Temat interpretacji
Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 6 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 czerwca 2023 r. (wpływ 6 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną posiadającą ośrodek interesów życiowych na terytorium Polski, a w konsekwencji osobą mającą miejsce zamieszkania dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych na terytorium Polski.
Wnioskodawczyni podlega zatem w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości uzyskiwanych dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzn. jest polskim rezydentem podatkowym).
Wnioskodawczyni jest zatrudniona w spółce (…) S.A. z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Spółka” lub „Pracodawca”), od której uzyskuje przychody wymienione w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.; dalej: „Ustawa o PIT”).
Uchwałą nr 3 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia 10 maja 2022 roku w sprawie ustanowienia w Spółce programu motywacyjnego dla kluczowych członków kadry menedżerskiej i pracowników Spółki, warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki z wyłączeniem w całości prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy w związku z emisją zwykłych akcji imiennych serii C, emisją imiennych warrantów subskrypcyjnych serii A z wyłączeniem w całości prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy oraz w sprawie zmiany statutu Spółki (dalej: „Uchwała”), Pracodawca ustanowił program motywacyjny dla pracowników oraz członków Zarządu Spółki (dalej: „Program Motywacyjny”).
Na podstawie Uchwały Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie podjęło również decyzję o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego oraz o emisji nie więcej niż (…) warrantów subskrypcyjnych serii A (dalej: „Warranty”), w rozumieniu art. 453 § 2 ustawy Kodeks spółek handlowych.
Uchwała o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki została podjęta w celu przyznania praw do objęcia akcji zwykłych na okaziciela serii C posiadaczom Warrantów.
Pod warunkiem zarejestrowania warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółka wyemitowała Warranty z prawem do objęcia akcji zwykłych na okaziciela serii C, przy czym każdy Warrant uprawnia do objęcia jednej akcji zwykłej na okaziciela serii C.
Emisja warrantów subskrypcyjnych nastąpiła w oparciu o art. 453 ustawy Kodeksu Spółek Handlowych.
Uchwała o emisji Warrantów określa w szczególności osoby uprawnione do ich objęcia, liczbę akcji przypadających na jeden Warrant, cenę emisyjną akcji Spółki, wskazanie, iż Warranty będą obejmowane nieodpłatnie oraz wskazuje termin wykonania praw z Warrantów.
Celem Programu Motywacyjnego jest stworzenie w Spółce mechanizmów, które zachęcą i zmotywują jej pracowników (dalej: „Osoby Uprawnione”) do realizacji jej strategii, działania w jej interesie oraz mechanizmów, które zapewnią silniejsze ich związanie z Pracodawcą, czego rezultatem będzie stabilny wzrost wartości Spółki.
Wnioskodawczyni również posiada status Osoby Uprawnionej.
Realizacja Programu Motywacyjnego polega na przyznaniu Osobom Uprawnionym uprawnienia do nieodpłatnego objęcia Warrantów, a także wykonania praw wynikających z Warrantów (praw majątkowych) poprzez objęcie określonej w regulaminie liczby akcji (dalej: „Regulamin”) w kapitale zakładowym Spółki po cenie określonej w Regulaminie. W wyniku realizacji praw wynikających z Warrantów (praw majątkowych) Osoby Uprawnione będą obejmowały akcje Pracodawcy na warunkach preferencyjnych, tj. po cenie nominalnej.
Z Regulaminu wynika upoważnienie dla Rady Nadzorczej Spółki do podjęcia uchwały wskazującej osoby, które będą Osobami Uprawnionymi do uczestnictwa w Programie.
Załącznikiem do Regulaminu jest wzór umowy uczestnictwa w Programie Motywacyjnym (dalej: „Umowa Uczestnictwa”).
Umowy Uczestnictwa będą zawierane z Osobami Uprawnionymi wskazanymi w treści uchwały Rady Nadzorczej Spółki, uzyskującymi od Pracodawcy przychody ze źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 i 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Osoby Uprawnione, wskazane uchwałą Rady Nadzorczej Spółki, będą mogły, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w Regulaminie, uzyskać prawo do objęcia Warrantów.
Zgodnie z Regulaminem Warranty nie mogą być zbywane na rzecz osób trzecich, są jednak dziedziczne.
Warranty tracą ważność z chwilą wykonania prawa do objęcia akcji Spółki albo bezskutecznego upływu terminu do objęcia tych akcji bądź w razie wygaśnięcia uprawnienia w sytuacjach przewidzianych w Regulaminie. Spółce przysługuje prawo nieodpłatnego nabycia Warrantów po bezskutecznym upływie terminu do objęcia akcji bądź w razie wygaśnięcia uprawnienia do objęcia akcji w sytuacjach przewidzianych w Regulaminie w celu stwierdzenia utraty przez nie mocy i wygaśnięcia uprawnienia do objęcia akcji Spółki.
Osoby Uprawnione (w tym Wnioskodawczyni), które nabyły Warranty w ramach Programu Motywacyjnego, będą mogły, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w Regulaminie, uzyskać prawo do objęcia akcji Spółki po preferencyjnej cenie, nie wcześniej niż po upływie 5 lat od momentu zarejestrowania Warrantów w rejestrze akcjonariuszy Spółki, ale nie później niż 10 maja 2032 r. Przy czym osoby, które jako pierwsze będą uczestniczyły w Programie Motywacyjnym, będą miały prawo do objęcia akcji Spółki nie wcześniej niż 1 stycznia 2025 r. lub 1 stycznia 2027 r., chyba że warunki biznesowe zastrzeżone w Regulaminie zostaną spełnione wcześniej.
Ponieważ na etapie tworzenia Programu Motywacyjnego akcje Spółki nie są notowane na giełdzie i nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym obrót akcjami nie będzie podlegał regulacjom tego rynku. Stąd konieczne było zapewnienie jasnych reguł obrotu/zbywalności akcji dla Osób Uprawnionych.
W związku z powyższym w dokumentacji dotyczącej Programu Motywacyjnego, a także w umowie wspólników, określone zostały szczegółowe zasady zbywania akcji przez Osoby Uprawnione.
Zbywalność akcji będzie podlegała m. in. ograniczeniom czasowym (tzw. lock-up), jak również podmiotowym, tj. większościowemu akcjonariuszowi Spółki zostanie przyznane prawo pierwszeństwa nabycia akcji przeznaczonych do zbycia przez Osoby Uprawnione, a zbycie akcji do podmiotu konkurencyjnego będzie wymagało zgody większościowego akcjonariusza. Ponadto umowa wspólników przewiduje ograniczenia zbywalności akcji Spółki przez Osoby Uprawnione w postaci opcji sprzedaży (Opcji …) zastrzeżonej na rzecz Spółki, czy prawa pociągnięcia Osoby Uprawnionej ze wszystkich posiadanych przez nią akcji Spółki.
Osobom Uprawnionym (w tym Wnioskodawczyni) zostały z kolei przyznane następujące uprawnienia:
§prawo do żądania odkupienia akcji przez Spółkę w wykonaniu opcji sprzedaży (Opcja …), na warunkach oraz po cenie określonej w umowie wspólników; opcja sprzedaży realizowana będzie w drodze złożenia oświadczenia woli o przyjęciu nieodwołalnej oferty nabycia wszystkich akcji złożonej przez Spółkę;
§prawo do żądania odkupienia wszystkich akcji przez podmiot trzeci w sytuacji nabycia przez ten podmiot trzeci takiej ilości akcji Spółki od akcjonariusza większościowego, która skutkowałaby zmianą kontroli w akcjonariacie Spółki (w rozumieniu umowy wspólników), na warunkach określonych w umowie wspólników (tzw. prawo przyłączenia).
Mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności, Wnioskodawczyni wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do określenia źródła i momentu powstania przychodu w związku z jego uczestnictwem w Programie Motywacyjnym, a także w zakresie wynikających z tych zdarzeń obowiązków Wnioskodawczyni jako podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jednocześnie Wnioskodawczyni pragnie zauważyć, iż w odniesieniu do Programu Motywacyjnego została wydana już interpretacja indywidualna (sygn. 0115-KDIT1.4011.511.2022.1.MN) dla Spółki – jako płatnika – potwierdzająca, iż:
1.Program Motywacyjny spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b Ustawy o PIT;
2.Przychód po stronie Osób Uprawnionych powstanie w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w następstwie realizacji praw z przyznanych warrantów;
3.Przychód ten kwalifikuje się do źródła kapitały pieniężne, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT. Tym samym w związku ze zbyciem akcji nabytych przez Osoby Uprawnione Spółka nie będzie pełnić obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pytania
1.Czy przedstawiony Program Motywacyjny spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b Ustawy o PIT?
2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym przychód po stronie Wnioskodawczyni powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w następstwie wykonania praw z Warrantów?
3.Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach wykonywania praw z Warrantów stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b Ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Opisany powyżej Program Motywacyjny spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b Ustawy o PIT.
Ad. 2.
Przychód powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach wykonania praw z Warrantów, nie zaś w momencie objęcia samych Warrantów lub objęcia akcji w następstwie wykonywania praw z Warrantów.
Ad. 3.
Zbycie akcji objętych w ramach wykonywania praw z Warrantów, skutkować będzie powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy o PIT, podlegającym opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b Ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska:
Ad. 1.
W myśl art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c Ustawy o PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych Instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i Innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1.spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2.spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Zgodnie z art. 24 ust. 11a Ustawy o PIT, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 Ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 b Ustawy o PIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1.spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT, albo
2.spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT
– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1500 ze zm.; dalej: „Ustawa o Obrocie”) lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Stosownie zaś do art. 24 ust. 12a Ustawy o PIT, przepisy art. 24 ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Interpretując literalnie art. 24 ust. 11 i 11b Ustawy o PIT należy przyjąć, że przepis ten przewiduje dwa sposoby objęcia akcji w ramach programu motywacyjnego:
1.objęcie bezpośrednie oraz
2.objęcie pośrednie:
a)w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych; lub
b)w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) Ustawy o Obrocie; lub
c)w wyniku realizacji innych praw majątkowych.
Ustawodawca w ramach art. 5a pkt 11 Ustawy o PIT zdefiniował pojęcie papierów wartościowych.
W myśl tego przepisu, za papiery wartościowe uznaje się papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 Ustawy o Obrocie.
Artykuł 3 pkt 1 lit a) Ustawy o Obrocie wskazuje, że za papiery wartościowe uznaje się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego:
1.akcje,
2.prawa poboru,
3.prawa do akcji,
4.warranty subskrypcyjne,
5.kwity depozytowe,
6.listy zastawne,
7.certyfikaty inwestycyjne i
8.inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu.
Z kolei art. 3 pkt 1 lit. b) Ustawy o Obrocie wskazuje, że za papiery wartościowe dla celów Ustawy o Obrocie uznaje się również inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji:
1.inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w ww. art. 3 pkt 1 lit. a) Ustawy o Obrocie, lub
2.wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a) Ustawy o Obrocie, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).
Ustawa o PIT nie zawiera definicji praw majątkowych lub innych praw majątkowych.
W art. 18 Ustawy o PIT jest mowa jedynie o przychodach z praw majątkowych, za które uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawczyni, należy sięgnąć pomocniczo, zgodnie z dyrektywami wykładni systemowej, do definicji mienia z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.).
W myśl tego przepisu, pod pojęciem mienia należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe, tj. wszystkie prawa podmiotowe majątkowe.
Pojęcie to wiąże się z takimi prawami podmiotowymi, które wyrażają m.in. prawo własności, użytkowanie wieczyste, prawa rzeczowe ograniczone (prawa podmiotowe bezwzględne), wierzytelności, roszczenia (prawa podmiotowe względne), a także z innymi przedmiotami stosunków majątkowych, o charakterze majątkowym.
W ocenie Wnioskodawczyni, konstrukcja art. 24 ust. 11 b Ustawy o PIT wskazuje, że ustawodawca wprowadzając do przepisu pojęcie „inne prawa majątkowe” odnosił się do praw majątkowych innych, niż prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) Ustawy o Obrocie lub prawa majątkowe z realizacji pochodnych instrumentów finansowych.
Wskazując w treści przepisu „inne prawa majątkowe” ustawodawca rozszerzył zatem katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie lub objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o wszelkie prawa majątkowe niewymienione wprost w tym przepisie.
W opisanym Programie Motywacyjnym objęcie akcji w związku z wykonaniem praw z Warrantów nastąpi właśnie w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. praw majątkowych do objęcia akcji nowych emisji, wynikających z Warrantów, nabytych wcześniej przez Osoby Uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego.
W konsekwencji, objęcie akcji w ramach Programu Motywacyjnego, w wyniku realizacji praw z Warrantów, będzie mieściło się w ramach przepisu art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT.
Stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym warranty subskrypcyjne stanowią „inne prawa majątkowe”, o których mowa w art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT, znajduje również odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych, i tak przykładowo:
1.w interpretacji indywidualnej z dnia z 7 czerwca 2022 r., 0115-KDIT1.4011.185.2022.1.MT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zauważył, iż: (...) warranty subskrypcyjne – jako papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi – należą do kategorii „innych praw majątkowych” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy (...),
2.w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.1200.2021.1.AMN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zauważył, iż: (...) warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...).
3.w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lipca 2020 r., sygn. 0112-KDWL.4011.18.2020.1.DK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy, wskazując, że: „(...) warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach programu motywacyjnego tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw.”;
4.w interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „Wskazując w treści przepisu „inne prawa majątkowe” (...) Ustawodawca rozszerzył katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie/objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o inne prawa majątkowe niewymienione wprost w tym przepisie. W analizowanym zdarzeniu przyszłym objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w związku z wykonaniem prawa do warrantu subskrypcyjnego następuje w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. Prawa majątkowego ograniczonego w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie 10% ceny emisyjnej (warrant). W konsekwencji, objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w ramach Programu Motywacyjnego nastąpi zgodnie z art. 24 ust. 11b UPIT.”;
5.w interpretacji indywidualnej z dnia 24 marca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że: „Warranty zaliczane są do kategorii „innych praw majątkowych”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym Program spełnia warunki przewidziane w tym przepisie (...) Program przedstawiony we wniosku spełnia warunki, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, co zostało wykazane powyżej, dochód Osoby Uprawnionej z tytułu uczestnictwa w Programie będzie opodatkowany zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 24 ust. 11 -11a ww. ustawy. W konsekwencji, jakikolwiek przychód po stronie Osób Uprawnionych, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki Holdingowej, tj. (i) zbycia akcji nowej emisji Spółki Holdingowej objętych w wyniku realizacji prawa z Warrantów, które wcześniej zostały przyznane Osobie Uprawnionej lub (ii) zbycia akcji własnych Spółki Holdingowej nabytych bezpośrednio. Tym samym, zdarzenia poprzedzające zbycie, takie jak: (i) przystąpienie do Programu Motywacyjnego, (ii) przyznanie praw do nabycia w przyszłości Warrantów, do objęcia w przyszłości Akcji, (iii) nabycie Warrantów, (iv) realizacja praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcie/nabycie Akcji, nie będą skutkować powstaniem dla Osoby Uprawnionej przychodów.”.
Taką interpretację przedmiotowych przepisów nakazuje również dyrektywa racjonalności ustawodawcy.
W polskim systemie prawnym warranty subskrypcyjne emitowane w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego od lat były jednym z podstawowych instrumentów wykorzystywanych do implementacji przez spółki publiczne programów motywacyjnych, w których osoby uprawnione mogły faktycznie objąć akcje.
Niekwalifikowanie warrantów subskrypcyjnych jako „innych praw majątkowych” powodowałoby, że wprowadzona do Ustawy o PIT instytucja programu motywacyjnego miałaby istotnie zawężone stosowanie.
W ocenie Wnioskodawczyni, również treść uzasadnienia (druk sejmowy nr 1878 Sejmu VIII kadencji) do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 27 października 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 2175) wskazuje, że w przypadku objęcia akcji Spółki bezpłatnie lub po preferencyjnej cenie w wykonaniu prawa z warrantów subskrypcyjnych, przychód dla Wnioskodawczyni powstanie dopiero w momencie zbycia akcji.
W uzasadnieniu do ww. ustawy przewidziano bowiem, że: „Dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od 1 stycznia 2018 r. regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonana poprzez nabycie akcji) są obojętne podatkowo”.
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawczyni, opisany w niniejszym wniosku Program Motywacyjny spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b Ustawy o PIT. Wynika to z następujących okoliczności:
1.Program Motywacyjny pełni funkcję motywacyjną, ponieważ celem jego wprowadzenia jest zachęcenie Osób Uprawnionych (w tym Wnioskodawczyni) do podejmowania określonych działań oraz powiązanie tej motywacji (oraz idących za nią wysiłków Osób Uprawnionych) z długoterminowymi celami Pracodawcy; objęcie akcji jest uzależnione od osiągnięcia przez Spółkę określonych celów, stąd oczekuje się, że Osoby Uprawnione będą zmotywowane do realizacji tych celów;
2.Akcje przyznawane w ramach Programu Motywacyjnego będą akcjami spółki akcyjnej;
3.Pracodawca ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (na terytorium Unii Europejskiej);
4.Wnioskodawczyni uzyskuje od Spółki świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 Ustawy o PIT;
5.Program został utworzony i wprowadzony na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Pracodawcy;
6.W ramach Programu Motywacyjnego Osoby Uprawnione obejmą akcje Pracodawcy w wyniku realizacji praw majątkowych jakimi są Warranty.
Ad.2.
W ocenie Wnioskodawczyni, powyższe oznacza, że przychód w ramach jego udziału w Programie Motywacyjnym nie powstaje na żadnym z wcześniejszych etapów udziału w nim, to jest na etapie objęcia Warrantów ani też wykonania praw z Warrantów.
Z brzmienia art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT wynika bowiem wprost, iż przychód z tytułu nabycia akcji spółki akcyjnej, w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez tę spółkę powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych akcji. Samo objęcie przez Wnioskodawczynię Warrantów, ani też akcji Pracodawcy w wyniku wykonania praw z Warrantów, nie wiąże się zatem z powstaniem obowiązku podatkowego po stronie Wnioskodawczyni.
Ad. 3.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1.spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT,
2.spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Opierając się na stanowisku Wnioskodawczyni przedstawionym w uzasadnieniu do pytania nr 1, Wnioskodawczyni stwierdza, że Program Motywacyjny stanowi system wynagradzania spełniający przesłanki z art. 24 ust. 11 i nast. Ustawy o PIT, a w konsekwencji przychód Wnioskodawczyni w związku z udziałem w Programie Motywacyjnym zmaterializuje się dopiero na moment odpłatnego zbycia akcji objętych w związku z udziałem w tym programie.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w następstwie zbycia akcji objętych w ramach Programu Motywacyjnego u Wnioskodawczyni powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b Ustawy o PIT.
Konsekwentnie, stosownie do art. 30b ust. 6 Ustawy o PIT, po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawczyni będzie zobowiązana w odrębnym zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 Ustawy o PIT, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym dochody z odpłatnego zbycia akcji nabytych w ramach Programu Motywacyjnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Program motywacyjny został przy tym zdefiniowany natomiast w art. 24 ust. 11b ww. ustawy.
Zgodnie z tym przepisem:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan pracownikiem (…) S.A. W ramach Programu stworzonego przez tę Spółkę będzie Pan nabywał uprawienie do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych, a także wykonania praw wynikających z warrantów (praw majątkowych) poprzez objęcie określonej w regulaminie liczby akcji.
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz opis sprawy, program, w którym Pan uczestniczy spełnia definicję programu motywacyjnego, bowiem:
§celem Programu Motywacyjnego jest stworzenie w Spółce mechanizmów, które zachęcą i zmotywują jej pracowników do realizacji jej strategii, działania w jej interesie oraz mechanizmów, które zapewnią silniejsze ich związanie z Pracodawcą, czego rezultatem będzie stabilny wzrost wartości Spółki;
§program został utworzony na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki;
§Spółka jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
§Uzyskuje Pan od Spółki świadczenia z tytułu określonego w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
§w wyniku realizacji warrantów subskrybcyjnych, tj. innych praw majątkowych, nabywa Pan prawo do nabycia akcji Spółki.
W konsekwencji, uznanie ustanowionego przez Spółkę Programu Motywacyjnego za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11-11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powoduje, że – w drodze przywołanych przepisów – następuje „przesunięcie” momentu opodatkowania uzyskiwanych w ramach tego programu świadczeń do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych przez Pana – osobę uprawnioną w wyniku realizacji programu.
Jednocześnie przepisy te rozstrzygają, że przychody uzyskane w ramach programu motywacyjnego – niezależnie od ich związku ze stosunkiem zatrudnienia uczestnika programu lub działalnością wykonywaną osobiście przez uczestnika programu – podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne”.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy:
Przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Zatem odpłatne zbycie akcji objętych w ramach opisanego programu motywacyjnego będzie zaliczone do źródła przychodów – kapitały pieniężne.
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Jak stanowi art. 30b ust. 5 ww. ustawy:
Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.
Zgodnie z art. 30b ust. 6 pkt 1 ww. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny.
W myśl art. 45 ust. 1a pkt 1 omawianej ustawy:
W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.
Stosownie do art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy:
Przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek.
Odnosząc powyższe do Pana sprawy, należy stwierdzić, że skoro na gruncie niniejszej sprawy, ustanowiony przez Spółkę Program Motywacyjny spełnia przesłanki uznania go za program motywacyjny w rozumieniu cyt. art. 24 ust. 11-11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to po Pana stronie powstanie przychód, ale dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w następstwie realizacji praw z przyznanych Panu warrantów. Jednocześnie, przychód ten należy zakwalifikować do źródła kapitały pieniężne, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, z którego dochód podlega opodatkowaniuu 19% podatkiem dochdoowym od osób fizycznych – stosownie do art. 30b ust. 1 cyt. ustawy podatkowej.
Podsumowując, prawidłowo oceniła Pani, że:
·Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego w rozumieniu art. 24 ust. 11-11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
·obowiązek rozpoznania przychodu pojawi się dopiero z momentem odpłatnego zbycia przez Panią akcji objętych w następstwie wykonania prawa z warrantów;
·przychód uzyskany z odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach wykonywania praw z warrantów stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ww. ustawy.
Powołane przez Panią we wniosku interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).