Wymiana dachu nie jest jedynym wydatkiem jaki poniesie Pan w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Wymiana dachu jest zatem jednym z elementów... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.171.2023.3.AC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.171.2023.3.AC

Temat interpretacji

Wymiana dachu nie jest jedynym wydatkiem jaki poniesie Pan w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Wymiana dachu jest zatem jednym z elementów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Kolejnym etapem będzie wykonanie przez Pana ocieplenia w technologii natryskowej i paraizolacji. Wskazał Pan, że powyższa inwestycja jako całość w znaczący sposób wpłynie na poprawę efektywności energetycznej budynku oraz w znaczący sposób zmniejszy się zużycie nośników energii. Przysługuje Panu odliczenie na podstawie wystawionych faktur VAT do wysokości limitu, tj. 53 000 zł.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 16 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 marca 2023 r. (wpływ 13 marca 2023 r.) i pismem z 5 kwietnia 2023 r. (wpływ 5 kwietni 2023 r.).Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W budynku będącym Pana współwłasnością rozpoczęto prace termomodernizacyjne. W ich ramach rozpoczęto termomodernizację dachu. Z konieczności prace podzielono na etapy. Dotychczasowe pokrycie dachu nie pozwalało na wykonanie ocieplenia zgodnie z obowiązującymi normami. Oznaczało to, że konieczna była wymiana pokrycia dachowego, tak, aby możliwe było ocieplenie zgodne z zasadami sztuki i obowiązującymi normami. Wymiana pokrycia dachu i jego ocieplenie jest jako całość inwestycją wypełniającą wprost założenia opisane w definicji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zawartej w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2018 r. poz. 966 ze zm.). Inwestycja wykonana jako całość stanowi ulepszenie zmniejszające w sposób znaczący zapotrzebowanie energetyczne na ogrzewanie budynku. W roku podatkowym 2022 została wykonana jedynie część inwestycji polegająca na wymianie pokrycia dachu wraz z oknami, wyłazem i membraną. Inwestycja zostanie ukończona w terminie przewidzianym przepisami, a całość będzie spełniała wszystkie stosowne normy dla inwestycji termomodernizacyjnej.

W zeznaniu podatkowym za rok 2022 zostanie uwzględniona wymiana dachu, a w kolejnych latach wykonanie ocieplenia w technologii natryskowej i paroizolacji. Inwestycja zostanie ukończona w terminie przewidzianym przepisami.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Nieruchomość, na której wymieniony został dach, jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i spełnia wymogi wynikające z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.). Jest to dom jednorodzinny w zabudowie bliźniaczej służący wyłącznie zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych. Budynek został wybudowany i oddany do użytku w latach 1979 - 1980. Na podstawie posiadanych dokumentów nie jest Pan w stanie podać dokładnej daty. Budynek został zakupiony przez Pana i żonę (…) 2005 r. i stanowi Państwa własność na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej.

Na wykonane prace i materiały faktury zostały wystawione i będą wystawiane na Pana imiennie przez czynnych podatników podatku VAT. Pierwsza faktura (wymiana pokrycia dachu) została wystawiona (…) 2022 r. Kwota odliczeń wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne mieści się w definicji wynikającej z treści art. 2 pkt 2 ppkt a) ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.).

Inwestycja w sposób znaczący wpłynie na poprawę efektywności energetycznej budynku. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zużycie nośników energii zmniejszy się w sposób znaczący.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zrealizowane i ukończone przed upływem 3 lat.

Wydatki nie były dofinansowane z żadnego źródła, nie były również zaliczone do kosztów uzyskania przychodu ani odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Jest Pan podatnikiem rozliczającym się według skali podatkowej.

W wyniku wymiany dachu nie zwiększyła się kubatura ani powierzchnia użytkowa budynku. W wyniku termomodernizacji nie zmieniła się konstrukcja budynku, a w przypadku dachu, zachowana została konstrukcja główna więźby, natomiast zmodernizowano dach, poprzez zwiększenie wysokości krokwi i wysunięcie ich poza wieniec. Zdemontowano stare pokrycie, gdyż nie było szczelne, ani zabezpieczone membraną przed zawilgoceniem i nie było możliwości wykonania takiej izolacji bez jego demontażu. W konsekwencji wykonano nowe pokrycie składające się z membrany izolacyjnej i blachodachówki. Wysunięcie obrysu dachu poza wieniec ma na celu umożliwienie kompleksowego ocieplenia wraz ze ścianami zewnętrznymi i zminimalizowanie ryzyka powstawania mostków termicznych.

Wskazał Pan, że wydatki opisane we wniosku spełniają warunki, aby być realizowane jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne. W odniesieniu do Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018, to prace prowadzone spełniają w mojej ocenie wymogi opisane w załączniku w pkt. 1 ppkt. 1. Dach spełnia wymóg definicji przegrody budowlanej, gdyż izoluje budynek od środowiska zewnętrznego. Wymiana pokrycia dachu wraz z zastosowaniem membrany izolacyjnej zabezpiecza przed zawilgoceniem. Skuteczne ocieplenie dachu nie jest możliwe przy wykorzystaniu starej konstrukcji, stąd wniosek, że zastosowanie membrany, przystosowanie krokwi i nowe, szczelne pokrycie jest integralną częścią przedsięwzięcia termomodernizacyjnego gdyż ma na celu podniesienie sprawności energetycznej budynku. Prace będą kontynuowane w kolejnych latach, zostanie wykonane docieplenie do standardu przenikalności cieplnej opisanego w normach i przepisach, dodatkowo od wewnątrz zastosowana zostanie folia paroizolacyjna o podwyższonych parametrach oraz całość zostanie pokryta płytą gips-karton ogniochronną.

Pytanie

Czy opisana inwestycja, wyczerpująca definicję inwestycji termomodernizacyjnej w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2018 r. poz. 966 ze zm.), może być uwzględniona w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Pana stanowisko w sprawie

Inwestycja spełnia wymogi prawne w zakresie wykonania ulepszenia w budynku jednorodzinnym zgodnym z definicją termomodernizacji. Zgodnie z zasadami sztuki konieczne jest wykonanie całości, w tym wymiana dachu (pokrycie, okna, wyłaz, membrana), a następnie jego ocieplenie do standardu izolacji cieplnej zgodnego z normami. W tej sytuacji, wymiana dachu jest niezbędną, integralną częścią inwestycji termomodernizacyjnej i jako taka może być rozliczona w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Dotychczasowa konstrukcja dachu i jego pokrycia nie pozwalała na skuteczne i zgodne z aktualnymi normami ocieplenie. W związku z tym konieczna była wymiana pokrycia dachu w sposób zgodny ze sztuką tak, aby możliwe było wykonanie ocieplenia zgodnego z normami w tym zakresie. W tym kontekście, całość prac jest przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, gdyż nie można skutecznie ocieplić połaci dachu bez wymiany jego pokrycia. W ramach prac zlikwidowane zostały otwory okienne w ścianach kolankowych i zastąpione nowoczesnymi oknami dachowymi, co umożliwi kompleksową termoizolację dachu wraz ze ścianami kolankowymi. Oznacza to wprost, że wymiana pokrycia dachowego stanowi integralną część termomodernizacji budynku mieszkalnego i jest konieczna dla skutecznej i zgodnej z normami termomodernizacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1.jest Pan właścicielem wraz z żoną budynku mieszkalnego jednorodzinnego typu bliźniak na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej, który został poddany termomodernizacji dachu,

2.wymiana pokrycia dachu i jego ocieplenie jest inwestycją wypełniającą założenia opisane w definicji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zawartej w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. W 2022 r. wymieniono dach wraz z oknami, wyłazem i membraną, a w kolejnych latach planuje Pan wykonanie ocieplenia w technologii natryskowej i paroizolacji,

3.na wykonane prace i materiały faktury zostały wystawione i będą wystawiane na Pana imiennie przez czynnych podatników podatku VAT. Pierwsza faktura (wymiana pokrycia dachu) została wystawiona (…) 2022 r.,

4.kwota odliczeń wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie przekroczy kwoty 53 000 zł,

5.inwestycja w sposób znaczący wpłynie na poprawę efektywności energetycznej budynku. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zużycie nośników energii zmniejszy się w sposób znaczący,

6.przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zrealizowane i ukończone przed upływem 3 lat,

7.wydatki nie były dofinansowane z żadnego źródła, nie były również zaliczone do kosztów uzyskania przychodu ani odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,

8.jest Pan podatnikiem rozliczającym się według skali podatkowej.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:

1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;

2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;

3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;

4.każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;

5.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1 zostały wskazane m.in. „materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych (...) lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem”. Natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano m.in. „docieplenie przegród budowlanych”.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że ma Pan możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych w 2022 roku na wymianę dachu.

Z treści wniosku wynika, że wymiana dachu nie jest jedynym wydatkiem jaki poniesie Pan w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Wymiana dachu jest zatem jednym z elementów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Kolejnym etapem będzie wykonanie przez Pana ocieplenia w technologii natryskowej i paraizolacji. Wskazał Pan, że powyższa inwestycja jako całość w znaczący sposób wpłynie na poprawę efektywności energetycznej budynku oraz w znaczący sposób zmniejszy się zużycie nośników energii.

Zatem, ww. wydatki może Pan uznać za wydatki na zakup materiałów i usług, o których mowa w powyższym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Przysługuje Panu odliczenie na podstawie wystawionych faktur VAT do wysokości limitu, tj. 53 000 zł. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi może Pan uwzględnić w zeznaniu podatkowym (bądź jego korekcie) składanym za rok, w którym poniósł Pan te wydatki.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto podkreślić należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast, interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).