Temat interpretacji
Pana wynagrodzenie z tytułu dotacji, zwolnionej z opodatkowania, przekazane z rachunku bankowego Pana firmy na Pana rachunek prywatny w związku z rozliczeniem kosztów Pana pracy własnej, jako członka zespołu badawczego, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 18 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację projektu.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2023 r. (data wpływu 14 marca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca A. - M.S. jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: A.), podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
M.S. jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą rozlicza podatek dochodowy z tytułu osiągniętych dochodów z działalności gospodarczej w formie podatku liniowego. A. prowadzi ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Przedmiotem działalności A. jest m.in. Wydawanie książek (58.11.Z), Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku (18.13.Z), Reprodukcja zapisanych nośników informacji (18.20.Z), Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (72.20.Z), Pozostała działalność wydawnicza (58.19.Z), 63.12.Z - Działalność portali internetowych.
Działalność A. ma charakter zarobkowy.
W 2019 r. A. złożył wniosek o dofinansowanie projektu badawczo-rozwojowego w ramach Działania Oś priorytetowa 1 Badania i Innowacje(…). Nabór projektów był dokonywany przez (…) Agencję Wspierania Przedsiębiorczości, jako Instytucję Pośredniczącą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Po pozytywnej ocenie wniosku, A. podpisał umowę o dofinansowanie projektu.
Dane projektu:
Tytuł projektu Nowatorska linia (…),
Data zawarcia umowy (…).02.2020 r.,
Okres realizacji projektu 01.07.2020 - 30.09.2023.
Projekt jest realizowany w partnerstwie z B. - L.G.
A. jest partnerem wiodącym.
W umowie o dofinansowanie zdefiniowano pojęcia partnera projektu i partnera wiodącego:
Par. 1 ust. 2 pkt 11 i 12:
Partner projektu - partner Projektu partnerskiego, będący jedną ze stron Umowy o partnerstwie, niebędący Partnerem wiodącym;
Partner wiodący - partner Projektu partnerskiego, będący jedną ze stron Umowy o partnerstwie, będący Beneficjentem, uprawniony do reprezentowania pozostałych Partnerów projektu, z którym zawarta została niniejsza Umowa, odpowiedzialny za przygotowanie i realizację Projektu partnerskiego;
A. jest stroną umowy z Instytucją Pośredniczącą i uzyskał dofinansowanie do prac przedstawionych w projekcie.
Źródłem finansowania wydatków projektu są:
1) środki wspólnotowe Unii Europejskiej, które są przekazywane przez (…) Agencję Wspierania Przedsiębiorczości za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego beneficjentowi projektu: A.- M.S. - kwota dofinansowania 1 163 315, 99 zł oraz partnerowi projektu B - kwota dofinansowania 505 609,65 zł.
2) wkład własny beneficjenta – A.- 333 297,17 zł oraz B - 145 512,53 zł
Łączna wartość wydatków projektu to: 2 250 643,44 zł (A: 1 575 024,23 zł/ B 668 642,43 zł), w tym wydatki kwalifikowalne: 2 148 289,47 zł (A: 1 494 396,53 zł/ B 651 122,18 zł).
W umowie o dofinansowanie projektu wskazano następujące przepisy stanowiące podstawę realizacji:
1) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (Dz. Urz. L 347/289 z 20.12.2013 r., z późn. zm.) - dalej zwanego Rozporządzeniem 1301/2013;
2) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. L 347/320 z 20.12.2013 r., z późn. zm.) - dalej zwanego Rozporządzeniem ogólnym;
3) Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. L 187 z 26.6.2014 r., z późn. zm.) - dalej zwanego Rozporządzeniem 651/2014;
4) Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. Urz. UE L 138/5 z 13.05.2014 r., z późn. zm.), dalej zwanego Rozporządzeniem 480/2014;
5) Rozporządzenia Rady (WE, EURATOM) NR 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. L 312 z 23.12.2005) - dalej zwanego Rozporządzeniem 2988/95;
6) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz. Urz. L 193/1 z 30.07.2018 r.) - dalej zwanego Rozporządzeniem 2018/1046;
7) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)(Dz. Urz. L119/1 z 04.05.2016 r. z późn. zm.) - dalej zwanego RODO;
8) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. C 326 z 26.10.2012 r., z późn. zm.) - dalej zwanego TFUE;
9) Konwencji o udzielaniu patentów europejskich (Konwencja o patencie europejskim), sporządzona w Monachium dnia 5 października 1973 r., zmieniona aktem zmieniającym artykuł 63 Konwencji z dnia 17 grudnia 1991 r. oraz decyzjami Rady Administracyjnej Europejskiej Organizacji Patentowej z dnia 21 grudnia 1978 r., 13 grudnia 1994 r., 20 października 1995 r., 5 grudnia 1996 r. oraz 10 grudnia 1998 r., wraz z Protokołami stanowiącymi jej integralną część (Dz. U. z 2004 r. Nr 79, poz. 737 z późn. zm.);
10) ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431, z późn. zm.) - dalej zwanej ustawą wdrożeniową;
11) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869) - dalej zwanej ustawą o finansach publicznych;
12) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351)
13) ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 z późn. zm.) - dalej zwanej Prawem o szkolnictwie wyższym i nauce;
14) ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231) - dalej zwanej ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
15) ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 776 z późn. zm.) - dalej zwanej ustawą Prawo własności przemysłowej;
16) ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.) - dalej zwanej KPA;
17) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 z późn. zm.) - dalej zwanej Prawo zamówień publicznych lub Pzp;
18) Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 362 z późn. zm.);
19) rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień (Dz. U. z 2018 r., poz. 971);
20) Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych Dz.U. z 2019 r., poz. 1781 - dalej zwanej UODO;
21) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r., Nr 53, poz. 312, z późn. zm.);
22) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. z 2017 r., poz. 2367) - dalej zwanego Rozporządzeniem ws. zaliczek;
23) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 - 2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 1075);
24) aktów wykonawczych do powyższych aktów prawnych.
Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (w wysokości części kosztów kwalifikowanych) jest przeznaczone na realizację projektu badawczo-rozwojowego. A. wykorzystuje w tym celu także m.in. swoje zasoby kadrowe i finansowe (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją - wkład własny).
Celem projektu jest stworzenie rozwiązań informatycznych, zapewniających 100% automatyzację generowania map o najwyższej jakości. Bezpośrednim rezultatem projektu będzie wdrożenie na rynek nowego innowacyjnego portalu internetowego będącego wynikiem prac B+R. W ramach strategii zaplanowano zrealizowanie następujących celów szczegółowych:
‒opracowanie i wprowadzenie na rynek innowacyjnych rozwiązań informatycznych zapewniających 100% automatyzację w procesie tworzenia i produkcji map,
‒rozszerzenie oferty firmy o działalność w zakresie administrowania nowym innowacyjnym portalem internetowym,
‒zapewnienie najwyższej jakości generowanych map,
‒dopasowanie się do potrzeb klientów i rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania z rozwiązań informatycznych i telekomunikacyjnych oraz współczesnych baz danych,
‒podniesienia konkurencyjności firmy i zbudowanie rozpoznawalności firmy, jako firmy innowacyjnej, na rynku międzynarodowym. Zadania obejmują badania przemysłowe oraz eksperymentalne prace rozwojowe.
Wnioskodawca pełni w projekcie rolę członka zespołu badawczego prowadzącego badania przemysłowe oraz eksperymentalne prace rozwojowe. Do zadań M.S., członka zespołu badawczego, należy między innymi śledzenie prac B+R w całym zespole badawczym, oraz wykonanie kilkuset konkretnych badań na wszystkich płaszczyznach realizacji projektu.
Pana wynagrodzenie - osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą wypłacane jest na podstawie noty księgowej w oparciu o Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, które w pkt 6.15.2 (Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będąca beneficjentem), stanowią, że:
1) Koszt zaangażowania osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą będącej beneficjentem jest kwalifikowalny pod warunkiem wyraźnego wskazania tej formy zaangażowania oraz określenia zakresu obowiązków tej osoby w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu.
2) Koszt, o którym mowa w pkt 1, wynika z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu.
3) Koszt, o którym mowa w pkt 1, jest dokumentowany notą księgową.
4) Postanowienia niniejszej sekcji mają zastosowanie również do osób współpracujących w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Kwota wynagrodzenia jest przelewana z rachunku firmowego A. na rachunek prywatny M.S. po przedłożeniu noty księgowej oraz miesięcznej karty czasu pracy.
Wytyczne programowe dotyczące systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Tom II - działania wdrażane przez (…) Agencję Wspierania Przedsiębiorczości w (…) (Załącznik Nr 2 do uchwały Nr (…)/2017 Zarządu Województwa (…) z dnia 14.02.2017 r.) w Rozdziale E.3.3 określają przesłanki, które musi spełnić wydatek, aby mógł stanowić wydatek kwalifikowany w projekcie, są to m.in. :
‒wydatek musi zostać faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie,
‒jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego, w tym przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej, jeśli mają zastosowanie,
‒został uwzględniony w zakresie rzeczowym projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie,
‒został poniesiony zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie,
‒został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych wyników z danych nakładów,
‒został należycie udokumentowany,
‒został wykazany we wniosku o płatność.
W Wytycznych przewiduje się, iż wydatki kwalifikowane mogą powstać w sytuacji, gdy pracę w projekcie wykonuje osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, która nie pobiera za wykonywaną pracę wynagrodzenia. Wytyczne dodatkowe określają warunki, jakie musi spełnić wydatek związany z wynagrodzeniem JDG, aby był kwalifikowalny w ramach projektu:
‒Rozliczenie kosztów następuje według ustalonej stawki godzinowej w zależności od faktycznie przepracowanych godzin w projekcie (według wzoru).
‒koszty pracy właściciela są bezpośrednio związane z pracą wykonywaną przy prowadzeniu badań lub eksperymentalnych prac rozwojowych w ramach projektu.
‒Koszty pracy osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą należy rozliczać według stawki godzinowej.
‒W projekcie można rozliczyć maksymalnie 860 godzin pracy w ciągu roku (maksymalnie 72 godziny pracy w ciągu miesiąca) - ograniczenie to wynika z założenia, że projekt nie może stanowić jedynego przedmiotu działalności przedsiębiorstwa, tym samym obowiązki właściciela jednostki nie mogą dotyczyć wyłącznie badań wykonywanych w ramach projektu.
Ponadto zapisano obowiązki beneficjenta w zakresie sfery podatkowej:
1. Podatnik, przed rozliczeniem w projekcie kosztów pracy osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, zwróci się do właściwej Izby Administracji Skarbowej z zapytaniem, czy pobieranie wynagrodzenia w ramach realizowanego projektu jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych i może stanowić jego wynagrodzenie/dodatkowe źródło przychodu oraz czy istnieje możliwość wykazania/zaewidencjonowania przedmiotowego wynagrodzenia, jako kosztu w ramach realizowanego przedsięwzięcia.
2. Otrzymane od Izby Administracji Skarbowej interpretacje beneficjent udostępni we wniosku o płatność, w którym planowane jest rozliczenie przedmiotowych kosztów wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
a) Prowadzi Pan działalność gospodarczą od (…).02.2012r.
b) A. - M.S., czyli Pana firma, jest stroną umowy i stroną przyznanego dofinansowania.
c) Beneficjentem jest Pan, tj. A. jako partner wiodący. B. jest partnerem w projekcie.
d) Środki na realizację są przyznawane w ramach zaliczek i płatności pośrednich. Były one następujące:
Płatności pośrednie:
Data kwota
16.01.2023 65591,85
12.10.2022 83205,94
22.06.2022 165003,58
22.03.2022 16014,99
15.02.2022 71852,53
25.11.2021 74293,67
11.08.2021 77152,88
05.07.2021 150239,66
05.05.2021 96092,05
Zaliczki:
Data kwota
11.08.2020 25583,13
16.01.2023 25583,13
12.10.2022 47997,63
22.06.2022 90453,36
15.02.2022 130895,79
11.08.2021 135104,95
05.05.2021 136394,15
11.08.2020 99445,81
Płatności pośrednie to refundacja, czyli wypłacane wsparcie stanowiące zwrot części wydatków rzeczywiście poniesionych przez beneficjenta i sfinansowanych z jego własnych środków. Zaliczki są wypłacane na poczet planowanych wydatków.
e) Dofinansowanie jest ze środków EFRR. Część tej dotacji została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, zgodnie z regulaminem Działania 1.2, zatwierdzonym wnioskiem i umową o dofinansowanie.
Pytanie
1.Czy Pana wynagrodzenie pobierane w ramach realizowanego Projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 - w części, w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?
2.Czy Pana wynagrodzenie z tytułu dotacji, zwolnione z opodatkowania, przekazane z rachunku bankowego Spółki na Pana rachunek prywatny w związku z rozliczeniem kosztów Pana pracy własnej, jako członka zespołu badawczego, stanowi koszt podatkowy?
Pana stanowisko w sprawie
W odniesieniu do pytania nr 1 - wynagrodzenie pobierane w związku z realizacją projektu badawczo-rozwojowego w ramach Działania Oś priorytetowa 1 Badania i Innowacje, (…) na podstawie umowy z (…) Agencją Wspierania Przedsiębiorczości, jako Instytucją Pośredniczącą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, tytuł projektu „Nowatorska (…)", finansowanego ze środków Unii Europejskiej stanowi przychód zaliczony do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 i dalej opisanego w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), tj. przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z powyższego wynika, że co do zasady wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, chyba że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza.
Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie zaś z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa.
Co do zasady więc wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności.
Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Takie zwolnienie zawiera m.in. art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa we wniosku przedmiotowej sprawie, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Według art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.
Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej płatnościami, odpowiada Minister Finansów.
Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.
Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, Pana zdaniem, należy przyjąć, że środki, które A. jako beneficjent projektu otrzymał w związku z realizacją projektu ze środków Unii Europejskiej, stanowią dla Pana przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, przy czym przychód ten w części pochodzącej ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego jest zwolniony z opodatkowania - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy. W konsekwencji środki przekazywane z konta A. na Pana konto prywatne, na podstawie wystawionej noty księgowej dokumentującej Pana pracę w projekcie - w części pochodzącej ze środków europejskich, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowując, stoi Pan na stanowisku, że otrzymanie z A. środków finansowych tytułem wynagrodzenia za pracę własną przy realizacji projektu, które zostało udokumentowane poprzez wystawienie noty księgowej, powoduje powstanie u niego przychodu z działalności gospodarczej - zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i art. 14 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f. Nie rodzi jednak po Pana stronie obowiązku zapłaty podatku dochodowego, ponieważ w odniesieniu do dotacji ze środków europejskich wypłaconych za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego przychód ten jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 tej ustawy.
Pana zdaniem - w odniesieniu do pytania nr 2 - wszelkie przychody uzyskane przez beneficjenta projektu (osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą) w ramach realizacji projektu unijnego należy zaklasyfikować do źródła przychodów z działalności gospodarczej.
Przychody uzyskane od Instytucji Pośredniczącej w ramach projektu są zwolnione z podatku dochodowego.
Pana wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka zespołu badawczego jest przekazywane z rachunku firmowego (na który wpływa dotacja) na rachunek prywatny zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych, nie ma to wpływu na rozliczenia w podatku dochodowym. Transfer pomiędzy rachunkami tej samej osoby fizycznej nie tworzy u tej osoby nowego źródła przychodów, nie zwiększa też kosztów podatkowych osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą.
Oznacza to, że rozliczenie kosztów Pana pracy własnej jest podatkowo neutralne i nie może być uznane za koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych (podatek dochodowy). W myśl art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki.
Natomiast przepisy podatkowe nie stoją na przeszkodzie, by te środki traktować jako koszty rozliczane w ramach projektu realizowanego z Instytucją Pośredniczącą (koszty kwalifikowane projektu), a zatem wykazania/ zaewidencjonowania przedmiotowego wynagrodzenia jako kosztu w ramach realizowanego przedsięwzięcia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Wyjątek ten nie ma jednak zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem z wniosku jednoznacznie wynika, że z otrzymanej dotacji nie finansował Pan wydatków inwestycyjnych.
Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.
I tak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1870 ze zm.).
Z opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „A”) polegającą na wydawaniu książek (58.11.Z), działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku (18.13.Z), reprodukcja zapisanych nośników informacji (18.20.Z), badania naukowe i proce rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (72.20.Z), pozostała działalność wydawnicza (58.19.Z), 63.12.Z - działalność portali internetowych. W 2019 r. A. złożył wniosek o dofinansowanie projektu badawczo-rozwojowego w ramach Działania Oś priorytetowa 1 Badania i Innowacje, (…). Nabór projektów był dokonywany przez (…) Agencję Wspierania Przedsiębiorczości, jako Instytucję Pośredniczącą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Po pozytywnej ocenie wniosku, A. podpisał umowę o dofinansowanie projektu.
W umowie o dofinansowanie (Par. 1 ust. 2 pkt 11 i 12) zdefiniowano pojęcia partnera projektu i partnera wiodącego:
‒Partner projektu - partner Projektu partnerskiego, będący jedną ze stron Umowy o partnerstwie, niebędący Partnerem wiodącym;
‒Partner wiodący - partner Projektu partnerskiego, będący jedną ze stron Umowy o partnerstwie, będący Beneficjentem, uprawniony do reprezentowania pozostałych Partnerów projektu, z którym zawarta została niniejsza Umowa, odpowiedzialny za przygotowanie i realizację Projektu partnerskiego.
Dane projektu:
‒tytuł projektu: „(…)”,
‒data zawarcia umowy: (…) lutego 2020 r.,
‒okres realizacji projektu: 1 lipca 2020 r. - 30 września 2023 r.
Źródłem finansowania wydatków projektu są:
1)środki wspólnotowe Unii Europejskiej, które są przekazywane przez (…) Agencję Wspierania Przedsiębiorczości za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego beneficjentowi projektu: A.- M.S. - kwota dofinansowania 1 161 099 zł 36 gr oraz partnerowi projektu B. - kwota dofinansowania 505 609 zł 65 gr;
2)wkład własny beneficjenta – A.- 333 297 zł 17 gr oraz B. - 145 512 zł 53 gr.
Łączna wartość wydatków projektu to: 2 243 666 zł 66 gr (A: 1 575 024 zł 23 gr, B: 668 642 zł 43 gr), w tym wydatki kwalifikowane: 2 145 518 zł 71 gr (A: 1 494 396 zł 53 gr, B: 651 122 zł 18 gr).
Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (w wysokości części kosztów kwalifikowanych) jest przeznaczone na realizację projektu badawczo-rozwojowego. Wykorzystuje Pan w tym celu także m.in. swoje zasoby kadrowe i finansowe (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją - wkład własny). Celem projektu jest stworzenie rozwiązań informatycznych, zapewniających 100% automatyzację generowania map o najwyższej jakości. Pełni Pan w projekcie rolę członka zespołu badawczego prowadzącego badania przemysłowe oraz eksperymentalne prace rozwojowe. Pana wynagrodzenie - osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą wypłacane jest na podstawie noty księgowej w oparciu o Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, które w pkt 6.15.2 (Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będąca beneficjentem). Kwota wynagrodzenia jest przelewana z rachunku firmowego A. na Pana rachunek prywatny po przedłożeniu noty księgowej oraz miesięcznej karty czasu pracy. Refundacje to wypłacane wsparcie stanowiące zwrot części wydatków rzeczywiście poniesionych przez Pana i sfinansowanych z Pana własnych środków. Zaliczki są wypłacane na poczet planowanych wydatków. Dofinansowanie jest ze środków EFRR. Część tej dotacji została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, zgodnie z regulaminem Działania 1.2, zatwierdzonym wnioskiem i umową o dofinansowanie.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że realizowanie projektu w partnerstwie reguluje art. 33 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 818 ze zm.) oraz zawarta pomiędzy partnerami umowa partnerska.
Z powołanych regulacji wynika, że partnerstwo polega na tym, że podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu. W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie. Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest on więc wykonawcą, ani podwykonawcą, któremu – na podstawie odrębnej umowy – zlecane są określone prace i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).
Europejski Fundusz Społeczny, z którego pochodzą środki na współfinansowanie Projektu, jest jednym z funduszy strukturalnych UE, których celem jest zwiększanie spójności społecznej oraz dobrobytu we wszystkich regionach Unii.
Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy:
Wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:
‒realizację projektów przez jednostki budżetowe,
‒płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
‒dotacje celowe dla beneficjentów,
‒realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
‒realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy:
Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych:
Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
W myśl art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro realizuje Pan projekt, o którym mowa we wniosku, jako Partner wiodący (beneficjent) projektu w oparciu o umowę partnerstwa, którą reguluje art. 33 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, to otrzymane przez Pana środki pieniężne - stanowią dla Pana przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 (stanowiące środki europejskie) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:
‒pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
‒nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
‒być właściwie udokumentowany.
Jednocześnie zauważamy, że w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.
Zatem konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Pana środków, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych.
W konsekwencji, Pana wynagrodzenie z tytułu dotacji zwolnionej z opodatkowania nie stanowi kosztu podatkowego.
Reasumując – Pana wynagrodzenie z tytułu dotacji, zwolnionej z opodatkowania, przekazane z rachunku bankowego Pana firmy na Pana rachunek prywatny w związku z rozliczeniem kosztów Pana pracy własnej, jako członka zespołu badawczego, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wyjaśniamy, że w wydanej interpretacji nie oceniliśmy kwestii, czy Pana wynagrodzenie można traktować jako koszty rozliczane w ramach projektu realizowanego z Instytucją Pośredniczącą (koszty kwalifikowane projektu), a zatem czy można wykazać/zaewidencjonować przedmiotowe wynagrodzenie jako koszt w ramach realizowanego przedsięwzięcia. Powyższe nie było bowiem przedmiotem Pana pytania. Ponadto zagadnienie to nie jest regulowane przepisami prawa podatkowego.
Wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla Partnera projektu.
Podkreślamy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm..; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).