Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.193.2023.2.NM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.193.2023.2.NM

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z datą wpływu 5 maja 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (po uzupełnieniu)

Ma Pan indywidualną umowę wykonawcy z X. Jest Pan krajowym konsultantem … .

Pana wynagrodzenie finansowane będzie z budżetu agencji X, czyli organizacji międzynarodowej udzielającej bezzwrotnej pomocy. Wynagrodzenie pochodzi z funduszu programu.

Wykonuje Pan pracę w Polsce i raportuje do międzynarodowego oficera ds. … w Polsce.

Do Pana obowiązków należy:

·wsparcie dla rządu krajowego w celu wsparcia …;

·wsparcie dla gmin, reprezentowanie X na spotkaniach z gminami;

·promowanie włączenia elementów rozwoju … do formalnych partnerstw X na poziomie lokalnym (gminy);

·wspieranie tworzenia, funkcjonowania, monitorowania i ewakuacji działań organizacji wspieranych przez X;

·zarządzanie i nadzorowanie działań wspieranych przez X, w tym szkoleń i informacji dostarczanych przez organizacje pozarządowe i innych partnerów X;

·zapewnienie przepływu informacji na temat … w ramach struktur koordynacyjnych X i pomiędzy nimi;

·monitorowanie trendów dotyczących problemów … oraz reakcji rządu i partnerów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Pana wniosek dotyczy okresu od 25 maja 2022 r. do 25 listopada 2022 r.

W okresie podatkowym, którego dotyczy wniosek, Pana stałym miejscem zamieszkania była Polska.

Nie prowadzi Pan jednoosobowej działalności gospodarczej.

Umowa podpisana przez Pana z … (X) nie nosi znamiona umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowy cywilnoprawnej.

Pana wynagrodzenie jest wypłacane bezpośrednio przez agendę ONZ – X.

Pana wynagrodzenie jest wypłacane z budżetu agencji ONZ – X, czyli organizacji międzynarodowej udzielającej bezzwrotnej pomocy.

Praca nie była przez Pana prowadzona w ramach odrębnego projektu tylko w ramach działań … X w Polsce, które zajmuje się m.in. …. W ramach Pana kontraktu z X zajmował się Pan szerokimi zadaniami związanymi z pierwszą pomocą dla … w centrach pomocy zwanych „A”, którą to …. Pracownicy „A” … w Polsce.

Pytanie

W związku z powyższym opisem, pyta się Pan, czy jest zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu)

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego Pana dochody powinny korzystać z przedmiotowego zwolnienia jako, że spełnione zostały łącznie dwie przesłanki, tj.:

·Pana dochody pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

·Pan sam bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Pierwsza przesłanka dotycząca źródła pochodzenia dochodów została spełniona jako że, środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

W Pana sytuacji należy podkreślić, że faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają Pana dochody, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto spełnia Pan również wymogi drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Jako, że osobiście i bezpośrednio realizował Pan cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, wypełnia Pan obie przesłanki łącznie.

Jest Pan krajowym konsultantem … w centrach „A” organizowanych przez Pana w ramach X będącej agencją ONZ. Umowę na wykonywanie pracy konsultanta (a więc umowy z wykonawcą indywidualnym) podpisał Pan bezpośrednio z agencją ONZ – X.

X jest organizacją …, która opiera się na wkładach rządów państw członkowskich ONZ i prywatnych darczyńców. W związku z … i zatrudnił Pana w tymże biurze. Pana wynagrodzenie finansowane było z budżetu agencji ONZ – X, czyli organizacji międzynarodowej udzielającej bezzwrotnej pomocy. Wynagrodzenie pochodzi z funduszu programu.

Wystawia Pan fakturę skierowaną do X. Bezpośrednio wykonuje Pan cel programu X w zakresie wskazanym powyżej. Pracę wykonywał Pan w Polsce i raportował Pan do międzynarodowego oficera ds. …. Cel, w jakim został Pan zatrudniony, to opracowanie i wdrożenie kompleksowego podejścia do … centrów „A”.

Zgodnie z Pana rozumieniem, warunek określony w cytowanym wyżej przepisie, dotyczącym źródła pochodzenia otrzymanych środków, został spełniony. Wykonuje Pan pracę jako krajowy konsultant na podstawie umowy podpisanej bezpośrednio z agencją ONZ. Otrzymuje Pan wynagrodzenie od organizacji międzynarodowej udzielającej bezzwrotnej pomocy. Wynagrodzenie finansowane było z budżetu agencji ONZ. Wynagrodzenie pochodziło z funduszu programu.

Tym samym spełnione zostało kryterium dotyczące pochodzenia środków finansowych, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spełniona została również przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem bezpośrednio wykonuje Pan cele programu dot. … poprzez pomoc w ramach tworzonych przez Pana centrów „A”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”. 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.