Opodatkowanie renty rodzinnej z Niemiec. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.255.2023.3.ACZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.255.2023.3.ACZ

Temat interpretacji

Opodatkowanie renty rodzinnej z Niemiec.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 15 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty rodzinnej z Niemiec. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 maja 2023 r. (wpływ 12 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od listopada 2019 r. zostało przyznane Pani świadczenie po zmarłym mężu, który był obywatelem Niemiec. Świadczenie wypłacane jest jako renta rodzinna, zgodnie z § 43 ust. 1 ustawy o emeryturach dla żołnierzy.

Od sierpnia 2022 r. bank, w którym posiada Pani konto, na które wpływa świadczenie w walucie euro zaczął pobierać podatek dochodowy. Nadmienia Pani, że taki podatek pobiera również instytucja, która świadczenie wypłaca. W banku złożyła Pani stosowne wnioski i dokumenty o zaprzestanie pobierania Pani podatku. Jednak z uwagi na to, że świadczenie wypłacane jest przez instytucję emerytalno-rentową dla żołnierzy i urzędników służby cywilnej, a nie podstawową instytucję, czyli odpowiednik naszego ZUS, bank poprosił o interpretację podatkową Pani sytuacji.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że prosi Pani o interpretację przepisu dotyczącego podwójnego opodatkowania osób fizycznych względem Pani sytuacji. Interpretacja ma dotyczyć roku podatkowego 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 oraz przyszłych lat.

Jest Pani obywatelką Polski, na stałe mieszkającą w Polsce ze statusem rezydenta, który posiadała Pani również w latach 2019-2022.

Obecnie pobiera Pani świadczenie emerytalne z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz świadczenie emerytalne wypłacane przez niemiecki urząd, zgodnie z niemiecką ustawą o emeryturach dla żołnierzy, którą nabyła Pani po zmarłym mężu, który był obywatelem Niemiec. Prawo do tej emerytury nabyła Pani 1 listopada 2019 r.

Emerytura ta jest wypłacana z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych i tam podlega opodatkowaniu.

Renta po mężu została Pani przyznana przez Soldatenversorgungsgesetz – SVG i również przez tę instytucję jest ona wypłacana.

Renta po Pani mężu jest w Niemczech opodatkowana.

Świadczenie po zmarłym mężu otrzymuje Pani na konto w polskim banku. Bank od września 2022 r. zaczął potrącać podatek dochodowy od świadczenia uzyskiwanego z Niemiec.

W Polsce uzyskała Pani również prawo do swojej emerytury, którą wypłaca Pani ZUS, a którą otrzymywała Pani także w latach 2019-2022 i otrzymuje Pani obecnie.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W związku z powyższym prosi Pani o interpretację przepisu o podwójnym opodatkowaniu osób fizycznych i wskazanie, czy renta rodzinna wypłacana przez niemiecki urząd świadczeń rodzinnych według niemieckiej ustawy o emeryturach dla żołnierzy, podlegała opodatkowaniu w Pani przypadku w latach 2019-2022 oraz czy podlega opodatkowaniu w roku obecnym i czy będzie podlegać opodatkowaniu w latach przyszłych na terenie Polski?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W Pani ocenie, skoro niemiecki urząd potrąca od wypłacanego Pani świadczenia po zmarłym mężu podatek dochodowy, który za 2022 r. wyniósł 1326,93 euro, to w Polsce od tego świadczenia podatku płacić już Pani nie powinna i to tak długo, jak tylko świadczenie będzie Pani otrzymywać.

Zgodnie z ustawą o podwójnym opodatkowaniu, bank nie powinien potrącać Pani tego podatku, gdyż ustawa mówi o tym, że to państwo wypłacające świadczenie ma obowiązek potrącania podatku i tak też dzieje się w Pani przypadku. To niemiecki urząd potrąca podatek od świadczenia, które otrzymuje Pani po mężu. Osobiście uważa Pani, że podatek dochodowy od tego świadczenia nie powinien być w Polsce pobierany.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.; Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.; Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Jak stanowi art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca   zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek   podatkowy).

Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu wynika, że jest Pani obywatelką Polski, na stałe mieszkającą w Polsce ze statusem rezydenta, który posiadała Pani również w latach 2019-2022. Od listopada 2019 r. zostało przyznane Pani świadczenie po zmarłym mężu, który był obywatelem Niemiec. Świadczenie wypłacane jest jako renta rodzinna, zgodnie z § 43 ust. 1 ustawy o emeryturach dla żołnierzy. Renta po mężu została Pani przyznana przez Soldatenversorgungsgesetz – SVG i również przez tą instytucję jest ona wypłacana.

Renta rodzinna jest wypłacana z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych   i jest w Niemczech opodatkowana.

Świadczenie po zmarłym mężu otrzymuje Pani na konto w polskim banku. Od 2022 r. bank, w którym posiada Pani konto, na które wpływa świadczenie w walucie euro zaczął pobierać podatek dochodowy. Taki podatek pobiera również instytucja, która świadczenie wypłaca. W banku złożyła Pani stosowne wnioski i dokumenty o zaprzestanie pobierania Pani podatku. Obecnie pobiera Pani świadczenie emerytalne z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz świadczenie emerytalne wypłacane przez niemiecki urząd, zgodnie z niemiecką ustawą o emeryturach dla żołnierzy, którą nabyła Pani po zmarłym mężu.

Zatem, w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w Umowie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

W myśl art. 18 ust. 2 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Stosownie do art. 19 ust. 2 lit. a) ww. Umowy:

Emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Przy czym, jak stanowi art. 19 ust. 2 lit. b) ww. Umowy:

Jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba fizyczna jest obywatelem tego Państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że renty i emerytury z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, jak również gdy emerytura wypłacana jest przez lub pochodzi z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej – niemającej obywatelstwa polskiego – z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

·ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,

·ustawowe ubezpieczenie emerytalne,

·ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,

·ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz

·ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak, wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.

Drugim wyjątkiem jest emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, która zgodnie z art. 19 ust. 2 lit. a) ww. umowy podlega opodatkowaniu w Niemczech. Jednakże, gdy osoba otrzymująca ww. świadczenie ma obywatelstwo polskie i zamieszkuje w Polsce płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

W opisie sprawy wskazała Pani, że posiada obywatelstwo polskie oraz rezydencję podatkową w Polsce. Przyznana Pani renta rodzinna po zmarłym mężu jest wypłacana z niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych i jest ona w Niemczech opodatkowana.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro otrzymywana przez Panią od listopada 2019 r. renta rodzinna po zmarłym mężu jest wypłacana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, to zgodnie z art. 18 ust. 2 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

W takiej sytuacji płatnik (tj. bank) nie powinien od otrzymywanej renty rodzinnej pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma również zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania, bowiem otrzymywane dochody z tytułu renty rodzinnej, zgodnie z ww. Umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie występuje podwójne opodatkowanie.

W związku z tym, otrzymywana przez Panią renta rodzinna, nie ma wpływu na sposób opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Panią w Polsce, a w konsekwencji nie jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce od otrzymywanej w latach 2019-2022 renty rodzinnej z Niemiec i wykazywania jej w zeznaniach podatkowych, jak również nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce od ww. renty rodzinnej z Niemiec, którą otrzyma Pani w 2023 r. oraz w latach przyszłych i wykazywania jej w zeznaniach podatkowych, o ile nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie dokonuje analizy dołączonych do wniosku dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r.   poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).