Obowiązki płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia członkom rady osiedla. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.323.2023.1.MKA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.323.2023.1.MKA

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia członkom rady osiedla.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia członkom Rad Osiedli. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jednym z organów Spółdzielni Mieszkaniowej  oprócz walnego zgromadzenia, zarządu, rady nadzorczej, są rady osiedli. Rada Osiedla składa się z 5-7 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków na trzy lata spośród członków spółdzielni zamieszkałych na terenie osiedla (w Spółdzielni działają dwie Rady Osiedla, osobno dla Administracji (…) i Administracji (…)). Rada Osiedla działa na podstawie Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej  oraz Regulaminu Rady Osiedla Spółdzielni Mieszkaniowej  (który jest przyjmowany uchwałą Rady Nadzorczej). Członkowie Rady Osiedla otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady na zasadach i w wysokości określonych w Statucie tj. zryczałtowane miesięczne wynagrodzenie w kwocie 100 zł netto za udział w pracach Rady (zgodnie z listą obecności) niezależnie od ilości posiedzeń, w przypadku wielu posiedzeń za każdą nieobecność ryczałt ulega obniżeniu o 30%.

Z przyjętych w Spółdzielni Mieszkaniowej dokumentów (Statut, Regulamin Rady Osiedla) nie wynika by wynagrodzenie Rady Osiedla stanowiło formę diety czy zwrotu kosztów poniesionych przez jej członków. Zgodnie z Regulaminem Rady Osiedla Spółdzielni Mieszkaniowej pełnią funkcję opiniodawczą i doradczą w sprawach dotyczących danego osiedla, przez co do zakresu działania Rady Osiedla należy:

a)opiniowanie projektów rzeczowych planów remontowych na osiedlu;

b)zgłaszanie do Rady Nadzorczej i Zarządu opinii w sprawach osiedla;

c)rozpatrywanie, opiniowanie skarg i wniosków dotyczących osiedla zgłoszonych przez Członków zamieszkujących w obrębie danego osiedla;

d)opiniowanie realizacji przez Administrację Osiedla zadań wynikających z planów gospodarczych;

e)działania rozjemcze wobec Członków Spółdzielni;

f)propagowanie poszanowania mienia społecznego, kultury współżycia społecznego, organizowanie rozjemstwa;

g)organizowanie inicjatyw społecznych w celu podniesienia estetyki osiedla i poprawy warunków bytowych mieszkańców;

h)składanie w formie pisemnej okresowych sprawozdań ze swej działalności przed Walnym Zgromadzeniem;

i)udział w odbiorach robót remontowych na osiedlu, udział w przeglądach zasobów mieszkaniowych.

Postanowienia Rady Osiedla zapadają w formie opinii. Pracę Rad Osiedli nadzoruje Rada Nadzorcza, natomiast Zarząd ma obowiązek monitorowania podejmowanych opinii pod względem ich zgodności z obowiązującym prawem i sygnalizowania wszelkich nieprawidłowości w pierwszej kolejności Radzie Osiedla, a w razie nieuwzględnienia uwag powiadamiania Rady Nadzorczej w celu uchylenia opinii sprzecznej z prawem.

Członkowie Rad Osiedli otrzymali w 2023 r. formularz PIT-11 wskazujący ich dochody z tytułu pełnienia funkcji radnych za 2022 r. Wynagrodzenie członków Rad Osiedli (maksymalnie 1200 zł) zostało wykazane przez płatnika w części E pkt 5 formularza, tj. działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4-9 ustawy, w tym z umowy o dzieło oraz czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, z wyjątkiem należności wykazanych w wierszach 6 i 7 albo 8. Wynagrodzenie ww. nie zostało zwolnione z podatku dochodowego. Koszty uzyskania przychodu wyniosły 0,00 zł więc przychód = dochód. Płatnik nie pobrał zaliczki na podatek dochodowy.

Pytanie

Czy płatnik prawidłowo potraktował wynagrodzenie członków Rad Osiedli nie zwalniając ich z podatku dochodowego?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, w związku z tym, że z dokumentów (Statut, Regulamin Rady Osiedla) nie wynika, że wynagrodzenie członka Rady Osiedla jest wypłacane z tytułu diet czy zwrotu kosztów, brak jest uprawnienia do zwolnienia z podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 5 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Stosownie do treści art. 13 pkt 7 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3 000 zł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jednym z organów Spółdzielni Mieszkaniowej oprócz walnego zgromadzenia, zarządu, rady nadzorczej, są rady osiedli. Rada Osiedla składa się z 5-7 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków na trzy lata spośród członków spółdzielni zamieszkałych na terenie osiedla. Rada Osiedla działa na podstawie Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej oraz Regulaminu Rady Osiedla Spółdzielni Mieszkaniowej (który jest przyjmowany uchwałą Rady Nadzorczej). Członkowie Rady Osiedla otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady na zasadach i w wysokości określonych w Statucie. Z przyjętych w Spółdzielni Mieszkaniowej dokumentów (Statut, Regulamin Rady Osiedla) nie wynika by wynagrodzenie Rady Osiedla stanowiło formę diety czy zwrotu kosztów poniesionych przez jej członków. Zgodnie z Regulaminem Rady Osiedla Spółdzielni Mieszkaniowej pełnią funkcję opiniodawczą i doradczą w sprawach dotyczących danego osiedla. Postanowienia Rady Osiedla zapadają w formie opinii. Pracę Rad Osiedli nadzoruje Rada Nadzorcza, natomiast Zarząd ma obowiązek monitorowania podejmowanych opinii pod względem ich zgodności z obowiązującym prawem i sygnalizowania wszelkich nieprawidłowości w pierwszej kolejności Radzie Osiedla, a w razie nieuwzględnienia uwag powiadamiania Rady Nadzorczej w celu uchylenia opinii sprzecznej z prawem. Członkowie Rad Osiedli otrzymali w 2023 r. formularz PIT-11 wskazujący ich dochody z tytułu pełnienia funkcji radnych za 2022 r. Wynagrodzenie członków Rad Osiedli (maksymalnie 1200 zł) zostało wykazane przez płatnika w części E pkt 5 formularza, tj. działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4-9 ustawy, w tym z umowy o dzieło oraz czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, z wyjątkiem należności wykazanych w wierszach 6 i 7 albo 8.

W odniesieniu do kwot wynagrodzeń wypłacanych członkom Rad Osiedli wskazać należy, że otrzymywane przez nich przychody, z tytułu pełnionych funkcji, byłyby przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w zacytowanym wyżej art. 13 pkt 7 tylko wówczas, gdyby Rada Osiedla była organem stanowiącym osoby prawnej. Cechą charakterystyczną organów stanowiących spółdzielni jest przyznane przez ustawę oraz statut uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla spółdzielni sprawach, w szczególności zaś dotyczących rozpatrywania i zatwierdzania sprawozdań, bilansów oraz rachunków zysków i strat za rok ubiegły i rozliczanie władz spółdzielni z wykonywania przez nie obowiązków. Istotnym elementem uprawnień organów stanowiących jest więc prawo nadzoru nad organami wykonawczymi i wynikające z niego uprawnienie do odwołania organu wykonawczego.

Tymczasem z treści wniosku wynika, że Rady Osiedli nie są organem stanowiącym, pełnią jedynie funkcję opiniodawczą i doradczą. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów do kategorii określonej w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie można również uznać, że przychody członków Rady Osiedla stanowią przychody, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, do których zastosowanie znajduje zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy.

Dokonując analizy tych przepisów, w pierwszej kolejności należy odnieść się do zawartych w tych przepisach pojęć „dieta” i „czynności społeczne i obywatelskie”.

Do uznania określonego wynagrodzenia za „dietę” nie wystarczy takie nazwanie tego wynagrodzenia przez wypłacającego lub stronę otrzymującą określony dochód, lecz konieczne jest, aby wynagrodzenie było w taki sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.

Natomiast o „pełnieniu obowiązku obywatelskiego” możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z „pełnieniem obowiązków społecznych” mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od udziału w obradach mających charakter wynagrodzenia za pełnienie tych czynności). Za „pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich” należy uznać działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych, sędziów, ławników.

Tymczasem, jak już wyżej zaznaczono, rada osiedla pełni funkcję opiniotwórczą i doradczą i działalność wykonywana przez jej członków nie ma charakteru czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych czy obywatelskich w przytoczonym powyżej rozumieniu tych pojęć. Zatem wynagrodzenie otrzymywane przez członków Rady Osiedla nie stanowi przychodów, o którym mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy.

W związku z powyższym przychody członków Rad Osiedli zaliczyć należy do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. innych źródeł.

Zgodnie bowiem z definicją przychodów z innych źródeł, określoną w art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyty we wskazanym przepisie zwrot „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Natomiast z treści art. 42a ust. 1 tej ustawy wynika, że:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 42 g ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:

1)urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;

2)podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

W konsekwencji, wypłacając wynagrodzenie członkom Rad Osiedli nie jesteście Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Mają Państwo obowiązek sporządzenia informacji PIT-11, w której należy wykazać wartość wypłaconych świadczeń w pozycji „Inne źródła”. Informację tą, są Państwo zobowiązani przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika – w terminie do końca stycznia następnego roku podatkowego.

Jednocześnie informuję, że Państwa stanowisko, że przychody członków Rady Osiedla nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania uznałem za prawidłowe, ponieważ udzielając interpretacji indywidualnej odnoszę się do stanowiska wnioskodawcy.

Jednakże, opis stanu faktycznego wniosku wskazuje na nieprawidłową klasyfikację źródła przychodu, ponieważ jak wskazałam w uzasadnieniu interpretacji przychody te należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, a Państwo zakwalifikowali je do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).