W zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.326.2023.3.MJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.326.2023.3.MJ

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 18 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 maja 2023 r. (data wpływu 16 maja 2023 r.) oraz pismem z 18 maja 2023 r. (data wpływu 18 maja 20123 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan rezydentem podatkowym Księstwa Monako i nie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Ponadto jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce.

Jest Pan właścicielem nieruchomości położonej w (...) przy ul. (…), stanowiącej działki ewidencyjne o numerach: 1 ( działka objęta księgą wieczystą nr (…)) oraz 2 (działka objętą księgą wieczystą nr (…)) – dalej jako „Nieruchomość”.

Nabył Pan własność Nieruchomości w drodze spadkobrania, na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego dla A. o stwierdzeniu nabycia spadku z 14 marca 1991 r. oraz częściowo (w odniesieniu do działki objętej księgą wieczystą nr (…)) uprzedniego dekretu przyznania spadku z dnia 5 czerwca 1939 r. wydanego przez Sąd Okręgowy w (...).

Nieruchomość jest zabudowana, znajduje się na niej budynek w postaci kamienicy przystosowanej do wykonywania działalności hotelarskiej. Budynek ten został wybudowany nie później niż w XVIII w. Pierwsze zasiedlenie rozumiane jako oddanie budynku do użytkowania pierwszemu dzierżawcy po jego wybudowaniu lub ulepszeniu jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, miało już miejsce, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres przekraczający 2 lata. Z uwagi na sposób nabycia (spadkobranie) Nieruchomości, w stosunku do Nieruchomości nie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto w ostatnich dwóch latach nie ponosił Pan wydatków na ulepszenie budynku znajdującego się na Nieruchomości, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które wynosiłyby 30% wartości początkowej tego budynku lub więcej.

Na podstawie umowy dzierżawy z 28 czerwca 2014 r. oddał Pan w dzierżawę Nieruchomość na rzecz J.D. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą X. Dzierżawca prowadzi na Nieruchomości działalność gospodarczą (hotel).

Ponadto także przed datą zawarcia obecnie obowiązującej umowy dzierżawy, Nieruchomość była dzierżawiona przez Pana na cele związane z prowadzeniem hotelu. Do 12 października 2015 r. był Pan przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym okresie przychody uzyskiwane z dzierżawy Nieruchomości rozliczał Pan jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowując je podatkiem liniowym.

Nieruchomość stanowiła wówczas środek trwały wciągnięty do Pana ewidencji środków trwałych i podlegający amortyzacji. Z dniem 13 października 2015 r. nastąpiło wykreślenie Pana z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Od tego czasu przychody uzyskiwane przez Pana z dzierżawy Nieruchomości są przez Pana opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wydzierżawiający dokumentuje świadczenie usług dzierżawy Nieruchomości wystawiając faktury VAT.

Obecnie planuje Pan sprzedaż Nieruchomości. Sprzedaż zostanie dokonana do znanego Panu kupującego, którym będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski. W celu dokonania sprzedaży nie podejmował Pan takich działań, jak korzystanie z usług pośrednika w obrocie nieruchomościami, prowadzenie działań marketingowych oraz dostosowywanie Nieruchomości w celu zwiększenia jej atrakcyjności dla potencjalnego kupującego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Pana spadkodawca, po którym odziedziczył Pan działkę nr 1 i działkę nr 2, A. C., zmarł 1 lipca 1946 r.

A.C. nabył nieruchomość w spadku po jego ojcu, A.C., który zmarł 26 lipca 1937 r. Dekret przyznania spadku został wydany dnia 5 czerwca 1939 r. przez Sąd Okręgowy w (...).

Oddał Pan w dzierżawę całą nieruchomość, tj. działkę nr 1 oraz działkę nr 2.

Obecnie obowiązująca umowa dzierżawy została zawarta z osobą fizyczną (p. J.D.). Natomiast poprzednio obowiązująca umowa dzierżawy (która wygasła w 2014 r.) została zawarta ze spółką Y” Sp. z o.o., której był Pan jedynym wspólnikiem, a ponadto jednym z członków zarządu.

Przez cały okres posiadania przez Pana opisanej we wniosku nieruchomości była ona przez Pana wydzierżawiana.

Umowa sprzedaży nie zostanie zawarta z podmiotem (spółką), w której jest Pan wspólnikiem/udziałowcem i/lub osobą związaną z prowadzeniem spraw tego podmiotu (spółki).

Zlikwidował Pan działalność gospodarczą, ponieważ w Polsce przebywał Pan sporadycznie, a działalność gospodarcza stanowiła dla Pana dodatkowe utrudnienie.

Nie dokonywał Pan wcześniej sprzedaży nieruchomości zlokalizowanych na terytorium Polski. Dokonywał Pan jedynie czynności w postaci zrzeczenia się roszczeń do nieruchomości.

Nie posiada Pan na terytorium Polski innych nieruchomości oprócz opisanej we wniosku, które zamierza Pan sprzedać w przyszłości.

Pytania

1.Czy kwota uzyskana z tytułu sprzedaży Nieruchomości będzie stanowiła dla Pana przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy sprzedaż Nieruchomości przez Pana będzie stanowiła czynność opodatkowaną na gruncie u.p.t.u.?

3.W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 2 – czy w razie złożenia przez strony umowy sprzedaży Nieruchomości oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 u.p.t.u., z zachowaniem warunków określonych w tych przepisach, sprzedaż (dostawa) Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

4.W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 2 – czy w razie niezłożenia przez strony umowy sprzedaży Nieruchomości oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 u.p.t.u., sprzedaż (dostawa) Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest od powiedź na pytanie nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Odpowiedź na pytania nr 2, 3 oraz 4 dotyczące podatku od towarów i usług udzielona została odrębnie.

Pana stanowisko w sprawie

Kwota uzyskana z tytułu sprzedaży Nieruchomości nie będzie stanowiła dla Pana przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko to jest jednoznaczne.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.d.o.f., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei w świetle art. 3 ust. 2a u.p.d.o.f., osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Przykładowy katalog przychodów osiąganych na terytorium Polski przez nierezydentów zawiera art. 3 ust. 2b u.p.d.o.f.; w punkcie 4 tego przepisu wymieniono przychody z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości.

Powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a u.p.d.o.f.).

W tym kontekście należy wskazać, że jest Pan rezydentem podatkowym Księstwa Monako i nie podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jednak ewentualny przychód ze sprzedaży przez Pana nieruchomości położonej na terytorium Polski mógłby podlegać opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 2b pkt 4 u.p.d.o.f. Nie znajdą tu ponadto zastosowania przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, gdyż Polska takiej umowy z Księstwem Monako nie zawarła.

W celu ustalenia zasad opodatkowania przychodu ze sprzedaży Nieruchomości, należy dokonać jego kwalifikacji do źródła przychodu.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. odrębnym źródłem przychodu jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jednocześnie, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę (art. 10 ust. 5 u.p.d.o.f.).

W tym kontekście należy wskazać, że upłynął już pięcioletni okres od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie Nieruchomości przez Pana w drodze spadkobrania. Tym samym odpłatne zbycie Nieruchomości nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f.

Jednocześnie sprzedaż Nieruchomości nie nastąpi w ramach działalności gospodarczej, co potwierdza, że kwota uzyskana z tytułu sprzedaży Nieruchomości nie będzie stanowiła dla Pana przychodu z działalności gospodarczej opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Brak jest ponadto podstaw do zakwalifikowania przychodu ze sprzedaży Nieruchomości do jakiegokolwiek innego źródła przychodu.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że kwota uzyskana z tytułu sprzedaży Nieruchomości nie będzie stanowiła dla Pana przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Pana we własnym stanowisku.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 2b pkt 4 tejże ustawy stanowi, że:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości.

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ponieważ Polska nie zawarła z Księstwem Monako odrębnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w niniejszej sprawie należy więc opierać się wyłącznie na przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyżej wskazany przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia  z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Wyszczególnienia źródeł przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne ustawodawca dokonał w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z powyższego przepisu wynika, że odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

-odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

-zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Jednakże z art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy wynika, że:

Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl zaś art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:

a)środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

b)składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1 500 zł,

c)składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

d)składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

- wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Regulacją art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, objęty został przychód z odpłatnego zbycia tych składników majątku, które spełniają ustawową definicję środka trwałego, podlegającego ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, niezależnie od tego, czy podatnik wprowadził, czy też nie wprowadził te składniki do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jak również od tego, czy zaliczał do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Stosownie z art. 14 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 30e stosuje się odpowiednio.

Zatem przychodami z działalności gospodarczej są zarówno przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych wymienionych w art. 14 ust. 2c ww. ustawy) używanych aktualnie w działalności, jak i przychody uzyskane z odpłatnego zbycia tych składników majątku, które zostały z działalności gospodarczej z różnych względów wycofane.

Zatem, przy ustaleniu źródła przychodu ze sprzedaży składników majątkowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej, istotny jest okres jaki upłynął pomiędzy datą wycofania tych składników majątkowych z prowadzonej działalności gospodarczej, bądź datą likwidacji tej działalności, a datą ich sprzedaży.

Jeżeli jednak między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia upłynęło 6 lat, to przychód z odpłatnego zbycia tych składników majątku nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie powziął Pan wątpliwość, czy kwota uzyskana z tytułu planowanej sprzedaży nieruchomości będzie stanowiła dla Pana przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z treści wniosku wynika, że do 12 października 2015 r. był Pan przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym okresie przychody uzyskiwane z dzierżawy Nieruchomości rozliczał Pan jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowując je podatkiem liniowym. Nieruchomość stanowiła wówczas środek trwały wpisany do Pana ewidencji środków trwałych i podlegający amortyzacji. Zlikwidował Pan działalność gospodarczą, ponieważ w Polsce przebywał Pan sporadycznie, a działalność gospodarcza stanowiła dla Pana dodatkowe utrudnienie. Z dniem 13 października 2015 r. nastąpiło wykreślenie Pana z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Skoro sprzedawana przez Pana nieruchomość stanowiła środek trwały wpisany do Pana ewidencji środków trwałych podlegający amortyzacji i do 12 października 2015 roku przychody uzyskiwane z dzierżawy tej nieruchomości rozliczał Pan jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowując je podatkiem liniowym, to przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będzie stanowił dla Pana źródło przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, planowana sprzedaż nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy.

Przedmiotowa sprzedaż nie będzie stanowić dla Pana źródła przychodu w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 3 tej ustawy.

Zatem, należy odnieść się do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby przewidywana sprzedaż nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej.

W konsekwencji kwota uzyskana z tytułu planowanej sprzedaży nieruchomości nie będzie stanowiła dla Pana przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pana stanowisko jest więc prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Pana we własnym stanowisku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Dodać należy, że tutejszy organ dokonał oceny stanowiska w kontekście wskazanej we wniosku informacji, że do 12 października 2015 r. rozliczał Pan przychody uzyskiwane z dzierżawy przedmiotowej nieruchomości jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast od dnia 13 października 2015 r., tj. od dnia wykreślenia Pana z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, przychody uzyskiwane przez Pana z przedmiotowej dzierżawy opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym, mając na uwadze rolę postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wskazać należy, że w przypadku wszczęcia ewentualnego postępowania podatkowego (którego domenę stanowi poczynienie ww. ustaleń) to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).