Skutki podatkowe otrzymania świadczenia wdowiego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.301.2023.2.AKR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.301.2023.2.AKR

Temat interpretacji

Skutki podatkowe otrzymania świadczenia wdowiego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych opodatkowania świadczenia uzyskiwanego z USA. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 maja 2023 r. (wpływ 1 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Od stycznia 2018 r. do chwili obecnej otrzymuje Pani „świadczenie dla wdowy” z Social Security Administration z USA po zmarłym mężu …. Świadczenie wdowie zarówno w Polsce, jak i w USA jest uznawane za świadczenie rodzinne na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych i było uzależnione od tragicznego zdarzenia losowego, tj. od śmierci Pani męża.

W dniu 30 stycznia 2018 r. po nieuleczalnej chorobie nowotworowej zmarł Pani mąż. W dniu 5 lutego 2018 r. złożyła Pani do ZUS w … wniosek o rentę rodzinną po mężu, ponieważ Pani nauczycielska emerytura w 2018 r. to 1 009,19 zł netto. Pani mąż w dniu 17 października 2017 r. złożył do Konsulatu USA wniosek o świadczenie emerytalne USA. Zatem, Pani wniosek o rentę rodzinną został przekazany do ZUS – I Oddziału w …. – Wydziału Umów Międzynarodowych. W dniu 26 kwietnia 2018 r. otrzymała Pani rentę rodzinną po mężu 1 941 zł 36 gr netto. Chciała Pani wycofać wniosek męża, lecz poinformowano Panią, aby dostarczyła Pani akt zgonu męża, a otrzyma Pani automatycznie rodzinny socjal, tzw. świadczenie wdowie. Sprawa trwała długo, ponieważ ZUS dopiero w dniu 15 marca 2018 r. doręczył do Konsulatu okresy zatrudnienia Pani męża w Polsce (40 lat pracy). Decyzją z dnia 3 lipca 2018 r. otrzymała Pani „świadczenie wdowie” z SSA USA – ….

Rodzinne świadczenie wdowie jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na swój socjalny charakter. Interweniowała Pani ustnie, telefonicznie w Banku …., ZUS, NFZ, Urząd Skarbowy – bezskutecznie. Nie pobiera Pani renty-emerytury, ale świadczenie wdowie. Pismem z dnia 12 lipca 2018 r. Bank …. poinformował Panią, że „pełni funkcję płatnika od zagranicznych świadczeń emerytalno-rentowych” bez podania podstawy prawnej. Dostarczyła Pani do wskazanego oddziału Banku, osobiście pisma z Konsulatu USA Pani i Pani zmarłego męża z dnia 24 lipca 2018 r.

Płatnikiem Pani świadczenia wdowiego jest SSA USA i wypłaca Pani to świadczenie na podstawie przepisów obowiązujących w USA. Ta sama instytucja wydaje Pani od 2018 r. do chwili obecnej druk FORM SSA-… ...., który jest odpowiednikiem PIT w Polsce. Zarówno ZUS, jak i Bank …. nie są płatnikami Pani świadczenia wdowiego.

Bank …. pismem z dnia 12 kwietnia 2021 r. wyjaśnia, że PIT-11 za 2020 r. został sporządzony prawidłowo. Stwierdza Pani cyt.: „Zgodnie z KPA nie wystarczy podać obywatelowi Dz. U., poz., art., lecz należy wyczerpująco przytoczyć zapis, który dotyczy jego sprawy”. Dodatkowo wskazuje Pani, że składka zdrowotna, tzw. ... od rodzinnego świadczenia dla wdowy jest w USA dobrowolna, nie obowiązkowa. Zaznacza Pani, że ani Pani, ani Pani mąż nie byliście rezydentami USA. Pani mąż płacił takie składki w czasie zatrudnienia w USA. Chciała Pani płacić podatek w Polsce od tego świadczenia, nie pozwalają na to przepisy USA. Czuje się Pani skrzywdzona. Biuro Rachunkowe sporządza Pani zeznania podatkowe na podstawie PIT-11 z ZUS, PIT-11 z …. Druki zeznania to PIT-36 i PIT ZG. Z tego zeznania wynika, że Pani dochód brutto to: …; podatek: … (USA), … (ZUS), … dopłata. Razem …, tj. podatek od …. Jest Pani starszą, schorowaną osobą (75 lat) w głębokiej depresji po stracie męża, po 4 operacjach okulistycznych (widzi Pani 2% OL, 50% OP), po ablacji serca, druga w przyszłym roku, obecnie na badaniach w ..... Onkologii – diagnoza: liczne nowotwory układu trawiennego. Nie wie Pani czy dożyje do uzyskania sprawiedliwości, tak jak Pani mąż.

W uzupełnieniu wniosku wskazała, że wniosek dotyczy okresu od stycznia 2018 r. do nadal. Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie, którego dotyczy wniosek (rezydencja podatkowa) znajduje się w Polsce (ul. …, …). Wniosek dotyczy ustalenia czy świadczenie wdowie wypłacane Pani przez SSA – USA to przychód zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128).

Świadczenie wdowie z USA jest świadczeniem rodzinnym – wydawane na podstawie amerykańskich federalnych przepisów o świadczeniach rodzinnych. Informacja ta została potwierdzona (Pani córce) w rozmowie telefonicznej z SSA –USA. SSA nie wydaje zaświadczeń osobom nieposiadającym obywatelstwa USA. Podano przepisy znajdujące się na stronie internetowej: .... (Polish) pkt 12: „Świadczenia rodzinne dla członków rodziny pozostających przy życiu po śmierci świadczeniobiorcy pkt 1 świadczenie wdowie”. Mąż Pani otrzymał świadczenie emerytalne, lecz zmarł nie wiedząc o tym. Pani otrzymała po nim świadczenie rodzinne. Świadczenie wdowie z SSA-USA, także w Polsce uznane zostało za świadczenie rodzinne – stanowisko Min. Finansów „Opodatkowanie świadcz. rodz. z USA w Polsce”. Świadczenie wdowie wypłacane Pani z USA, powinno być objęte postanowieniami Umowy między Polską a USA podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchylania się od opodatkowania (Dz. U z 1976 r. Nr 31 poz. 178 - art. 20 pkt 1).

Oświadcza Pani, że jest opodatkowana podwójnie. Bank …wystawia Pani dokument PIT-11, z którego dane zgodnie z polskimi przepisami musi Pani wykazać w zeznaniu podatkowym.

Dokument ten jest obarczony wadami prawnymi:

·Bank …. nie jest płatnikiem Pani świadczenia.

·Nie pobiera Pani renty-emerytury z zagranicy tylko rodzinne świadczenie wdowie.

·Potrąca Pani składki zdrowotne jak od rent i emerytur. Płaci Pani składki z renty rodzinnej z ZUS-Polska.

·Wylicza i wykazuje dochód brutto mimo zapłaconego w USA podatku 25,5%, co zwiększa Pani dochody, a także wysokość składki zdrowotnej (poz. 53, 0 podatku zapł. w USA).

Uważa Pani, że ta sprawa ma związek z ordynacją podatkową.

Zgadza się Pani z tym, że Pani wniosek może być rozpatrzony tylko w zakresie kompetencji KIS. Prosi Pani, aby pominąć przedstawione przez Panią fakty, które nie dotyczą sprawy i nie mogą być uwzględnione w wydaniu interpretacji indywidualnej.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychód uzyskany z wypłacanego Pani przez SSA –USA, świadczenia wdowiego jest zwolniony na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli tak, to czy może Pani dokonać korekty zeznania za lata 2018-2022 ?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Pani, nie powinna Pani wykazywać rodzinnego świadczenia wdowiego w zeznaniach podatkowych. Jako podstawę zwolnienia przychodu uzyskanego z wypłacanego Pani przez SSA USA, świadczenia wdowiego podaje art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, Dz. U. z 2022 r. poz. 2647). Według Pani, z dotychczasowego orzecznictwa KIS wynika, że Pani stanowisko w sprawie jest właściwe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm., t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm., t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm., t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm., t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu wynika, że Pani miejsce zamieszkania (rezydencja podatkowa) jest w Polsce. Od stycznia 2018 r. do chwili obecnej otrzymuje Pani „świadczenie dla wdowy” z Social Security Administration w USA po zmarłym mężu. Świadczenie wdowie z USA jest świadczeniem rodzinnym – wydawane na podstawie amerykańskich federalnych przepisów o świadczeniach rodzinnych. Płatnikiem Pani świadczenia wdowiego jest SSA USA i wypłaca Pani to świadczenie na podstawie przepisów obowiązujących w USA. Ta sama instytucja wydaje Pani od 2018 r. do chwili obecnej druk FORM SSA-…  ..., który jest odpowiednikiem PIT w Polsce.

W związku z otrzymywaniem przez Panią świadczenia ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała Umowa z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178).

Powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń małżeńskich – wypłacanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. Umowy:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia dla byłego współmałżonka wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 ww. Umowy, zgodnie z którym, państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów, w tym m.in. świadczenia dla byłego współmałżonka, osobie mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

W myśl ogólnej zasady sformułowanej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2018 r.:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:

Natomiast z treści art. 12 ust. 7 ww. ustawy wynika, że:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem, wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Stosownie do treści art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Stosownie do § 2 tego artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji. Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis oraz obowiązujący stan prawny, należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, świadczenie otrzymywane przez Panią ze Stanów Zjednoczonych Ameryki podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy świadczenie to stanowi świadczenie rodzinne przyznane na podstawie regulacji o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki jest ono zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, w Polsce nie występuje obowiązek wykazywania ww. świadczenia w zeznaniu podatkowym. Za wskazane we wniosku lata 2018-2022 przysługuje Pani prawo dokonania korekty zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zauważyć należy, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydając przedmiotową interpretację nie prowadził postępowania dowodowego i opierał się wyłącznie na opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Panią, w którym wskazała, że otrzymywane świadczenie z USA jest świadczeniem rodzinnym – wypłacane na podstawie amerykańskich federalnych przepisów o świadczeniach rodzinnych. Faktyczne wykazanie, czy świadczenie wdowie wypłacane jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA spoczywa na Pani, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii. Interpretację indywidualną wydaje się bowiem wyłącznie w oparciu o stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przez Panią przedstawiony, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega bowiem regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie różnił się/różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Wyjaśnić również należy, że wydając interpretacje w trybie ww. przepisu tutejszy Organ nie dokonuje wyliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w postępowaniu podatkowym. Dlatego też tutejszy Organ nie odniósł się do kwot wskazanych we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).