Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku ze zwolnieniem z opłaty za studia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku ze zwolnieniem z opłaty za studia.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X, zwana w dalszej części wniosku „Wnioskodawcą”, jest niepubliczną uczelnią wyższą wpisaną do ewidencji uczelni niepublicznych prowadzonej przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego pod nr .... Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zgodnie z art. 80 ust. 2 tej ustawy, uczelnia wyższa, przed rozpoczęciem rekrutacji ustala opłaty pobierane od studentów oraz ich wysokość.
Natomiast, zgodnie z § 73 ust. 3 statutu Wnioskodawcy, wysokość i zasady pobierania opłat za studia, studia doktoranckie, studia podyplomowe i inne formy kształcenia oraz warunki zwolnienia z opłat określa Rektor.
Działając na podstawie art. 80 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w związku z § 73 ust. 3 statutu Wnioskodawcy, Wnioskodawca, na podstawie zarządzenia Rektora X ze stycznia 2023 r. w sprawie wysokości i warunków wnoszenia opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 (dalej jako: „Zarządzenie”), ustalił tabelę opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 oraz regulamin opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024, które stanowią, odpowiednio, załącznik nr 1 i 2 do Zarządzenia.
Ponieważ Zarządzenie dotyczy wysokości opłat oraz regulaminu opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 oznacza to, że faktyczne wykonanie Zarządzenia, a tym samym faktyczne przyznanie studentom ulg będących przedmiotem niniejszego wniosku, nastąpi dopiero z chwilą rozpoczęcia się roku akademickiego 2023/2024, czyli z dniem 1 października 2023 r., w związku z tym, wniosek ten dotyczy zdarzenia przyszłego.
W regulaminie opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024, który stanowi załącznik nr 2 do Zarządzenia, Wnioskodawca zdecydował o przyznaniu ulg dla studentów, którzy spełnią kryteria określone w tym regulaminie.
Studentowi, który odbywa studia jednocześnie na więcej niż na jednym kierunku prowadzonym przez Wnioskodawcę, przysługuje ulga na drugim i kolejnym kierunku w wysokości 50% semestralnej opłaty za studia na tym kierunku, do czasu zakończenia ostatniego semestru studiów na pierwszym kierunku lub skreślenia z listy studentów na tym kierunku. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Na Drugim Kierunku”.
Małżeństwu, rodzeństwu, dzieciom i rodzicom jednocześnie studiującym na studiach wyższych prowadzonych przez Wnioskodawcę przysługuje ulga w wysokości 10% semestralnej opłaty za studia za pierwszy kierunek studiów dla osoby, która jako druga rozpoczęła studia prowadzone przez Wnioskodawcę. Ulga przysługuje za semestry, w których studiują jednocześnie obydwie osoby. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Rodzinną”.
Laureatom olimpiad rozpoczynającym studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone przez Wnioskodawcę przysługuje ulga w wysokości 100% semestralnych opłat za studia na pierwszym roku studiów. Warunkiem przyznania ulgi w kolejnych latach jest uzyskanie średniej arytmetycznej ocen z toku studiów w wysokości co najmniej 4,60. Ulga przysługuje osobom legitymującym się zaświadczeniem, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1036). W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Laureata”.
Finaliści olimpiad rozpoczynający studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone przez Wnioskodawcę otrzymują ulgę 50% semestralnych opłat za studia na pierwszym roku studiów. Warunkiem przyznania ulgi w kolejnych latach jest uzyskanie średniej arytmetycznej ocen z toku studiów co najmniej 4,60. Ulga przysługuje osobom legitymującym się zaświadczeniem, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1036). W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Finalisty”.
Studentom przyjętym na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie, którzy:
a)są absolwentami liceów ogólnokształcących, które w Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2023 zajęły miejsca od 1 do 15 albo absolwentami techników, które w tym rankingu zajęły miejsca od 1 do 10;
b)w trakcie nauki w szkole średniej w pierwszym semestrze roku szkolnego 2022/2023 uzyskali średnią ocen na poziomie co najmniej 4,0;
c)przejawiają wysokie zaangażowanie w działania na rzecz społeczeństwa i środowiska;
d)są rekomendowani przez dyrektora szkoły średniej, do której uczęszczają;
-może zostać przyznana ulga w wysokości 100% semestralnych opłat za studia w pierwszym semestrze studiów. Warunkiem przyznania ulgi w kolejnym semestrze jest uzyskanie średniej arytmetycznej ocen z toku studiów w wysokości co najmniej 4,60. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Absolwenta”.
Studentom przyjętym na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie, którzy są:
·laureatami ogólnopolskiego konkursu „Zwolnieni z Teorii”,
·finalistami konkursu „Zwolnieni z Teorii”, rekomendowanymi przez zarząd Fundacji „Zwolnieni z Teorii",
-może zostać przyznana ulga w wysokości do 100% semestralnych opłat za studia w pierwszym semestrze studiów. Warunkiem przyznania ulgi w kolejnym semestrze jest uzyskanie średniej arytmetycznej ocen z toku studiów w wysokości co najmniej 4,60. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Zwolnieni z Teorii”.
Studentom posiadającym osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym, po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji dyrektora Centrum Sportu może zostać przyznana ulga w maksymalnej wysokości 100% semestralnych opłat za studia. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Sportową”.
Absolwentom, którzy ukończyli studia pierwszego stopnia, drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, prowadzone przez Wnioskodawcę, udziela się ulgi w wysokości 10% semestralnej opłaty za studia – na studiach pierwszego stopnia prowadzonych przez Wnioskodawcę. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Pierwszego Stopnia”.
Absolwentom, którzy ukończyli studia pierwszego stopnia, drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, prowadzone przez Wnioskodawcę, udziela się ulgi w wysokości 15% semestralnej opłaty za studia – na studiach drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich prowadzonych przez Wnioskodawcę. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Drugiego Stopnia”.
Absolwentom, którzy ukończyli z wyróżnieniem studia pierwszego stopnia prowadzone przez Wnioskodawcę, udziela się ulgi w wysokości 40% semestralnej opłaty za studia za pierwszy semestr studiów – na studiach drugiego stopnia prowadzonych przez Wnioskodawcę. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem”.
Dzieciom absolwentów ukończonych studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich prowadzonych przez Wnioskodawcę, które rozpoczynają studia stacjonarne pierwszego lub drugiego stopnia albo jednolite studia magisterskie prowadzone przez Wnioskodawcę, przysługuje ulga w wysokości 10% semestralnej opłaty za studia za pierwszy semestr studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Dzieci”.
Absolwentom studiów podyplomowych udziela się ulgi:
a)w wysokości 10% semestralnej opłaty za studia – na studiach pierwszego stopnia prowadzonych przez Wnioskodawcę,
b)w wysokości 15% semestralnej opłaty za studia – na studiach drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich prowadzonych przez Wnioskodawcę.
W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą Podyplomową”.
Dzieciom absolwentów studiów MBA, które rozpoczynają studia stacjonarne pierwszego lub drugiego stopnia albo jednolite studia magisterskie prowadzone przez Wnioskodawcę, przysługuje ulga w wysokości 10% semestralnej opłaty za studia za pierwszy semestr studiów prowadzonych przez Wnioskodawcę. W dalszej części wniosku ulga ta będzie zwana „Ulgą MBA”.
Zgodnie z regulaminem opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024, który stanowi załącznik nr 2 do Zarządzenia:
a)Ulgi Na Drugim Kierunku, Ulgi Rodzinnej, Ulgi Laureata, Ulgi Finalisty, Ulgi Absolwenta, Ulgi Zwolnieni z Teorii, Ulgi Sportowej, Ulgi Pierwszego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem, Ulgi Dzieci, Ulgi Podyplomowej oraz Ulgi MBA nie stosuje się do płatności za studia realizowane przez Wnioskodawcę we współpracy z innymi podmiotami. Ulg tych nie łączy się. Ponadto ulgi te nie przysługują w przypadku powtarzania semestru lub roku oraz w czasie urlopu od zajęć realizowanych przez Wnioskodawcę;
b)Ulgi Laureata, Ulgi Finalisty, Ulgi Absolwenta, Ulgi Zwolnieni z Teorii, Ulgi Sportowej, Ulgi Pierwszego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem, Ulgi Dzieci, Ulgi Podyplomowej oraz Ulgi MBA, przysługują za odbywanie studiów tylko na jednym kierunku.
Zgodnie z regulaminem opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024, który stanowi załącznik nr 2 do Zarządzenia, opisane powyżej wszystkie ulgi są, co do zasady, udzielane na wniosek studenta. Ulga Absolwenta. Ulga Zwolnieni z Teorii, Ulga Pierwszego Stopnia. Ulga Drugiego Stopnia oraz Ulga Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem może zostać przyznana bez wniosku studenta.
Pytanie
Czy po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek sporządzenia i przekazania studentowi oraz właściwemu naczelnikowi rzędu skarbowego informacji PIT-11 z tytułu uzyskania przez studenta przychodu z innych źródeł (nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego świadczenia) w związku z całkowitym lub częściowym zwolnieniem studenta z opłat pobieranych przez Wnioskodawcę z tytułu Ulgi Na Drugim Kierunku, Ulgi Rodzinnej, Ulgi Laureata, Ulgi Finalisty, Ulgi Absolwenta, Ulgi Zwolnieni z Teorii, Ulgi Sportowej, Ulgi Pierwszego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem, Ulgi Dzieci, Ulgi Podyplomowej oraz Ulgi MBA?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „Ustawa PIT”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, oraz dochodów od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy PIT, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a Ustawy PIT, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2b Ustawy PIT, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w art. 11 ust. 2, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Przyznanie studentom, na podstawie regulaminu opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 stanowiącym załącznik nr 2 do Zarządzenia, począwszy od 1 października 2023 r., ulg w opłatach za studnia nie spowoduje przekazania przez Wnioskodawcę jakichkolwiek kwot pieniężnych na rzecz studentów. Przyznanie tych ulg skutkować będzie po stronie studentów tym, że z tytułu uczestnictwa w studiach prowadzonych przez Wnioskodawcę nie będą oni ponosić żadnych opłat albo opłaty ponoszone przez studentów będą niższe.
Przenosząc powyższe na grunt przepisów Ustawy PIT, studenci w związku z korzystaniem z ulg na podstawie regulaminu opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 stanowiącym załącznik nr 2 do Zarządzenia uzyskają:
a)„inne nieodpłatne świadczenie”, wtedy, gdy na podstawie regulaminu opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024, Wnioskodawca nie będzie pobierać od studenta opłat za studia (ulga dla studenta obejmować będzie 100% opłaty za studia), albo
b)„świadczenia częściowo odpłatne”, wtedy, gdy na podstawie regulaminu opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024, Wnioskodawca będzie pobierać od studenta tylko część opłat za studia (ulga dla studenta obejmować będzie określony procent opłaty za studia).
Na tym etapie można zatem stwierdzić, że z tytułu objęcia, na podstawie regulaminu opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 stanowiącym załącznik nr 2 do Zarządzenia, danego studenta Ulgą Laureata, Ulgą Absolwenta, Ulgą Zwolnieni z Teorii oraz Ulgą Sportową, które obejmują 100% semestralnych opłat za studia, student uzyska inne nieodpłatne świadczenie będące potencjalnie przychodem, w wysokości opłaty za dany kierunek studiów stosowanych przez Wnioskodawcę wobec innych studentów, nie kwalifikujących się do objęcia żadną z ulg jakie będą mieć zastosowanie na podstawie tego regulaminu.
Natomiast, z tytułu objęcia, na podstawie regulaminu opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 stanowiącym załącznik nr 2 do Zarządzenia, danego studenta:
a)Ulgą Na Drugim Kierunku w wysokości 50% semestralnej opłaty za studia,
b)Ulgą Rodzinną w wysokości 10% semestralnej opłaty za studia,
c)Ulgą Finalisty w wysokości 50% semestralnej opłaty za studia,
d)Ulgą Pierwszego Stopnia w wysokości 10% semestralnej opłaty za studia,
e)Ulgą Drugiego Stopnia w wysokości 15% semestralnej opłaty za studia,
f)Ulgą Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem w wysokości 40% semestralnej opłaty za studia,
g)Ulgą Dzieci w wysokości 10% semestralnej opłaty za studia,
h)Ulgą Podyplomową w wysokości 10% lub 15% semestralnej opłaty za studia, oraz
i)Ulgą MBA w wysokości 10% semestralnej opłaty za studia,
-student uzyska świadczenie częściowo odpłatne, czyli potencjalnie przychód w wysokości różnicy pomiędzy opłatą za dany kierunek studiów stosowaną przez Wnioskodawcę wobec innych studentów, niekwalifikujących się do objęcia żadną z ulg, a wysokością odpłatności ponoszonej przez studenta, który zakwalifikuje się do objęcia jedną z wymienionych powyżej ulg.
Należy rozstrzygnąć do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć wskazane powyżej potencjalne przychody z tytułu innych nieodpłatnych świadczeń oraz świadczeń częściowo odpłatnych. Źródłem przychodów dla studentów w przedmiotowej sprawie nie będą źródła wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy PIT, a wyłącznie źródło wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT – „inne źródła”.
Definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i wskazuje wyłącznie przykładowe kategorie stanowiące przychód. Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 Ustawy PIT, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 Ustawy PIT.
Zgodnie natomiast z art. 42a ust. 1 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy PIT (przychody z innych źródeł), z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c Ustawy PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.
Zatem na tym etapie można by stwierdzić, że Wnioskodawca ma potencjalnie obowiązek sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (formularz PIT-11) i przesłać ją studentowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania studenta wykonuje swoje zadania, gdyż student, który skorzysta z ulg na podstawie regulaminu opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 stanowiącym załącznik nr 2 do Zarządzenia uzyska, potencjalnie, przychód z innych źródeł.
Jednakże należy w tym miejscu odnieść się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, który dotyczył „innych nieodpłatnych świadczeń” a tym samym, w związku z art. 11 ust. 2b Ustawy PIT również świadczeń częściowo odpłatnych. Jak już bowiem wskazano powyżej, zgodnie z art. 11 ust. 2b Ustawy PIT, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustalonych dla innych nieodpłatnych świadczeń (czyli według zasad określonych w art. 11 ust. 2 Ustawy PIT), a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Mimo, że wspomniany wyrok Trybunału Konstytucyjnego odnosił się do innych nieodpłatnych świadczeń w zakresie świadczeń pracowniczych, sformułowane w nim tezy mają charakter uniwersalny i w związku z tym odnoszą się do świadczeń studentów, które studenci mogą uzyskać na podstawie regulaminu opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 stanowiącym załącznik nr 2 do Zarządzenia.
W wyroku tym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że za przychód pracownika z tytułu innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 Ustawy PIT, uznane mogą być świadczenia, które łącznie spełniają następujące przesłanki:
a)świadczenia te zostały spełnione za zgodą pracownika (pracownik skorzystał z tych świadczeń w pełni dobrowolnie),
b)świadczenia zostały spełnione w interesie pracownika, a nie w interesie pracodawcy oraz przyniosły pracownikowi korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który pracownik musiałby ponieść,
c)świadczenia są źródłem korzyści, która jest wymierna (przykładowo w postaci zaoszczędzenia przez pracownika wydatku) i przypisana indywidualnemu pracownikowi (co oznacza, że korzyść nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).
Odnośnie pierwszej przesłanki, Trybunał Konstytucyjny wskazał, że inne nieodpłatne świadczenia na rzecz pracownika mogą być uznane za jego dochód, w rozumieniu przepisów Ustawy PIT, tylko pod warunkiem, że rzeczywiście spowodowały zaoszczędzenie przez pracownika wydatków, przy czym ustalenie tej okoliczności zależy od tego, czy pracownik skorzystał ze świadczenia zaoferowanego pracownikowi przez pracodawcę w pełni dobrowolnie. Zgoda pracownika na skorzystanie ze świadczenia wyraża bowiem ocenę pracownika, że świadczenie, z perspektywy jego sytuacji (zawodowej, życiowej, rodzinnej), jest celowe i przydatne, leży ono w interesie pracownika. Oznacza to, że w przypadku braku świadczenia ze strony pracodawcy, pracownik musiałby ponieść wydatek. W konsekwencji przyjęcie świadczenia oferowanego przez pracodawcę oznacza uniknięcie przez pracownika wydatku.
W zakresie drugiej przesłanki, Trybunał Konstytucyjny wskazał, że dla oceny czy świadczenie leżało w interesie pracownika, istotne jest czy stanowiło ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść) pracownika, którego efekt jest uchwytny w majątku pracownika. Co ważne, Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że w zakres nieodpłatnego świadczenia jako przychodu, wchodzą wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których skutkiem jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osoby, mające konkretny wymiar finansowy”.
Aby wartość świadczenia uzyskanego przez pracownika od pracodawcy podlegała opodatkowaniu, po stronie pracownika musi pojawić się dochód, czyli korzyść majątkowa w jednej z dwóch postaci:
a)powiększenia aktywów pracownika, co jest zwykłym skutkiem wypłaty pieniędzy, albo
b)zaoszczędzenia przez pracownika wydatków, co może być następstwem świadczenia rzeczowego lub w formie usługi. W wyniku takiego świadczenia w majątku pracownika nie pojawia się wprawdzie realny dochód (w znaczeniu ekonomicznym), ale ponieważ znaczenie dochodu na gruncie Ustawy PIT jest szersze, zaoszczędzenie wydatków musi być traktowane na równi z przyrostem majątku.
Odnośnie trzeciej przesłanki, Trybunał Konstytucyjny wskazał, że przychód powstaje, gdy można zindywidualizować świadczenie, określić jego wartość pieniężną oraz skonkretyzować odbiorcę (beneficjenta świadczenia). W sytuacji gdy otrzymane przez pracownika nieodpłatne świadczenie stanowi świadczenie pracodawcy, na które pracownik wyraził zgodę, które zostało spełnione w jego interesie i oznacza realne przysporzenie mu korzyści, problem ustalenia podstawy opodatkowania w zasadzie ulega rozwiązaniu. Dotyczy to między innymi zorganizowania przez pracodawcę dowozu do pracy, w sytuacji gdy pracodawca wie kto będzie korzystał z tej formy transportu oraz zna odległości, którą każdy będzie pokonywał. W takim przypadku pracodawca jest w stanie precyzyjnie określić wartość świadczenia przypadającą indywidualnie na każdego przewożonego pracownika. Z drugiej strony Trybunał Konstytucyjny wskazał jako przykład świadczenia, które nie rodzi po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści), sytuację, w której pracodawca proponuje pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych czy szkoleniowych. W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu (szkoleniu) dobrowolnie, po stronie pracownika nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie sposób bowiem zakładać, że gdyby nie spotkanie (konferencja) organizowane przez pracodawcę, pracownik wydałby pieniądze na uczestnictwo w takim przedsięwzięciu. Jak wskazał Trybunał Konstytucyjny, udział w spotkaniu (wyjeździe) integracyjnym czy szkoleniu zaoferowanym przez pracodawcę pracownikom, nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika, gdyż – pomijając w tym miejscu kryterium uniknięcia wydatku (por. pkt. 3.4.7. uzasadnienia) – nie ma podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom, jako ich wymierną korzyść”.
W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, Wnioskodawca w regulaminie opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024, który stanowi załącznik nr 2 do Zarządzenia, zdecydował o przyznaniu ulg dla studentów, którzy spełnią kryteria określone w tym regulaminie.
Ulgi określone w tym regulaminie mają następujący charakter:
a)Ulga Laureata obejmuje 100% semestralnej opłat za studia,
b)Ulga Absolwenta obejmuje 100% semestralnej opłat za studia,
c)Ulga Zwolnieni z Teorii obejmuje 100% semestralnej opłat za studia,
d)Ulga Sportowa obejmuje 100% semestralnej opłat za studia,
e)Ulga Na Drugim Kierunku obejmuje 50% semestralnej opłaty za studia,
f)Ulga Rodzinna obejmuje 10% semestralnej opłaty za studia,
g)Ulga Finalisty obejmuje 50% semestralnej opłaty za studia,
h)Ulga Pierwszego Stopnia obejmuje 10% semestralnej opłaty za studia,
i)Ulga Drugiego Stopnia obejmuje 15% semestralnej opłaty za studia,
j)Ulga Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem obejmuje 40% semestralnej opłaty za studia,
k)Ulga Dzieci obejmuje 10% semestralnej opłaty za studia,
l)Ulga Podyplomowa obejmuje 10% lub 15% semestralnej opłaty za studia, oraz
m)Ulga MBA obejmuje 10% semestralnej opłaty za studia.
Zatem wymienione powyżej ulgi obejmują całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat za studia. Każdy student Wnioskodawcy zostaje objęty ulgą w przypadku, gdy spełni kryteria warunkujące uzyskaniem ulgi wskazane w regulaminie oraz złoży Wnioskodawcy wniosek o objęcie ulgą, przy czym Ulga Absolwenta, Ulga Zwolnieni z Teorii. Ulga Pierwszego Stopnia, Ulga Drugiego Stopnia oraz Ulga Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem może zostać przyznana przez Wnioskodawcę również bez wniosku studenta.
Ponadto, zgodnie z regulaminem:
a)Ulgi Na Drugim Kierunku, Ulgi Rodzinnej, Ulgi Laureata, Ulgi Finalisty, Ulgi Absolwenta, Ulgi Zwolnieni z Teorii, Ulgi Sportowej, Ulgi Pierwszego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem, Ulgi Dzieci, Ulgi Podyplomowej oraz Ulgi MBA nie stosuje się do płatności za studia realizowane przez Wnioskodawcę we współpracy z innymi podmiotami. Ulg tych nie łączy się. Ponadto ulgi te nie przysługują w przypadku powtarzania semestru lub roku oraz w czasie urlopu od zajęć realizowanych przez Wnioskodawcę;
b)Ulgi Laureata. Ulgi Finalisty, Ulgi Absolwenta, Ulgi Zwolnieni z Teorii, Ulgi Sportowej, Ulgi Pierwszego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem, Ulgi Dzieci. Ulgi Podyplomowej oraz Ulgi MBA, przysługują za odbywanie studiów tylko na jednym kierunku.
Powyższe rozwiązania, przyjęte w regulaminie opłat za studia rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024, który stanowi załącznik nr 2 do Zarządzenia pozwalają stwierdzić, że świadczenie Wnioskodawcy na rzecz studentów (mające charakter innego świadczenia nieodpłatnego lub świadczenia częściowo odpłatnego) jest skierowane do wszystkich osób, które spełnią kryteria zdefiniowane w regulaminie i opisane w niniejszym wniosku w części dotyczące opisu zdarzenia przyszłego.
Przykładowo, warunkiem uzyskania Ulgi Laureata, w wysokości 100% semestralnych opłat za studia na pierwszym roku studiów, jest bycie laureatem olimpiady rozpoczynającym studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone przez Wnioskodawcę oraz legitymowanie się zaświadczeniem, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1036). Natomiast warunkiem uzyskania Ulgi Na Drugim Kierunku, w wysokości 50% semestralnej opłaty za studia, jest odbywanie przez studenta studiów jednocześnie na więcej niż jednym kierunku studiów prowadzonym przez Wnioskodawcę.
Innymi słowy, świadczenia te są dostępne w sposób ogólny, dla wszystkich, którzy spełnią określone warunki. W związku z tym, ulgi wskazane w regulaminie, czyli świadczenie Wnioskodawcy (świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne) jest kierowane przez Wnioskodawcę do nieokreślonego kręgu odbiorców, o ile odbiorcy spełnią zdefiniowane kryteria korzystania z ulgi. Ulgi te nie mają zatem indywidualnego charakteru.
W związku z tym, w stosunku do ulg określonych w regulaminie, czyli, przechodząc na grunt przepisów Ustawy PIT, innych nieodpłatnych świadczeń oraz świadczeń częściowo odpłatnych, nie jest spełniona trzecia z przesłanek wskazanych w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 (sygn. akt K 7/13), mianowicie nie jest spełniony warunek, że korzyść jaką uzyska student korzystając z ulgi „nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów”. Wręcz przeciwnie, jak wykazano powyżej jest ona dostępna dla wszystkich.
W związku z powyższym:
a)Ulga Laureata obejmujące 100% semestralnej opłat za studia,
b)Ulga Absolwenta obejmuje 100% semestralnej opłat za studia,
c)Ulga Zwolnieni z Teorii obejmuje 100% semestralnej opłat za studia,
d)Ulga Sportowa obejmuje 100% semestralnej opłat za studia,
e)Ulga Na Drugim Kierunku obejmuje 50% semestralnej opłaty za studia,
f)Ulga Rodzinna obejmuje 10% semestralnej opłaty za studia,
g)Ulga Finalisty obejmuje 50% semestralnej opłaty za studia,
h)Ulga Pierwszego Stopnia obejmuje 10% semestralnej opłaty za studia,
i)Ulga Drugiego Stopnia obejmuje 15% semestralnej opłaty za studia,
j)Ulga Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem obejmuje 40% semestralnej opłaty za studia,
k)Ulga Dzieci obejmuje 10% semestralnej opłaty za studia,
l)Ulga Podyplomowa obejmuje 10% lub 15% semestralnej opłaty za studia, oraz
m)Ulga MBA obejmuje 10% semestralnej opłaty za studia
- nie stanowi innego nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa jest w art. 11 ust. 1 w zw. z ust. 2a Ustawy PIT ani świadczenia częściowo odpłatnego, o którym mowa jest w art. 11 ust. 2b Ustawy PIT. Tym samym, po stronie studentów, którzy będą korzystać ze wskazanych powyżej ulg nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, o którym mowa jest w art. 20 ust. 1 Ustawy PIT.
W konsekwencji, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek, określony w art. 42a ust. 1 Ustawy PIT, sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów studentów z tytułu korzystania z nich z ulg określonych w regulaminie i przesłania tej informacji studentowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania studenta wykonuje swoje zadania.
Zatem, odpowiadając na pytanie zawarte we wniosku, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek sporządzenia i przekazania studentowi oraz właściwemu naczelnikowi rzędu skarbowego informacji PIT-11 z tytułu uzyskania przez studenta przychodu z innych źródeł (nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego świadczenia) w związku z całkowitym lub częściowym zwolnieniem studenta z opłat pobieranych przez Wnioskodawcę z tytułu Ulgi Na Drugim Kierunku, Ulgi Rodzinnej, Ulgi Laureata, Ulgi Finalisty, Ulgi Absolwenta, Ulgi Zwolnieni z Teorii, Ulgi Sportowej, Ulgi Pierwszego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia, Ulgi Drugiego Stopnia z Wyróżnieniem, Ulgi Dzieci, Ulgi Podyplomowej oraz Ulgi MBA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.