Obowiązki płatnika pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości nagród otrzymanych przez Uczestników Promocji. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.50.2023.1.IR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.50.2023.1.IR

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości nagród otrzymanych przez Uczestników Promocji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości nagród otrzymanych przez Uczestników Promocji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca … S.A . z siedzibą w … (zwany także „Organizatorem”) prowadzi jako osoba prawna działalność w zakresie importu i dystrybucji części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i motocykli. Wnioskodawca prowadzi platformę sprzedaży, głównie kanałami elektronicznymi oraz logistyki dostaw części zamiennych w trybie … do rozproszonych klientów, do których należą przede wszystkim warsztaty oraz sklepy motoryzacyjne. W związku z prowadzoną działalnością, Wnioskodawca co roku organizuje ogólnopolską akcję promocyjną o nazwie „…” (zwaną dalej: „Promocją”) skierowaną do Uczestników i ich Reprezentantów, przeprowadzaną na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, w celu zwiększenia sprzedaży produktów z oferty handlowej Wnioskodawcy.

Zasady akcji promocyjnej określone zostały w regulaminie, zgodnie z którym m.in.:

a)uczestnikiem Promocji może być tylko klient Organizatora czyli osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność gospodarczą i dokonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakupu produktów z oferty handlowej Wnioskodawcy oraz posiada przynajmniej jedno stanowisko do wykonywania usług z zakresu mechaniki samochodowej oraz zatrudnionego na etacie minimum jednego mechanika – Reprezentanta, bądź wykonuje działalność samodzielnie;

b)Promocja polega także na sprawdzeniu wiedzy technicznej i umiejętności Uczestników lub ich Reprezentantów. Celem Promocji jest wyłonienie i nagrodzenie najlepszych mechaników i elektromechaników w Polsce a zwłaszcza tego, który zdobędzie miano „…” oraz promocja dobrych praktyk stosowanych w tej grupie zawodowej;

c)klienci zarejestrowani w promocji są dzieleni na 3 grupy obrotowe (…) i na podstawie obrotów zawalczą o miejsce w rankingu w swojej grupie. Z każdej grupy do … Finału awansuje inna liczba uczestników dzięki temu szansę na awans mają również nieduzi klienci. Co ważne, każda grupa ma swoje minimum zakupowe do zrealizowania, a brak realizacji uniemożliwia awans do finału;

d)Promocja składała się z dwóch etapów:

·pierwszy etap – eliminacje – W trakcie Eliminacji (etap 1) Uczestnicy dokonują zakupów u Organizatora towarów objętych Promocją oraz rozwiązują (lub ich Reprezentanci) 5 testów on-line z wiedzy technicznej. Zarówno za zakupy, jak i za testy Uczestnicy zbierają na swoich kontach punkty. O awansie Uczestnika do kolejnego etapu decyduje ilość punktów zebranych za zakupy i testy on-line oraz spełnienie minimum zakupowego,

·drugi etap – 150 najlepszych Uczestników lub ich Reprezentantów, którzy zdobędą największą ilość punktów w etapie pierwszym (Eliminacjach) przystąpi do pisemnego testu teoretycznego, którego wyniki zadecydowały o wejściu do … Finału (miejsca od 1 do 5) lub … Finału (miejsca od 6 do 10), składającego się z testu praktycznego (5 zadań praktycznych w Wielkim Finale i 5 zadań praktycznych w …Finale);

e)o miejscu w Promocji oraz rodzaju nagrody rzeczowej decydują wyniki zadań finałowych. Nagrodą główną w Promocji jest samochód osobowy …, a dodatkowymi nagrodami dla pozostałych finalistów … Finału (miejsca od 2 do 5 w …Finale oraz miejsca od 1 do 5 w … Finale) są bony własne Organizatora o różnych nominałach, przeznaczone na zakup sprzętu wyposażenia warsztatowego;

f)Nagrody w Promocji otrzymają jedynie Uczestnicy Promocji, a nie ich ewentualni Reprezentanci.

Nad przebiegiem Promocji czuwa jury wyłonione spośród pracowników Organizatora i Jego Partnerów, dysponujących odpowiednią wiedzą.

Promocja nie podlega przepisom ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4 poz. 27 ze zm.).

Pytania

1.W związku z powyższym, jeżeli Uczestnicy Promocji zdobędą nagrody, to czy Organizator Promocji ma obowiązek od wartości nagród pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy otrzymane przez zwycięskich Uczestników Promocji nagrody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z tytułu prowadzonej przez nich działalności gospodarczej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej zwaną: „ustawą”)stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jak wynika z treści art. 11 ust. 2b ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Wyjaśnić należy, że za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku (aktywów) bądź uniknięciu jego pomniejszenia (zaoszczędzenie wydatków).

Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Kwestie opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej zostały uregulowane w art. 9a ust. 1 oraz ust. 2 ustawy. Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o …. Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Jak stanowi natomiast art. 14 ust. 1 ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie natomiast art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11 b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

… to długoterminowa i prestiżowa Promocja skierowana do klientów warsztatowych Organizatora promująca wiedzę, profesjonalizm oraz dobre praktyki zawodowe. Jej celem jest wyłonienie i nagrodzenie najlepszych mechaników w Polsce, a zwłaszcza tego, który zdobędzie miano „…”.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje ścisły związek przyczynowo-skutkowy między prowadzoną przez Uczestników Promocji działalnością gospodarczą w zakresie mechaniki samochodowej i zakupem towarów z oferty handlowej Wnioskodawcy a uzyskanym przez Uczestników przychodem z prowadzonej przez nich działalności. Istotne bowiem jest to, że do Promocji mogą przystąpić wyłącznie osoby nabywające części i akcesoria samochodowe (towar) z oferty handlowej Wnioskodawcy na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz posiadające przynajmniej jedno stanowisko do wykonywania usług mechaniki samochodowej. Warunkiem udziału w konkursie jest nie tylko prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług mechaniki pojazdowej, ale przede wszystkim fakt bycia klientem (odbiorcą) Organizatora konkursu oraz osiągnięcie odpowiedniego „minimum zakupowego” towarów promocyjnych.

Gdyby nie działalność gospodarcza prowadzona przez Uczestników, przychód w postaci nagrody rzeczowej z tytułu udziału w Promocji nie zostałby osiągnięty. Ponadto, „celem konkursu jest wyłonienie i nagrodzenie najlepszych mechaników lub elektromechaników w Polsce oraz promocja dobrych praktyk stosowanych w danej grupie zawodowej”, co wskazuje na związek uzyskanej nagrody z prowadzoną przez Uczestników działalnością w zakresie mechaniki samochodowej. Dodatkowo, Promocja ma zamknięty charakter ograniczony tylko do kontrahentów Organizatora, którzy muszą osiągnąć określony pułap („minimum”) zakupów towarów promocyjnych.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagroda uzyskana na zasadach promocji zorganizowanej wyłącznie dla osób prowadzących działalność gospodarczą, kwalifikowana jest do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie bowiem z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.

Dochód Uczestników z tytułu wygranej w Promocji, będzie wobec tego stanowił dochód z prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu stawką podatku zgodnie z przyjętą przez danego Uczestnika formą rozliczania podatku dochodowego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W takim przypadku nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidujący zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w konkursie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i ust. 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Ponadto, systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10 ustawy. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, iż zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła. Tym samym jeżeli – nie budzi wątpliwości, iż przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.

Reasumując, w sytuacji gdy Uczestnik Promocji zdobędzie nagrodę w ramach zorganizowanej Promocji – na Wnioskodawcy jako Organizatorze Promocji nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli nagroda w konkursie jest przekazywana w związku z prowadzoną przez nagrodzonego działalnością gospodarczą, wówczas to sam podatnik, na zasadzie ogólnej winien rozliczyć przychód podatkowy.

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione m.in. w:

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 września 2022 r., nr 0114-KDIP2-2.4011.558.2022.1.KW czy w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2022 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.321.2022.1.IM: „Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo bankowe. W ramach prowadzonej działalności Bank oferuje produkty bankowe klientom detalicznym i korporacyjnym. Bank oferuje swoje produkty m.in. za pośrednictwem agentów, czyli podmiotów gospodarczych prowadzących placówki bankowe (dalej: Franczyzobiorca). Na podstawie zawartej z Bankiem umowy agencyjnej Franczyzobiorcy wykonują, w imieniu Banku, podstawowe czynności bankowe na rzecz klientów. W celu zwiększenia sprzedaży produktów bankowych Bank podejmuje różnego rodzaju działania marketingowe. Jednym z takich działań jest organizowanie konkursów motywacyjnych.

Konkursy takie kierowane są m.in. do Franczyzobiorców, czyli osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, współpracujących z Bankiem na podstawie umowy agencyjnej. Zgodnie z regulaminem uprawnionymi do otrzymania nagrody w konkursie są wyłącznie uczestnicy, którzy zrealizują ustalony poziom sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym, przez co okażą się lepsi od pozostałych uczestników konkursu. Zgodnie z regulaminem nagroda jest przyznawana przez Bank w formie środków pieniężnych lub eKarty podarunkowej o określonej wartości pieniężnej. (....) Reasumując – nagroda dla uczestnika – osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Państwa Spółce nie ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursach”;

·interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2022 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.321.2022.1.IM Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: „Reasumując – nagroda dla uczestnika – osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Państwa Spółce nie ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursach;

·interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2022 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.169.2017.2022.8.AK Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: „Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu wg takich samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej”;

·wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 grudnia 2021 r. o sygn. II FSK 930/19: „Przeprowadzane na zlecenie Spółki konkursy adresowane są, m.in. właśnie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które współpracują ze Spółką w zakresie dystrybucji lub sprzedaży produktów Spółki we własnym imieniu, ewentualnie kupują produkty Spółki od hurtowników będących bezpośrednimi kontrahentami Spółki. Jak wynika z dalszego opisu reguł przeprowadzenia konkursu, warunkiem przystąpienia do konkursu jest zazwyczaj nabycie określonej ilości produktów Spółki a w przypadku konkursów kierowanych do handlowców i właścicieli sklepów, podstawowym elementem rywalizacji pomiędzy uczestnikami, warunkującymi przyznanie nagród, jest wielkość albo dynamika przyrostu (przekroczenie miesięcznych celów) zakupów albo sprzedaży określonych produktów z asortymentu Spółki.

Spółka jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w swoich działaniach kieruje się przede wszystkim rachunkiem ekonomicznym, czego nieodłącznym elementem jest podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży, a co za tym idzie zwiększenia uzyskiwanych dochodów. W tych też kategoriach, a więc ekonomicznych (dochodowych) należy postrzegać cel i sens zorganizowania konkursu, jako przedsięwzięcia zmierzającego do zachęty, m.in. swoich profesjonalnych kontrahentów do dokonywania zakupów produktów Spółki. Choć więc pełna analiza stanu faktycznego ze wszystkimi jego uwarunkowaniami byłaby możliwa w ramach postępowania jurysdykcyjnego, to jednak również informacje podane we wniosku o wydanie interpretacji uprawniały organ interpretacyjny do przyjęcia, że w spornym w niniejszym zarzucie zakresie chodzi o typowe przedsięwzięcie podejmowane w ramach działalności gospodarczej zarówno po stronie Spółki jak i uczestników i w tych kategoriach, a więc jako przychód osiągnięty w ramach tej działalności, należy również traktować świadczenia majątkowe (nagrody) fundowane przez Spółkę, tj. jako przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., czyli z pozarolniczej działalności gospodarczej. Towarzyszące temu przedsięwzięciu postanowienia regulaminowe ustanawiające dodatkowe kryteria rywalizacji, np. wykonanie określonego zadania, udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie, przygotowanie najlepszej ekspozycji z asortymentu Spółki, itp. istoty i charakteru tych przychodów nie zmieniają. Tym samym, w stosunku do tego rodzaju przychodów znajdzie zastosowanie art. 9a u.p.d.o.f., który stanowi, że dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 albo w art. 30c, albo też na zasadach ustanowionych w ustawie z dnia 30 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2157, z późn. zm.).”

·wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 grudnia 2020 r. o sygn. II FSK 1996/18: „W sytuacji, gdy nagroda została uzyskana przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, to nie ma podstaw do zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. i wyłączenia ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., a więc z pozarolniczej działalności gospodarczej, dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej. Nagroda ta powinna być opodatkowana na takich samach zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie należy poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji indywidualnej obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy  stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.