Obowiązki płatnika w związku z organizacją loterii promocyjnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.947.2022.3.JŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.947.2022.3.JŚ

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z organizacją loterii promocyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lutego 2023 r. (wpływ 9 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina zamierza jak co roku urządzić loterię promocyjną w myśl przepisów ustawy o grach hazardowych (dalej: UGOH) mającą na celu promowanie świadomego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez wskazanie Gminy jako miejsca zamieszkania podatników. Do celu organizacji ww. gry losowej w drodze umowy całość czynności związanych z urządzaniem loterii Gmina powierza wyspecjalizowanej spółce - Wnioskodawcy.

Zgodnie z UGOH, loterie promocyjne, to loterie w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

W planowanym przedsięwzięciu Gmina zamierza ufundować nowe mieszkanie wstanie deweloperskim. Czynność nieodpłatnego ufundowania ww. nieruchomości zostanie potwierdzona stosownym aktem notarialnym. Osoba, której los zostanie wylosowany w drodze losowania w ramach planowanej loterii promocyjnej zostanie laureatem nagrody głównej w formie nowego mieszkania w stanie deweloperskim.

Gmina otrzyma nieodpłatnie od lokalnego dewelopera mieszkanie w stanie deweloperskim, które zbudował w ramach przedsięwzięcia organizowanego w Gminie wraz z wszelkimi zezwoleniami, odbiorami itd. Deweloper stanie się fundatorem ww. nagrody. Wnioskodawca - będzie świadczyć usługi związane z pozyskaniem zezwolenia na loterię, dopełnieniem wszelkich formalności, promocją i reklamą ww. loterii i pełnić będzie rolę organizatora, który nie jest dysponentem nagrody głównej - mieszkania w sensie ponoszenia ekonomicznego ciężaru jego zakupu.

Zgodnie z art. 21 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z podatku od wygranych w loteriach promocyjnych są nagrody o wartości nieprzekraczającej 2 280 zł (zwolnione z podatku są nagrody w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze ...., zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2 280 zł).

Zgodnie z postanowieniami regulaminu loterii obowiązek podatkowy będzie spoczywać na wygrywającym, który będzie zobowiązany do wpłaty na rzecz organizatora równowartości 10% nagrody, czyli 40 000 zł pod warunkiem odmowy wydania nagrody głównej. To płatnikiem podatku od ww. nagrody będzie organizator.

Stosownie do porozumienia zawartego w formie aktu notarialnego deweloper stał się fundatorem nagrody głównej i zobowiązał się przekazać bezpośrednio na rzecz zwycięzcy nagrody głównej. Dysponentem nagrody będzie organizator, ale niemniej jednak nie będzie właścicielem w sensie ekonomicznym mieszkania, gdyż zostanie ono przekazane nieodpłatnie na drodze deweloper - zwycięzca nagrody.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca jest organizatorem loterii promocyjnych na zlecenie Gminy, dokonującym zgłoszenia loterii promocyjnych, zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Wnioskodawca występuje z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie z art. 39 ustawy o grach hazardowych.

Do zapewnienia gwarancji bankowej wypłaty nagród zwycięzcom, rozpatrywania reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem loterii promocyjnej zobowiązana jest Gmina, która jest wskazana jako dłużnik. Wnioskodawca jest wskazana jako organizator loterii.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Prawo do rozporządzania jak właściciel mieszkaniem będzie posiadała Gmina do momentu wydania go zwycięzcy. Wnioskodawca nie będzie posiadała prawa do rozporządzania mieszkaniem jak właściciel.

Zapis zawarty w akcie notarialnym, że „dysponentem nagrody będzie organizator” oznacza, że organizator będzie dysponentem nagrody jedynie w znaczeniu technicznym w celu przeprowadzenia losowania, w którym zostanie wyłoniony zwycięzca - właściciel mieszkania. W znaczeniu ekonomicznym dysponentem mieszkania pozostanie Gmina.

Pytania (po uzupełnieniu wniosku)

1.Czy z tytułu opisanej we wniosku loterii promocyjnej na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika?

2.Czy z tytułu opisanego zdarzenia Wnioskodawca powinien zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?

3.Czy Wnioskodawca jako organizator loterii i podmiot faktycznie wydający nagrodę zwycięzcy będzie płatnikiem podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy wydanie nagrody nastąpi w drodze aktu notarialnego nastąpi nieodpłatnie przez dewelopera na rzecz zwycięzcy konkursu?

Państwa stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca będzie płatnikiem podatku, ale Gmina powinna refakturować równowartość podatku w kwocie 11.111%. Wnioskodawca przyłącza się do stanowiska zaprezentowanego przez NSA w sprawie II FSK 1915/18, który potwierdził, że wnioskodawca stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to organizator loterii jest podmiotem za to odpowiedzialnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności:

Kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:

Z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem:

Wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na podstawie art. 42 ust. 1a tej ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 227), określa w art. 1 ust. 1:

Warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej „podatkiem od gier”.

Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach (art. 1 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy:

Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to m.in. loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy:

Loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Stosownie do art. 32 ust. 3 ww. ustawy:

Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry.

Na podstawie art. 32 ust. 4 ww. ustawy:

Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby administracji skarbowej udziela dyrektor izby administracji skarbowej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy albo siedziby oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, albo głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej przez przedstawiciela. W innych przypadkach gdy wnioskodawcą jest podmiot, który nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przypadku gdy nie można ustalić właściwości miejscowej organu, organem właściwym jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.

Art. 32 ust. 7 cytowanej ustawy informuje, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, obszary właściwości miejscowej dyrektorów izb administracji skarbowej do udzielania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audiotekstowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej, uwzględniając potrzebę sprawnego wykonywania zadań.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ww. ustawy:

Podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audiotekstowej jest obowiązany posiadać gwarancję bankową wypłaty nagród do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazali Państwo, że Gmina zamierza jak co roku urządzić loterię promocyjną w myśl przepisów ustawy o grach hazardowych mającą na celu promowanie świadomego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez wskazanie Gminy jako miejsca zamieszkania podatników. Do celu organizacji ww. gry losowej w drodze umowy całość czynności związanych z urządzaniem loterii Gmina powierza wyspecjalizowanej spółce - Państwu. Państwo jesteście organizatorem loterii promocyjnych na zlecenie Gminy, dokonującym zgłoszenia loterii promocyjnych, zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Występujecie Państwo z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej, zgodnie z art. 39 ustawy o grach hazardowych. Do zapewnienia gwarancji bankowej wypłaty nagród zwycięzcom, rozpatrywania reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem loterii promocyjnej zobowiązana jest Gmina, która jest wskazana jako dłużnik. Państwo jesteście wskazani jako organizator loterii.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Państwo - organizator loterii promocyjnej, będziecie odpowiadać za zorganizowanie i przeprowadzenie loterii z uwzględnieniem wszystkich formalności, w tym m.in. za przeprowadzenie procedury uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego są Państwo. Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie na Państwu ciążył obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii wyznaczonej zadanym pytaniem tj. Państwa obowiązków płatnika związanych z organizacją loterii promocyjnej. Zatem, pozostałe kwestie poruszone przez Państwa w opisie zdarzenia przyszłego oraz we własnym stanowisku nie są przedmiotem oceny. 

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na pytanie nr 1 wniosku, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 2 wniosku) oraz podatku od czynności cywilnoprawnych (pytanie nr 3 wniosku) zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).