Zwolnienie przedmiotowe - odszkodowanie art. 21 ust. 1 pkt 29. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.48.2023.3.JK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.48.2023.3.JK

Temat interpretacji

Zwolnienie przedmiotowe - odszkodowanie art. 21 ust. 1 pkt 29.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny  Panie,

stwierdzam,  że  Pana  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  stanu  faktycznego  w  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  jest  prawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

18  stycznia  2023  r.  wpłynął  Pana  wniosek  z  18  stycznia  2023  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych.  Uzupełnił  go  Pan    w  odpowiedzi  na  wezwania    pismami  z  dnia  8  marca  2023  r.,  10  marca  2023  r.  oraz  13  marca  2023  r.  Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  stanu  faktycznego 

„ODSZKODOWANIE  ZA  WYWŁASZCZENIE  NIERUCHOMOŚCI  ROLNEJ”.  W  związku  z  realizacją  inwestycji  drogowej  celu  publicznego  pn.”(…)..”  drogą  decyzji  administracyjnej  przez  Wojewodę  (…)  zostało  ustalone  odszkodowanie  z  tytułu  niezwłocznego  wydania  nieruchomości  na  rzecz  Skarbu  Państwa  nieruchomości  Wnioskodawcy.  Odszkodowanie  zostało  wypłacone  przez  (...).

Z  treści  pism  stanowiących  uzupełnienie  wniosku  wynika,  że:  podstawą  prawną  wydania  przedmiotu  w  tym  przypadku  (część  działki  Wnioskodawcy)  stanowią  przepisy  ustawy  z  dnia  10  kwietnia  2003  r.  o  szczególnych  zasadach  przygotowania  i  realizacji  inwestycji  w  zakresie  dróg  publicznych  (Dz.U.  z  2022  r.  poz.  176  ze  zm.)  dalej  jako  „specustawa”.  Zgodnie  z  art.  12  ust.4  pkt  1,  nieruchomości  wydzielone  liniami  rozgraniczającymi  teren  stają  się  z  mocy  prawa  własnością  Skarbu  Państwa.  Postępowanie  wywłaszczające  ww.  sprawy  zostało  wszczęte  w  roku  2022.  Nieruchomość  została  przez  Wnioskodawcę  zakupiona  dnia  26  sierpnia  2004  r.  na  podstawie  aktu  notarialnego,  czyli  19  lat  wstecz. 

Pytania 

1.Czyww.odszkodowaniejestzwolnionezopodatkowania,jeślitaktonajakiejpodstawieprawnej?

2.Czyww.odszkodowaniepodlegaopodatkowaniujeślitaktowjakisposóbiwjakimterminie?

3.Czyodszkodowaniezawywłaszczeniemożnaprzeznaczyćnazakupinnejnieruchomościrolnejwprzeciągu5latodotrzymaniaodszkodowaniatakabyniepłacićdodatkowegoopodatkowania?

Informuję,  że  przedmiotem  niniejszej  interpretacji  jest  odpowiedź  na  pytanie  nr  1  i  nr  2  natomiast  w  zakresie  pytania  nr  3  w  dniu  15 marca 2023 r.  wydane  zostało  odrębne  rozstrzygnięcie.

Pana  stanowisko  w  sprawie

Odszkodowanie  za  wywłaszczenie  nieruchomości  jest  zwolnione  z  opodatkowania  na  podstawie  art.  21  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych. 

Ww.  odszkodowanie  nie  podlega  opodatkowaniu. 

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawił  Pan  we  wniosku  jest  prawidłowe. 

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

W  myśl  art.  9  ust.  1  ustawy  z  dnia  26  lipca  1991  r.  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  2647  ze  zm.):

Opodatkowaniu  podatkiem  dochodowym  podlegają  wszelkiego  rodzaju  dochody,  z  wyjątkiem  dochodów  wymienionych  w  art.  21,  52,  52a  i  52c  oraz  dochodów,  od  których  na  podstawie  przepisów  Ordynacji  podatkowej  zaniechano  poboru  podatku. 

Opodatkowaniu  podatkiem  dochodowym  od  osób  fizycznych  podlegają  zatem  wszelkie  dochody  osiągane  przez  podatnika,  z  wyjątkiem  tych  dochodów,  które  zostały  enumeratywnie  wymienione  przez  ustawodawcę  jako  zwolnione  od  podatku,  bądź  od  których  zaniechano  poboru  podatku,  w  drodze  rozporządzenia  wydanego  przez  ministra  właściwego  do  spraw  finansów  publicznych. 

W  myśl  art.  11  ust.  1  ww.  ustawy:

Przychodami,  z  zastrzeżeniem  art.  14-15,  art.  17  ust.  1  pkt  6,  9,  10  w  zakresie  realizacji  praw  wynikających  z  pochodnych  instrumentów  finansowych,  pkt  11,  art.  19,  art.  25b,  art.  30ca,  art.  30da  i  art.  30f,    otrzymane  lub  postawione  do  dyspozycji  podatnika  w  roku  kalendarzowym  pieniądze  i  wartości  pieniężne  oraz  wartość  otrzymanych  świadczeń  w  naturze  i  innych  nieodpłatnych  świadczeń.

Rodzaje  źródeł  przychodów  zostały  określone  w  art.  10  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  gdzie  między  innymi  w  pkt  9  wymieniono  „inne  źródła”. 

Stosownie  do  treści  art.  20  ust.  1  ww.  ustawy:

Za  przychody  z  innych  źródeł,  o  których  mowa  w  art.  10  ust.  1  pkt  9,  uważa  się  w  szczególności:  kwoty  wypłacone  po  śmierci  członka  otwartego  funduszu  emerytalnego  wskazanej  przez  niego  osobie  lub  członkowi  jego  najbliższej  rodziny,  w  rozumieniu  przepisów  o  organizacji  i  funkcjonowaniu  funduszy  emerytalnych,  kwoty  uzyskane  z  tytułu  zwrotu  z  indywidualnego  konta  zabezpieczenia  emerytalnego  oraz  wypłaty  z  indywidualnego  konta  zabezpieczenia  emerytalnego,  w  tym  także  dokonane  na  rzecz  osoby  uprawnionej  na  wypadek  śmierci  oszczędzającego,  zasiłki  pieniężne  z  ubezpieczenia  społecznego,  alimenty,  stypendia,  świadczenia  otrzymane  z  tytułu  umowy  o  pomocy  przy  zbiorach,  dotacje  (subwencje)  inne  niż  wymienione  w  art.  14,  dopłaty,  nagrody  i  inne  nieodpłatne  świadczenia  nienależące  do  przychodów  określonych  w  art.  12-14  i  art.  17.

Użycie  w  powyższym  przepisie  sformułowania  „w  szczególności”  wskazuje,  że  definicja  przychodów  z  innych  źródeł  ma  charakter  otwarty  i  nie  ma  przeszkód,  aby  do  tej  kategorii  zaliczyć  również  przychody  inne  niż  wymienione  wprost  w  przepisie  art.  20  ust.  1  ww.  ustawy. 

O  przychodzie  podatkowym  z  innych  źródeł  będziemy  mówić  w  każdym  przypadku,  kiedy  u  podatnika  wystąpią  realne  korzyści  majątkowe. 

Odszkodowanie  stanowi  co  do  zasady  przychód  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.  Nie  oznacza  to  jednak,  że  wszystkie  odszkodowania  podlegają  opodatkowaniu.  Niektóre  z  nich,  wymienione  w  katalogu  zwolnień  przedmiotowych  określonym  w  art.  21  ust.  1  ww.  ustawy,  korzystają  ze  zwolnienia  od  podatku  dochodowego.  Jednakże  należy  podkreślić,  że  korzystanie  z  każdej  preferencji  podatkowej,  w  tym  zwolnienia  od  podatku,  jest  możliwe  wyłącznie  w  sytuacji,  gdy  spełnione    wszelkie  przesłanki  określone  w  przepisie  stanowiącym  podstawę  prawną  danej  preferencji. 

Zgodnie  z  art.  21  ust.  1  pkt  29  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych:

Wolne  od  podatku  dochodowego    przychody  uzyskane  z  tytułu  odszkodowania  wypłacanego  stosownie  do  przepisów  o  gospodarce  nieruchomościami  lub  z  tytułu  odpłatnego  zbycia  nieruchomości  na  cele  uzasadniające  jej  wywłaszczenie  oraz  z  tytułu  sprzedaży  nieruchomości  w  związku  z  realizacją  przez  nabywcę  prawa  pierwokupu,  stosownie  do  przepisów  o  gospodarce  nieruchomościami;  nie  dotyczy  to  przypadków,  gdy  właściciel  nieruchomości,  o  której  mowa  w  zdaniu  pierwszym,  nabył  jej  własność  w  okresie  2  lat  przed  wszczęciem  postępowania  wywłaszczeniowego  bądź  odpłatnym  zbyciem  nieruchomości  za  cenę  niższą  o  co  najmniej  50%  od  wysokości  uzyskanego  odszkodowania  lub  ceny  zbycia  nieruchomości  na  cele  uzasadniające  jej  wywłaszczenie  lub  w  związku  z  realizacją  prawa  pierwokupu.

Treść  zacytowanego  przepisu  wskazuje,  że  podstawowym  warunkiem  uprawniającym  do  skorzystania  z  przedmiotowego  zwolnienia  jest  uzyskanie  przychodu  między  innymi  z  tytułu  odszkodowania  wypłacanego  stosownie  do  przepisów  o  gospodarce  nieruchomościami. 

W  przypadku  nabywania  nieruchomości  pod  drogi,  na  zasadach  określonych  w  ustawie  z  dnia  10  kwietnia  2003  r.  o  szczególnych  zasadach  przygotowania  i  realizacji  inwestycji  w  zakresie  dróg  publicznych  (Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  162  ze  zm.)    zwanej  również  „specustawą”  drogową,  prawodawca  zdecydował  się  na  całkowite  oddzielenie  od  siebie  postępowań  o  wywłaszczenie  i  o  odszkodowanie.  Z  chwilą  wejścia  w  życie  ww.  ustawy,  do  katalogu  zawartego  w  art.  2  ustawy  z  dnia  21  sierpnia  1997  r.  o  gospodarce  nieruchomościami  (Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  344  ze  zm.)  dodany  został  zapis,  że  ustawa  o  gospodarce  nieruchomościami  nie  narusza  innych  ustaw  w  zakresie  dotyczącym  gospodarki  nieruchomościami,  w  tym  omawianej  ustawy  z  dnia  10  kwietnia  2003  r. 

Przywołany  art.  2  ustawy  o  gospodarce  nieruchomościami  zawiera  ogólne  wyłączenie  stosowania  jej  przepisów,  ale  tylko  w  takim  zakresie,  w  jakim  nie  narusza  to  zasad  określonych  w  wymienionych  ustawach.  Ustawodawca  przyznał  zatem  pierwszeństwo  w  stosowaniu  regulacjom  zawartym  w  ustawach  wymienionych  w  tym  przepisie,  przed  zasadami  wynikającymi  z  ustawy  o  gospodarce  nieruchomościami.  Powyższy  przepis  ma  charakter  normy  kolizyjnej  co  oznacza,  że  przepisy  ustawy  o  gospodarce  nieruchomościami  mają  charakter  uzupełniający  w  stosunku  do  innych  ustaw,  w  zakresie  spraw  nieuregulowanych  w  tych  ustawach.  Tym  samym,  nabywanie  nieruchomości  pod  drogi,  na  zasadach  określonych  w  „specustawie”  drogowej  ma  charakter  szczególny  wobec  wywłaszczenia  regulowanego  przepisami  ustawy  o  gospodarce  nieruchomościami;  przepisy  ustawy  o  szczególnych  zasadach  przygotowania  i  realizacji  inwestycji  w  zakresie  dróg  publicznych  stanowią  lex  specialis  w  stosunku  do  przepisów  ustawy  o  gospodarce  nieruchomościami. 

O  takiej  relacji  wymienionych  wyżej  aktów  prawnych  świadczy  również  kompleksowość  regulacji  zawartej  w  „specustawie”  drogowej  oraz  odesłanie  zawarte  w  art.  23  tej  ustawy,  zgodnie  z  którym:

W  sprawach  nieuregulowanych  w  niniejszym  rozdziale  stosuje  się  przepisy  ustawy  o  gospodarce  nieruchomościami. 

W  odniesieniu  do  dróg  krajowych  i  wojewódzkich,  stosownie  do  treści  art.  11a  ustawy  o  szczególnych  zasadach  przygotowania  i  realizacji  inwestycji  w  zakresie  dróg  publicznych:

1.  Wojewoda  w  odniesieniu  do  dróg  krajowych  i  wojewódzkich  albo  wykonujący  zadania  zlecone  z  zakresu  administracji  rządowej  starosta  w  odniesieniu  do  dróg  powiatowych  i  gminnych,  wydają  decyzję  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej  na  wniosek  właściwego  zarządcy  drogi.

2.  W  przypadku  inwestycji  drogowej  realizowanej  na  obszarze  dwóch  lub  więcej  województw  albo  powiatów,  decyzję  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej  na  wniosek  właściwego  zarządcy  drogi  wydaje  odpowiednio  wojewoda  albo  starosta,  na  którego  obszarze  właściwości  znajduje  się  największa  część  powierzchni  przeznaczonej  na  realizację  inwestycji  drogowej.

2a.  Wojewoda  albo  starosta  wydają  decyzję  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej  dla  inwestycji  objętej  wnioskiem  właściwego  zarządcy  drogi,  w  tym  dla  wszystkich  elementów,  o  których  mowa  w  art.  11f  ust.  1.

3.  Decyzję  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej  wydaje  się  w  terminie  90  dni  od  dnia  złożenia  wniosku,  o  którym  mowa  w  ust.  1.

4.  Decyzja  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej  może  być  wydana  po  uprzednim  przeprowadzeniu  oceny  oddziaływania  przedsięwzięcia  na  środowisko,  jeżeli  jest  ona  wymagane  przepisami  ustawy  z  dnia  3  października  2008  r.  o  udostępnianiu  informacji  o  środowisku  i  jego  ochronie,  udziale  społeczeństwa  w  ochronie  środowiska  oraz  o  ocenach  oddziaływania  na  środowisko  (Dz.U.  z  2022  r.  poz.  1029,  1260,  1261,  1783,  1846  i  2185).

Po  myśli  art.  11f  ust.  1  pkt  6  powołanej  wyżej  ustawy:

Decyzja  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej  zawiera  w  szczególności  oznaczenie  nieruchomości  lub  ich  części,  według  katastru  nieruchomości,  które  stają  się  własnością  Skarbu  Państwa  lub  właściwej  jednostki  samorządu  terytorialnego.

W  myśl  natomiast  art.  12  ust.  4  ww.  ustawy:

Nieruchomości  lub  ich  części,  o  których  mowa  w  art.  11f  ust.  1  pkt  6,  stają  się  z  mocy  prawa:

1)  własnością  Skarbu  Państwa  w  odniesieniu  do  dróg  krajowych,

2)  własnością  odpowiednich  jednostek  samorządu  terytorialnego  w  odniesieniu  do  dróg  wojewódzkich,  powiatowych  i  gminnych

-  z  dniem,  w  którym  decyzja  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej  stała  się  ostateczna.

Zgodnie  z  art.  12  ust.  4a  ww.  ustawy:

Decyzję  ustalającą  wysokość  odszkodowania  za  nieruchomości,  o  których  mowa  w  ust.  4,  wydaje  organ,  który  wydał  decyzję  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej.

W  myśl  ust.  4f  ww.  przepisu:

Odszkodowanie  za  nieruchomości,  o  których  mowa  w  ust.  4,  przysługuje  dotychczasowym  właścicielom  nieruchomości,  użytkownikom  wieczystym  nieruchomości  oraz  osobom,  którym  przysługuje  do  nieruchomości  ograniczone  prawo  rzeczowe.

Zgodnie  z  art.  12  ust.  5  ww.  ustawy:

Do  ustalenia  wysokości  i  wypłacenia  odszkodowania,  o  którym  mowa  w  ust.  4a,  stosuje  się  odpowiednio  przepisy  o  gospodarce  nieruchomościami,  z  zastrzeżeniem  art.  18.

Stosownie  natomiast  do  treści  art.  18  ust.  1  ustawy:

Wysokość  odszkodowania,  o  którym  mowa  w  art.  12  ust.  4a,  ustala  się  według  stanu  nieruchomości  w  dniu  wydania  decyzji  o  zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej  przez  organ  I  instancji  oraz  według  jej  wartości  z  dnia,  w  którym  następuje  ustalenie  wysokości  odszkodowania.

W  myśl  natomiast  ust.  1a  zacytowanego  powyżej  artykułu:

Jeżeli  na  nieruchomościach,  o  których  mowa  w  art.  12  ust.  4,  lub  na  prawie  użytkowania  wieczystego  tych  nieruchomości    ustanowione  ograniczone  prawa  rzeczowe,  wysokość  odszkodowania  przysługującego  dotychczasowemu  właścicielowi  lub  użytkownikowi  wieczystemu  zmniejsza  się  o  kwotę  równą  wartości  tych  praw.

Zgodnie  z  art.  132  ust.  1a  ustawy  o  gospodarce  nieruchomościami:

W  sprawach,  w  których  wydano  odrębną  decyzję  o  odszkodowaniu,  zapłata  odszkodowania  następuje  jednorazowo  w  terminie  14  dni  od  dnia,  w  którym  decyzja  o  odszkodowaniu  stała  się  ostateczna.

W  świetle  zacytowanych  wyżej  przepisów  należy  uznać,  że  opisane  we  wniosku  odszkodowanie  zostało  przyznane  stosownie  do  przepisów  o  gospodarce  nieruchomościami,  o  których  mowa  w  art.  21  ust.  1  pkt  29  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych. 

Należy  mieć  jednak  na  względzie,  że  zwolnienie  przewidziane  w  przepisie  art.  21  ust.  1  pkt  29  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  nie  przysługuje,  jeżeli  łącznie  spełnione  zostają  następujące  warunki 

§nabycienieruchomościnastąpiłowokresie2latprzedwszczęciempostępowaniawywłaszczeniowegolubodpłatnymzbyciem,

§cenajejnabyciabyłaoconajmniej50%niższaodwysokościodszkodowanialubcenyzbycia.

Zatem  zwolnienie  nie  będzie  przysługiwać,  gdy  powyższe  warunki  dotyczące  okresu  nabycia  oraz  ceny  nabycia  będą  spełnione  łącznie.  W  przypadku,  gdy  spełniony  będzie  tylko  jeden  z  nich  (albo  nie  będzie  spełniony  żaden  z  nich),  wówczas  zwolnienie  będzie  podatnikowi  przysługiwać. 

Z  przedstawionego  opisu  stanu  faktycznego  wynika,  że  w  stosunku  do  części  posiadanej  przez  Pana  od  2004  r.  działki  w  2022  r.  wszczęto  postępowanie  wywłaszczeniowe  na  podstawie  ustawy  z  dnia  10  kwietnia  2003  r.  o  szczególnych  zasadach  przygotowania  i  realizacji  inwestycji  w  zakresie  dróg  publicznych.  W  związku  z  tym  drogą  decyzji  administracyjnej  przez  Wojewodę  (…)  zostało  ustalone  odszkodowanie  z  tytułu  niezwłocznego  wydania  nieruchomości  na  rzecz  Skarbu  Państwa.

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  uznać  należy,  że  nie  zostanie  spełniona  co  najmniej  jedna  z  przesłanek  wyłączających  zastosowanie  analizowanego  zwolnienia,  a  mianowicie,  że  nieruchomość  nie  została  nabyta  w  okresie  2  lat  przed  wszczęciem  postępowania  wywłaszczeniowego.  Powyższe  oznacza,  że  odszkodowanie  korzysta  ze  zwolnienia  przedmiotowego  na  podstawie  art.  21  ust.  1  pkt  29  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych. 

Mając  na  uwadze  powołane  wyżej  przepisy  prawa  oraz  przedstawiony  opis  stanu  faktycznego  stwierdzić  należy,  że  odszkodowanie  przyznane  Panu  w  oparciu  o  przepisy  o  gospodarce  nieruchomościami,  stanowi  dla  Pana  przychód  z  innych  źródeł,  o  którym  mowa  w  art.  20  ust.  1  w  zw.  z  art.  10  ust.  1  pkt  9  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  jednakże  korzystający  ze  zwolnienia  przedmiotowego  na  podstawie  art.  21  ust.  1  pkt  29  ww.  ustawy.  Zatem  nie  ciąży  na  Panu  obowiązek  uiszczenia  z  tego  tytułu  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych.  W  konsekwencji  powyższego  Pana  stanowisko  należało  uznać  za  prawidłowe.

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  stanu  faktycznego,  który  Pan  przedstawił  i  stanu  prawnego,  który  obowiązywał  w  dacie  zaistnienia  zdarzenia.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·Funkcjęochronnąinterpretacjiindywidualnychokreślająprzepisyart.14k-14nbustawyzdnia29sierpnia1997r.–Ordynacjapodatkowa(t.j.Dz.U.z2022r.poz.2651zezm.).Interpretacjabędziemogłapełnićfunkcjęochronną,jeśli:Panasytuacjabędziezgodna(tożsama)zopisemstanufaktycznegolubzdarzeniaprzyszłegoizastosujesięPandointerpretacji.

·Zgodniezart.14na§1Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)zzastosowaniemart.119a;

2)wzwiązkuzwystąpieniemnadużyciaprawa,októrymmowawart.5ust.5ustawyzdnia11marca2004r.opodatkuodtowarówiusług;

3)zzastosowaniemśrodkówograniczającychumownekorzyści.

·Zgodniezart.14na§2Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Ma  Pan  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego.  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi  (t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  259;  dalej  jako  „PPSA”). 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·wformiepapierowej,wdwóchegzemplarzach(oryginałiodpis)naadres:KrajowaInformacjaSkarbowa,ul.TeodoraSixta17,43-300Bielsko-Biała(art.47§1PPSA),albo

·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),naadresElektronicznejSkrzynkiPodawczejKrajowejInformacjiSkarbowejnaplatformieePUAP:/KIS/SkrytkaESP(art.47§3iart.54§1aPPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (t.  j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  2651  ze  zm.).