Brak możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 us... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.263.2023.1.JS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.263.2023.1.JS

Temat interpretacji

Brak możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na położenie gospodarstwa na terenie, który administracyjnie należy do miasta.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Posiada Pani z mężem wspólny majątek. W A. wynajmuje Pani z mężem trzy lokale, dwa z nich długoterminowo jako lokale biurowe, oraz jeden krótkoterminowo. Najem tych trzech lokali rozlicza Pani wraz z małżonkiem po połowie ryczałtem wedle nowych przepisów. Oprócz tego, mąż prowadzi działalność gospodarczą, a Pani jest rolnikiem, ubezpieczonym w KRUS i prowadzącym kilkuhektarowe gospodarstwo rolne w miejscowości B. Na terenie wspomnianego gospodarstwa jeden z obiektów gospodarczych o powierzchni 40 m2 został przez Panią oraz małżonka przekształcony na domek turystyczny, w celu udostępnienia go turystom w ramach wczasów agroturystycznych. Miejscowość B., na terenie, którego znajduje się wspomniane gospodarstwo rolne, posiada prawa miejskie, choć liczy jedynie ok. ... mieszkańców. Jest ono siedzibą gminy miejsko-wiejskiej B.. Teren samego gospodarstwa posiada znamiona charakteru wiejskiego o cennych walorach turystycznych – umiejscowiony jest w jego obrębie staw, w którym turyści mogliby łowić ryby, oraz pasieka, która umożliwiłaby im kosztowanie Pani oraz małżonka miodów.

Pytanie

Czy prowadzoną przez Panią na tym terenie usługę najmu krótkoterminowego o charakterze agroturystycznym można zakwalifikować jako działalność w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy PIT, która nie ulega opodatkowaniu i którą może Pani traktować odrębnie od najmu nieruchomości w A., objętego podatkiem zryczałtowanym, rozliczanym wspólnie z Pani mężem?

Pani stanowisko:

Pani zdaniem, udostępnianie zakwaterowania turystom na terenie gospodarstwa rolnego położonego w obrębie gminy miejsko-wiejskiej B. stanowi przykład działalności agroturystycznej. W związku z powyższym, interpretuje Pani przepis art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozwalający na rozliczenie przychodu z najmu krótkoterminowego domku o powierzchni 40 m2, umiejscowionego na terenie wspomnianego gospodarstwa rolnego. Przychód ten, uzyskany z działalności agroturystycznej jest wolny od podatku i niezależny od przychodów z najmu nieruchomości w A., które podlegają opodatkowaniu w formie podatku zryczałtowanego i rozliczane są przez Panią wspólnie z mężem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Zastosowanie zwolnienia określonego w tym przepisie – w odniesieniu do wynajmu pokoi gościnnych – uzależnione jest od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie:

najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,

budynki mieszkalne, w których znajdują się wynajmowane pokoje są położone na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym,

przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,

liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Celem omawianego zwolnienia jest wspieranie działalności agroturystycznej prowadzonej na terenach wiejskich, w gospodarstwach rolnych. Ustawodawca nie objął jednak zwolnieniem od opodatkowania wszelkich dochodów z agroturystyki, a jedynie dochody uzyskiwane z „podstawowych” usług agroturystycznych, tj. z wynajmu pokoi gościnnych (przy spełnieniu określonych warunków) i z wyżywienia osób wynajmujących te pokoje.

Stosownie do treści art. 2 ust. 4 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333):

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:

àjest Pani rolniczką, ubezpieczoną w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

àprowadzi Pani kilkuhektarowe gospodarstwo rolne w miejscowości B.;

àna terenie tego gospodarstwa jeden z obiektów gospodarczych został przez Panią oraz małżonka przekształcony na domek turystyczny;

àmiejscowość B., na terenie której znajduje się Pani gospodarstwo rolne posiada prawa miejskie;

àteren samego gospodarstwa posiada znamiona charakteru wiejskiego o cennych walorach turystycznych.

Podkreślenia wymaga fakt, że według definicji GUS obszar wiejski jest to teren położony poza granicami administracyjnymi miast (Powszechny spis rolny 2010. 2013. GUS, Warszawa, s. 17).

Mając na względzie powołane wyżej regulacje prawne stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione wszystkie przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z powołanego wyżej przepisu, aby skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie, budynek mieszkalny, w którym znajdują się wynajmowane pokoje musi być położony w gospodarstwie rolnym na terenach wiejskich.

Natomiast w sprawie będącej przedmiotem wniosku, przesłanka ta nie jest spełniona, bowiem Pani gospodarstwo rolne położone jest w miejscowości, która administracyjnie należy do miasta. W opisie sprawy wprost wskazała Pani, że:

Miejscowość B., na terenie, którego znajduje się wspomniane gospodarstwo rolne, posiada prawa miejskie, choć liczy jedynie ok. ... mieszkańców.

Wobec tego, uzyskiwane przez Panią dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w budynku mieszkalnym, położonym w Pani gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku nie będą mogły podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Informacje dodatkowe

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zastrzegam, że nie kierowałem do Pani wezwania do doprecyzowania opisu stanu faktycznego celem ustalenia, czy spełnia Pani wszystkie przesłanki do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo nie miałoby to wpływu na rozstrzygnięcie, gdyż nie spełnia Pani i tak jednej z nich (budynek mieszkalny, w którym znajdują się wynajmowane pokoje musi być położony w gospodarstwie rolnym na terenach wiejskich).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym.

W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).