Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 20 marca 2023 r. (data wpływu 22 marca 2023 r.) oraz 4 kwietnia 2023 r. (data wpływu 5 kwietnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu (...) 2022 r. zakupił Pan na licytacji komorniczej ½ udziału w nieruchomości gruntowej, zabudowanej budynkiem pałacowym (...) z końca (...) wieku, o powierzchni użytkowej (…). Nieruchomość ta wpisana do rejestru zabytków pod nr. (…), znajduje się w miejscowości (…). Zapłacił Pan za zakup udziału. Sąd Rejonowy w (…) dnia (...) 2022 r. wydał postanowienie o przysądzeniu nieruchomości, które uprawomocnił postanowieniem z dnia (...) 2022 r. W związku z tym, iż nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków, wystąpił Pan do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oddział w (…) o wydanie:
1. pozwolenia na prowadzenie prac przy zabytku, wpisanym do rejestru zabytków; dnia (...) 2022 r. zostało wydane takie pozwolenie nr (…) – „Pozwolenie na prowadzenie innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków”;
2. zaleceń konserwatorskich, na konieczność wykonania prac konserwatorskich, projektowych oraz remontowych w odniesieniu do budynku (...), znajdującego się w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, położonego na terenie (...) wpisanego do Rejestru Zabytków pod nr (…).
Na nieruchomość tą, w roku 2022, poniósł Pan wydatki na prace konserwatorskie, projektowe oraz zakup materiałów budowlanych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Potwierdził Pan, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Jest Pan podatnikiem podatku liniowego w skali 19%.
Nieruchomość gruntowa wraz z budynkiem pałacowym, o której mowa we wniosku, stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – dzieła architektury i budownictwa (np. obiekty sakralne, rezydencjonalne, użyteczności publicznej, mieszkalne i gospodarcze stworzone ręką ludzką).
Jest Pan żonaty i pozostaje we wspólności majątkowej. Odliczy Pan przysługującą Panu kwotę, jaka przysługuje podatnikowi. Pana żona też kupiła ½ udziału i jest oddzielnym podatnikiem płacącym podatek liniowy. Też odliczy przysługującą jej część.
Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku została nabyta do majątku wspólnego.
Prace konserwatorskie oraz projektowe były prowadzone w okresie pomiędzy (...) 2022r., a (...) 2022 r.
Prace konserwatorskie polegały na:
-zabezpieczeniu terenu zabytku przed wejściem osób niepożądanych,
-zabijaniu deskami okien piwnicznych, drzwi wejściowych i bocznych,
-zdjęciu pourywanych elementów okien i rynien,
-zabezpieczeniu przed dalszą degradacją budynku,
-wstępnych pracach projektowych,
-inwentaryzacji wymiarów przed wykonaniem projektów.
Potwierdził Pan, że pod pojęciem prac konserwatorskich oraz projektowych wskazanych w opisie spawy należy rozumieć wydatki na prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Wydatki, o których mowa we wniosku:
a.nie zostaną odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
b.odliczy Pan w ramach ulgi na zabytki;
c.nie zostały/zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie;
d.nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.
Potwierdził Pan, że w momencie ponoszenia wydatków na prace konserwatorskie, projektowe oraz zakup materiałów budowlanych, posiadał Pan sporządzone na piśmie:
1.pozwolenie nr (...) z dnia (...) 2022 r. na prowadzenie działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków;
2.zalecenia dla budynku (...) z dnia (...) 2022 r. (data doprecyzowana w uzupełnieniu z 4 kwietnia 2023 r.).
Posiada Pan faktury wystawione przez podatników nie korzystających z ulg i zwolnień od towarów i usług. Faktury wystawione są w części na (...), a w części na (...).
Posiada Pan faktury dokumentujące wydatki związane z zabytkiem na prace konserwatorskie, projektowe oraz zakup materiałów budowlanych:
-faktura nr: (...) z dnia (...).2022 r.
-faktura nr: (...) z dnia (...).2022 r.
-faktura nr: (...) z dnia (...).2022 r.
Zamierza Pan dokonać odliczenia wydatków w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł Pan wydatek na zabytek.
Całą przysługującą Panu kwotę odliczy Pan w zeznaniu za rok 2022.
W odniesieniu do Pana wydatku na nabycie nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem pałacowym (...) zachowane zostaną warunki określone w art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 kwietnia 2023 r. doprecyzował Pan:
Prace konserwatorskie wykonywane na terenie nieruchomości były zgodne z pozwoleniem na prowadzenie działań przy zabytku oraz zaleceniami konserwatorskimi. Materiały zakupione na faktury oraz robocizna, były wykorzystywane do prac konserwatorskich i zabezpieczeniowych budynku (...).
Pytanie
Czy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 może Pan dokonać odliczenia takiej nieruchomości zabytkowej w PIT-36L za rok podatkowy 2022?
Pana stanowisko w sprawie
(...), który jest nierozłączny, wpisany jest do rejestru zabytków i jest objęty ochroną wynikającą z ustaleń, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (Uchwała Gminy (…) z dnia (...) 2010 r.). Jako całość, obszar ten, został objęty strefą ochrony konserwatorskiej B1. Jego charakter zabytkowy i historyczny, jest oczywisty ponieważ należał kiedyś do (…). Według ustawy o zabytkach, dzieła architektury i budownictwa są to np. obiekty sakralne, rezydencjonalne, użyteczności publicznej, mieszkalne i gospodarcze.
W związku z powyższym uważa Pan, że może dokonać odliczenia za rok 2022, zgodnie z Ustawą Polski Ład art. 26hb.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:
a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;
3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.
Zgodnie z art. 26hb ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.
Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl art. 26hb ust. 5 cyt. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
Stosownie do art. 26hb ust. 6 ww. ustawy:
Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.
Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ww. ustawy:
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;
2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.
Stosownie do art. 26hb ust. 8 ww. ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
W myśl art. 26hb ust. 9 ww. ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2180);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W przypadku wydatków poniesionych do 31 grudnia 2022 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:
- być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków w momencie ponoszenia wydatku,
- posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
- posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,
- posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:
- dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
- odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,
- wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,
- wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.
Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki – każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.
W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:
- (...) 2022 r. nabył Pan ½ udziału w nieruchomości gruntowej, zabudowanej budynkiem pałacowym (...); nieruchomość ta położona jest na terenie (...) wpisanego do rejestru zabytków pod nr (...); budynek pałacowy zlokalizowany na terenie nieruchomości wpisany jest do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków pod nr (...); nieruchomość znajduje się w miejscowości (...);
- nieruchomość gruntowa wraz z budynkiem pałacowym, stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – dzieła architektury i budownictwa (np. obiekty sakralne, rezydencjonalne, użyteczności publicznej, mieszkalne i gospodarcze stworzone ręką ludzką);
- dnia (...) 2022 r. zostało wydane pozwolenie nr (...) na prowadzenie prac przy zabytku, wpisanym do rejestru zabytków;
- dnia (...) 2022 r. zostały wydane zalecenia konserwatorskie (...), na konieczność wykonania prac konserwatorskich, projektowych oraz remontowych w odniesieniu do budynku (...);
- prace konserwatorskie wykonywane na terenie nieruchomości były zgodne z pozwoleniem na prowadzenie działań przy zabytku oraz zaleceniami konserwatorskimi; materiały zakupione na faktury oraz robocizna, były wykorzystywane do prac konserwatorskich i zabezpieczeniowych budynku (...);
- prace konserwatorskie oraz projektowe były prowadzone w okresie pomiędzy (...) 2022r., a (...) 2022 r.;
- posiada Pan faktury wystawione na Pana imię i nazwisko, przez podatników nie korzystających z ulg i zwolnień od towarów i usług;
- poniesione przez Pana wydatki dotyczyły prac konserwatorskich oraz projektowych w rozumieniu wydatków na prace konserwatorskie zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
- w momencie ponoszenia wydatków był Pan współwłaścicielem nieruchomości oraz posiadał pozwolenie konserwatora, a także zalecenia konserwatorskie;
- zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce;
- wydatki, o których mowa we wniosku nie zostaną odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym; nie zostały/zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że będzie Panu przysługiwać odliczenie wydatków w ramach ulgi na zabytki w zeznaniu podatkowym za 2022 r., poniesionych na zakup w 2022 r. ½ udziału w nieruchomości gruntowej, zabudowanej budynkiem pałacowym (...), położonej na terenie (...) wpisanego do rejestru zabytków pod nr (...) w związku z poniesieniem w 2022 r. wydatków na przeprowadzenie w przedmiotowym budynku pałacowym robót konserwatorskich na podstawie otrzymanego pozwolenia oraz zaleceń konserwatorskich. Odliczenie od podstawy obliczenia podatku w ramach ulgi na zabytki w zeznaniu podatkowym za 2022 r. przysługuje do wysokości iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, nabytego w 2022 r., stosownie do art. 26hb ust. 1 pkt 3 w związku z ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, ust. 5, ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie kwoty wydatków na zakup nie może przekroczyć kwoty 500 000 zł. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 26hb ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - odliczenie wydatków wskazanych w art. 26hb ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie. Stosownie do art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki kwalifikujące się do odliczenia w ramach ulgi na zabytki, o których mowa powyżej, można uwzględnić w rozliczeniu podatkowym w dowolnej proporcji (również tylko przez jednego małżonka), z uwagi na ich poniesienie w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej.
Stanowisko Pana jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego organ podatkowy uzna, że stan faktyczny opisany we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy tylko Pana sytuacji prawnopodatkowej. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pana żony, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej sprawie może indywidualnie wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie, spełniającym wymogi, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).