Działy specjalne produkcji rolnej - limit przychodów małżonków. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.115.2023.1.IM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.115.2023.1.IM

Temat interpretacji

Działy specjalne produkcji rolnej - limit przychodów małżonków.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 6 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 31 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)  Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan A

2)  Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pani B

Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych

Zainteresowany, będący stroną postępowania posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również jako „podatek PIT”). Jest rolnikiem ryczałtowym. Na dzień złożenia wniosku pozostaje w związku małżeńskim. Żona posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT. Żona nie prowadzi odrębnego gospodarstwa rolnego.

W małżeństwie obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej. Prowadzą Państwo wspólne gospodarstwo rolne, zgodnie z art. 5 ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1362 z późn. zm.; dalej: „ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”), na nieruchomościach będących Państwa własnością.

Na nieruchomościach znajdują się hale produkcyjne, które są wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia rodzinnego gospodarstwa rolnego. Łączna powierzchnia rodzinnego gospodarstwa rolnego nie jest i nie będzie większa niż (...) ha. Nie prowadzą Państwo ksiąg rachunkowych, a także ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Głównym przedmiotem działalności gospodarstwa jest hodowla drobiu, jest to działalność rolnicza – na gruncie podatku PIT – klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej. Przychody netto z działalności rodzinnego gospodarstwa rolnego w 2023 r. według szacunków przekroczą – w złotych polskich – próg 2 000 000 euro. Natomiast szacują Państwo, że w 2023 r. przychody netto ze sprzedaży w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające w połowie na każde z Państwa nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro. Jesteście Państwo uprawnieni do równego udziału w zyskach. Stąd też w 2024 r. planują Państwo rozliczać podatek PIT od dochodów uzyskiwanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego w oparciu o normy szacunkowe. Pana żona jest osobą zainteresowaną w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji.

Deklarację do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy złożą Państwo z żoną odrębnie na rok 2024.

Pytania

1.  Czy prawidłowe jest stanowisko, że w stanie przedstawionym we wniosku, w 2024 r. będzie Pan miał prawo do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli 1/2 przychodów netto (Pana udział) z gosp. w 2023 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 mln EUR, a jednocześnie przychody netto całego rodzinnego gosp. rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 mln EUR?

2.  Czy prawidłowe jest, że w stanie przedstawionym we wniosku nie będzie Pan zobowiązany w 2024 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości, ze względu na fakt, że 1/2 przychodów netto (Pana udział) ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za rok obrotowy 2023 nie przekroczy równowartości w walucie polskiej 2 mln EUR?

3.  Czy prawidłowe jest stanowisko Pana żony jako zainteresowanej niebędącej stroną postępowania, że w stanie przedstawionym we wniosku będzie miała prawo w 2024 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gosp. rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli 1/2 przychodów netto (udział Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania) z rodzinnego gospodarstwa rolnego w 2023 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 mln EUR, a jednocześnie przychody netto całego rodzinnego gosp. rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 mln EUR?

4.  Czy prawidłowe jest stanowisko Pana żony wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku nie będzie ona obowiązana w 2024 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości, ze względu na fakt, że 1/2 przychodów netto (udział Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania) Zainteresowanej ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za 2023 r. nie przekroczy równowartości w walucie polskiej 2 mln EUR?

Państwa stanowisko w sprawie

Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku będzie Pan miał prawo w 2024 r. do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli Pana przychody stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2023 r. oraz żony stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2023 r. u żadnego z Państwa nie przekroczą w złotych polskich progu 2 000 000 euro.

Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku nie będzie Pan zobowiązany w 2024 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości, ze względu na fakt, że przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2023 r.) – stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2023 r. oraz Pana żony stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2023 r. u każdego z Państwa nie wyniosą więcej niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku Zainteresowana niebędąca stroną postępowania będzie miała prawo w 2024 r. do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli Jej przychody stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2023 r. oraz Zainteresowanego stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2023 r. u żadnego nie przekroczą w złotych polskich progu 2 000 000 euro.

Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku Zainteresowana niebędąca stroną postępowania nie będzie zobowiązana w 2024 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości, ze względu na fakt, że przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2023 r.) – Jej stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2023 r. oraz Zainteresowanego stanowiące 1/2 przychodów rodzinnego gospodarstwa rolnego za 2023 r. u każdego z Państwa nie wyniosą więcej niż równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Analogiczna sytuacja dotycząca roku obrotowego 2023 jest przedstawiona w Interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 03.11.2022 roku przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0113-KDIPT2-1.4011.636.2022.2.KO.

Razem z żoną jesteście Państwo uprawnieni do równego udziału w zyskach rodzinnego gospodarstwa rolnego (tj. do 1/2 udziału w zysku), w małżeństwie obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej. Szacują Państwo, że w 2023 r. przychody netto ze sprzedaży w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na każdego z Państwa nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro. W Państwa opinii obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne, a nie w stosunku do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego. Rodzinne gospodarstwo rolne w zakresie dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą takie gospodarstwo.

Wobec tego, skoro w 2023 r. prowadziliście Państwo wspólnie rodzinne gospodarstwo rolne, a przychód netto każdego z Państwa z tytułu prowadzenia tego gospodarstwa (po 1/2 łącznego przychodu) nie przekroczył w 2023 r. równowartości w złotych polskich kwoty 2 000 000 euro, to przedstawione powyżej stanowiska są prawidłowe.

Podsumowując, analiza okoliczności opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w kontekście omówionych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że limit przychodów netto uzyskanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego w kwocie 2.000.000 euro, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – dotyczy odrębnie Zainteresowanego oraz Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc – w przypadku roślin,

2) 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ,,załącznikiem nr 2”.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działy specjalne produkcji rolnej stanowią odrębne źródło przychodów.

Stosownie do regulacji art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.

W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa przepis art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:

Zatem w myśl tego przepisu dochód z tego źródła może być ustalony w dwojaki sposób:

-    przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, wyszczególnionych w załączniku nr 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

-    na podstawie prowadzonej przez podatnika księgi podatkowej.

Zgodnie z art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

W myśl art. 24a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W odniesieniu do źródła przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie rozstrzyga o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, a jedynie określa konsekwencje dla opodatkowania tego źródła przychodów w przypadku, gdy obowiązek ten wynika z odrębnych przepisów.

Limit kwotowy wskazany w art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zobowiązujący podatnika do zaprowadzenia ksiąg rachunkowych precyzuje art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.), który stanowi, że:

Przy czym wielkość wyrażoną w euro – stosownie do art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości:

Przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski, na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy.

Z tego wynika, że wyboru sposobu ustalania dochodu ze źródła, którym są prowadzone działy specjalne produkcji rolnej, tj. na podstawie ksiąg bądź norm szacunkowych, dokonuje sam podatnik. Jednak możliwość wyboru sposobu ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest ograniczona wielkością uzyskiwanego przychodu z tego źródła. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych zależy bowiem od formy prawnej jednostki lub wielkości osiąganych przychodów, nie natomiast od przedmiotu działalności i sposobu opodatkowania. Jeżeli więc przychody netto osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej przekroczą kwotę określoną w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości – tj. kwotę 2.000.000 euro – osoby te są zobowiązane do stosowania przepisów o rachunkowości i założenia ksiąg rachunkowych od nowego roku podatkowego, następującego po roku, w którym ich przychód uzyskany z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej przekroczył wskazany limit.

Przystępując do oceny skutków podatkowych opisanej we wniosku sytuacji, w pierwszej kolejności wskazuję, że ustalenia określonego w ustawie o rachunkowości limitu przychodów zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – każdy z małżonków powinien dokonać odrębnie.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zasady wyrażane w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.

W konsekwencji, opodatkowanie uzyskanych przez małżonków dochodów z prowadzonych wspólnie działów specjalnych produkcji rolnej winno nastąpić zgodnie z ww. zasadami, a więc w szczególności z uwzględnieniem ustalonego przez nich prawa do udziału w zysku.

Z dalszej analizy powołanych regulacji prawnych wynika, że konsekwencją uzyskania przez osobę fizyczną, spółkę cywilną osób fizycznych, spółkę jawną osób fizycznych oraz spółkę partnerską określonych w przepisach ustawy o rachunkowości łącznych przychodów netto ze sprzedaży towarów w kwocie określonej w art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy – jest obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Dlatego też analiza okoliczności przedstawionych w opisie sprawy w kontekście omówionych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że limit przychodów netto uzyskanych w ramach rodzinnego gospodarstwa rolnego (w Państwa przypadku z działów specjalnych produkcji rolnej) w kwocie 2.000.000 euro, o którym mowa w cytowanym art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zobowiązujących do założenia ksiąg rachunkowych – dotyczy każdego z Państwa odrębnie. Zatem, jeżeli suma przychodów netto osiągniętych w 2023 r. przez każdego z Państwa odrębnie, proporcjonalnie do udziału w zysku, będzie niższa niż równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro, to – w świetle przepisów o rachunkowości – nie będzie ciążył zarówno na Panu, jak i na Pana żonie obowiązek prowadzenia w 2024 r. ksiąg rachunkowych w prowadzonym gospodarstwie rolnym, mimo osiągnięcia wspólnie przychodów netto powyżej równowartości w walucie polskiej 2.000.000 euro.

W konsekwencji, będą Państwo mogli w 2024 r. wybrać metodę określenia dochodu z prowadzonych działów specjalnych na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na podstawie norm szacunkowych.

Prawidłowe jest stanowisko, że w stanie przedstawionym we wniosku, w 2024 r. będzie Pan miał prawo do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli 1/2 przychodów netto (Pana udział) z gospodarstwa w 2023 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 mln EUR, a jednocześnie przychody netto całego rodzinnego gospodarstwa rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 mln EUR.

Prawidłowe jest stanowisko, że w stanie przedstawionym we wniosku nie będzie Pan zobowiązany w 2024 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości, ze względu na fakt, że 1/2 przychodów netto (Pana udział) ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za rok obrotowy 2023 nie przekroczy równowartości w walucie polskiej 2 mln EUR.

Prawidłowe jest stanowisko Pana żony, że w stanie przedstawionym we wniosku będzie miała prawo w 2024 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z rodzinnego gospodarstwa rolnego na podstawie norm szacunkowych, jeżeli 1/2 przychodów netto (udział Pana żony) z rodzinnego gospodarstwa rolnego w 2023 r. nie przekroczy w złotych polskich progu 2 mln EUR, a jednocześnie przychody netto całego rodzinnego gospodarstwa rolnego przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 mln EUR.

Prawidłowe jest stanowisko Pana żony wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku nie będzie ona zobowiązana w 2024 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości, ze względu na fakt, że 1/2 przychodów netto (udział Pana żony) ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za 2023 r. nie przekroczy równowartości w walucie polskiej 2 mln EUR.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanów faktycznych, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazuję, że powołana przez Państwa interpretacja zapadła w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan A (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).