Temat interpretacji
Ulga na zabytki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe w odniesieniu do możliwości skorzystania z ulgi w zakresie wydatków poniesionych na nabycie zabytku i prawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 20 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 kwietnia 2023 r. (wpływ 7 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z dnia 9 maja 2023 r. (data wpływu 9 maja 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest właścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków pod numerem (…), tj. Budynku przy ul. (…), lokalu nr (...). Zainteresowana lokal nabyła aktem notarialnym Repertorium A numer (…), dnia 2 listopada 2015 r. Wnioskodawczyni osiąga dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej oraz przychody opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.
Według informacji zawartych https://www.podatki.gov.pl/(...) w stanie prawnym obowiązującym w 2022 roku ulgą polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania jest:
§50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków). W 2022 roku Wnioskodawczyni poniosła wydatki na wpłaty na fundusz remontowy oraz prace budowane przy zabytku, polegające na wymianie 3 sztuk stolarki okiennej w elewacji tylnej na okna drewniane, z szybą zespoloną, czteroskrzydłowe, z podziałem okna na tzw. „(...)”, ze stałym profilowanym ślemieniem, malowane na biało zgodnie z Decyzją Miejskiego Konserwatora Zabytków w (…) z dnia 15 września 2021 r. o udzieleniu pozwolenia na wykonanie nadmienionych prac z terminem ważności pozwolenia: 30 września 2024 r. Aby wymienić stolarkę okienną Wnioskodawczyni zgłosiła się do programu miasta (…) w celu udzielenia dotacji celowej na dofinansowanie prac konserwatorskich i restauratorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zbytków. Zainteresowana spełniła wymogi miasta Umową Nr (….) z dnia 24 marca 2022 r. i otrzymała dotację w wysokości (...), na dofinansowanie nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich przy zabytku. Całkowity koszt robót budowlanych wyniósł (...), w tym udokumentowanych fakturą nr (…) z dnia 28 czerwca 2022 r. na kwotę (...), wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
(...) zł – (...) zł = (...) zł x 50% = 2694,48 - ustalona kwota do odliczenia w zeznaniu podatkowym PIT-37, załącznik PIT/O za rok 2022, z tytułu robót budowlanych dotyczących zabytków (...) zł x 12 miesięcy = (...) zł x 50% = 401,40 - ustalona kwota do odliczenia w zeznaniu podatkowym PIT-37, załącznik PIT/O za rok 2022,
§ z tytułu wpłat na fundusz remontowy,
§poniesionego wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków: pod warunkiem, że na nabytą nieruchomość ponosisz również wydatek o charakterze remontowo - konserwatorskim; nie więcej niż kwotę odpowiadającą iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku.
Nieruchomość zabytkową w postaci lokalu mieszkalnego o powierzchni 44,60 m2 dla którego Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą KW nr (….) mieszczącego się w kamienicy wpisanej do rejestru zabytków pod nr (…) Wnioskodawczyni nabyła aktem notarialnym Repertorium A numer (…), dnia 2 listopada 2015 r., zawartym w Kancelarii Notarialnej (….). Całkowity wydatek związany z nabyciem wyniósł (...), w tym opłaty notarialne (...) zł x (...) zł x 44,60 m2 = 22 300,00 zł - ustalona kwota do odliczenia w zeznaniu podatkowym PIT-37, załącznik PIT/O za rok 2022.
Wydatki na nabycie zabytku nieruchomego Wnioskodawczyni odlicza w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym po raz pierwszy na rzecz tego zabytku poniosła wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane. Pierwsze prace konserwatorskie Zainteresowana wykonała w roku 2022 i w tym roku zalicza do odliczeń z tytułu ulgi na zabytki kwotę poniesionego wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż kwotę odpowiadającą iloczynowi (...) zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; aby dokonać tych wszystkich odliczeń Wnioskodawczyni spełnia warunki:
§w przypadku wydatków na wpłaty na fundusz remontowy: jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku (wpłaty), posiada dowód wpłaty lub zaświadczenie wydane przez wspólnotę mieszkaniową bądź spółdzielnię mieszkaniową o wysokości dokonanych w roku podatkowym wpłat.
§w przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane trzeba: być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku, posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków, posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Wnioskodawczyni spełnia również wymogi zasad odliczenia, czyli wpłaty na fundusz remontowy, wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane odlicza w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym poniosła wydatki. Wydatki na nabycie zabytku nieruchomego Wnioskodawczyni odlicza w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym po raz pierwszy na rzecz tego zabytku poniosła wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane.
W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku wskazano, że:
§ przedmiotem wniosku jest zarówno skorzystanie z „ulgi na zabytki” odnośnie odliczenia wydatków na nabycie zabytku, jak również wpłat na fundusz remontowy i wydatków na prowadzone prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane;
§budynek o którym mowa we wniosku, stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art.6 ust. 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
§ Wnioskodawczyni posiada/ będzie w posiadaniu – na moment poniesienia opisanych we wniosku wydatków sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie opisanych „robót budowlanych” – w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków;
§po poniesieniu wydatków na roboty budowlane Wnioskodawczyni uzyskała/uzyska zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków wykonanie odpowiednio tych prac lub robót budowlanych;
§wskazane we wniosku roboty budowlane, oznaczają roboty budowlane w rozumieniu art.3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
§ wydatki, o których mowa we wniosku: nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, Wnioskodawczyni nie odliczy w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej, nie wykroczą poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich,
§odliczenia o których mowa we wniosku nie przekroczą 50% wydatków udokumentowanych: dowodem wpłaty na fundusz remontowy; fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towaru i usług.
Pytanie
Czy opisana powyżej interpretacja przepisów podatkowych jest prawidłowa i do odliczeń w ramach ulgi na zabytki w roku 2022 , w deklaracji PIT-37 z załącznikiem PIT/O Wnioskodawczyni może zaliczyć oprócz poniesionych wydatków na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, wydatki na prace konserwatorskie oraz wydatki na nabycie zabytku nieruchomego. Przepisy prawa podatkowego nie wskazują daty nabycia nieruchomości zabytkowej, a jedynie moment w którym pierwszy raz dokonano wydatki na prace konserwatorskie jako warunek zastosowania ulgi w postaci wydatków na nabycie zabytku nieruchomego. Czy jeśli zabytek nieruchomy został zakupiony przed rokiem 2022, możliwe jest odliczenie wydatków na nabycie tego zabytku jeśli pierwsze wydatki na prace konserwatorskie wykonane na podstawie sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac i po spełnieniu wymogów konserwatorskich i odebraniu prac przez konserwatora, wykonane zostaną w roku 2023, Wnioskodawczyni może odliczyć w zeznaniu PIT-37, załącznik PIT/O w roku 2023?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie w odniesieniu do stanu faktycznego: może Pani dokonać odliczeń w ramach „ulgi na zabytki” w roku 2022, w deklaracji PIT-37 z załącznikiem PIT/O, 50% wydatków poniesionych na prace konserwatorskie, 50% wydatków na rzecz wspólnoty mieszkaniowej i wydatki na nabycie zabytku nieruchomego - lokalu znajdującego się we wspólnocie mieszkaniowej zakupionego przed rokiem 2022, nie więcej niż kwotę odpowiadającą iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku, ponieważ w roku 2022 Wnioskodawczyni poniosła po raz pierwszy na rzecz tego zabytku wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do możliwości skorzystania z ulgi w zakresie wydatków poniesionych na nabycie zabytku i prawidłowe w pozostałej części.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 26hb do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.).
Jednocześnie zauważam, że ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ulgi na zabytki. Z uwagi jednak na fakt, że pierwsze wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane na zabytku poniosła Pani w 2022 r. zastosowanie w niniejszej interpretacji znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2022 r.
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
Po myśli art. 26hb ust. 2:
Odliczenie, o którym mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2) ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:
a) pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
b) zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;
3) ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.
Zgodnie z art. 26hb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;
2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;
3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.
Stosownie natomiast do art. 26hb ust. 4 analizowanej ustawy:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1) dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2) fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie natomiast z art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
Stosownie do art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;
2) ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
Zwracamy uwagę, że zgodnie z art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Stosownie natomiast do art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Przy czym, jak stanowi art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5) zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Z ulgi tej mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na:
· wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
· prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków;
· odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek o charakterze remontowo – konserwatorskim.
Z opisu sprawy wynika, że 2 listopada 2015 r. nabyła Pani zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wpisany do rejestru zabytków. Osiąga Pani dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej oraz przychody opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych. W 2022 roku poniosła Pani wydatki na wpłaty na fundusz remontowy oraz prace budowane przy zabytku, polegające m.in. na wymianie 3 sztuk stolarki okiennej w elewacji tylnej na okna drewniane, z szybą zespoloną, czteroskrzydłowe, z podziałem okna na tzw. „(...)”. Posiada Pani / będzie w posiadaniu – na moment poniesienia opisanych we wniosku wydatków sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie opisanych „robót budowlanych”. Po poniesieniu wydatków na roboty budowlane uzyskała Pani /uzyska zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków wykonanie odpowiednio tych prac lub robót budowlanych. Wskazane we wniosku roboty budowlane, oznaczają roboty budowlane w rozumieniu art.3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Wydatki, o których mowa we wniosku: nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie odliczy ich Pani w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. odliczenia o których mowa we wniosku nie przekroczą 50% wydatków udokumentowanych: dowodem wpłaty na fundusz remontowy; fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towaru i usług. Na potwierdzenie wydatków posiada Pani fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku oraz dowód wpłaty lub zaświadczenie wydane przez wspólnotę mieszkaniową bądź spółdzielnię mieszkaniową o wysokości dokonanych w roku podatkowym wpłat na fundusz remontowy. Pani wątpliwości budzi czy może Pani skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kontekście: odliczenia wydatków na nabycie zabytku, jak również wpłat na fundusz remontowy i wydatków na prowadzone prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że spełnia Pani warunki przedmiotowej ulgi w kontekście odliczenia wydatków na nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków poniesionych na: wpłat na fundusz remontowy i wydatków na prowadzone prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane. W konsekwencji będzie Pani przysługiwało odliczenie tych wydatków na podstawie art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem limitu określonego w ust. 4 tego artykułu.
Z powyższego odliczenia nie będzie Pani mogła jednak skorzystać w odniesieniu do wydatków poniesionych na nabycie zabytku. Odliczenie wydatków z tytułu ww. ulgi na zabytki w kontekście nabycia zabytku dotyczy wydatków poniesionych po 31 grudnia 2021 roku. W związku z faktem, że poniosła Pani wydatki na nabycie wskazanego we wniosku zabytku w listopadzie 2015 r., nie będzie mogła Pani skorzystać z odliczenia tych wydatków, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika bowiem z art. 89 ww. powołanej wcześniej ustawy zmieniającej, ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. ze wskazanymi w tej ustawie wyjątkami. Jednak wśród tych wyjątków nie ma żadnego odesłania do powoływanego art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten zaczął zatem obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., co oznacza, że jego zastosowanie odnosi się również do wydatków poniesionych od 1 styczna 2022 r. Jeśli intencją ustawodawcy byłaby możliwość zastosowania tego przepisu do wydatków poniesionych na nabycie zabytku nieruchomego przed tą datą, zostałoby to wprost ujęte w tym przepisie bądź w przepisach przejściowych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).