Opodatkowania renty wdowiej z Niemiec stanowiącej płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych (uniknięcie podwójnego opodatko... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.155.2023.2.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.155.2023.2.MM

Temat interpretacji

Opodatkowania renty wdowiej z Niemiec stanowiącej płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych (uniknięcie podwójnego opodatkowania).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania renty wdowiej z Niemiec stanowiącej płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 maja 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 11 października 2010 r. była Pani żoną niemieckiego obywatela, który od 1 sierpnia 2005 r. otrzymywał rentę ze względu na trwałą niezdolność do pracy. Renta wypłacana była przez Deutche Rentenversicherug (...), na podstawie przepisów Deutche Sozialgesetzbuch § 43 SBG VI. Była to renta z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Od grudnia 2012 r. zamieszkiwała Pani wraz z mężem w Polsce. Pani mąż po przeprowadzce nadal podlegał obowiązkowi podatkowemu w Niemczech. Na podstawie niemieckich przepisów podatkowych Pani mąż był zwolniony z płacenia podatku. Dnia 13 lutego 2023 r. Pani mąż zmarł i stara się Pani o rentę dla wdowy z Deutche Rentenvetsicherung.

Będzie przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, czyli będzie posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce.

Pani renta wdowia po mężu będzie wypłacana wyłącznie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec.

Pytania :

1.Czy renta dla wdowy otrzymywana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych podlega opodatkowaniu w Polsce?

2.Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie brzmi nie, to czy istnieje obowiązek dla Banku w wystawionym PIT-11 wykazywania tych przychodów?

Pani stanowisko w sprawie

Powołując się na art. 18 ust. 2 umowy między Rzeczpospolitą Polską, a Republika Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów, od majątku, który mówi, że płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym umawiającym się państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego umawiającego się państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie, uważa Pani, że jej przyszłe świadczenia rentowe będą podlegały opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech. Renta dla wdowy będzie bowiem przyznana i wypłacana z obowiązkowego ubezpieczenia socjalnego (Deutche Rentenversicherung (...)) na podstawie przepisów Deutche Sozialgesetzbuch § 43 SGB VI, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Dlatego nie trzeba tej renty wykazywać w informacji PIT-11 ani w zeznaniu rocznym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z wniosku wynika, że od 11 października 2010 r. była Pani żoną niemieckiego obywatela, który od 1 sierpnia 2005 r. otrzymywał rentę ze względu na trwałą niezdolność do pracy. Renta wypłacana była przez Deutche Rentenversicherug (...), na podstawie przepisów Deutche Sozialgesetzbuch § 43 SBG VI. Była to renta z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Od grudnia 2012 r. zamieszkiwała Pani wraz z mężem w Polsce. Pani mąż po przeprowadzce nadal podlegał obowiązkowi podatkowemu w Niemczech. Na podstawie niemieckich przepisów podatkowych Pani mąż był zwolniony z płacenia podatku. Dnia 13 lutego 2023 r. Pani mąż zmarł i stara się Pani o rentę dla wdowy z Deutche Rentenvetsicherung.

Będzie przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, czyli będzie posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce.

Pani renta wdowia po mężu będzie wypłacana wyłącznie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec.

Zatem w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w umowie z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90).

Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. umowy:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 tejże umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają – co do zasady – opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, bowiem wówczas, stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Wobec powyższego, z uwagi na to, że – jak Pani wskazała – renta wdowia stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, to na mocy art. 18 ust. 2 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podlega ona opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech i nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W konsekwencji nie będzie Pani zobowiązana do odprowadzenia od ww. renty podatku w Polsce i wykazywania jej w zeznaniu podatkowym. Również na banku nie będzie ciążył obowiązek wykazywania przychodu/dochodu z tytułu ww. renty w informacji PIT-11.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).