Temat interpretacji
Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości rolnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 23 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości rolnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 czerwca 2023 r. (wpływ 5 czerwca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W 1985 r. Wnioskodawca nabył od .... prawo własności nieruchomości rolnej, składającej się z m.in. z działki o numerze ewidencyjnym …., o łącznej powierzchni 0,3861 ha, położonej w miejscowości …., która objęta jest księgą wieczystą o nr …….. Działka stanowi grunty rolne klasy V-VI.
Wnioskodawca nieprzerwanie od nabycia działki z ... jest jej właścicielem. Wspomniana działka nie jest objęta M. P. Z. P., jednak jest objęta (w całości) decyzją Wójta .... z dnia .... 2022 r., ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie trzech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na przedmiotowej działce. Działka wykorzystywana jest obecnie na cele rolnicze (m.in. prowadzony jest zasiew i zbiór zbóż).
Wnioskodawca planuje wystąpić o podział geodezyjny tej nieruchomości (tj. działki o numerze ewidencyjnym ……) w celu podziału jej na trzy mniejsze działki, zgodnie z przebiegiem granic inwestycji wskazanych w decyzji Wójta .... z dnia .... 2022 r. oraz założyć dla każdej z wyodrębnionych działek osobną księgę wieczystą, a następnie zbyć odpłatnie (w drodze umowy sprzedaży) każdą z tych trzech nowo powstałych działek na rzecz różnych osób fizycznych w celu zabudowy (nieprowadzących działalności gospodarczej). Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni około 10 ha, wliczając areał działki nr …., którą zamierza podzielić i sprzedać.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że nieruchomość nabyta przez Niego w 1985 r. nie jest zabudowana. Od nabycia nieruchomości w 1985 r. Wnioskodawca wykorzystuje ją do produkcji rolnej. Nieruchomość wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Celem podziału nieruchomości na mniejsze działki jest możliwość ich łatwiejszej sprzedaży (łatwiej jest sprzedać działki mniejsze niż większe). Wnioskodawca zamierza sprzedać grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, z uwagi na brak możliwości osobistego uprawiania tak dużego areału ziemi rolnej (co podyktowane jest m.in. wiekiem i względami zdrowotnymi Wnioskodawcy). Wydzielone działki nie będą miały dostępu do drogi publicznej. W ocenie Wnioskodawcy, działki powstałe z podziału działki nr ...... będą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego, w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333), aczkolwiek należy zaznaczyć, że pytanie dotyczy oceny stanu prawnego w oparciu o przytoczony stan faktyczny co jest ostatecznie rolą Organu, a nie Wnioskodawcy. Przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość gruntowa bez zabudowań. Sprzedaż będzie obejmowała wyłącznie niezabudowane grunty. Wnioskodawca nie zamierza ponosić do dnia sprzedaży nieruchomości dodatkowych nakładów w związku z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. Wnioskodawca nie wie jakiego rodzaju oświadczenie zamierzają złożyć kupujący w umowie sprzedaży w przedmiocie lub powiększenia gospodarstwa rolnego,bądź prowadzenia produkcji rolnej, ani tym bardziej nie ma wpływu na to czy po sprzedaży ww. nieruchomości nastąpi wyłączenie przedmiotowych gruntów z użytkowania rolniczego, polegające na przekształceniu sposobu użytkowania łączącego się ze zmianą dotychczasowego przeznaczenia gruntów. Wnioskodawca nie ma bowiem aktualnie wiedzy kto (w tym czy posiada już gospodarstwo rolne) kupi działkę. Na potrzeby niniejszego wniosku należy założyć, że nabywcy przedmiotowej
nieruchomości nie nabędą jej w celu prowadzenia/powiększenia gospodarstwa bądź prowadzonej produkcji rolnej i będą użytkowane w celach mieszkaniowych.
Wnioskodawca nie zna tożsamości (i statusu prawnego) osób, które kupią działki. W chwili sprzedaży działki będą miały charakter rolny. Założyć należy, że kupujący nabędą działki w celach mieszkaniowych. Odpłatne zbycie działek, w ocenie Wnioskodawcy, nie będzie następować w ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, choć ponownie zauważyć należy, że ocena stanu prawnego w oparciu o przytoczone fakty należy do Organu.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 kwietnia 2019 r. pod firmą ..... „…..”, której przeważającą działalnością według PKD są „Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane” (43.99.Z). Działalność Wnioskodawcy nie jest związana z obrotem nieruchomościami. Na nieruchomościach opisanych we wniosku nie była prowadzona działalność gospodarcza. Wyżej opisana działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega na świadczeniu – najogólniej wskazując - usług kamieniarskich (tworzenie nagrobków, parapetów, schodów z kamienia); opodatkowana jest na zasadach ogólnych (tj. wg skali podatkowej); prowadzona jest księga przychodów i rozchodów. Nieruchomości nie były przedmiotem dzierżawy i nie były wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę od 1 kwietnia 2019 r. działalności gospodarczej, w tym nie stanowiły środków trwałych w tej działalności.
Pytanie
Czy przychód uzyskany ze sprzedaży działki (nieruchomości), opisanej w stanie faktycznym, korzysta ze zwolnienia podatkowego, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód ze sprzedaży nieruchomości opisanej w stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.; dalej zwaną: „ustawą o PIT”.
W ocenie Wnioskodawcy, spełnione będą wymogi zwolnienia przedmiotowego wskazane w powołanym przepisie, zgodnie z którym zwolnione od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym zbyciem utraciły charakter rolny.
Po pierwsze, Podatnik w związku ze sprzedażą nieruchomości (kolejnych jej części) otrzyma przychód ze sprzedaży działek (nieruchomości), które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego. Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie „gospodarstwo rolne” należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 4 ustawy o PIT, który z kolei odsyła do definicji przewidzianej w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333), zgodnie z którą gospodarstwo rolne to obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Sprzedaż działek (nieruchomości) opisanych we wniosku będzie zatem dotyczyć działek wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, w rozumieniu przepisów ustawy o PIT i podatku rolnym, gdyż grunty wchodzą w skład gruntów zajętych na prowadzenie działalności rolnej i mają obszar powyżej 1 ha oraz stanowią własność podatnika. Wreszcie podatnik kwalifikuje się do uzyskania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT, gdyż do chwili sprzedaży grunty nie utracą rolniczego charakteru (zatem nie zostanie spełniony warunek wykluczający to zwolnienie). Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dla oceny czy doszło do zmiany charakteru rolnego sprzedawanych gruntów na płaszczyźnie analizowanego przepisu istotny jest czas do chwili zbycia działki na rzecz osób fizycznych. Argumentem za tym, że nieruchomość nie utraci charakteru rolnego jest okoliczność, że w chwili sprzedaży formalnie będą nadal to grunty rolne (według ewidencji gruntów i budynków) i nie zmienia tego również wcześniejsze uzyskanie tzw. warunków zabudowy.
W ocenie Podatnika, dla oceny czy nieruchomość zachowuje „charakter rolny” (a contrario- czy utraci przy sprzedaży charakter rolny) istotny jest czas do dnia jej zbycia (zawarcia umowy przeniesienia własności) choćby dlatego, że Podatnik nie ma wpływu na to w jaki sposób z nieruchomości korzystać będą kolejni nabywcy. Podsumowując, miarodajną chwilą dla oceny czy doszło do zmiany charakteru rolnego zbywanych gruntów jest chwila, w której ma jeszcze wpływ m.in. na sposób korzystania z działki. Na dzień sprzedaży nieruchomość pozostawać będzie nadal formalnie gruntem rolnym, więc zdaniem Wnioskodawcy, nie dojdzie do utraty charakteru rolnego, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT. Ponadto zauważyć należy, że sprzedaż nastąpi na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, w celu budowy domu. Skądinąd zauważyć należy, że wybudowanie domu przez nabywców na zakupionej od Wnioskodawcy działce rolnej nie będzie eliminować jej charakteru rolniczego (dopuszczalne jest bowiem stawianie domów na działkach rolnych, są to tzw. zabudowane tereny rolnicze).
Stąd też Wnioskodawca uznaje, że spełniać będzie wymogi przewidziane dla zwolnienia podatkowego, opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub wymienionych praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, a przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.
W myśl art. 30e ww. ustawy:
ust. 1: od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
ust. 2: podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Na gruncie art. 22 ust. 6c cytowanej ustawy:
koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.
Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy:
wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy:
po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Stosownie do art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
w terminie określonym w ust. 1 (od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym) podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.
Jednakże od tej zasady ustawodawca przewidział zwolnienia przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy:
wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.
Powyższy przepis zwalnia przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jeśli grunty stanowiące to gospodarstwo rolne w związku z odpłatnym zbyciem nie utraciły charakteru rolnego.
W tym miejscu wymaga podkreślenia, że zgodnie z treścią art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. 2020 r., poz. 333):
za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 (tj. gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego – co w konsekwencji decyduje o zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży takich gruntów – wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia
27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390.) oraz załącznika do tego rozporządzenia.
Zgodnie z treścią § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia:
użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
1)grunty rolne;
2)grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;
3)grunty zabudowane i zurbanizowane;
4)grunty pod wodami;
5)tereny różne.
Stosownie natomiast do treści § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia:
grunty rolne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dzielą się na:
1)użytki rolne, do których zalicza się:
a)grunty orne, oznaczone symbolem R,
b)łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,
c)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,
d)sady, oznaczone symbolem S,
e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,
f)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,
g)grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,
h)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;
2)nieużytki, oznaczone symbolem N.
Natomiast zgodnie z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia:
grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, dzielą się na:
1)lasy, oznaczone symbolem Ls;
2)grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem Lz;
3)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W.
Powyższe uregulowania prawne wskazują, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostało uzależnione od wystąpienia następujących przesłanek:
-sprzedane grunty w momencie sprzedaży muszą stanowić lub wchodzić w skład gospodarstwa rolnego (tj. będącego własnością osoby fizycznej obszaru gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego),
-grunty nie mogą utracić w związku ze sprzedażą rolnego charakteru.
Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się
ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu.
W opisie sprawy wskazał Pan, że w 1985 r. nabył prawo własności nieruchomości rolnej, składającej się m.in. z działki o numerze ewidencyjnym …... Działka stanowi grunty rolne klasy V-VI. Wspomniana działka nie jest objęta M. P. Z. P., jednak jest objęta (w całości) decyzją wójta ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie trzech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na przedmiotowej działce. Działka wykorzystywana jest obecnie na cele rolnicze m.in. prowadzony jest zasiew i zbiór zbóż. Wnioskodawca planuje wystąpić o podział geodezyjny działki nr …………, w celu podziału jej na trzy mniejsze działki, założyć dla każdej z wyodrębnionych działek osobną księgę), a następnie zbyć odpłatnie (w drodze umowy sprzedaży) każdą z tych trzech nowo powstałych działek, na rzecz różnych osób fizycznych w celu zabudowy (nieprowadzących działalności gospodarczej). Wnioskodawca zamierza sprzedać grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, z uwagi na brak możliwości osobistego uprawiania tak dużego areału ziemi rolnej. Wydzielone działki nie będą miały dostępu do drogi publicznej. Przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość gruntowa bez zabudowań. Sprzedaż będzie obejmowała wyłącznie niezabudowane grunty. Wnioskodawca nie zamierza ponosić do dnia sprzedaży nieruchomości dodatkowych nakładów w związku z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. W chwili sprzedaży działki będą miały charakter rolny, natomiast kupujący nabędą działki w celach mieszkaniowych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą niezwiązaną z obrotem nieruchomościami, polegającą na świadczeniu najogólniej wskazując usług kamieniarskich (tworzenie nagrobków, parapetów, schodów z kamienia). Nieruchomości nie były przedmiotem dzierżawy i nie były wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę od 1 kwietnia 2019 r. działalności gospodarczej, w tym nie stanowiły środków trwałych w tej działalności.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co do zasady decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.
W przedmiotowej sprawie do nabycia przez Pana nieruchomości rolnej, składającej się m.in. z działki nr …. doszło w 1985 r.
Zaznaczyć należy, że planowany podział działki na mniejsze działki, nie będzie stanowił dla Pana nowego nabycia. Na skutek dokonania tej czynności nie nastąpi przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dojdzie do ich nabycia. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Pana, tj. 1985 r. Na powyższe nie ma wpływu podział nieruchomości. W powołanym przepisie mowa jest bowiem o dacie nabycia nieruchomości, a nie dacie podziału.
W konsekwencji, planowane nienastępujące w wykonywaniu działalności gospodarczej odpłatne zbycie przez Pana działek powstałych z podziału nieruchomości nabytej w 1985 r., nie będzie stanowiło źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż ta nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Zatem niepodlegający opodatkowaniu przychód ze sprzedaży działek wydzielonych z nieruchomości nabytej w 1985 r. nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zwolnienie to dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zatem Pana stanowisko w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ........, ul. …………, . …………... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).