Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - faktura wystawiona na małżonka, niebędącego właścicielem nieruchomości. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.104.2023.2.EC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.104.2023.2.EC

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - faktura wystawiona na małżonka, niebędącego właścicielem nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego  stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi  na wezwanie – pismem z 24 marca 2023 r. (wpływ 29 marca 2023 r.).

Treść wniosku  jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W roku podatkowym 2022 Wnioskodawczyni wraz z mężem poniosła wydatki  na termomodernizację wolnostojącego domu jednorodzinnego (zakup oraz wymianę okien), którego właścicielem jest wyłącznie Wnioskodawczyni (posiada pełne prawo własności), jednakże zaspokaja on potrzeby mieszkaniowe członków rodziny od 30 lat.

Małżonkowie pozostają w ustroju ustawowej wspólności majątkowej i oboje uzyskują dochody ze stosunku pracy. Zapłata za wykonaną usługę zakupu oraz wymiany okien została uiszczona ze środków pochodzących ze wspólnych oszczędności. Dodatkowo podkreślić należy, że małżonkowie prowadzą wspólny rachunek bankowy, na którym nie wyodrębniają środków wpływających z pensji, wszystkie należności regulują ze środków wspólnych.

Z uwagi na obowiązki zawodowe, Wnioskodawczyni nie mogła uiścić osobiście zapłaty  za zakup oraz montaż okien, wobec czego fizycznie zapłatę za wykonaną usługę uiścił małżonek, który nie posiada prawa własności do domu, w którym przeprowadzono prace termomodernizacyjne i dane wyłącznie tego małżonka zostały umieszczone na fakturze VAT, wraz z adresem nieruchomości, w której dokonane zostały ww. prace, którego właścicielem jest wyłącznie jeden z małżonków. Małżonkowie ponoszą również wszystkie pozostałe wydatki na utrzymanie wspomnianej nieruchomości z majątku wspólnego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni nadmienia, że prawo własności do nieruchomości znajdującej się na działce przy ulicy ... w ........., potwierdza wpis w księdze wieczystej o numerze ............

Między małżonkami nie zawarto umowy rozszerzającej majątkową wspólność małżeńską,  na podstawie której dom zostałby objęty majątkiem wspólnym. Jednakże nakłady  na budowę domu, bieżące utrzymanie, jak i naprawy wykraczające poza zakres zwykłego zarządu nieruchomością, takie jak wymiana okien (objęte zakresem wniosku) lub  w przeszłości również pokrycia dachowego, ogrodzenia nieruchomości oraz wszelkich innych prac remontowo-budowlanych, które przeprowadzone zostały przez okres ostatnich 30 lat, pochodzą z majątku wspólnego małżonków. Budynek, o którym mowa we wniosku jest budynkiem wolnostojącym, który służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym nie wydzielono dodatkowych lokali mieszkalnych lub użytkowych, wobec czego, w ocenie Wnioskodawczyni spełnia przesłanki uznania go za budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy  z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.). Wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostały poniesione w dniu 17 stycznia 2022 r. oraz udokumentowane fakturą VAT z dnia 17 stycznia 2022 r.

Wnioskodawczyni jest podatnikiem rozliczającym się według skali podatkowej, wspólnie  z małżonkiem. Wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT przez podatnika, który nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Sprzedawca, który wystawił fakturę dokumentującą zakup okien odmówił wystawienia faktury korygującej na prośbę Wnioskodawczyni, na której ujawniona zostałaby jako nabywca. Wnioskodawczyni  i małżonek nie zaliczą poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu, nie odliczą od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostaną one uwzględnione przy skorzystaniu z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodemizacji i remontów   (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 z późn. zm.), poprzez przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących  do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej  w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku  z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne  lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Kolejno Wnioskodawczyni chce wskazać, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi  w sprawie ulgi termomodemizacyjnej Ministerstwa Finansów z dnia 16 września 2019 r., LEX/el. 2019 (dalej: Objaśnienia): „Podatnik nie jest obowiązany do przeprowadzenia audytu energetycznego, w tym przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.”

Wobec czego subiektywna ocena Wnioskodawczyni wskazuje, że wymiana starej stolarki okiennej/okien na nowe, które skonstruowane są zgodnie ze współczesnymi standardami, powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na ogrzewanie budynku, a więc w konsekwencji, zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania domu,  tj. w przypadku Wnioskodawczyni ilości potrzebnego drewna do zapewnienia odpowiedniej temperatury w okresie zimowym. Dodatkowo podkreślić należy, że w przeszłości Wnioskodawczyni oraz Jej małżonek nie ponosili wydatków na wymianę okien, a więc również nie korzystali w tym zakresie z ulgi termomodemizacyjnej.

Kolejno Wnioskodawczyni chce również wskazać, że zgodnie z oficjalnymi Objaśnieniami wydanymi przez Ministra Finansów nie jest obowiązana do ponoszenia dodatkowych nakładów na badanie efektywności energetycznej przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Jednocześnie w treści Objaśnień ustawodawca zdecydował się wprost wymienić,  że odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia, stolarkę okienną  i drzwiową, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne oraz wydatki na wymianę ww. stolarki zewnętrznej, a więc wydatki będące przedmiotem rozpatrywanego wniosku.

Wobec czego w ocenie Wnioskodawczyni, mając również na uwadze treść przytoczonych Objaśnień, zasadne jest stwierdzenie, że termomodernizacja obejmująca swoim zakresem wymianę okien zewnętrznych budynku, skutkuje obniżeniem zapotrzebowania na ogrzanie budynku. Kwota odliczenia nie przekroczy limitu w wysokości 53 000 00 zł.

Pytanie

Czy możliwe jest skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej i odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych z majątku wspólnego małżonków  na termomodernizację domu, udokumentowanych fakturą VAT, na której jako nabywca wskazany został małżonek (niebędący właścicielem), przez właściciela, tj. Wnioskodawczynię będącą właścicielem nieruchomości (domu)?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy PIT, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy PIT, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy PIT, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa  w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny  w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa  o budynku mieszkalnym jednorodzinnym, należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Art. 5a pkt 18c ustawy PIT, definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.  o wspieraniu termomodemizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodemizacji i remontów, użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej  w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

b)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku  z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

c)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku  do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych  z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione na między innymi: 14. stolarkę okienną i drzwiową, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne. Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi: 6. wymianę stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych.

Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy PIT, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem  od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów  i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów  i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).

Analiza wyżej przytoczonych norm prowadzi do wniosku, że ulga termomodemizacyjna przysługuje podatnikowi, który w roku podatkowym poniósł wydatki ściśle związane  z termomodernizacją istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, posiada tytuł prawny do tej nieruchomości, odpowiednio pełne prawo własności bądź prawo  do określonej jej części na zasadzie współwłasności.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny uznać należy, że Wnioskodawczyni spełnia przesłankę posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, tj. budynku mieszkalnego jednorodzinnego, natomiast poniesione wydatki na zakup i wymianę okien mieszczą się  w ustawowym katalogu.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 z późn. zm.; dalej: KRIO), małżonkowie mają równe prawa i obowiązki w małżeństwie. Są obowiązani do wspólnego pożycia,  do wzajemnej pomocy i wierności oraz do współdziałania dla dobra rodziny, którą przez swój związek założyli. Natomiast zgodnie z art. 29 KRIO, w razie przemijającej przeszkody, która dotyczy jednego z małżonków pozostających we wspólnym pożyciu, drugi małżonek może  za niego działać w ramach zwykłego zarządu, w szczególności może bez pełnomocnictwa pobierać przypadające należności, chyba że sprzeciwia się temu małżonek, którego przeszkoda dotyczy. Względem osób trzecich sprzeciw jest skuteczny, jeżeli był im wiadomy.

Kolejno zgodnie z treścią art. 31 § 1 ustawy KRIO, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). (...). Natomiast zgodnie z § 2KRIO, do majątku wspólnego należą w szczególności pobrane wynagrodzenie za pracę i dochody z innej działalności zarobkowej każdego z małżonków.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym wydatki na termomodernizację zostały pokryte ze środków wspólnych małżonków, którzy nie posiadają rozdzielności majątkowej, jednakże zostały udokumentowane fakturą VAT, na której znajdują się: adres nieruchomości, w której były prowadzone prace termomodernizacyjne oraz dane małżonka, który nie jest właścicielem nieruchomości.

Mając na uwadze, że efektywny ekonomiczny ciężar prac termomodemizacyjnych został poniesiony ze wspólnych środków małżonków, którzy zgodnie z KRIO są obowiązani  do wspólnego zaspokajania potrzeb rodziny oraz że małżonkowie mogą działać za siebie  w sprawach zwykłego zarządu, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że może obniżyć podstawę opodatkowania swojego dochodu przez zastosowanie ulgi termomodemizacyjnej. W przypadku ustawowej wspólności majątkowej małżonków oraz wskazania na fakturze adresu nieruchomości, adresu domu, w którym były prowadzone prace termomodernizacyjne, wskazanie na fakturze małżonka, który nie jest właścicielem nieruchomości, nie powinno uniemożliwiać zastosowania ulgi termomodemizacyjnej, której przecież ciężar ekonomiczny został poniesiony przez Wnioskodawczynię.

Wobec czego zasadne jest stwierdzenie, że Wnioskodawczyni spełnia niezbędne warunki  do stosowania ulgi termomodemizacyjnej, tj. że poniosła wydatki na termomodernizację domu jednorodzinnego, które zostały udokumentowane fakturą VAT, na której wskazano adres nieruchomości oraz dane małżonka niebędącego właścicielem nieruchomości. Mając na uwadze, że małżonkowie ponieśli ciężar ekonomiczny z majątku wspólnego, wskazanie jako nabywcy usługi małżonka Wnioskodawczyni upoważniają do zakwalifikowania  ww. kosztów w ramach swojego rozliczenia rocznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do treści art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) użyte w ustawie określenia przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznaczają:

przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127),

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Stosownie do art. 26h ust. 5 ww. ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi natomiast, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

W tym miejscu zauważyć należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 14 została wskazana stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne.

Z opisu sprawy wynika, że w 2022 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem, z majątku wspólnego poniosła wydatki na termomodernizację wolnostojącego domu jednorodzinnego (zakup oraz wymianę okien), którego właścicielem jest wyłącznie Wnioskodawczyni (posiada Ona pełne prawo własności).

Między małżonkami nie zawarto umowy rozszerzającej majątkową wspólność małżeńską,  na podstawie której dom zostałby objęty majątkiem wspólnym. Według Wnioskodawczyni, wymiana starej stolarki okiennej/okien na nowe, które skonstruowane są zgodnie  ze współczesnymi standardami, powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na ogrzewanie budynku, a więc w konsekwencji zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną  na potrzeby ogrzewania domu, tj. ilości potrzebnego drewna do zapewnienia odpowiedniej temperatury w okresie zimowym. Wnioskodawczyni oraz Jej małżonek wcześniej nie ponosili wydatków na wymianę okien, a więc również nie korzystali w tym zakresie z ulgi termomodemizacyjnej. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało udokumentowane fakturą VAT, na której zostały umieszczone dane wyłącznie męża Wnioskodawczyni. Sprzedawca, który wystawił fakturę dokumentującą zakup okien odmówił wystawienia faktury korygującej na prośbę Wnioskodawczyni, na której ujawniona zostałaby jako nabywca. Wnioskodawczyni i małżonek nie zaliczy poniesionych wydatków  do kosztów uzyskania przychodu, nie odliczy od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostaną one uwzględnione przy skorzystaniu  z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Zapłata za wykonaną usługę zakupu oraz wymiany okien została uiszczona ze środków pochodzących ze wspólnych oszczędności.

Z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym  na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Przedsięwzięcie to powinno spełniać warunki wymienione w art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Ponadto należy zaznaczyć, że z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który poniósł wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz posiada dokument (fakturę) potwierdzający ich poniesienie.

Dokumentem stwierdzającym poniesienie wydatku w przypadku ulgi termomodernizacyjnej jest faktura, a więc dokument zawierający w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty.

Z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bezspornie, że jeżeli podatnik chce skorzystać z ulgi, która jest jego uprawnieniem a nie obowiązkiem, musi spełnić wszystkie wymagane przepisami warunki, w tym posiadania faktury dokumentującej wysokość wydatku.

Wnioskodawczyni wskazała, że faktura VAT dokumentująca zakup i montaż okien została wystawiona przez podatnika, który nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Faktura została wystawiona na męża Wnioskodawczyni, który nie jest współwłaścicielem budynku.

Budynek mieszkalny, który Wnioskodawczyni poddała wraz z mężem procesowi termomodernizacji jest wyłączną własnością Wnioskodawczyni. Między małżonkami nie zawarto umowy rozszerzającej majątkową wspólność małżeńską, na podstawie której dom zostałby objęty majątkiem wspólnym. Pomiędzy Wnioskodawczynią i mężem Wnioskodawczyni panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.

Stosunki majątkowe między małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia  25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.).

Zgodnie z art. 31 § 1 ww. Kodeksu:

Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Zgodnie natomiast z art. 33 pkt 1 i 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, do majątku osobistego każdego z małżonków należą:

1)przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej;

2)przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił.

Zatem zgodnie z tymi przepisami do majątku objętego wspólnością ustawową (do majątku wspólnego) wchodzą przedmioty majątkowe nabyte przez małżonków od dnia zawarcia małżeństwa. Natomiast przedmioty majątkowe nabyte przed zawarciem związku małżeńskiego należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Innymi słowy sam fakt,  że między małżonkami istnieje wspólność ustawowa nie czyni małżonków współwłaścicielami majątku osobistego jednego z nich.

Ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością (art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Zgodnie natomiast z art. 43 § 1 tejże ustawy, oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że gdy przedsięwzięcie termomodernizacyjne realizowane jest w budynku będącym majątkiem odrębnym jednego z małżonków, a wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków i są udokumentowane fakturą wystawioną na drugiego małżonka - nie został spełniony warunek udokumentowania wydatku (małżonek nie posiada faktury potwierdzającej, że kupił dany towar lub usługę). Natomiast wydatek, który nie został prawidłowo udokumentowany, nie może być odliczony w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że nie ma Pani możliwości odliczenia w zeznaniu rocznym od podstawy obliczenia podatku wydatku poniesionego w 2022 r. na zakup i montaż okien w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pani jedynym właścicielem, w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zrealizowane  w budynku mieszkalnym będącym Pani majątkiem odrębnym, natomiast wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, ale zostały udokumentowane fakturą wystawioną na Pani męża, który nie jest współwłaścicielem budynku. Zatem nie został spełniony warunek udokumentowania wydatku (nie posiada Pani faktury potwierdzającej,  

że jest kupującą dany towar lub usługę). Wydatek, który nie został prawidłowo udokumentowany, nie może być odliczony przez Panią w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Końcowo wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym, niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pani, jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla Pani męża.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..…, ul. ………., …….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).