Nieposiadanie w postaci fizycznej Karty Polaka nie odbiera Panu prawa do skorzystania z „ulgi na powrót”. Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.237.2023.3.AC

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.237.2023.3.AC

Temat interpretacji

Nieposiadanie w postaci fizycznej Karty Polaka nie odbiera Panu prawa do skorzystania z „ulgi na powrót”. Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 1 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 4 kwietnia 2023 r. (wpływ 4 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 14 kwietnia 2023 r. (wpływ 14 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przeprowadził się Pan do Polski 16 marca 2022 r. mając ważną Kartę Polaka i wizę wydaną ze względu na Kartę Polaka. Przed przeprowadzką stale mieszkał Pan na Białorusi, posiada Pan tego dowody, np. wystawione na Pana dane rachunki za media, umowy o pracę itp. Ani w Polsce, ani w żadnym innym kraju poza Białorusią przed 16 lutym 2022 r. Pan nie mieszkał. W październiku 2022 r. otrzymał Pan zezwolenie na pobyt stały na terytorium RP jako posiadacz Karty Polaka. Przy odebraniu karty pobytu zgodnie z ustawami rządowymi Karta Polaka została zwrócona i włączona do sprawy urzędowej. Ma Pan o tym zaświadczenie z urzędu wojewódzkiego.

Zgodnie z art. 229 ust. 7 o cudzoziemcach wydanie karty pobytu cudzoziemcowi, o którym mowa w art. 195 ust. 1 pkt 9, następuje po zwróceniu przez niego Karty Polaka, zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 91). Jako dowód posiadania Karty Polaka pozostała Panu decyzja o udzieleniu Karty Polaka z 9 października 2017 r. oraz zaświadczenie z urzędu wojewódzkiego o fizycznym zwrocie karty.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Przeprowadził się Pan do RP na stałe. Widzi Pan dla siebie w RP lepsze warunki do rozwoju pod względem zawodowym i osobistym. Opuścił Pan Białoruś bez zamiaru powrotu. 19 marca 2022 r. wynajął Pan mieszkanie. 4 kwietnia 2022 r. rozpoczął Pan pracę w A. Nie zamierza Pan wracać na Białoruś czy przeprowadzać się gdzieś indziej, już otrzymał Pan zezwolenie na pobyt stały ze względu na ważną Kartę Polaka.

Jest Pan rezydentem podatkowym Polski, rozlicza się i wpłaca tutaj podatki.

Przed marcem 2022 r. nie świadczył Pan pracy na rzecz podmiotu polskiego.

Nie posiada Pan certyfikatu rezydencji, ponieważ nikt tego dokumentu nie wymagał, ale łatwo może Pan udowodnić swoje miejsce zamieszkania przez rachunki z mediów na Pana dane, wyciągi z rachunków bankowych, umowy o pracę, stemple w paszporcie o przekraczaniu granicy państwowej itp. Wszystkie te dokumenty świadczą, że przed przeprowadzką przez cały czas mieszkał Pan na Białorusi. Może też zwrócić się Pan do urzędu skarbowego na Białorusi po certyfikat, ale nie ma Pan pewności, czy może on zostać wydany post factum. Aktualnie posiada Pan obywatelstwo białoruskie. We wrześniu zamierza Pan złożyć wniosek o uznanie za obywatela RP.

Konsulat zwraca tylko paszport z wizą. Na wklejonej do paszportu wizie wskazano, że ona jest wydana 7 marca 2022 r. i była ważna od 15 marca 2022 r. Cel wydania 18 (Karta Polaka).

Nie posiada Pan w Polsce bliskich, nikogo nie odwiedzał Pan oraz nie mieszkał Pan wcześniej w Polsce. Przed 2022 r. ostatni raz był Pan w Polsce w celu turystycznym 6-8 kwietnia 2019 r., a wcześniej 8 września 2018 r. To potwierdzają stemple w paszporcie o przekroczeniu granicy.

Nie ma Pan partnerki, żony, dzieci, jest Pan sam. Przed 16 marca 2022 r. przez całe życie mieszkał Pan na Białorusi, zatem Pana ognisko domowe i aktywność wszystkich rodzajów mieściła się na Białorusi.

16 marca 2022 przeprowadził się Pan do Polski, ma tu Pan pracę i kolegów i przyjaciół, więc Pana zdaniem ognisko domowe i cała aktywność została przeniesiona do Polski.

Po analizie treści wniosku z 1 marca 2023 r. (data wpływu 1 marca 2023 r.), mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tut. organowi i treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa przyjęto, że Pana intencją jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie:

Czy spełnia Pan wszystkie warunki uprawniające Pana do skorzystania z „ulgi na powrót” w 2023 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Przeprowadził się Pan jednak do Polski w czasie odpowiednim dla skorzystania z "Ulgi na powrót" będąc posiadaczem ważnej Karty Polaka, która zapewniła Panu otrzymanie długoterminowej wizy krajowej i dostęp do rynku pracy oraz natychmiastowe wydanie karty pobytu stałego. W sprawach urzędowych ta karta przysługuje Panu do dziś, chociaż nie ma jej Pan w postaci fizycznej, np. w czasie złożenia wniosku o obywatelstwo RP wymaga się przedstawienia wyłącznie decyzji o udzieleniu Karty Polaka jako potwierdzenie, że dotyczą Pana wszystkie przepisy prawne w kwestii uznania za obywatela Polskiego dla posiadaczy Karty Polaka. Zakłada Pan, że ustawy prawa podatkowego muszą mieć podobny sposób działania.

Pana zdaniem, przysługuje Panu „Ulga na powrót”, ponieważ spełnia Pan wszystkie warunki, wskazane w ustawie, a mianowicie:

a)podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w RP;

b)nie miał Pan miejsca zamieszkania w RP nigdy przed 2022 r., tzn. więcej niż 3 lata kalendarzowe;

c)nie miał Pan miejsca zamieszkania w RP w 2022 r. przed dniem przeprowadzki do Polski;

d)w czasie przeprowadzki posiadał Pan ważną Kartę Polaka, ze względu na Kartę Polaka otrzymał Pan wizę, a już później zezwolenie na pobyt stały. Obecnie Pana Karta Polaka znajduje się w (…) Urzędzie Wojewódzkim i jest włączona do sprawy o pobyt stały. Ma Pan zaświadczenie z Urzędu. Posiada Pan decyzję o przyznaniu Karty Polaka.

e)może Pan udowodnić przez różne dokumenty, że Pana miejscem zamieszkania i płacenia podatków przed 2022 r. była Białoruś;

f)nie korzystał Pan poprzednio z tego zwolnienia.

W Pana opinii, nieobecność Karty Polaka w postaci fizycznej nie odbiera Panu prawa do skorzystania z „Ulgi na powrót”, ponieważ w czasie przeprowadzki, w czasie podjęcia pracy, w czasie wpłacania pierwszych podatków na korzyść RP miał Pan tę kartę a wynikające z jej posiadania podstawy prawne służą Panu do dziś w innych sprawach cywilnych (jak o ubieganie się o obywatelstwo).

Myśli Pan, że może skorzystać z „Ulgi na powrót” w 2023 roku finansowym, skoro spełnia Pan wszystkie warunki. Po prostu w ustawie nie jest omówiono w sposób jawny i oczywisty, że jeśli osoba przeprowadza się na pobyt stały do Polski, to następnym krokiem będzie ubieganie się o kartę pobytu, co tylko potwierdza zamiar tej osoby do pozostania w RP, ale w przypadku pozytywnej decyzji właśnie Karta Polaka podlega zwrotowi do odpowiedniego urzędu państwowego, co budzi wątpliwości wobec „Ulgi na powrót”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:

Przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

-   w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)    podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Jak wynika z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w marcu 2022 r. mając ważna Kartę Polaka przeprowadził się Pan do Polski na stałe. Od tego czasu mieszka Pan w Polsce, gdzie pracuje Pan od kwietnia 2022 r. W październiku 2022 r. otrzymał Pan kartę na pobyt stały zdając fizycznie ważną Kartę Polaka. Posiada Pan obywatelstwo białoruskie, a we wrześniu 2023 r. planuje Pan wystąpić o obywatelstwo polskie. Chciałby Pan skorzystać z ulgi dla powracających w 2023 roku. Przed przeprowadzką do Polski na stałe Pana jedynym miejscem zamieszkania dla celów podatkowych była Białoruś. Nie pracował Pan przed przyjazdem do Polski dla podmiotu polskiego.

Ww. ulga polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. 

W celu skorzystania z ww. preferencji podatkowej, tj. tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być jednak wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.

Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.

Z treści wniosku i uzupełnienia wynika, że do Polski przeprowadził się Pan 16 marca 2022 r. z zamiarem osiedlenia się na stałe i od tego dnia jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Zatem, warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Następny warunek określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) ww. ustawy.

W okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok 2022, w którym przeprowadził się Pan na stałe do Polski, nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Polski,  bowiem w okresie tym do przyjazdu w marcu 2022 r. do Polski mieszkał Pan wyłącznie na Białorusi. Zatem, spełnił Pan również wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) ww. ustawy. Spełnił Pan również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. b) ww. ustawy.

Jednym z warunków, wymienionych w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) jest posiadanie przez podatnika Karty Polaka.

Do Polski przeprowadził się Pan na podstawie wizy długoterminowej wydanej w związku z posiadaniem Karty Polaka, która była wydana 7 marca 2022 r. i była ważna od 15 marca 2022 r. Jako cel wydania wskazano 18 - Karta Polaka. Ze względu na zamiar pozostania w Polsce i osiedlenia się na stałe, uzyskał Pan pobyt stały w Polsce w październiku 2022 r., do czego uprawniała Pana Karta Polaka. Wydanie karty stałego pobytu wiązało się z obowiązkiem zwrotu Karty Polaka. Obecnie Pana Karta Polaka znajduje się w urzędzie wojewódzkim i jest włączona do sprawy o pobyt stały.

Wyjaśnić należy, że stosownie do art. 229 pkt 7 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 519 ze zm.):

Wydanie karty pobytu cudzoziemcowi, o którym mowa w art. 195 ust. 1 pkt 9, następuje po zwróceniu przez niego Karty Polaka, zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz.U. z 2019 r. poz. 1598 oraz z 2022 r. poz. 91).

Zatem spełnił Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, albowiem przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nastąpiło w związku z posiadaniem przez Pana Karty Polaka. Późniejszy zwrot Karty Polaka wynikający z obowiązku nałożonego na Pana przepisami ustawy o cudzoziemcach nie pozbawia Pana prawa do skorzystania z ulgi.

Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.

Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.  Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.

Z przedstawionego przez Pana opisu zdarzenia wynika, że posiada Pan inne dokumenty potwierdzające, że Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych przed przyjazdem do Polski znajdowało się na Białorusi. Spełnił Pan zatem warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, w sposób oczywisty spełnił Pan również obwarowanie wynikające z art. 21   ust. 43 pkt 5 cyt. ustawy podatkowej, jako że skorzystanie z rzeczonej ulgi jest możliwe dopiero od złożenia rozliczenia za rok 2022.

Zatem przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. ulgi na powrót w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 43 powołanej ustawy – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44, tj. dla Pana w latach 2022-2025 albo od początku roku następnego, tj. w latach 2023-2026.

Nieposiadanie w postaci fizycznej Karty Polaka nie odbiera Panu prawa do skorzystania z „Ulgi na powrót”.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).