Możliwość skorzystania z ulgi dla rodzin cztery plus. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.228.2023.2.MKA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.228.2023.2.MKA

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi dla rodzin cztery plus.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w części dotyczącej określenia, z którego źródła przychody mogą podlegać zwolnieniu i nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi dla rodzin 4+. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 kwietnia 2023 r. (wpływ 27 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W roku 2022 uzyskał Pan:

-przychody z jednego stosunku pracy w kwocie 456 348,58 zł oraz

-przychody z działalności gospodarczej (opodatkowanej ryczałtem) w kwocie 117 454 zł oraz

-przychody z najmu mieszkania - około 15 000 zł.

Ma Pan czwórkę dzieci - więc może Pan skorzystać z ulgi 4+ (nieopodatkowane: 85 528 zł).

Przychód ze stosunku pracy był w różnym stopniu „oskładkowany” składkami społecznymi, tzn.:

-23 568,28 zł - był to przychód, który został wykorzystany do opłacenia konta PPE (Pracownicze Plany Emerytalne), od których zgodnie z przepisami nie zostały odprowadzone składki społeczne;

-około połowa przychodu (niestety nie znam dokładnej kwoty) - standardowo odprowadzone składki społeczne na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe;

-pozostała część przychodu (na pewno ponad 85 528 zł) -odprowadzono jedynie składki na ubezpieczenie chorobowe w wysokości 2,45 % przychodu.

Całość zapłaconych przez Pana pracodawcę składek na ubezpieczenie społeczne to: 30 607,63 zł.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podał Pan następujące informacje:

Dzieci, w stosunku do których zamierza Pan skorzystać z „ulgi 4+" to: A. urodzona xx czerwca 2009 r., M. urodzony xx sierpnia 2012 r., Mx. urodzona xx czerwca 2017 r., G. urodzona xx stycznia 2020 r. W 2022 r. był Pan rodzicem wszystkich czworga dzieci. Wobec wszystkich czworga dzieci przysługiwała Panu władza rodzicielska oraz wykonywał ją Pan. Żadne z Pana czworga dzieci nie otrzymywało zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej. W stosunku do żadnego z Pana czworga dzieci nie miały zastosowanie przepisy: art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń. Pana dzieci w 2022 r. nie podlegały opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Pytania

1)Czy jako podatnik może Pan wybrać, które z Pana przychodów (przychody z pracy czy przychody z działalności gospodarczej) będą przychodami zwolnionymi, a które nie? Ma to znaczenie, gdyż dochody z pracy i z działalności gospodarczej mogą być w różny sposób opodatkowane.

2)Czy w ramach przychodu ze stosunku pracy może Pan wybrać, które z Pana przychodów (np. konkretne miesiące, składki płatne na PPE) są zwolnione, a które nie?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, podatnik może sam zdecydować, który z jego przychodów jest zwolniony, analogicznie do podjęcia decyzji, który rodzaj opodatkowania (podatek liniowy, ryczałt) jest dla niego najbardziej korzystny. Pana zdaniem, może Pan uznać, że całość zwolnienia w kwocie 85 528 zł dotyczy jedynie przychodów ze stosunku pracy a nie dotyczy przychodów z działalności gospodarczej. Oznacza to, że przychód ze stosunku pracy, pomijając zwolnienie, wynosi 370 821 zł. Pana zdaniem, może Pan uznać, że przychód zwolniony związany ze stosunkiem pracy dotyczy 23 568 zł - przychody wykorzystane do opłacenia konta PPE (brak składek społecznych), 61 960 zł - przychody w ostatnich miesiącach, gdzie odprowadzane były jedynie składki na ubezpieczenie chorobowe - wysokość składek: 1 518 zł. Przy tych założeniach składki na ubezpieczenia społeczne podlegające odliczeniu od dochodu wynoszą: 29 089 zł, natomiast składki na ubezpieczenia społeczne, których podstawę wymiaru stanowi przychód zwolniony wynoszą: 1 519 zł. Nie znalazł Pan żadnych przepisów czy interpretacji, które ograniczałyby prawo podatnika w tym obszarze.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są wymienione:

1)w pkt 1 stosunek pracy,

2)w pkt 3 pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu, które stosuje się do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48.

W myśl art. 6 ust. 4c ww. ustawy:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

W myśl art. 6 ust. 4e ww. ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 240), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

W świetle art. 6 ust. 8 ww. ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

 a) art. 30c lub

 b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

 - w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do ust. 44 – 48 ww. art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, nie uwzględnia się dziecka, które w roku podatkowym, na podstawie orzeczenia sądu, zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153:

1)wyłącznie w zakresie przychodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, innych niż z pozarolniczej działalności gospodarczej, składa w terminie określonym w art. 45 ust. 1 informację, według ustalonego wzoru, zawierającą dane o liczbie dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci;

2)w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, art. 30c lub zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w złożonym zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, lub zeznaniu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, składanym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia, informuje o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.

Na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Podatnik nie składa informacji, o której mowa w ust. 46 pkt 1, jeżeli w zeznaniu złożonym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 153, poinformował o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - o imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.

Obowiązująca od 1 stycznia 2022 r. tzw. ulga dla rodzin 4+ dotyczy rodziców, w tym rodziców zastępczych, oraz opiekunów prawnych, bez względu na ich stan cywilny. Mogą z niej korzystać zarówno samotni rodzice (opiekunowie prawni), jak i małżonkowie oraz rodzice pozostający w związkach nieformalnych.

Ulga obejmuje przychody:

-z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),

-z umów zlecenia zawartych z firmą,

-z działalności gospodarczej, opodatkowanej według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

-z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Wskazać należy, że z ulgi może skorzystać podatnik, który w stosunku do co najmniej czworga dzieci:

-wykonywał władzę rodzicielską;

-był opiekunem prawnym dziecka, które z nim mieszkało;

-był rodzicem zastępczym na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą;

-wykonywał ciążący obowiązek alimentacyjny lub był rodzicem zastępczym (w przypadku dorosłych, uczących się dzieci).

Ponadto, ulga ta przysługuje podatnikowi w związku z wychowywaniem dzieci:

-małoletnich, bez względu na wysokość rocznych dochodów,

-pełnoletnich, otrzymujących zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, bez względu na wysokość ich rocznych dochodów, oraz

-pełnoletnich do ukończenia 25 roku życia, uczących się.

W przypadku, gdy podatnik chce skorzystać z ulgi na dzieci pełnoletnie, uczące się, do ukończenia 25 roku życia, w przypadku gdy dzieci te:

-nie stosowały przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

-nie podlegały opodatkowaniu podatkiem tonażowym na zasadach określonych w ustawie o podatku tonażowym lub tzw. podatkiem okrętowym na zasadach określonych w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,

-nie uzyskały dochodów opodatkowanych według skali podatkowej lub 19% podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych lub przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych czy ulgi na powrót, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Ulga może być zastosowana już w trakcie roku, ale ostateczne jej rozliczenie nastąpi w zeznaniu rocznym.

Zwolnieniu podlega kwota przychodu nieprzekraczająca 85 528 zł w roku podatkowym u każdego z rodziców lub opiekunów prawnych.

Kwota 85 528 zł jest wspólnym limitem w ramach ulg: dla rodzin 4+, dla młodych, na powrót i dla pracujących seniorów. Jeśli więc rodzic lub opiekun prawny korzysta np. z dwóch ulg w tym samym roku podatkowym, to jego przychody podlegają zwolnieniu maksymalnie do wysokości 85 528 zł.

W tym miejscu należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.).

W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Jak wskazuje art. 107 § 1 cytowanej ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

W opisie wniosku wskazał Pan, że jest Pan ojcem czwórki małoletnich dzieci w stosunku do których posiada Pan i wykonuje władzę rodzicielską. Z tego względu zamierza Pan skorzystać z ulgi dla rodzin 4+. W 2022 r. uzyskiwał Pan przychody ze stosunku pracy, z działalności gospodarczej opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz z najmu prywatnego.

W związku z powyższym powziął Pan wątpliwość czy może Pan wybrać, który z Pana przychodów (przychody z pracy czy przychody z działalności gospodarczej) będzie przychodem zwolnionym z opodatkowania.

Wyżej zacytowany przepis art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia źródła przychodów, z których przychody podlegają zwolnieniu w ramach ulgi dla rodzin 4+. Wśród tych przychodów zostały wymienione m.in. przychody ze stosunku pracy oraz przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przepisy regulujące ulgę dla rodzin 4+, nie wskazują kolejności, w jakiej przychody z poszczególnych źródeł winny korzystać ze zwolnienia. Określają jednak limit przychodów, po przekroczeniu którego przychody podlegają opodatkowaniu.

Zatem wymienione przez Pana przychody ze stosunku pracy oraz z działalności gospodarczej opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości określonej w tym przepisie tj. 85 528 zł.

Przy czym ma Pan prawo określić źródło przychodów, z którego przychody będą podlegały temu zwolnieniu.

Ponadto powziął Pan wątpliwość, czy w ramach przychodów ze stosunku pracy może Pan wybrać, które z Pana przychodów (np. konkretne miesiące, składki płatne na PPE) są zwolnione w ramach ulgi dla rodzin 4+.

W odniesieniu do powyższego wyjaśnić należy, że określony w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych limit 85 528 zł jest limitem rocznym, wobec tego okoliczność, że uzyskiwane przez podatnika przychody korzystają ze zwolnienia do wysokości określonego limitu, oznacza, że to data ich uzyskania przesądza o tym , do których przychodów ma zastosowanie zwolnienie. Zatem w ramach danego źródła przychodów nie można wybrać dowolnie okresu, z którego przychody będą podlegały zwolnieniu. Zwolnieniu będą podlegały przychody uzyskane od początku roku do osiągnięcia kwoty 85 528 zł, dopiero nadwyżka ponad tą kwotę będzie podlegała opodatkowaniu.

W wyniku powyższego, nie może Pan wybrać, które z Pana przychodów w ramach stosunku pracy może Pan uwzględnić w ramach ulgi dla rodzin 4+.

Podsumowując, w opisanym przez Pana stanie faktycznym może Pan zdecydować z którego źródła przychodów tj. czy ze stosunku pracy czy z działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem przychody będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, jeżeli uzna Pan, że całe zwolnienie dotyczy przychodu ze stosunku pracy, to przychodami zwolnionymi z opodatkowania będą przychody uzyskane od początku roku 2022 r. do momentu osiągnięcia limitu zwolnienia tj. 85 528 zł.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).