Opodatkowanie świadczenia otrzymywanego z Wielkiej Brytanii. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.146.2023.2.AK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.146.2023.2.AK

Temat interpretacji

Opodatkowanie świadczenia otrzymywanego z Wielkiej Brytanii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny  Panie,

stwierdzam,  że  Pana  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  stanu  faktycznego  w  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  jest  prawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

20  lutego  2023  r.  wpłynął  Pana  wniosek  z  14  lutego  2023  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych.  Uzupełnił  go  Pan    w  odpowiedzi  na  wezwanie    pismem  z  20  kwietnia  2023  r.  (wpływ  24  kwietnia  2023  r.).  Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  stanu  faktycznego 

Jest  Pan  osobą  niepełnosprawną  w  stopniu  (...)  od  xx  listopada  2020  r.  (orzeczenie  o  stopniu  niepełnosprawności). 

W  chwili  obecnej  pobiera  Pan  rentę  z  ZUS  w  wysokości  (…)  zł.  W  okresie  od  2007  r.  do  2020  r.  pracował  Pan  w  Wielkiej  Brytanii.  Z  Departamentu  for  Work  and  Pensions  (DWP)  pobiera  Pan  zasiłek  employment  and  support  allowance  w  wysokości  (…)  funtów  brytyjskich  co  dwa  tygodnie,  z  tytułu  niepełnosprawności  od  xx  września  2022  r. 

W  chwili  obecnej  jest  Pan  rezydentem  podatkowym  na  terenie  Rzeczypospolitej  Polskiej. 

W  uzupełnieniu  wniosku  wskazał  Pan,  że  zmienił  Pan  rezydencję  podatkową  z  brytyjskiej  na  polską  w  dniu  10  lipca  2021  r. 

W  roku  podatkowym,  którego  dotyczy  wniosek  posiadał  Pan  miejsce  zamieszkania  oraz  centrum  interesów  osobistych  (ośrodek  interesów  życiowych)  w  Polsce. 

Zasiłek  otrzymywany  w  Wielkiej  Brytanii  jest  zasiłkiem  będącym  odpowiednikiem  polskich  świadczeń  społecznych.  Zostaje  on  wypłacony  na  podstawie  odprowadzonych  składek  na  ubezpieczenie  społeczne,  wg  systemu  obowiązującego  w  Wielkiej  Brytanii. 

Zasiłek  nie  jest  rodzajem  świadczenia  rodzinnego.  Zasiłek  jest  rodzajem  zasiłku  dla  osób  niepełnosprawnych,  niezdolnych  do  podjęcia  samodzielnej  pracy  oraz  samodzielnego  funkcjonowania. 

Zasiłek  jest  zwolniony  z  opodatkowania  w  Wielkiej  Brytanii  na  podstawie  brytyjskich  przepisów  podatkowych  (wg  prawa  brytyjskiego  wszystkie  świadczenia  o  charakterze  zasiłku    zwolnione  od  opodatkowania). 

Pytanie 

Czy  zasiłek  ten  podlega  opodatkowaniu,  czy  jest  zwolniony  z  opodatkowania? 

Pana  stanowisko  w  sprawie  (wynikające  z  wniosku  i  jego  uzupełnienia)

W  Pana  ocenie,  zasiłek  wypłacany  z  Wielkiej  Brytanii  nie  powinien  podlegać  opodatkowaniu  na  terytorium  Polski. 

Zasiłek  jest  zwolniony  z  opodatkowania  w  Wielkiej  Brytanii  na  podstawie  brytyjskich  przepisów  podatkowych  (wg  prawa  brytyjskiego  wszystkie  świadczenia  o  charakterze  zasiłku    zwolnione  od  opodatkowania). 

W  związku  z  tym  uważa  Pan,  że  zasiłek  ten  powinien  być  zwolniony  z  opodatkowania  również  w  Polsce. 

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawił  Pan  we  wniosku  jest  prawidłowe. 

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Zgodnie  z  przepisem  art.  3  ust.  1  ustawy  z  dnia  26  lipca  1991  r.  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  2647  ze  zm.);

Osoby  fizyczne,  jeżeli  mają  miejsce  zamieszkania  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  podlegają  obowiązkowi  podatkowemu  od  całości  swoich  dochodów  (przychodów)  bez  względu  na  miejsce  położenia  źródeł  przychodów  (nieograniczony  obowiązek  podatkowy).

W  myśl  art.  3  ust.  1a  ww.  ustawy:

Za  osobę  mającą  miejsce  zamieszkania  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej  uważa  się  osobę  fizyczną,  która:

1)posiada  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej  centrum  interesów  osobistych  lub  gospodarczych  (ośrodek  interesów  życiowych)  lub

2)przebywa  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej  dłużej  niż  183  dni  w  roku  podatkowym.

Stosownie  natomiast  do  treści  art.  3  ust.  2a  tej  ustawy:

Osoby  fizyczne,  jeżeli  nie  mają  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej  miejsca  zamieszkania,  podlegają  obowiązkowi  podatkowemu  tylko  od  dochodów  (przychodów)  osiąganych  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej  (ograniczony  obowiązek  podatkowy).

Przepis  art.  3  ust.  1a  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  wskazuje  na  dwa  warunki,  od  spełnienia  których  uzależnia  się  kwalifikację  danej  osoby  jako  mającej  miejsce  zamieszkania  w  Polsce.  Powyższe  przesłanki    rozdzielone  spójnikiem  „lub”,  co  jest  równoznaczne  z  tym,  że  wystarczy  spełnienie  którejkolwiek  z  nich,  aby  uznać,  że  osoba  posiada  miejsce  zamieszkania  w  Polsce,  a  co  za  tym  idzie    podlega  w  kraju  nieograniczonemu  obowiązkowi  podatkowemu,  czyli  opodatkowaniu  od  wszystkich  osiąganych  dochodów.

Jak  wynika  z  informacji  przedstawionych  w  opisie  stanu  faktycznego,  10  lipca  2021  r.  zmienił  Pan  rezydencję  podatkową  z  brytyjskiej  na  polską  i  w  chwili  obecnej  jest  Pan  rezydentem  podatkowym  Polski.  W  roku  podatkowym  którego  dotyczy  wniosek  posiadał  Pan  miejsce  zamieszkania  oraz  ośrodek  interesów  życiowych  w  Polsce. 

W  związku  z  powyższym,  należy  stwierdzić,  że  spełnia  Pan  warunki,  określone  w  art.  3  ust.  1a  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  zatem  podlega  Pan  w  Polsce  nieograniczonemu  obowiązkowi  podatkowemu.

Mając  na  uwadze,  że  w  2022  r.  otrzymywał  Pan  zasiłek  społeczny  dla  osób  niepełnosprawnych  z  tytułu  niezdolności  do  pracy  oraz  samodzielnego  funkcjonowania  z  Wielkiej  Brytanii  należy  odnieść  się  do  przepisów  Konwencji  z  dnia  20  lipca  2006  r.  między  Rzecząpospolitą  Polską  a  Zjednoczonym  Królestwem  Wielkiej  Brytanii  i  Irlandii  Północnej  w  sprawie  unikania  podwójnego  opodatkowania  i  zapobiegania  uchylaniu  się  od  opodatkowania  w  zakresie  podatków  od  dochodu  i  od  zysków  majątkowych  (Dz.  U.  z  2006  r.  Nr  250  poz.  1840).

W  myśl  art.  17  ust.  1  ww.  Konwencji:

Z  zastrzeżeniem  postanowień  artykułu  18  ustęp  2  niniejszej  Konwencji,  emerytury,  renty  i  inne  podobne  wynagrodzenia  wypłacane  osobie  mającej  miejsce  zamieszkania  w  Umawiającym  się  Państwie,  podlegają  opodatkowaniu  tylko  w  tym  Państwie.

Zgodnie  natomiast  z  art.  21  ust.  1  ww.  Konwencji:

Części  dochodu,  inne  niż  dochód  wypłacany  przez  trust  lub  z  majątku  spadkowego  w  wyniku  zarządzania  tym  majątkiem,  bez  względu  na  to  gdzie  powstają,  osiągane  przez  osobę  mającą  miejsce  zamieszkania  lub  siedzibę  w  Umawiającym  się  Państwie,  które  nie  zostały  objęte  postanowieniami  poprzednich  artykułów  niniejszej  Konwencji,  podlegają  opodatkowaniu  tylko  w  tym  Państwie.

W  świetle  powołanego  przepisu,  otrzymywane  świadczenie  z  Wielkiej  Brytanii  (zasiłek  z  pomocy  społecznej),  wypłacane  osobie  mającej  miejsce  zamieszkania  w  Polsce,  podlega  opodatkowaniu  wyłącznie  w  Polsce.

Z  opisu  sprawy  wynika,  że  w  2022  r.  miejsce  Pana  zamieszkania  znajdowało  się  w  Polsce. 

Zatem,  mając  na  uwadze  opisany  we  wniosku  stan  faktyczny  oraz  przedstawiony  stan  prawny  należy  stwierdzić,  że  na  podstawie  art.  21  ust.  1  ww.  Konwencji  polsko-brytyjskiej,  zasiłek  z  pomocy  społecznej  otrzymywany  w  2022  r.  z  Wielkiej  Brytanii  podlega  opodatkowaniu  wyłącznie  Polsce,  z  uwagi  na  Pana  miejsce  zamieszkania  w  Polsce.

Przechodząc  na  grunt  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  należy  wyjaśnić,  że  zgodnie  z  art.  9  ust.  1  tej  ustawy:

Opodatkowaniu  podatkiem  dochodowym  podlegają  wszelkiego  rodzaju  dochody,  z  wyjątkiem  dochodów  wymienionych  w  art.  21,  52,  52a  i  52c  oraz  dochodów,  od  których  na  podstawie  przepisów  Ordynacji  podatkowej  zaniechano  poboru  podatku. 

Zgodnie  natomiast  z  definicją  dochodu  jest  nim  nadwyżka  przychodów  ze  źródła  nad  kosztami  jego  uzyskania.  Pojęciem  pierwotnym  dla  dochodu  jest  więc  pojęcie  przychodu.  Ten  z  kolei  definiowany  jest  przez  ustawodawcę,  czemu  dał  wyraz  w  art.  11  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  zgodnie  z  którym:

Przychodami,  z  zastrzeżeniem  art.  14-15,  art.  17  ust.  1  pkt  6,  9,  10  w  zakresie  realizacji  praw  wynikających  z  pochodnych  instrumentów  finansowych,  pkt  11,  art.  19,  art.  25b,  art.  30ca,  art.  30da  i  art.  30f,    otrzymane  lub  postawione  do  dyspozycji  podatnika  w  roku  kalendarzowym  pieniądze  i  wartości  pieniężne  oraz  wartość  otrzymanych  świadczeń  w  naturze  i  innych  nieodpłatnych  świadczeń.

Opodatkowaniu  podatkiem  dochodowym  od  osób  fizycznych  podlegają  zatem  wszelkie  dochody  osiągane  przez  podatnika,  z  wyjątkiem  tych  dochodów,  które  zostały  enumeratywnie  wymienione  przez  ustawodawcę  jako  zwolnione  z  podatku,  bądź  od  których  zaniechano  poboru  podatku,  w  drodze  rozporządzenia  wydanego  przez  Ministra  Finansów.

Zgodnie  z  art.  21  ust.  1  pkt  79  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych:

Wolne  od  podatku  dochodowego    świadczenia  z  pomocy  społecznej.

Biorąc  pod  uwagę  treść  przytoczonego  zwolnienia  od  podatku,  do  świadczeń  z  pomocy  społecznej,  o  których  mowa  w  art.  21  ust.  1  pkt  79  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  zaliczają  się  wszelkie  świadczenia,  dla  których  źródłem  jest  pomoc  społeczna.

Zgodnie  z  przepisem  art.  2  ust.  1  ustawy  o  pomocy  społecznej  z  dnia  12  marca  2004  r.  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  2268  ze  zm.):

Pomoc  społeczna  jest  instytucją  polityki  społecznej  państwa,  mającą  na  celu  umożliwienie  osobom  i  rodzinom  przezwyciężanie  trudnych  sytuacji  życiowych,  których  nie    one  w  stanie  pokonać,  wykorzystując  własne  uprawnienia,  zasoby  i  możliwości.

Jak  wynika  z  informacji  przedstawionych  we  wniosku,  świadczenie,  które  otrzymuje  Pan  od  28  września  2022  r.  z  Wielkiej  Brytanii,  jest  zasiłkiem  dla  osób,  które  mają  problemy  zdrowotne  i  z  tego  powodu  nie  mogą  podjąć  pracy  zarobkowej  lub  praca  jest  dla  nich  z  powodów  zdrowotnych  szczególnie  uciążliwa  oraz  stanowi  finansową  pomoc  społeczną. 

W  świetle  powyższego,  należy  uznać,  że  otrzymywane  przez  Pana  świadczenie  z  Wielkiej  Brytanii  może  korzystać  ze  zwolnienia  z  opodatkowania  w  Polsce,  na  podstawie  cytowanego  wyżej  art.  21  ust.  1  pkt  79  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych. 

Podsumowując,  zasiłek  społeczny  z  tytułu  niezdolności  do  pracy,  otrzymywany  przez  Pana  w  2022  r.  z  Wielkiej  Brytanii,  na  podstawie  art.  21  ust.  1  Konwencji  polsko-brytyjskiej,  podlega  opodatkowaniu  wyłącznie  Polsce,  z  uwagi  na  Pana  miejsce  zamieszkania  w  Polsce.  Jednocześnie  jednak,  w  sytuacji  gdy  –  jak  wskazano  we  wniosku  –  zasiłek  ten  stanowi  świadczenie  z  pomocy  społecznej,  to  korzysta  ze  zwolnienia  z  opodatkowania  na  podstawie  art.  21  ust.  1  pkt  79  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  stanu  faktycznego,  który  Pan  przedstawił  i  stanu  prawnego,  który  obowiązywał  w  dacie  zaistnienia  zdarzenia.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·   Funkcję  ochronną  interpretacji  indywidualnych  określają  przepisy  art.  14k-14nb  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.  –  Ordynacja  podatkowa  (t.  j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  2651  ze  zm.).  Interpretacja  będzie  mogła  pełnić  funkcję  ochronną,  jeśli:  Pana  sytuacja  będzie  zgodna  (tożsama)  z  opisem  stanu  faktycznego  lub  zdarzenia  przyszłego  i  zastosuje  się  Pan  do  interpretacji.

·   Zgodnie  z  art.  14na  §  1  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)z  zastosowaniem  art.  119a;

2)w  związku  z  wystąpieniem  nadużycia  prawa,  o  którym  mowa  w  art.  5  ust.  5  ustawy  z  dnia  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług;

3)z  zastosowaniem  środków  ograniczających  umowne  korzyści.

·   Zgodnie  z  art.  14na  §  2  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Ma  Pan  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego.  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi  (t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  259;  dalej  jako  „PPSA”). 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·    w  formie  papierowej,  w  dwóch  egzemplarzach  (oryginał  i  odpis)  na  adres:  Krajowa  Informacja  Skarbowa,  ul.  Teodora  Sixta  17,  43-300  Bielsko-Biała  (art.  47  §  1  PPSA),  albo

·    w  formie  dokumentu  elektronicznego,  w  jednym  egzemplarzu  (bez  odpisu),  na  adres  Elektronicznej  Skrzynki  Podawczej  Krajowej  Informacji  Skarbowej  na  platformie  ePUAP:  /KIS/SkrytkaESP  (art.  47  §  3  i  art.  54  §  1a  PPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.  –  Ordynacja  podatkowa  (t.  j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  2651  ze  zm.).