,

2)montażu pompy ciepła, gdzie wydatki wyniosły 44037 zł brutto (40775 zł netto) – faktura została wystawiona w sierpniu 2022 r. na Pana i Pana żonę przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na wyżej wymienione inwestycje zostały uzyskane dotacje, których beneficjentem był Pan:

1)dotacja z gminy na montaż pompy ciepła – kwota dotacji 6000 zł,

2)dotacja w ramach programu Czyste Powietrze na montaż pompy ciepła – 13500 zł,

3)dotacja w ramach programu Czyste Powietrze na montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej – 5000 zł.

Poniesione wydatki były związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Poniesione wydatki umożliwiły zmianę źródeł energii na źródła odnawialne. Poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostaną uwzględnione w wydatkach na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (PIT/O, poz. 33).

Wydatki na inwestycje po odjęciu dotacji wyniosły 65137 zł.

Jako przykład wskazuje Pan, że Pan odliczy kwotę 53000 zł, a Pana małżonka pozostałą kwotę 12137 zł.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne dotyczą budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne zostały zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.

Wydatki na przedsięwzięcie modernizacyjne nie zostały i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na przedsięwzięcie modernizacyjne nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wydatki na przedsięwzięcie modernizacyjne nie zostały i nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).

Majątek w postaci budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie jest składnikiem majątku wspólnego. Budynek powstał na nieruchomości gruntowej o numerze ..., która jest wpisana do Ksiąg Wieczystych pod numerem (...).

Zgodnie z działem II, nieruchomość gruntowa stanowi własność w udziale 1/2 każdego z małżonków.

Na tym etapie zastanawia się Pan nad zawarciem umowy dotyczącej rozszerzenia majątku wspólnego małżonków o powyższą nieruchomość gruntową i budynek mieszkalny w terminie przed złożeniem deklaracji rocznej w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytania

1)Czy odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej przy rozliczeniu podatku dochodowego w deklaracji rocznej w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2022, może być stosowane w dowolnej proporcji w ramach limitu 53000 zł na osobę?

2)Czy jednak wymagany jest precyzyjny podział po 50% kwot z faktur na każdego małżonka i/lub uwzględnienie na kogo rzeczywiście została wystawiona faktura?

3)Czy istotne jest, która osoba była beneficjentem dotacji?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej może być stosowane w dowolnej proporcji na każdego z małżonków, niezależnie od tego na kogo została wystawiona faktura oraz tego, która osoba była beneficjentem dotacji. Nie jest zasadne także stosowanie podziału wydatków z faktury po 50% na każdego z małżonków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to:

Budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. - odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały m.in. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W tym miejscu wskazać również należy, że zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) :

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Zatem, w przypadku małżonków to każdemu z nich jako odrębnemu podatnikowi – co do zasady – przysługuje prawo do odliczenia ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości limitu, tj. do kwoty 53 000 zł.

Wyjaśnienia również wymaga, że jeśli między małżonkami istnieje wspólność majątkowa, a budynek mieszkalny jednorodzinny, w którym małżonkowie realizowali wspólnie przedsięwzięcie termomodernizacyjne znajduje się w ich majątku wspólnym to wydatek może odliczyć jeden z małżonków albo oboje po 50%. W taki przypadku to małżonkowie, jako podatnicy, decydują o zakresie skorzystania z ulgi.

Przy czym odliczenie po 50% kwoty poniesionych wydatków widniejącej na fakturze wystawionej na imię jednego z małżonków powinno być stosowane wyłącznie wobec braku porozumienia między małżonkami.

Dodatkowo należy również wskazać, że w powyższej sytuacji, gdy wydatek poniesiony jest z majątku wspólnego małżonków i przeznaczony na będącą przedmiotem wspólności nieruchomość wystawienie faktury na któregokolwiek z małżonków ma drugorzędne znaczenie. Ponadto, w takiej sytuacji bez znaczenia jest dla rozliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej kwestia, która osoba była beneficjentem dotacji.

Z treści wniosku wynika m. in., że między Panem a Pana żoną istnieje wspólność majątkowa. W roku 2022 rozpoczęto i jednocześnie zakończono inwestycje w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (o powierzchni użytkowej 254,24 m2, budynek został ukończony i oddany do użytku w 2016 r. i nadal jest użytkowany, dom jest położony w miejscowości A.), którego Pan i Pana żona jesteście współwłaścicielami, każdy w udziale 1/2. Majątek w postaci budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie jest składnikiem majątku wspólnego.

Opisywane przez Pana przedsięwzięcie polegało na:

1)montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej, gdzie wydatki wyniosły 45600 zł brutto (42222,22 zł netto). Faktura została wystawiona w marcu 2022 r. tylko na Pana przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku,

2)montażu pompy ciepła, gdzie wydatki wyniosły 44037 zł brutto (40775 zł netto). Faktura została wystawiona w sierpniu 2022 r. na Pana i Pana żonę przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zastanawia się Pan nad zawarciem umowy dotyczącej rozszerzenia majątku wspólnego małżonków o powyższą nieruchomość gruntową i budynek mieszkalny w terminie przed złożeniem deklaracji rocznej w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony opis zdarzenia stwierdzić należy, że spełnił Pan wszystkie warunki wymagane dla skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, co uprawnia Pana do dokonania odliczenia wydatków na montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła bowiem posiada Pan imienne faktury wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku dokumentujące poniesienie ww. wydatków. Przy czym wyraźnie należy zaznaczyć, że owe odliczenie wydatków - w części niepodlegającej dofinansowaniu – po Pana stronie nie może przekroczyć limitu 53 000 zł (uwzględniając wydatek udokumentowany fakturą wystawioną wyłącznie na Pana nazwisko oraz wydatek udokumentowany fakturą wystawioną na Pana i Pana żonę).

W sytuacji zaś zawarcia przez Pana i Pana żonę umowy rozszerzającej wspólność małżeńską o opisywaną nieruchomość – jak zostało to już wcześniej wyjaśnione – to małżonkowie, jako podatnicy, decydują o zakresie skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26h ust. 1-10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższych wyjaśnień, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wyjaśniamy także, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana osoby jako występującej z wnioskiem. Nie dotyczy ona natomiast Pana żony, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej sprawie może indywidualnie wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie, spełniającym wymogi formalne, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).