Preferencyjne rozliczanie jako osoba samotnie wychowująca dziecko. - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.37.2023.2.AK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.37.2023.2.AK

Temat interpretacji

Preferencyjne rozliczanie jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 31 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia dochodu jako osoba samotnie wychowująca dzieci. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 marca 2023 r. (wpływ 3 marca 2023 r.) oraz pismem z 8 marca 2023 r. (wpływ 8 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan rozwodnikiem od stycznia 2019 roku. Dwójka Pana dzieci mieszka z mamą, Pana byłą żoną. Co drugi weekend, większość przedłużonych weekendów, 3 tygodnie w wakacje oraz tydzień na ferie zimowe dzieci spędzają czas z Panem. Obecnie mieszka Pan po drugiej stronie (…) wraz z swoją obecną partnerką oraz dwójką dzieci: synem Pana partnerki oraz Waszym wspólnym. Na Pana dwóch starszych synów z poprzedniego związku płaci Pan co miesiąc alimenty. Zgodnie z wyrokiem NSA (sygn. akt II FSK 383/20) rozumie Pan, że jest rodzicem samotnie wychowującym dzieci. W najbliższym czasie zmienia Pan pracodawcę oraz formę zatrudnienia.

Ponadto w piśmie z dnia 3 marca 2022 r. doprecyzowano opis sprawy, odpowiadając na wezwanie organu w następujący sposób:

Pytanie organu: jednoznaczne wskazanie, czy przedmiotem Pana wniosku jest kwestia możliwości skorzystania z preferencyjnego rozliczenia dochodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za 2022 rok, tj. kwestia możliwości rozliczenia się w sposób przewidziany dla „osoby samotnie wychowującej dziecko” za 2022 rok;

Odpowiedź: Tak. Przedmiotem wniosku jest kwestia możliwości skorzystania z preferencyjnego rozliczenia dochodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za 2022 rok tj. kwestia możliwości rozliczenia się w sposób przewidziany dla „osoby samotnie wychowującej dziecko”.

W tym roku był Pan zatrudniony na umowie o pracę. Ponadto od kwietnia otwiera Pan działalność gospodarczą i zaczyna pracę u nowego pracodawcy. Teraz jest Pan na wypowiedzeniu i kończy pracę w dotychczasowym miejscu. Wie Pan, że jako rodzic samotnie wychowujący dzieci może skorzystać z ulgi przy rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych (w postaci dwóch kwot wolnych od podatku) także jako przedsiębiorca. Dlatego wnioskuje Pan o wydanie indywidualnej interpretacji. Chciałby Pan móc z tej ulgi skorzystać przy rozliczeniu także za lata kolejne.

Pytanie organu: kiedy uprawomocniło się orzeczenie Sądu o Pana rozwodzie;

Odpowiedź: Luty 2019

Pytanie organu: czy dzieci, o których mowa we wniosku przez cały rok, będacy przedmiotem wniosku (tj. przez cały rok 2022) były małoletnie (prosimy o podanie daty urodzenia dzieci);

Odpowiedź: Tak, daty urodzin: (...).

Pytanie organu: czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pana dzieci uczyły się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie;

Odpowiedź: Tak

Pytanie organu: czy w roku, będącym przedmiotem Pana zapytania uzyskiwał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. umowy o pracę);

Odpowiedź: Tak

Pytanie organu: czy w ww. roku w odniesieniu do Pana lub Pana dzieci, o których mowa we wniosku miały zastosowanie przepisy:

a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-     w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

Odpowiedź: Nie

Pytanie organu: czy w ww. okresie Pan lub Pana dzieci podlegały opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Odpowiedź: Nie

Pytanie organu: czy w okresie, którego dotyczy wniosek (tj. w 2022 roku):

·    czy dzieci są pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270);

Odpowiedź: świadczenia 500+ odbiera Pana była żona

·    faktycznie i samotnie wychowywał Pan dzieci, o których mowa we wniosku, bez udziału drugiego rodzica - matki dziecka – wykonywał Pan władzę rodzicielską: stale troszczył się Pan o byt materialny i rozwój emocjonalny dzieci, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby;a jeśli tak to prosimy wskazać przesłanki, które świadczą o tym, że Pan samotnie wychowywał dzieci, o których mowa we wniosku w okresie objętym wnioskiem;

Odpowiedź: Tak

·    czy w pozostałym okresie czasu, w którym dzieci nie przebywały/nie przebywają z Panem, matka dzieci zajmowała się ich wychowaniem i wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do dzieci, tj. dbała o prawidłowy rozwój dzieci kształtując ich właściwe zachowania, rozwijała ich zainteresowania, wykonywała pieczę nad osobami i majątkami dzieci, ponosiła koszty związane z utrzymaniem oraz potrzebami dzieci, wykazywała zainteresowanie ich wychowaniem, troszczyła się o fizyczny i duchowy rozwój dzieci, brała czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami, leczeniem itp.;

Odpowiedź: Tak

Pytanie organu: czy w 2022 roku dzieci mieszkały z Panem;

Odpowiedź: Tak

Pytanie organu: u kogo i w jaki sposób ustalono stałe miejsce zamieszkania Pana dzieci?

Odpowiedź: Stałe miejsce ustalił Sąd u matki dzieci

Pytanie organu: któremu z rodziców w 2022 roku powierzono władzę rodzicielską nad dziećmi, o których mowa we wniosku, tj. czy zarówno Pan, jak i matka dziecka posiadaliście/posiadacie w 2022 roku pełną władzę rodzicielską względem dzieci;

Odpowiedź: Tak oboje Państwo posiadacie pełną władzę rodzicielską

Pytanie organu: czy Pan z matką dzieci ustaliliście sposób podziału opieki nad dziećmi, kontaktów Pana z dziećmi, a jeżeli tak – to należy podać na czym polegały te ustalenia oraz czy były realizowane przez oboje rodziców; czy też Sąd w wyroku rozwodowym w pełni uregulował kontakty dzieci z Panem;

Odpowiedź: Wszystko ustalił Pan wspólnie z byłą żoną w połowie 2018 roku i spisaliście u notariusza w Porozumieniu - Rodzicielskim Planie Wychowawczym, które zostało dołączone i zaakceptowane przez Sąd podczas wydawania wyroku rozwodowego i jest przez Was oboje przestrzegany.

Pytanie organu: jakie obowiązki Pana względem dzieci wynikają z orzeczenia Sądu; w jaki sposób zostały ustalone przez Sąd spotkania Pana z dziećmi; czy Pan należycie wypełniał nakazane przez Sąd obowiązki wobec dzieci.

Odpowiedź: Kluczowe zapisy z porozumienia:

Wszelkie koszty utrzymania synów (także te nieprzewidywane) obciążają Was oboje (Pana i byłą żonę) wspólnie także decydujecie o finansach synów; ma Pan prawo do swobodnego i nieograniczonego kontaktu z synami oraz do spędzania z nimi czasu poza miejscem ich zamieszkania; w okresie wakacji i ferii ma Pan im zapewnić opiekę przynajmniej przez tydzień (ferie) i 3 tygodnie (wakacje); wszystkie kluczowe decyzje podejmujecie wspólnie z byłą żoną. W okresach świątecznych wymieniacie się dziećmi po wcześniejszym uzgodnieniu. Jest Pan w dużej mierze odpowiedzialny za rozwój fizyczny i rekreację synów (rower, narty, snowboard, łyżwy, rolki, rowery w górach, wakeboard). Dzieci mieszkają u Pana co drugi weekend i w okresach kiedy nie uczęszczają do szkoły. Dwa razy w tygodniu wybiera się Pan do (…), poza okresem zimowym i spędza z synami czas (kilka godzin) po szkole. Jest Pan zobowiązany do płacenia po (…) PLN na każdego z synów. Należycie wypełnia Pan wszystkie postanowienia Sądu oraz wasze wspólne ustalenia z byłą żoną.

Pana rozumienie sytuacji:

Raz jeszcze w Pana rozumieniu jest Pan rodzicem samotnie wychowującym dzieci i w związku z tym serdecznie prosi Pan o potwierdzenie tego stanu. Nikt Panu ani finansowo ani w żaden inny sposób nie pomaga w wychowywaniu dzieci kiedy spędzają czas z Panem. Opierając się na Państwa interpretacji chciałby Pan skorzystać z ulgi przysługującej rodzicom samotnie wychowującym dzieci (podwójna kwota wolna od podatku) przy rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2022 (umowa o pracę) oraz za lata kolejne jako przedsiębiorca (działalność gospodarcza).

Pytanie – sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 marca 2023 r.

Czy może Pan korzystać z preferencyjnego sposobu rozliczania podatku dochodowego jako rodzic samotnie wychowujący dziecko zgodnie z art. 6 ustawy o pdof?

Pana stanowisko w sprawie – sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 marca 2023 r.

Uważa Pan, że może skorzystać z tego sposobu rozliczenia podatku dochodowego.

Zgodnie z wyrokiem NSA (sygn. akt II FSK 383/20) oraz swoim logicznym tokiem rozumowania jest Pan rodzicem samotnie wychowującym dzieci.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) dalej zwanej ustawą:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Według art. 6 ust. 4e ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140).

Zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1) stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:

-  posiadania przez rodzica statusu osoby samotnie wychowującej dziecko (dzieci),

-  wychowywania przez rodzica samotnie w roku podatkowym dzieci (dziecka),

-  nie uzyskiwania przez rodzica i dziecko (dzieci) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

nie podlegania przez rodzica i dziecko (dzieci) opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Należy jednak wskazać, że przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym, określonym w tym przepisie, jest osobą samotnie wychowującą dziecko.

Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby) zajmuje się wychowywaniem dziecka, stale troszczy się o jego byt materialny i rozwój emocjonalny.

Przepis art. 6 ust. 4c ustawy wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców. Jest to więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiego rodzica.

Natomiast, kiedy każdy rodzic jest zaangażowany w proces wychowawczy dziecka oznacza, że w roku podatkowym dziecko wychowywane jest wspólnie przez oboje rodziców, a nie samotnie przez któregokolwiek z nich.

Przy wychowywaniu dziecka należy wziąć pod uwagę całokształt działań i czynności wykonywanych przez każdego z rodziców, w tym także tych o charakterze niewymiernym jak kształtowanie osobowości, światopoglądu, systemu wartości, postaw emocjonalnych. W sytuacji, gdy każdy z rodziców aktywnie oraz w porównywalnym stopniu uczestniczy w wychowywaniu dziecka – co przejawia się między innymi dzieleniem się wszelkimi obowiązkami związanymi z procesem wychowawczym dziecka, niezależnie od tego u kogo pod czyją w danym momencie roku podatkowego opieką dziecko przebywa – nie można mówić o samotnym wychowywaniu dziecka przez któregokolwiek z rodziców.

Przyjęcie odmiennej wykładni stałoby w sprzeczności z uzasadnieniem wprowadzenia tej ulgi, z którego jednoznacznie wynika, że ustawodawca kierował ją tylko do osób, które samotnie troszczą się o codzienne zaspokojenie potrzeb dzieci, posiadając ściśle określony status cywilny.

Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.

Zatem prawo do omawianej preferencji podatkowej będzie przysługiwało jedynie temu z rodziców, czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym.

W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do preferencyjnego rozliczenia powinny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Jak wskazał Pan w opisie sprawy, zarówno Pan jak i Pana była żona posiadacie pełną władzę rodzicielską, przy czym stałe miejsce zamieszkania dzieci jest ustalone (przez Sąd) przy matce. Z byłą żoną nie mieszka Pan razem. Dzieci są uczące się, niepełnoletnie. Pana przebywanie z dziećmi zostało ustalone w Porozumieniu – Rodzicielskim Planie Wychowawczym, które zostało zaakceptowane przez Sąd i jest realizowane przez oboje rodziców. Ma Pan prawo do swobodnego i nieograniczonego kontaktu z synami oraz do spędzania z nimi czasu poza miejscem ich zamieszkania; w okresie wakacji i ferii ma Pan im zapewnić opiekę przynajmniej przez tydzień (ferie) i 3 tygodnie (wakacje); wszystkie kluczowe decyzje podejmujecie wspólnie z byłą żoną. W okresach świątecznych wymieniacie się dziećmi po wcześniejszym uzgodnieniu. Dzieci mieszkają u Pana co drugi weekend i w okresach kiedy nie uczęszczają do szkoły. Dwa razy w tygodniu wybiera się Pan do (…) (gdzie dzieci mieszkają z matką), poza okresem zimowym i spędza z synami czas (kilka godzin) po szkole. Jest Pan także w dużej mierze odpowiedzialny za rozwój fizyczny i rekreację synów (rower, narty, snowboard, łyżwy, rolki, rowery w górach, wakeboard). W okresie, w którym dzieci nie przebywały/nie przebywają z Panem, matka dzieci zajmowała/zajmuje się ich wychowaniem i wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do dzieci, tj. dbała o prawidłowy rozwój dzieci kształtując ich właściwe zachowania, rozwijała ich zainteresowania, wykonywała pieczę nad osobami i majątkami dzieci, ponosiła koszty związane z utrzymaniem oraz potrzebami dzieci, wykazywała zainteresowanie ich wychowaniem, troszczyła się o fizyczny i duchowy rozwój dzieci, brała czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami, leczeniem itp. Wszelkie koszty utrzymania synów (także te nieprzewidywane) obciążają Was oboje (Pana i byłą żonę) wspólnie także decydujecie o finansach synów. Jest Pan zobowiązany do płacenia po (…) PLN alimentów na każdego z synów.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie kwestionując faktu, że Pan – jako osoba rozwiedziona – bierze udział w wychowywaniu swoich dzieci – nie sposób uznać Pana za osobę samotnie wychowującą dzieci w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla zastosowania rozliczenia, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ww. ustawy istotny jest m.in. warunek, że w trakcie roku podatkowego rzeczywiście samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców, wychowuje się dziecko, który wobec sytuacji przedstawionej we wniosku nie został spełniony. Preferencja ta uzależniona jest nie tylko od stanu cywilnego, ale przede wszystkim od faktycznego samotnego wychowywania dziecka/dzieci. Jak już wskazano, wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu i systemu wartości oraz postaw emocjonalnych. Natomiast w tym konkretnym przypadku fakt współdziałania Pana w wychowywaniu dzieci, poprzez opiekę nad dziećmi przez oboje rodziców, nie oznacza, że proces wychowawczy dzieci prowadzony jest tylko i wyłącznie przez Pana. Nie sposób uznać, że w przedstawionym przez Pana opisie sprawy – w tak zorganizowanym trybie wykonywania władzy rodzicielskiej przez obojga rodziców – zachodzą dwa odrębne procesy wychowania, tj. osobny samotny proces przeprowadza ojciec „w swoim czasie”, gdy dzieci u niego zamieszkują i przebywają z nim, a zupełnie inny proces wychowywania zachodzi podczas, gdy dzieci przebywają z matką. Wychowania dzieci nie da się „podzielić”, bowiem jest to ciągły i długotrwały rozwój, na który w tym przypadku składa się wspólna praca obojga rodziców. Należy podkreślić, że samodzielna opieka nad dziećmi nie jest równoznaczna z samotną opieką. Fakt, że w przedstawionej sytuacji każdy z rodziców zajmuje się dziećmi w ustalonym czasie, czyli samodzielne, i w tym czasie drugi rodzic nie uczestniczy w ich wychowaniu, nie oznacza, że mamy do czynienia z samotnym wychowaniem dziecka.

Zatem nie kwestionując zaangażowania Pana w proces wychowawczy dzieci nie można uznać Pana za osobę samotnie wychowującą dzieci. Wobec tego nie przysługuje Panu uprawnienie do preferencyjnego rozliczania się z podatku dochodowego od osób fizycznych za 2022 rok. Uprawnienie do omawianego preferencyjnego rozliczania się nie będzie Panu przysługiwać także za lata kolejne, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.

W odniesieniu do powołanego przez Pana wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazać należy, że niewątpliwie wyroki sądów kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie prawnym. Należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.

Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Jednocześnie wskazać należy, że orzecznictwo w tym zakresie nie jest jednolite, i tak m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 października 2010 r., sygn. akt II FSK 890/09 i z dnia 31 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 30/10 oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 17 grudnia 2013 r., sygn. akt I SA/Bd 893/13, zostało przedstawione stanowisko analogiczne do tego, które prezentuje tutejszy Organ w niniejszej interpretacji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).